Scania pärjäsi saksalaistestissä

Saksalainen LastautoOmnibus-lehti kutsui eurooppalaiseen puoliperävaunujen luksusvetureiden vertailutestiin seitsemän valmistajaa uusimmilla ja hienoimmilla tuotteillaan. Lehden tekemään vertailutestiin osallistuivat lopulta DAF XF510FT, Mercedes Actros 1848LS, Scania S500A ja Volvo FH500. Jokaisella vetäjällä oli omat vahvuutensa, mutta kokonaispistemäärässä kisan vei uusi Scania S 500. Scanian vahvuuksia ovat muun muassa hyvä ajosuorite vähäisellä kulutuksella, ajettavuus, hyvä ajomukavuus ja parantunut kuljettajan paikka. Lue testiraportti ja tulokset uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/17).


Nimityksiä VR:llä

KTM, DI Marko Hyvärinen, 48, on nimitetty VR Groupin taloudesta, rahoituksesta, hankinnasta ja IT:stä vastaavaksi johtajaksi (CFO) sekä konsernin johtoryhmän jäseneksi.

Hyvärinen siirtyy VR:lle valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolta, jossa hän on työskennellyt finanssineuvoksena vuodesta 2015 lähtien vastaten useiden valtionyhtiöiden omistajastrategisesta ohjauksesta. Hyvärisellä on 20 vuoden kokemus johtotehtävistä pankki- ja sijoitusalalta mm. Nordeasta ja FIMistä, jossa hän toimi seitsemän vuotta CFO:na ennen siirtymistään valtioneuvoston kansliaan.

Hyvärinen on ollut myös VR Groupin hallituksen jäsen keväästä 2017. Hän aloittaa uudessa tehtävässä alkusyksyn aikana.


VW ja Porsche testaavat sähkökuorma-autoja tehdaskuljetuksissa

Komponenttien ja autonosien kuljetukset VW:n Zwickaun tehtaalla vaativat päivittäin yli 700 kuorma-autokuljetusta ja yli 15 000 km:n ajoa. CO2:n, pienhiukkasten ja äänitason alentamiseksi VW ja Porsche testaavat kuluvasta kesäkuusta lähtien Zwickaun ja Leipzigin tehtaiden kuljetuksissa täyssähköistä kuorma-autoa.

Molemmat rekanvetäjät vetävät helposti 40 tonnin kokonaispainoa jopa 80 km/t nopeudella ja 70 km:n toimintamatkalla. Alihankkijoiden etäisyys tehtaista on keskimäärin 25 km. Testi jatkuu käytännössä vuoden 2018 loppuun. Zwickaun tehtaan kuljetukset tehdään suurelta osalta kaupunkiympäristössä.



Saksa: EU:n uusi kabotaasiesitys ei riitä

Saksan kaikki kuljetuss- ja logistiikkayhdistykset - AMÖ, BGL, BWVL ja DSLV -  arvostelevat ankarasti EU:n esitystä uudeksi kabotaasidirektiiviksi. Uusi direktiivi sallisi rajattoman määrän kuljetuksia vieraalla maaperällä viiden vuorokauden sisällä entisen kolmen kuljetuksen seitsemän vuorokauden sisällä sijaan.

Ilman kuukausittain rajoitettua viiden-vuorokauden-jaksojen lukumäärää uusi direktiivi johtaisi käytännössä "systemaattisesti pysyvään kabotaasitoimintaan". Lisäksi uusi direktiiviesitys edellyttää uusimman digitaalisen valvonnan tehokasta toteuttamista, liitot toteavat ykskantaan.

 


Saksa ja Itävalta: Ammattikuljettajien jälkikasvu puuttuu!

Saksan huolinta- ja logistiikkayhdistys DSLV on nostattanut hätähuudon: nykyisistä amattipätevyyskoulutuksen suorittaneista ammattikuljettajista 2/3 poistuu 15 vuoden nsisällä eläkkeelle! 2016 ammattikuljettajia oli 1,5 miljoonaa. Heistä miljoona kuljettajaa oli iältään 45-vuotiaita tai vanhempia. Keskimääräinen eläköitymisikä on 60 vuotta.

