Teboil

Mazda Motor Corporation julkisti tänään pitkän aikavälin Sustainable Zoom-Zoom 2030 -vision, joka määrittää suuntaviivat yhtiön teknologian kehitykselle vuoteen 2030 saakka. Osana uutta visiota Mazda suunnittelee myös seuraavan sukupolven Skyactiv-X-moottorin lanseerausta vuonna 2019.

Uuden vision puitteissa Mazdan tavoitteena on muun muassa yhtiön autojen keskimääräisten well-to-wheel-hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoden 2010 tasosta 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Mazdan mukaan parhaat tulokset saavutetaan, kun vähäpäästöisen polttomoottoriteknologian kehityksen hedelmät yhdistetään voimalinjan muiden osien tehokkaaseen sähköistämiseen. Vuodesta 2019 alkaen Mazda alkaa lanseerata myös sähköautoja ja muuta sähköistä voimansiirtoteknologiaa sellaisilla markkina-alueilla, joilla suuri osa sähköenergiasta tuotetaan uusiutuvilla tai päästöttömillä energianlähteillä tai joilla tietynlaisten polttomoottoriautojen myyntiä rajoitetaan ilmansaasteiden vähentämiseksi.

Osana Mazdan tulevaisuus visiota yhtiö esittelee Skyactiv-X-moottorin, joka on Mazdan mukaan maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu bensiinimoottori, jossa hyödynnetään puristussytytystä, eli polttoaine-ilmaseos syttyy spontaanisti männän puristuksessa. Skyactiv-X-moottorin pitäisi Mazdan mukaan vähentää kulutusta 20–30 prosentilla ja lisätä vääntöä 10–30 prosenttia nykyiseen SKYACTIV-G-bensiinimoottoriin verrattuna.

Mazdan alkuperäinen Sustainable Zoom-Zoom -visio julkistettiin 2007. Autoala on kuitenkin muuttumassa nopeasti ja Mazda haluaa uudessa visiossaan ottaa pitkäaikaisemman näkökulman siihen, kuinka nautinnollinen ajaminen voi osaltaan auttaa ratkaisemaan ihmisten, ympäristön ja yhteiskunnan ongelmia.

KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.