Allison ylitti 500 000 automaattivaihteiston rajan

Allison 4000-sarjan automaattivaihteistojen valmistus alkoi 1993 USA:n Indianapolis´n tehtaassa. Pehmeä siirtyminen vaihteelta toiselle parhaalla vääntömomentilla saavutti nopeasti suuren suosion jäte-, sora-, jakelu-, hälytys-, linja- ja asuntoautojen vaihteistona. Laatu- ja kestävyys myös käytettyjen autojen kaupoissa vahvisti Allisonin menestystä.

Vuonna 2005 alkoi 4000-sarjan vaihteistojen valmistus Unkarin tehtaassa tyydyttämään kysyntää Euroopassa.

23.11.2017 Allison tiedotti ylpeänä 4000-sarjan vaihteiston rikkoneen 500 000 kappaleen rajan.


Vt1 Kirkkojärvi: Liikenne uusille kaistoille tulvan alta perjantaina

Turun moottoritiellä Kirkkojärven kohdalla Espoossa siirretään Turun suuntaan kulkeva liikenne uusille kaistoille perjantaina. Kaistoilla on edelleen 60km/h nopeusrajoitus keskeneräisten töiden takia.

Samalla Helsinkiin päin kulkevat kaistat siirretään entiselle linjalleen pohjoisemmaksi. Nopeusrajoitus on 60km/h.

Viime päivien sateinen sää on nostanut jälleen tulvariskiä alueella. Ottamalla uudet kaistat ennakkoon liikenteelle saadaan liikenne turvattua, vaikkakin tulevaa matalammalla nopeudella.

Uusilla kaistoilla mm. kaidetöiden viimeistely jatkuu ja ne valmistuvat joulukuun puolivälissä.


Euroopan suurin raskaiden ajoneuvojen akkutehdas avattu

Saksalainen akkuvalmistaja Akasol on avannut Euroopan suurimman hyötyajoneuvojen akkutehtaan. Saksaan Langeniin avattu puoliautomaattinen tuotantolaitos valmistaa litiumioniakkuja hyötyajoneuvoille. 10 miljoonan euron investointi tuo 150 työpaikkaa Frankfurtin ympäristöön.

600 MWh:n kapasiteetin tuotantolaitos voi valmistaa vuodessa akkujärjestelmiä 3 000 täyssähkö-, hybridi- tai muulle raskaalle hyötyautolle. Akasol voitti hiljattain kaksi kilpailutusta, joiden myötä yhtiö valmistaa litiumioniakkujärjestelmät kahdelle linja-autonvalmistajalle, noin 10 000 bussiin muutaman vuoden aikana.



Hyötyautojen myynti kasvaa rajusti Euroopassa, Brexit luo takapakkia

Hyötyautomyynnin kasvu jatkuu rajuna Euroopassa. Lokakuussa kasvua oli syyskuuhun verrattuna 10,8%. Edellisvuoden lokakuuhun verrattuna keveiden hyötyautojen kasvua oli 12,8%. Tammi-lokakuussa kasvua oli 4,1% eli 2,05 miljoonan yksikön verran.

Myös keskiraskaita ja raskaita kuorma-autoja myytiin lokakuussa 4,2% enemmän eli 35 263 yksikköä.

Vain bussimarkkinat noteerasivat Euroopassa miinusta, peräti -12,4% vastaten 2841 yksikköä.

Hyötyautomyynnin kasvu edellisvuoteen varrattuna oli suurin Espanjassa, 20,9%, ja Ranskassa 18,6%. Saksassa myynti kasvoi lokakuussa 14,5%. Suurimmat takapakit syntyivä henkilöautomyynnin malliin myös hyötyautomyynnissä Isobritanniassa, -9,8%, ja Irlannissa -23,3%.

 


Toyota kiihdyttää polttokennotutkimusta

- Vety on tulevaisuuden energia. Siksi polttokennolla on erityisasema tulevaisuuden kuljetusratkaisuna, Toyotan hallintoneudoston puheenjohtaja Takshi Uchiyamada toteaa saksalaisen Handelsblatt-lehden haastattelussa.

Toyota oli Prius-mallillaan hybriditekniikan edelläkävijöitä jo 20 vuotta sitten. Tilanteessa jossa esimerkiksi VW-konserni ja Daimler vasta ovat mallistonsa sähköistämisen alkuvaiheessa, jo 40 prosentissa Toyota-autoissa Euroopassa on sähktoimisia komponentteja.

