Venäjän autokauppa on ollut kovassa lamassa 2013 lähtien. Kolmen miljoonan uuden auton kauppa on pudonnut ja on viime vuoden noususta huolimatta vain  1,43 miljoonassa. Samalla sen parhaat vientimarkkinat ovat tuupertuneet: Ukraina, Kasakstan, Valkovenäjä. Aasian ja Pohjois-Afrikan markkinoilla korkeat tullit ja verot panevat kampoihin.

Avtovaz Ladan taloudelliset luvut ovat syvällä punaisissa. Ladaa pitäisi myydä 500 000 vuodessa nollatulokseen, myynti makaa 266 000:ssa. 

Saksa on pitkään nähty porttina Euroopan markkinoille. Siellä Ladalla on perinteisesti tukijoukkonsa maanviljelijöissä, metsänhoidossa ja omassa fani-joukossa. Renault-Nissanin vahva ote Avtovazista on nostanut esille uuden Lada Vestan, Samara-kokoluokan ulkonäöltään ja tekniikaltaan vahvasti "länsimaistuneen" henkilöauton. Siltä odotetaan samaa iskukykyä hinnaltaan edullisena ja luotettavana kuin "Renault-Dacialla" kaikilla Euroopan markkinoilla Ranskaa myöten.

Saksassa myynti on alkanut. Pohjoismaiden maahantuoja aloitti Ruotsissa viime vuonna. Suomeen ensiesittelyä on kaavailtu vielä tämän vuoden aikana.

 

KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.