MAN - Vaihtoautot

PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimuksen mukaan pohjoismaiset kuluttajat ostivat vuonna 2017 verkkokaupoista yhteensä 21,7 miljardilla eurolla. Ahkerimmin verkko-ostoksia tekivät ruotsalaiset, joilla ostosten arvo oli 8,7 miljardia. Suomalaiset ostivat 2,7 miljardilla eurolla.

44 prosenttia suomalaisista verkkokuluttajista tekee kuukausittain ostoksia ulkomaisilta sivustoilta, mikä on selvästi enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Suosituimmat ostosmaat vaihtelevat hieman maittain, mutta kaiken kaikkiaan pohjoismaalaisten suosituimpia verkkokauppakohteita ovat Kiina, Iso-Britannia, Saksa, Yhdysvallat ja Ruotsi.  

Tanskalaiset käyttivät verkko-ostoksiin vuonna 2017 enemmän rahaa henkeä kohden kuin muut pohjoismaalaiset: 229 euroa. Vähiten rahaa käyttivät suomalaiset: 159 euroa henkeä kohden.

- Suomen talouden kohentuessa myös verkosta ostaminen lisääntyy. Eniten ostetaan vaatteita ja kenkiä, ja se tehdään usein ulkomaisista verkkokaupoista. Suomalaisia houkuttaa ulkomaisissa verkkokaupoissa ennen kaikkea laaja valikoima. Juuri nyt voimakkaasti kasvava verkkokauppasegmentti on Suomessa päivittäistavarat, toteaa PostNord Finlandin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta.  

Neljä viidestä pohjoismaalaisesta pitää tärkeänä, että voi itse valita verkosta ostettujen tuotteiden toimituspaikan ja -tavan. Suomalaisille on tärkeää, että tuote voidaan toimittaa sopivana ajankohtana noutopisteeseen tai kotiovelle.

Ruotsalaisille ja tanskalaisille on tärkeää, että toimitus on nopea (1-2 päivää), kun taas suomalaiset ja norjalaiset eivät pidä sitä niin tärkeänä. Tämä voi johtua siitä, että suomalaiset ja norjalaiset ostavat enemmän ulkomailta ja ovat siksi valmiit odottamaan toimitusta pidempään.

Postnordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti kokonaisuudessaan.