Uchiyamada myöntää, että vetyasemaverkoston luominen on vielä vaativampaa ja kalliimpaa kuin sähkölatausasemien. Toyota on kuitenkin varautunut hyvin vetyautojen vaatimuksiin sekä taloudellisesti että teknologiaosaamisen suhteen.

- Samalla jatkamme vahvasti myös sähköautojen kehittämisessä ja myymisessä kohteisiin kuten esimerkiksi Kiinan suurkaupunkeihin, jotka ovat välittömässä tarpeessa ilmansaasteiden takia.

Toyotan tavoitteena on vähentää ajoneuvojensa päästöjä 90% vuoteen 2050 mennessä.


DB Schenker tarjoaa varastotilaa Turussa

Tarjolla on joustava ja kustannustehokas ratkaisu vaihtuviin säilytystarpeisiin Pansiossa.

Erilaisten sopimuslogistiikan palveluiden kysyntä markkinoilla kasvaa jatkuvasti. DB Schenker tarjoaa lämmittämättömän tilan tuotteille monipuolisia varastointipalveluita. Säältä suojattua varastointitilaa on Pansiossa kolmessa eri hallissa kaiken kaikkiaan jopa 15 100 m2.

Varastointipalveluita saa itselle sopivaksi ajaksi ja niitä voi täydentää lisäarvopalveluilla. Pansion varastossa saatavilla ovat mm. tarroitukset, uudelleen pakkaamiset sekä erä- ja sarjanumeroseuranta. Varasto sopii myös esimerkiksi laivateollisuuden pitkille tuotteille tai autoteollisuuden sesonkien hallintaan. Kuormien purku hoituu kätevästi myös hallin sisällä. Varastojen hyvä sijainti mahdollistaa nopean jakelun kaikkialle Suomeen.


EU-Bienkowska: Diesel on aikansa elänyt

EU:n teollisuuskomissaari, puolalainen Elzbieta Bienkowska haluaa ohjata autonvalmistajat sähköautojen tuotantoon.

- Olen vakuuttunut, että diesel edustaa menneiden aikojen tekniikkaa. Teollisuusalan sääntelijöinä meidän kuuluu ohjata teollisuutta sähköautotuotannon laajentamiseen, Bienkowska sanoo saksalaisen Handelsblatt -lehden haastattelussa.

Bienkowska vaatii tarkempaa valvontaa teollisuudelle, ettei "Dieselgate" tapauksia pääse toistumaan. Ohjausta sähköautotuotannon lisäämiseen hän perustelee toteamalla, että "eivät kaikki ihmiset vielä vuonna 2030 voi liikkua autonomisilla ajoneuvoilla".

 


Saksa: Sähköautomäärä, km-vero, dieselvero

Seitsemän ympäristöalan professoreista koostunut työryhmä on antanut suosituksensa Saksan hallitukselle. Pääkohdat ovat: Vuoteen 2025 mennessä vähintään 25% uusista henkilö- ja pakettiautoista oltava sähköllä kulkevia; ajomatkaan perustuva kilometrivero on säädettävä voimaan; dieselveroa on korotettava vastaamaan sen todellisia päästöjä.

Toteutus edellyttää sähkölatausverkoston tuntuvaa kasvattamista valtion tuella. Samalla olisi kuljetusten siirtäminen raiteille tarpeen. Sähköautojen määrän kasvu edellyttäisi vaihtoehtoenergioiden tuotannon noipeaa lisäämistä. Asiaan liittyy välttämätön alueelliseen ja ajomatkaan perustuvan kilometriveron kehittäminen.


Finnlines: Ensimmäinen pidennetty alus toimitettu, 70M€:n päästövähennysohjelma edistyy

Finnlinesin alusten pidennysohjelma on täydessä vauhdissa Remontowa S.A.:n telakalla Gdanskissa Puolassa. Ensimmäinen pidennysprojekti on saatu päätökseen ja ensimmäinen Breeze-sarjan roro-alus on pidennetty nyt noin 30 metrillä.

Vuonna 2012 kiinalaisella Jinlingin telakalla valmistunut MS Finntide saapui Gdanskiin 25.9.2017. Suunnitelman mukaisesti alus leikattiin kahtia ja 30-metrinen välikappale sijoitettiin osien väliin. Tämän jälkeen osat hitsattiin kiinni uudelleen ja aluksen kapasiteetti kasvoi noin 1 000 kaistametrillä.

Lähes 30 prosentin lisäys kapasiteettiin vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta kuljetettua yksikköä kohden. Tämä lisää energiatehokkuutta ja auttaa vähentämään päästöjä.

