MAN - Vaihtoautot

Tilaajavastuun täsmentämistä lakitekstissä on Ruotsisa vatvottu vuosikausia. Mielenkiintoinen oikeustapaus Ruotsissa on mutkan kautta nostanut tilaajavastuun oikeuden käsiteltäväksi Ruotsin Uppsalassa. Syytettynä on huolintaliike, joka on käyttänyt Ruotsissa liikennettä harjoittanutta bulgarialaista kuljetusliikettä.

Bulgariassa rekisteröity makedonialaisen kuljettajan ajama kuorma-auto pysäytettiin lokakuussa 2016 valtatiellä 76 matkalla Göteborgin satamaan. Kuormana oli paperirullia matkalla Ranskaan. Kuljettaja ei pystynyt näyttämään rahtikirjoja, jotka olisivat osoittaneet kuljetuksen olevan kansainvälisen. Kuljettaja oli tullut Ruotsiin heinäkuusss 2016 minkä jälkeen hän oli suorittanut kuljetuksia Göteborgin satamasta ulos, ja satamaan takaisin saman bulgarialaisen kuljetusyhtiön nimiin.

Kuljetusliikkeen toimitusjohtaja ja ostopäällikkö kertoivat, että sopimus kuljetuksista oli tehty bulgarialaisen kuljetusliikkeen kanssa vuonna 2015 ja ehdolla, että kuljetuksissa oli noudatettava Ruotsin lakeja ja määräyksiä.

Tilaajavastuuta kiristettiin Ruotsissa 1. päivästä heinäkuuta 2018. Tilaajalle asetettiin entistä tarkempia vaatimuksia, että käytetty kuljetusliike täyttää ammattimaisen kuljetusliikenteen muodolliset vaatimukset Ruotsissa. Edelleenkään ei vaadita, että tilaaja valvoo ulkomaisen kuljetusliikkeen noudattavan kabotaasimääräyksiä kuljetuksissa Ruotsin maaperällä.

Uppsalan käräjäoikeus tulee nyt ottamaan kantaa tapaukseen tilaajavastuun kannalta. 100 000 Ruotsin kruunun rangaistusvaatimusta pidetään mitättömän verrattuna kansainvälisen huolintaliikkeen satojen miljoonien kruunujen liikevaihtoon kuljetuksissa Ruotsin maaperällä. Tapausta pidetää merkittävänä ennen kaikkea ennakkotapauksena.