MAN - Vaihtoautot

Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaita kuorma-autoja, jotka toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla. Suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan nämä uudet raskaat kuorma-autot ovat Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät.

Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa. Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi.

Uudet Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autot toimivat sekä biokaasulla, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 100 prosenttia, tai nesteytetyllä maakaasulla, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia dieseliin verrattuna. Tällä tarkoitetaan ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”.

Kuljetusyritys, joka ajaa raskaita kuljetuksia 120 000 km vuodessa, voi Volvon mukaan pienentää hiilidioksidipäästöjä 18–20 tonnia vuodessa käyttämällä dieselin sijaan maakaasua.

Toimintasäteen maksimoimiseksi säiliöihin tankataan LNG:tä, jota säilytetään 4–10 baarin paineessa lämpötilassa, joka on välillä –140 ja –125 °C. Suurin LNG-säiliömalli mahdollistaa jopa tuhannen kilometrin toimintasäteen. LNG:n tankkaaminen kestää kutakuinkin yhtä kauan kuin dieselpolttoaineen. Volvo Trucks pyrkiikin nyt laajentamaan LNG-infrastruktuuria tekemällä yhteistyötä kaasuntoimittajien ja asiakkaiden kanssa eri puolilla Eurooppaa.

Volvo FH LNG ja Volvo FM LNG lyhyesti:

  • Saatavana olevat mallit: Vetoautot (4x2, 6x2 ja 6x4) ja tasakuorma-autot (4x2, 6x2 ja 6x4) – sekä kokonaisyhdistelmäpaino jopa 64 tonnia alue- ja kaukokuljetuksissa.
  • Moottori: Volvo G13C Euro 6. Yhteispaineruiskutuksella varustettu 6-sylinterinen ja 13-litrainen rivimoottori, suuttimet kaasulle ja dieselille. Saatavana: 420 hv / 2 100 Nm ja 460 hv / 2 300 Nm.
  • Vaihteisto: Volvo I-Shift automaattivaihteisto
  • Polttoainesäiliöt: Saatavana 115 kg:n (275 l:n), 155 kg:n (375 l:n) tai 205 kg:n (495 l:n) LNG-säiliöllä, joka turvaa jopa 1 000 km:n toimintasäteen. Ajoneuvoon asennetaan myös pieni dieselsäiliö.
  • Pakokaasun jälkikäsittely: SCR ja hiukkassuodatin.
  • Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG ‑kuorma-autoilla on koko ajoneuvoa koskeva tyyppihyväksyntä sekä eurooppalainen ECE R110 ‑hyväksyntä.