Työllisyysviranomaisten mukaan vapaiden kuljettajatyöpaikkojen lukumäärä on muutaman vuoden aikana kasvanut 44% ja oli 16 000 kesäkuussa 2016. Samalla kuljettajiksi hakeutuv ien määrä on pudonnut 30%. Yhä vähemmän nuoria haluaa kuorma-auton kuljettajiksi. Yhtenä syynä pidetään myös Saksan puolustusvoimien ammattikuljettajakoulutuksen lakkauttaminen. Sen myötä valmistuu vuosittain 15 000 ammattikuljettajaa vähemmän kuin ennen.

Itävallan Keskuskauppakamarin kuljetus- ja logistiikkajaos hälyttää vastaavasti, että 8000-10 000 ammattipätevää autonkuljettajaa, logistiikka-  ja kuljetusalan ammattilaista puuttuu alalta Itävallassa. Keskuskauppakamari syyttää suoraan maan vastaavia viranomaisia ankarasta byrokratiasta, joka on johtanut vajeeseen.

- Työntekijöitä vaaditaan jatkuvasti täyttämään byrokraattisia tehtäviä, heitä valvotaan sekunnin tarkkuudella ja rangaistaan minuutin tarkkuudella. Byrokratiaviidakkoa on harvennettava, Keskuskauppakamari vaatii.


ADAC: Plug-in hybridit pärjäsivät huonosti Ecotestissä

Saksan autoliiton ADAC:n Ecotestiin osallistuneet viisi plug-in hybridiä pärjäsivät odotettua huonommiin. Vain Toyota Prius 1,8  Plug-in hybridi selviytyi 3. sijalle ja sai 97 pistettä ja täydet viisi tähteä ennen täyssähköautoja Opel Ampera ja Nissan Leaf. Tuomaristo kiitteli Toyotan suorasuihkutusta sekä polttoaineen ja sähkön alhaista kulutusta

VW Passat Variant GTE sai kolme tähteä ja 67 pistettä. Myös Kia Optima GDI Plug-in hybridi sai kolme tähteä, 61 pistettä. Kumpikin sijoittui Ecoitestissä keskiluokkaan.

BMW 225xe iPerformance sai kaksi tähteä ja 45 pistettä. Volvo XC90 T8 TwinEngine sai vain yhden tähden ja 24 pistettä. Sijoitus oli testin häntäpäässä. Volvon haitaksi luettiin sen suuri paino.


Veneiden rekisteröinti helpottuu

Trafi ilmoittaa, että veneen tai muun vesikulkuneuvon luovutusilmoituksen tekeminen on mahdollista myös sähköisesti. Vesikulkuneuvon edellinen omistaja voi tehdä ilmoituksen omistajuutensa päättymisestä, jos uusi omistaja ei ole rekisteröinyt vesikulkuneuvoa nimiinsä. Luovutusilmoitus päättää myyjän velvollisuudet venettä tai muuta vesikulkuneuvoa kohtaan. Rekisteröintiin vaaditaan uuden omistajan henkilö- tai Y-tunnus. Omistajuudesta luopuminen on maksutonta.

Veneen uusi omistaja voi rekisteröidä veneen nimilleen ilman varmennetta Trafin sähköisissä palveluissa, jos vene on hänelle luovutusilmoitettu. Uudella omistajalla on 30 päivää aikaa rekisteröidä vene tai muu vesikulkuneuvo nimiinsä.


Internet-ajan logistiset haasteet

Ihmisten lisääntyvät vaatimukset ja internettiin siirtynyt kulutus monimutkaistavat kieltämättä kuljetustarpeita nykyään. Kuinka DB Schenkerin kaltainen ajan hermolla oleva kuljetusfirma hoitaa kuitenkin homman kotiin? Se selviää Schenker Oy:n toimitusjohtajan Göran Åbergin haastattelusta Auto tekniikka ja kuljetus lehden uusimmassa numerossa 5/17!


