MAN - Vaihtoautot

Scania julkistaa Belgian Kortrijkissa järjestettävillä Busworld-messuilla Scania Interlink Low Decker -hybridin, joka on uusin lisä yhtiön bussivalikoimaan. Tämä bussi täydentää monipuolista Scania Interlink -sarjaa, joka koostuu Low Decker-, Medium Decker- ja High Decker -malleista.

Scania Interlink LD on saatavana diesel-, biodiesel-, HVO-, CNG/CBG- ja etanolimallina – ja nyt siis myös hybridinä. Se täydentää Scania Citywide Low Entry Suburban -mallia, josta ovat niin ikään saatavina versiot kaikille vaihtoehtoisille polttoaineille sekä lisäksi hybridiversio.

- Maailman kiihtyvä kaupungistuminen näkyy kasvuna ennen kaikkea esikaupunkialueilla, ei niinkään kaupunkien keskustoissa. Tämä tarkoittaa piteneviä työmatkoja, ja itse asiassa julkinen esikaupunkiliikenne kuluttaa tällä hetkellä kolme kertaa enemmän polttoainetta kuin kaupunkien keskustaliikenne. Meidän onkin etsittävä entistä aktiivisemmin ei-fossiilisia vaihtoehtoja näille matkoille, toteaa Karin Rådström, Scanian Head of Buses & Coaches.

Lisäksi Scania esittelee Busworldissa akkusähköisen Scania Citywide Low Floor -mallin. Tätä bussia koekäytetään tulevina kuukausina ahkerasti, jotta se vastaa varmasti Scanian tiukimpia vaatimuksia tullessaan myyntiin vuoden 2018 aikana.

Scania esittelee Busworld-messuilla myös monipuolisia kaukoliikennelinja-autojaan. Esillä on kustannustehokas 12,9-metrinen Scania Touring, jonka polttoaineenkulutus on poikkeuksellisen alhainen, alle 2 litraa 10 kilometrillä. Tämä biodieselillä toimiva linja-auto mahdollistaa hiilipäästöjen vähennyksen yli 60 prosentilla verrattuna perinteiseen dieseliin. Busworldissa on esillä myös uusi 12,8-metrinen Scania Interlink High Decker -kaukoliikennelinja-auto. HVO-polttoaineella toimiva Scania Interlink HD vähentää hiilipäästöjä jopa 90 prosenttia. Siinä on Scanian laajaa suosiota saavuttanut 410 hv:n moottori, pyörätuolihissi ja poikkeuksellisen suuret säilytystilat.