Muutoksen jälkeen MS Finntiden pituus on 217,77 m ja sen lastikapasiteetti on 4 213 kaistametriä. Käytännössä siis laivaan voidaan lastata noin 1 km:n pituudelta enemmän rekkoja.

MS Finntiden pidennys on osa Finnlinesin tänä vuonna aloittamaa energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävää investointiohjelmaa. Tämän 70 miljoonan euron investointiohjelman myötä Finnlines pidentää neljä Breeze-sarjan roro-alusta sisältäen option kahdesta aluksesta. Koko pidennysohjelma on valmis toukokuussa 2018.

MS Finntide palaa normaaliin liikenteeseen Uusikaupunki/Turku–Travemünde-reitille 26.11.2017. Seuraava pidennettäväksi menevä alus lähtee telakalle 28.11.2017.


Veho menestyy Ruotsissa, uusi Van ProCenter Tukholmaan

Kymmenen vuotta sitten Ruotsiin laajentuneen Vehon osuus maan Mercedes-Benzin myynnistä on noussut 12 prosenttiin. Vuonna 2008 Ruotsin osuus yhtiön liikevaihdosta oli kaksi prosenttia, yhteensä 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 Ruotsin liikevaihto oli noussut 168 miljoonaan, mikä oli 12 prosenttia Vehon liikevaihdosta. Viime vuonna Veho työllisti Ruotsissa 175 henkilöä Tukholmassa, Karlstadissa ja Örebrossa.

Nyt Veho avaa Mercedes-Benzin ammattikäyttöön suunnattuihin kuljetusajoneuvoihin keskittyvän Van ProCenter -liikkeen Tukholmassa Veho Bil -myymälän yhteyteen 23. marraskuuta. Kungens Kurvan kaupunginosassa aukeava myymälä on Veholta merkittävä investointi Ruotsin ammattiajoneuvomarkkinoille. 

Autokauppojen painopiste on viime vuosina siirtynyt henkilöautoista yhä vahvemmin myös ammattikalustoon. Van ProCenter on Daimlerin ja Mercedes-Benzin sertifioima konsepti, joka velvoittaa myymälän tarjoamaan erittäin laajan palveluvalikoiman ammattiajoneuvoihin liittyen. Liikkeen avaaminen onkin Veholta merkittävä panostus Tukholman seudun paketti-autoasiakkaisiin.

Van ProCenterin henkilökunta on erikoistunut Mercedes-Benzin kuljetusajoneuvoihin, ja ymmärtää logistiikka-alan ammattilaisten tarpeet. Asiakkaalle Van ProCenter -liike tarjoaa ammattitaitoisen henkilökunnan lisäksi laadukkaat puitteet tutustua eri ajoneuvoihin. Koeajo järjestyy 24 tunnin sisällä, ja asiakkaan ulottuvilla on huomattavan laaja mallivalikoima. Tarjolla on myös kilpailukykyiset rahoitusratkaisut ammattiajoneuvon hankkimiseksi. Kuljetus-ajoneuvoihin erikoistuneet mekaanikot päivystävät myymälässä kattavien aukioloaikojen puitteissa. Kaikki toiminta tähtää siihen, että asiakkaan odotusaika liikkeessä on mahdollisimman lyhyt.


LVM: Uusi tieliikennelaki, turvallisempi tulevaisuus

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen uudesta tieliikennelaista 23. marraskuuta 2017. Uudella lailla halutaan lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle samalla, kun sääntelyä kevennetään.

Lakiesityksessä kaikki tieliikenteen säädökset on koottu yhdeksi johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi. Yksittäisten säädösten määrää on vähennetty ja yksinkertaistettu, ja viranomaisten menettelytapoja on modernisoitu.

Tieliikennelaki kattaa liikenteen periaatteet ja liikennesäännöt, liikenteenohjauslaitteet ja liikennemerkit, ajoneuvojen käyttösäännöt sekä liikennerikkomusten seuraamukset. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan se on yksi eniten ihmisten arkeen vaikuttavista laeista, ja siksi sen on oltava mahdollisimman yksiselitteinen ja ymmärrettävä.

Lue lisää: LVM: Uusi tieliikennelaki, turvallisempi tulevaisuus


Yli 40 % suomalaisista tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kuukauden aikana

Posti on selvittänyt suomalaisten verkko-ostamisen kehitystä kuukausittaisilla mittauksilla elokuusta 2016 lähtien yhteistyössä Taloustutkimuksen ja Kantar TNS:n kanssa. Verkkokauppa on kaiken aikaa lisännyt suosiotaan, ja verkosta ostamisesta on tullut vakiintunut ostotapa kaikissa ikäryhmissä. Tuoreimman kyselyn mukaan 43 % suomalaisista on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kuukauden aikana.