Saksa: Laajennettuja lauantai-ajokieltoja kuorma-autoille heinäkuussa

Saksan osavaltiot ovat saaneet oikeuden itsenäisesti määrätä laajennetuista lauantai-ajokielloista valitsemillaan pääteillä 1.7.-31.8. välisenä aikana. Kiellot koskevat kaikkia kokonaispainoltaan yli 7,5 tonnia painavia kuorma-autoja sekä perävaunua vetäviä kuorma-autoja kokonaispainosta riiuppumatta. Kielto on voimassa lauantaisin klo. 07-20 välisenä aikana. Syyksi ilmoitetaan liikenneruuhkien ja -ongelmien vähentäminen saksalaisten yleisenä kesälomakautena.


Ranska: Kuorma-auton kuljettaja kuoli törmäyksessä pakolaisten tiesulkuun

Ranskan Calais´iin Englanninkanalin rannalla leiriytyneiden tuhansien pakolaisten yritykset päästä Englantiin käyvät alati epätoivoisemmiksi. Uusimpiin keinoihin kuuluvat erilaiset esteet ajoteillä ja jopa tiesulut, jotka antavat pakolaisille mahdollisuuden piiloutua Englantiin matkaaviin autoihin.

Englantiin johtavan Eurotunnelin eteen pystytetty laiton tiesulku aiheuttii ensimmäisen kuolonuhrin, kun Puolassa rekisteröity kevyt kuorma-auto 20.6. kello 03.45 törmäsi siihen A16 valtatiellä kovalla nopeudella ja syttyi tuleen.  Törmäyksessä pahoin loukkaantunut kuljettaja ei selviytynyt ulos palavasta autostaan.


Truck Test 2017: Liikevoiman optimoiminti takaa taloudellisuuden

Etelä-afrikkalainen kuljetusalan lehti FOCUS ja irlantilainen TruckScience-yhtiö ovat tehneet kattavan Truck Test vertailutestin yhdestätoista Etelä-Afrikassa myytävästä raskaasta kuorma-autosta ja tulokset osoittautuivat mielenkiintoisiksi. Vakiintuneet nimet eivät pärjänneetkään niin hyvin ja yllättäjiä löytyi testattavien joukosta. Etelä-Afrikassa tehdyssä testissä oli ajoneuvoja Mercedes-Benziltä, Ivecolta, MANilta, Scanialta, Hyundailta, DAFilta ja Sinotrukilta.

Huolimatta identtisistä lavoista ja lasteista, Truck Test 2017 osoitti jälleen, että tehokkuus ja suorituskyky eivät riipu pelkästään ajoneuvon metallisista tai muovisista osista. Oma vaikutuksensa on useilla muilla asioilla, kuten ajoneuvon valmistelulla, ajoreitin tuntemuksella ja tietenkin kuljettajalla. Suurin ero taloudellisuudessa tuli liikevoiman optimoimisesta. Lue testiraportti ja tulokset uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/17).


Saksa: 58% autonkuljettajista pelkää reputtavansa uusintakokeissa

Vain 45% uskoo läpäisevänsä teoriaosuuden. Nuorissa kuljettajissa usko on vahvempi sekä teoria- että ajo-osuuden läpäisyyn. 18-29 vuotiaista 54% luotti kykyihinsä selviytytä hyväksytysti kummastakin osuudesta. Ennen muita vanhemman polven autoilijat epäilivät tietojensa riittävyyttä teoriaosuudessa. Vain 3% pelkäsi ajotaitojensa riittävyyttä.

Tiedot perustuvat AutoSout24:n laajaan nettikyselyyn.


Cargotec vähentää työntekijöitä Suomessa

Cargotec on saanut yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa päätökseen Suomessa.

Neuvottelujen tuloksena Cargotec on päättänyt virtaviivaistaa yhteisiä transaktionaalisia tukitoimintoja Suomessa. Lisäksi tietyt Suomen rahoitukseen, henkilöstöhallintoon, tietohallintoon ja epäsuoriin hankintoihin liittyvät palvelut tullaan tuottamaan Cargotecin uudesta palvelukeskuksesta Bulgarian Sofiasta.

Yhteistoimintaneuvottelut alkoivat toukokuun 15. päivä. Muutokset johtavat 45 toimen pysyvään vähenemiseen Helsingissä, Kaarinassa, Tampereella ja Raisiossa. Vähennykset ja järjestelyt alkavat tänä vuonna ja ne saadaan päätökseen viimeistään vuoden 2018 kuluessa. Cargotecilla on noin 950 työntekijää Suomessa.


