MAN - Vaihtoautot

 

Suomalainen Vähälä Yhtiöt on mukana Mercedes-Benz Trucksin eurooppalaisissa Actros-asiakastesteissä, ja kokemukset autosta ovat jo tähän mennessä erittäin lupaavia. Elias Salonen on yksi ensimmäisistä kuljettajista, joka testaa uutta Actrosia Suomen talvessa. Yhtiön testaama Actros on varusteltu alan huipputeknologialla; mukana ovat esimerkiksi Active Drive Assist -ajoavustin, joka mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä, joka korvaa normaalit pää- ja laajakulmapeilit.

-Näytöt ovat suoraan näkökentässäni. Mikään peili ei peitä näkyvyyttä etuviistoon. Kameran kuva kääntyy sisäkaarteessa mukana, ja näytön laajakulmakuvassa näen myös kaarteissa hyvin toisen perävaunun perän. Näen aina, mitä perävaunun ympärillä tapahtuu, kuljettaja Salonen (20) kertoo.

Uuden Mercedes-Benz Actrosin turvallisuus kevyimmälle liikenteelle on noussut kokonaan uudelle tasolle uusimman teknologian ansiosta. Auton tuntumassa liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä suojaavat erityisesti Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä. Vuodesta 2016 lähtien saatavana ollut sivuvalvonta-avustin minimoi törmäysriskit varsinkin oikealla, apukuljettajan puolella, kun auto vaihtaa kaistaa tai kääntyy risteyksessä oikealle. Toistaiseksi järjestelmä on varoittanut kuljettajaa välkkyvällä ledivalolla ohjaamon A-pilarissa, mutta uusin versio hyödyntää MirrorCam-näyttöä ja varoittaa kuljettaa näytöllä vilkkuvalla varoituskolmiolla, mikäli auton sivulla havaitaan paikallaan pysyvä tai liikkuva kohde ennen auton siirtymistä sivuttaissuunnassa. Vastaavasti järjestelmä varoittaa kuljettajaa vasemmalle käännyttäessä, jos perävaunun takakulma uhkaa muita tielläliikkujia.

Sivuvalvonta-avustimen toiminta perustuu kahteen lyhyen kantaman tutka-anturiin, jotka on sijoitettu auton oikealle kyljelle taka-akselin eteen. Anturit valvovat autoa koko sen kyljen mitalta sekä kahden metrin matkana auton eteen ja taakse. Järjestelmä toimii sekä puoliperävaunullisissa autoissa että 18,75-metrisissä täysperävaunuyhdistelmissä. MirrorCam-näytöt on asennettu kiinteästi ohjaamon A-pilareihin; näin eliminoidaan vaaratilanteet, jotka johtuvat auton väärin suunnatuista peileistä. Lisäksi kuljettajaa tukee kameran laajakulmakuva käännöksissä ja peruutuksissa.