MAN - Vaihtoautot

EU:n lainsäätäjät ovat pitkien ja ankarien neuvottelujen jälkeen sopineet raskaiden ajoneuvojen uusista päästörajoista. Kuorma- ja linja-autojen hiilidioksidipäästöjen tule pienentyä 15% vuoteen 2025 mennessä ja 30% vuoteen 2030 mennessä. Lähtökohtana on 2019 voimassa olevat rajat.

Euroopan autonvalmistajien liitto ACEA vastustaa esitystä, pitää ehdotettuja rajoja aivan liian kovina, ja katsoo että puolet vähemmän riittäisi. Perusteluina esitetään, että monet vaihtoehtoiset energiat, esimerkiksi sähkö, ovat kaukoliikenteessä liian kaukana esitetyistä raja-arvoista. Ennen kaikkea puuttuu "tankkausinfra". Raskaille ajoneuvoille ei ole vielä mitään sähkö- ja vetytankkausasemia. Myös CNG- ja LNG-kaasutankkausinfra on lähinnä olematon uusien CO2-päästörajojen saavuttamiseksi, ACEA toteaa.

Ruotsin kuorma-autovalmistajat suhtautuvat pääosin myönteisesti EU-lainsäätäjien esitykseen. Ruotsin linja-autoteollisuus  katsoo jo nyt olevansa lähellä ehdotetuja raja-arvoja.

EU-parlamentin tulee hyväksyä uudet raja-arvot maaliskuussa käytävässä äänestyksessä. EU-parlamentti on esittänyt vielä kovempia vaatimuksia raskaiden ajoneuvojen CO2-päästöille: 20% vähennystä 2025 mennessä ja 35% vuoteen 2030 mennessä.