Scania 70 vuotta Suomessa

Kabotaasimääräysten mukaan ulkomainen kuorma-auto, joka on tuonut rahtia toiseen maahan, saa jäädä sinne odottamaan paluurahtia kolme päivää. Määräystä ei kuitenkaan noudateta Ruotsissa, mikä on synnyttänyt laittomia markkinoita, rautateiden puolestapuhujat moittivat.

Maksamalla kohtuuttoman alhaisia palkkoja ja jättämällä veroja maksamatta Ruotsissa voidaan tarjota alihintoja kuljetuksista. Se iskee kipeästi Ruotsin omaan kuljetuselinkeinoon ja tavarakuljetuksiin rautateillä.

Kuorma-autot maksavat Eurovinjetin, 34 800 kruunua, koko Euroopan osalta. Ulkomaiset kuorma-autot eivät maksa veroja Ruotsiin ja tankkaavat säännönmukaisesti ulkomailla halpaa polttoainetta. Rautateillä toimivat kuljetusyrittäjät joutuvat kilpailemaan näitä vastaan samalla kun ratamaksut jatkuvasti nousevat mm. uuden ERTMS-järjestelmän myötä.

Kuljetustyöläisten liitto tekee kaikkensa pysäyttääkseen ulkomaalaisten kohtuuttomia työehtoja ja ajoaikarikkomuksia. Ulkomaiset kuorma-autot rikkovat järjestelmällisesti kabotaasimääräyksiä käyttäen apunaan myös omia erikoiskorjaamoja ja huoltamoita, jopa erikoisvalmisteisia ulkomailla rekisteröityjä korjaamoautoja, jotka seisovat pysyvästi psyäköityinä taukopaikkaverkossa.

Viimeiksi ammattiliitto teki rikosilmoituksen poliisille latvialaisesta Samskip van Dierenistä, joka kuitenkin kieltäytyi neuvottelukutsusta ilman seurauksia. Transportstyrelsen voi määrätä 40 000 kruunun rangaistusmaksun, mutta se ei pelota ketään. Rikosilmoitus on tehty myös slovakialaisesta kuljetusliikkeestä, jolla on 100 kuorma-autoa pysyvästi toiminnassa Ruotsissa.. Tanskalainen kuljetusyritys Kim Johansen käyttää bulgarialaisia kuljettajia postikuljetuksissa Öresundin yli. Bulgarialaisen kuljettajan palkaa on neljäsosa ruotsalaisen kuljettajan palkasta. Valtion Jernhusen käyttää ulkomaalaisia autoja kombiterminaaleissa junarahdeista autorahteihin. Myös IKEA käyttää ulkomaisia kuorma-autoja.

Kilometrivero tasoittaisi kilpailutilannetta ulkomaalaisten ja ruotsalaisten kuljetusyritysten välillä. Samalla poliisille on annettava enemmän voimavaroja valvoa kabotaasimääräysten noudattamista ja rikollisen toiminnan estämiseksi, Ruotsin rautatiekuljetusten puolestapuhujat vaativat.

(Trailer.se)