Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Scania, Iveco, Shell maakaasua edistämään

Viiden yrityksen yhteenliittymä BioLNG EuroNet tiedotti 6. joulukuuta pyrkimyksestään laajentaa LNG:n eli nesteytetyn maakaasun käyttöä tieliikenteen polttoaineena Euroopassa. Yhteenliittymä rakentaa uuden infrastruktuurin, jonka tarkoituksena on varmistaa LNG:n laajamittainen käyttöönotto.

Shell, Disa, Scania, Osomo ja Iveco antavat kukin oman panoksensa yhteiseen tavoitteeseen saada liikenteeseen 2 000 LNG-kuorma-autoa sekä rakentaa 39 LNG-tankkauspistettä Eurooppaan sekä nesteytetyn biokaasun BioLNG (LBG) -tuotantolaitos Alankomaihin.

Lue lisää: Scania, Iveco, Shell maakaasua edistämään


Scanialta johdinkuorma-autoja Saksaan

Saksassa otetaan kolme eri tieosuutta yläpuolisilla voimajohdoilla koekäyttöön johdinkuorma-autoilla. Scania toimittaa kokeisiin yhteensä 15 johdinkuorma-autoa.

Ensimmäisenä käynnistyy johdinkuorma-autoliikenne Hessenin liittovaltiossa viiden kilometrin osuudella kumpaankin suuntaan autobahnalla A5. Seuraavana avataan kesällä 2019 testiosuus autobahnalla A1 Lübeckissä. Kolmas testitie avataan 2020 alussa Baden-Würtenbergissä valtatiellä B463.

15 Scaniaa varustetaan Siemensin valmistamalla pantografilla ohjaamon takaseinällä. Ensimmäinen sähköhybridi-Scania R540 toimitetaan Hesseniin toukokuussa 2019.

Scania on yhteistyökumppani tutkimusprojektissa, jota johtaa Volkswagen Group Research. Johdinjärjestelmällä ladataan akkupakettia, jonka varassa on mahdollista jatkaa ajoa ilman voimajohtimia esimerkiksi kuormauspaikalle, maaliikennekeskukseen , jne.

(Trailer.se)


Ruotsi: Kuljetusrikokset häiritsevät lepoa

Ruotsissa ilmoitetaan vuoden ympäri jo keskimäärin neljä murtoa vuorokaudessa kuorma-autoihin. Pelko ryöstetyksi tulemisesta, väkivallasta ja murrosta pilaa kuljettajien yöunia ja on tehnyt ammattikuljettajan työn ja ryöympäristön turvattomaksi selviää Aftonbladet -lehden artikkelista kuljetusrikollisuudesta Ruotsissa. "On kuljettajia jotka nukkuvat puukko tyynyn alla", Kuljetustyöntekijäliiton Gustaf Järsberg toteaa.

Syy kuljettajien unihäiriöihin ja väsyneenä ajamiseen on turvallisten lepopaikkojen puute. Tiukat ajo- ja lepoaikasäännöt pakottavat usein kuljettajia pysähtymään turvattomiin paikkoihin, koska ajoaikaa on liian vähän lähimpään turvalliseen taukopaikkaan.

- Periaatteessa ostajan ja myyjän tulisi sopia keskenään turvallisesta kuljetuksesta. On pelottavaa miten vähän turvallisuus painaa kun sopimuksia tehdään, Rutsin kuljetusyritysten liiton (Sveriges Åkeriföretag) Ingemar Resare sanoo. 

Lue lisää: Ruotsi: Kuljetusrikokset häiritsevät lepoa



Jakelukuljetusten tulevaisuus: Viimeiset kilometrit ratkaisevat

DHL ja Euromonitor'n yhteinen markkinatutkimus päätyy tulokseen, että kaupungistumisen ja verkkokaupan raju kasvu tekee viimeisten kilometrien tavarantoimituksista alati vaativampia ja ratkasevampia menestystekijöitä kuljetusalalla. Kaupungeissa arvioidaan asuvan yli 600 miljoonaa ihmistä ennen vuotta 2030. On-line myynti ja logistiikka joutuvat hakemaan uusia rohkeita ratkaisuja menestyäkseen kilpailussa.

Selvitys tunnistaa neljä pääasiaa, jotka muotoilevat viimeisten kilometrien tavarajakelua: lähiaöuejakelut, joustavat verkkojakelut, ajankohtaislogistiikka ja kehittynyt tekniikka. 

Suurkaupunkien asiakkaat vaativat nopeutta ja mukavuutta. Myyjien on sovitettava varastotoimintonsa, tehostettava paikallisia toimintojaan, teknisiä valmiuksiaan, henkilöstöään ja investoitava tarkalla harkinnalla. Kustannusten hallinnasta tulee entistä ratkaisevampi tekijä. Nopea ja kilpailukykyinen verkkokauppa on jatkuvasti hyvin vaikea ennustettava.


