MAN - Vaihtoautot

Iveco Stralis NP 460hp -kuorma-auto on kulkenut tiettävästi kaikkien aikojen pisimmän matkan yhdellä LNG-tankillisella osoittaakseen maakaasuajoneuvojen soveltuvuuden tiekuljetuksiin. Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4x2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua, ja yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin se kulki koko 1728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta – tämä ylittää ajoneuvon ilmoitetun 1600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys. Suoritus vastaa vaikuttavaa noin €230:n tai 40%:n LNG-polttoaineen säästöä menomatkalla dieseliin verrattuna.

-Viime vuonna ajoimme koko Iso-Britannian saaren päästä päähän 400-hevosvoimaisella Stralis NP:llä ilman välitankkauksia, mutta tällä kertaa halusimme asettaa tavoitteen vielä korkeammalle. Meillä oli mahdollisuus näyttää kuinka polttoainetehokas Stralis NP on, ja testata samalla uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriamme äärimmäisellä tavalla, Iveco:n vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja Martin Flach kertoo.

-Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle.

Huolimatta raskaasta liikenteestä Englannin puolella kanavaa, kovasta vastatuulesta Ranskassa sekä reitin mäkisestä Espanjan-osuudesta, Stralis NP kulutti polttoainetta keskimäärin vain 22,6 kg sataa kilometriä kohti.

Iveco suunnitteli reitin huolella ennen sen ajamista MyBestRoute:n avulla, joka on Michelinin kehittämä verkkopohjainen sovellus Stralis NP -asiakkaita varten. Se antaa kuljettajille ja kaluston haltijoille mahdollisuuden valita parhaat reitit joka puolella Eurooppaa, mukaan lukien LNG-tankkausasemien paikat ja matkan kokonaiskustannusten arvioinnit sekä diesel- että maakaasukäyttöisille kuorma-autoille.

Iveco käytti matkaa osoittamaan, että maakaasu – mukaan lukien paineistettu ja nesteytetty maakaasu sekä biometaani – on kannattava, realistinen, turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto dieselille, jota on saatavilla yhä kasvavalta polttoaineen toimittajien verkostolta.

Verrattuna vastaavaan Euro VI -dieseliin, maakaasua käyttävä Stralis NP aiheuttaa noin 90 prosenttia vähemmän NO2-päästöjä, 99 prosenttia vähemmän hiukkaspäästöjä ja jopa 15 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä – biometaanin tapauksessa jopa 95 prosenttia vähemmän.

Stralis NP on saatavilla 4x2 ja 6x2 -kokoonpanoisena maksimipainoisena vetoautoyksikkönä, jonka teho on 400 tai 460 hv. Iveco tarjoaa myös keskiraskaita ja raskaita maakaasulla kulkevia kuorma-autoja sekä 3,5 - 7,2 tonnin Daily Natural Power -sarjan kevyitä kaupallisia ajoneuvoja.

Iveco oli ensimmäinen kaupallisten ajoneuvojen valmistaja, joka perehtyi maakaasun mahdollisuuksiin vuonna 1991 – tämä ennakointi antoi yritykselle mahdollisuuden kehittää kattava maakaasua käyttävien kuorma-autojen, pakettiautojen ja bussien sarja. Tähän päivään mennessä Iveco on toimittanut jo yli 25 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.