Ceettar: Traktoreihin ei tarvita ABS-jarrupakkoa

Koneurakointijärjestöjen kokous on huolissaan EU-komission valmistelemasta traktoreiden ABS-jarrupakosta. Komission aikeena on asettaa lukkiutumattomat jarrut pakollisiksi myös traktoreihin, joiden nopeus on 40-60 km/h.

- Traktoreiden ABS-jarruvaatimukselle ei ole hyviä perusteita. ABS-jarrut aiheuttavat traktoreissa arvaamattomia riskejä ja lisäävät kustannuksia, sanoi Ceettarin puheenjohtaja Klaus Pentzlin järjestön vuosikokouksessa Hämeenlinnassa 29. kesäkuuta 2017.

Vaatimusta traktoreiden lukkiutumattomista jarruista perustellaan liikenne- ja työturvallisuuden parantamisella. Ceettarin mukaan EU-komissio ei kuitenkaan ole pystynyt esittämään sellaisia tilastotietoja, jotka osoittaisivat, että nimenomaan traktoreiden ABS-jarrut parantaisivat liikenneturvallisuutta merkittävästi. Ceettar on kerännyt kokemuksia ja näkemyksiä jäseniltään eri maista. Näiden vastausten perusteella jarrukapasiteetin puute ei ole erityisen merkitsevä syy traktorien liikenneonnettomuuksissa. Ceettar pelkää myös traktoreiden hintojen kasvavan ABS-jarruvaatimusten myötä.

Eurooppalaisten koneurakointijärjestöjen edustajat ovat koolla Ceettarin vuosikokouksessa Hämeenlinnassa. Ceettarin jäsenet ovat maa- ja metsätalouden sekä muun lähinnä maaseudun koneurakointialojen yrittäjiä 18:sta Euroopan maasta.


Taksi Helsingille uusi tilausvälitysjärjestelmä

Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö Taksi Helsinki Oy uusii tilausvälitysjärjestelmänsä, joka otetaan käyttöön sen kaikissa 1340 taksissa heinäkuun aikana. Uusi järjestelmä tuo asiakkaille lisää palveluita, kuten reaaliaikaisen saapuvan taksin seurannan ja palautemahdollisuuden.

Järjestelmä kehitettiin Suomeen sopivaksi yhteistyössä yhden maailman suurimman taksivälitysjärjestelmien toimittajan, australialaisen MTDatan kanssa. Ripeästi edennyt yhteistyö aloitettiin tammikuussa ja autolaitteiden asennukset ovat jo käynnissä. Uusi järjestelmä on käytössä kaikissa Taksi Helsingin autoissa viimeistään 1.8. 

Paranneltu GPS-paikannus helpottaa erityisesti ruuhka-aikoja. Järjestelmä etsii asiakasta lähinnä olevaa vapaata autoa ja välittää tilauksen sinne. Kuljettaja voi tarvittaessa siirtää tilausosoitteen Google Maps -sovellukseen, jonka kartat ovat aina ajan tasalla ja näin taksi löytää entistä nopeammin ja tarkemmin kohdeosoitteeseen. Tämä vähentää autojen turhaa ajoa entisestään. 

Uuden järjestelmän myötä nyt myös keskukseen älypuhelimella soittava asiakas saa tilauksen jälkeen puhelimeensa linkin, jonka kautta hän pääsee seuraamaan taksin saapumista. Kyydin lopuksi asiakas voi antaa palautetta saman linkin kautta.

MTDatan järjestelmä nopeuttaa entisestään palvelukeskuksen ja autojen välistä kommunikaatiota. Autojen saatavuus nopeutuu ja ne saadaan tehokkaampaan hyötykäyttöön. Järjestelmä seuraa autojen käyttötehokkuutta, kuten kyytien kuittaamista sekä tilauksen tarkkaa ja nopeaa hoitamista, mikä tulee omalta osaltaan parantamaan palvelun laatua.

Lue lisää: Taksi Helsingille uusi tilausvälitysjärjestelmä


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.