- Nuoret ovat kaikkein aktiivisimpia verkko-ostajia, ja 74 % alle 25-vuotiaista on ostanut tavaroita verkosta heinä-syyskuussa. Verkkokauppa ei ole kuitenkaan enää pelkästään nuorten juttu, vaan ikääntyneistäkin valtaosa on ainakin kokeillut verkko-ostamista. Aktiivisesti kuukausittain ostoksia tekeviä 65-79-vuotiaita on 26 %, sanoo Business Insight Manager Ville Huuhtanen Postista.

Vuonna 2016 suomalaiset käyttivät tavaroiden verkko-ostoksiin yhteensä 5,2 miljardia euroa. Kasvava trendi on, että ostoksista kansainvälisen verkkokaupan osuus kasvaa. Tammi-syyskuussa ulkomaisista verkkokaupoista ostettujen lähetysten osuus oli kasvanut 68 %:iin, kun vuonna 2016 osuus oli 62 %. Enää alle kolmasosa käytetystä rahamäärästä käytettiin kotimaisissa verkkokaupoissa.


MacGregorin kiinnitys- ja nostojärjestelmiä Bangladeshiin

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut tilauksen bangladeshilaiselta Summit LNG Terminalilta kiinnitys- ja nostojärjestelmien toimittamisesta, suunnittelusta ja projektinhallinnasta. MacGregor- järjestelmä asennetaan Summitin kelluvaan maakaasuvarasto- ja uudelleen nesteytysyksikköön (FSRU). MacGregorin toimitus saatetaan päätökseen 2018 neljännen vuosineljänneksen aikana.

MacGregorin tilaus on osa Summit LNG Terminalin projektia kehittää Bangladeshin energiainfrastruktuuria. MacGregorin toimituslaajuus FSRU-yksikköön käsittää Flintstone-kiinnitysliittimet, merenalaisen kiinnitys- ja nostojärjestelmän kokonaisprojektin hallinnan suunnittelun, tuotannon ja hankinnan. FSRU-yksikkö on valmiina käyttöön 2019 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.


Neste MY uusiutuvan dieselin jakelijoiksi Kaliforniassa neljä kumppania

Neste on sopinut kumppanuudesta neljän polttoainejakelijan kanssa Kaliforniassa. Ne ovat IPC (USA), Inc., Ramos Oil Company, Van De Pol Petroleum ja Western States Oil. Näiden kumppaneiden kautta julkisiin ja yksityisiin ajoneuvokalustoihin on nyt saatavilla jatkuvasti Neste MY uusiutuvaa dieseliä.

Kalifornian polttoainesäädökset kuuluvat maan tiukimpiin. Neste MY uusiutuva diesel on drop-in-polttoaine, joka täyttää nämä vaatimukset. Vähähiilinen Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista. Se vähentää Nesteen mukaan kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia ja leikkaa myös pakokaasupäästöjä.


Teiden talvikunnossapito reealiajassa kartalla

Liikenneviraston Liikennetilanne-palvelun uudella ominaisuudella voit tarkistaa, onko maantie esimerkiksi aurattu, hiekoitettu tai suolattu. Tiedot talvikunnossapidosta päivittyvät kartalle lähes reaaliajassa. Samasta palvelusta löytyvät muun muassa kelikamerakuvat. Palveluun pääset tästä.

- Urakoitsijoiden kunnossapitokalusto lähettää tietoa työn etenemisestä. Jos esimerkiksi suolausauto on juuri nyt Lahden moottoritiellä, tieto suolauksesta löytyy jo parin minuutin päästä palvelumme kartalta", toteaa Liikenneviraston kunnossapidon hankinnan asiantuntija Ismo Kohonen.

Talvikunnossapidon seuraamisen mahdollistava ominaisuus on tällä hetkellä kokeiluvaiheessa ja sitä kehitetään jatkuvasti palautteen pohjalta. On mahdollista, että reaaliaikaista seurantatietoa ei saada ihan kaikista kunnossapitoajoneuvoista. Teknisten syiden takia kartalla esitetty ajoneuvon kulkema reitti voi poiketa hieman maastossa kuljetusta reitistä. Tämä johtuu siitä, että kartalle piirrettävä reitti muodostetaan erillisen reitinlaskennan kautta.