MAN - Vaihtoautot

DHL ja Euromonitor'n yhteinen markkinatutkimus päätyy tulokseen, että kaupungistumisen ja verkkokaupan raju kasvu tekee viimeisten kilometrien tavarantoimituksista alati vaativampia ja ratkasevampia menestystekijöitä kuljetusalalla. Kaupungeissa arvioidaan asuvan yli 600 miljoonaa ihmistä ennen vuotta 2030. On-line myynti ja logistiikka joutuvat hakemaan uusia rohkeita ratkaisuja menestyäkseen kilpailussa.

Selvitys tunnistaa neljä pääasiaa, jotka muotoilevat viimeisten kilometrien tavarajakelua: lähiaöuejakelut, joustavat verkkojakelut, ajankohtaislogistiikka ja kehittynyt tekniikka. 

Suurkaupunkien asiakkaat vaativat nopeutta ja mukavuutta. Myyjien on sovitettava varastotoimintonsa, tehostettava paikallisia toimintojaan, teknisiä valmiuksiaan, henkilöstöään ja investoitava tarkalla harkinnalla. Kustannusten hallinnasta tulee entistä ratkaisevampi tekijä. Nopea ja kilpailukykyinen verkkokauppa on jatkuvasti hyvin vaikea ennustettava.