MAN - Vaihtoautot

Saksan Rautateiden (Deutsche Bahn) tytäryhtön Schenkerin autonomiset rekat aloittivat säännöllisen liikennöinnin kolme kertaa päivässä München-Nürnberg välillä 25,6,2018. Lähtölaukauksen "Maailman ensimmäiselle autonomiselle rekkajonolle"  kajauttivat liittovaltion liikenneministei Andreas Scheuer, MAN- johtaja Joachim Drees, DB:n hallituksen jäsenet Alexander Doll ja Sabina Jeschke.

Kaksi rekkaa ajavat autonomisesti peräkkäin tavanomaisen 50 metrin välimatkan sijaan vain 15 metrin välimatkalla moottoritiellä vuoden 2019 loppuun saakka. Ensimmäisenä kulkevaa rekkaa ajaa kuljettaja. Sen perässä kulkevaa rekkaa ohjaa tietokone. Alkuun siinäkin menoa varmistaa kuljettaja. Etummaisen imussa kulkeva rekka säästänee 10% polttoainetta, noin 3 litraa/100 km, Alexander Doll arvioi. Lisäksi kahden rekan jono säästää 40 metrin kokonaispituudella tilaa moottoritiellä tavanomaisen 90 metrin sijaan. 

(Vogel)