TIP-Trailer services

Ajoneuvoyhdistelmien enimmäismittoja koskeva asetusmuutos astui voimaan 21.1.2019. Muutos sallii entistä pidemmät, maksimissaan 34,5 metriset yhdistelmät Suomen maanteillä. Asetusmuutoksen läpimenolla on merkittävä työllistävä vaikutus. Jättiperävaunuja valmistava VAK rekrytoi parhaillaan kymmeniä uusia työntekijöitä Vahdon tehtaalle. Myös Lietoon rakennettavan uuden huoltopisteen työntekijöiden rekrytointi on alkamassa.

VAK:n tehtaalla Vahdolla ollaan oltu jo pidemmän aikaa valmiita käynnistämään ns. HCT-yhdistelmien tuotanto täydellä teholla. Asetusmuutoksen läpimenoon uskoen VAK rakensi Vahdon tehdasalueelle uuden noin 2000 neliöisen erikoiskorihallin kesän 2018 aikana ja syksyllä tehtaan laitekantaa täydennettiin muun muassa uudella hitsausrobottilinjastolla.

- Olemme olleet Liikenne ja viestintäministeriön kanssa kehittämässä Suomen ajoneuvoyhdistelmien uusia enimmäismittoja koskevaa asetusmuutosta. Vuosien 2015-2018 välille sijoittuneen kokeilujakson aikana Vahdolla on rakennettu jo noin 60 erikoispitkää perävaunua, joista valtaosa on ollut Trafin poikkeusluvalla liikenteessä. Kokeilun aikana kerättyä tietoa on arvioitu ministeriössä ja arvion mukaan pidemmät yhdistelmät sopivat melko hyvin päätieverkolle, kertoo VAK:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

- Asiakkaiden kiinnostus HCT-yhdistelmiä kohtaan on ollut kiitettävällä tasolla. Tämä näkyy suoraan tämän vuoden tilauskannassa. Asetusmuutosta ovat odottaneet meidän lisäksi keskusliikkeet ja kuljetusyritykset. Uudentyyppisillä ajoneuvoyhdistelmillä haetaan kustannussäästöjä ja ympäristöystävällisempää toimintatapaa. HCT-yhdistelmät vähentävät niin polttoaineen kulutusta, henkilöstökuluja kuin hiilidioksidipäästöjäkin, kertoo Korhonen.

HCT-yhdistelmien suunnittelu ja valmistus vaativat erityistä tarkkuutta ja runsaasti käsipareja. Tehtaan kapasiteetin nostamisen vuoksi VAK:n tuotannossa on nyt avoinna kymmeniä työpaikkoja eri alojen osaajille.

Liedon Avantiin uusi huoltopalvelupiste

VAK rakentaa Liedon Länsi-Avantin alueelle uuden, täyden palvelun huoltopisteen, joka tulee korvaamaan Turun satamassa olevan huoltokorjaamon. Rakennushanke käynnistyy helmikuussa 2019 ja työllistää rakennusvaiheessa kymmenkunta rakennusalan yritystä. Hankkeen kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa. Uusi huoltopalvelupiste aloittaa toimintansa kesällä 2020.

Avantin huoltopisteestä tulee VAK Huoltopalvelut -ketjun lippulaiva niin koon kuin palveluidenkin puolesta. 2,6 hehtaarin kokoiselle tontille nousee kerrosalaltaan liki 5000 neliöinen halli, joka on suunniteltu niin, että sisälle mahtuu myös erikoispitkät ajoneuvoyhdistelmät. Uusi huoltopiste työllistää käynnistyessään 45-50 raskaan kaluston osaajaa.



Asentajille tarjolla töitä ja koulutusta

Avantin huoltopisteeseen tarvitaan noin 10-15 uutta asentajaa. Työntekijöiden rekrytointi ja koulutus alkavat vaiheittain jo kevään 2019 aikana.

– Meille on mahdollista työllistyä monen eri polun kautta. Kannustan hakemaan VAK:lle töihin, vaikka henkilöllä ei olisikaan alalta ammattitutkintoa. Tarvittaessa koulutamme hyvän, motivoituneen työnhakijan itse ja tarjoamme mahdollisuuden myös oppisopimuskoulutukseen, sanoo Korhonen.