Klassista kulmikkuutta

Joidenkin jo epäiltyä, että G-Sarjan tuotanto olisi loppumassa, Mercedes-Benz tekikin päinvastaisen päätöksen uudistamalla mallin, ja vielä hyvällä maulla. G-Sarja on sen verran ikoninen äijäauto, että sen uudistaminen on varmasti ollut vastuullinen tehtävä.

Mercedes on onnistunut tehtävässä hienosti, sillä uusi G-Sarja yhdistelee juuri sopivassa suhteessa uusinta teknologiaa ja klassista tyyliä. Testasimme mikä 2019 vuosimallin G500 WLTP:ssä on uutta ja mikä ennallaan. Muun muassa kylkien vankat kolhusuojalistat, takaoveen sijoitettu varapyörä ja korostetut vilkkujen kotelot on säilytetty. Näiden lisäksi ovien alkuperäinen sulkemisääni, näkyvät ovien saranat ja alkuperäiset ovenkahvat tuovat tyylikästä kontrastia ja antavat aidon G-sarjan kädenpuristuksen. Kaikki muu onkin sitten modernia tekniikkaa, esimerkiksi etujousitusta on muutettu, ja koria levennetty. Selvitä tekniset yksityiskohdat Auto, tekniikka ja kuljetus lehden 21.12 ilmestyvästä numerosta!


Eurolava uudistui

Toimitusketjuratkaisujen asiantuntija CHEP on uudistanut klassista 1208-kuormalavaansa. Uudet eurolavat otetaan toimitusketjussa käyttöön vähitellen, kun ne alkavat kiertää CHEPin verkostossa.

CHEP on tehnyt merkittäviä laatuinvestointeja eurooppalaiseen kuormalavapooliin, minkä seurauksena klassista eurolavaa on uudistettu. Lavan uudet ominaisuudet parantavat laatua, suorituskykyä ja turvallisuutta. Uudistuksesta huolimatta lavan mitat ja toleranssit pysyvät muuttumattomina.

Uusissa eurolavoissa on käytetty leveämpiä päällyslautoja, jolloin lavojen kansi on 14 prosenttia peittävämpi kuin aiemmin ja peittää nyt 90,6 prosenttia kannen alasta. Kahden reunimmaisen laudan väliin jäävät raot on poistettu, mikä vähentää lavojen käsittelystä syntyvien sormi- tai käsitapaturmien riskiä.

Lue lisää: Eurolava uudistui


Liikennevirasto on vuoden alusta Väylä

Liikennehallinto uudistuu 1.1.2019 ja tuolloin Liikennevirasto muuttuu Väylävirastoksi. Virastosta ensisijaisesti käytettävä nimi tulee olemaan Väylä.

Väylä on noin 400 hengen asiantuntijavirasto, joka keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja kunnossapitoon sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Lisäksi se vastaa liikenteenohjauksen ja talvimerenkulun järjestämisestä. Väylä toimii liikennejärjestelmäsuunnittelussa maakuntien liittojen, kuntien, kaupunkiseutujen ja muiden toimijoiden ensisijaisena kumppanina.

Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman jatkaa Väylän pääjohtajana.

- Väylä on vahva tilaajavirasto, vuosibudjettimme on noin 2 miljardia euroa ja hallinnoimamme väyläomaisuuden arvo on 20 miljardia euroa. Työllistämme välillisesti yli 12 000 henkeä, sanoo pääjohtaja Kari Wihlman.


Polttoainesäästöjä Renault Trucksin 2019-mallistossa

Renault Trucks on esitellyt uudet Renault Trucks T-kuorma-auton ja D-jakeluautojen vuoden 2019 malliston. Ajoneuvot on varustettu uusilla Euro 6 Step D ‑moottoreilla. Renault Trucks D- ja D Wide ‑mallien DTI 5-, DTI 8- ja DTI 11-moottorit ja Renault Trucks T ja T High ‑mallien DTI 11- ja DTI 13 -moottorit ovat 1.9.2019 voimaan tulevien Euro 6 Step D ‑määräysten mukaisia.

Renault Trucksin mukaan T-sarjan polttoaineenkulutus vähenee kolme prosenttia uuden moottorin ja Eco-vakionopeudensäätimen uusien asetuksien ansiosta verrattuna aiempaan sukupolveen. Kiitos uuden moottorin, optimoidun aerodynamiikan ja uusien varusteiden, D- ja D Wide ‑jakeluautoissa polttoaineenkulutuksen luvataan tippuvan jopa seitsemän prosenttia edelliseen sukupolveen verrattuna. Lue lisää Renault Trucksin vuoden 2019 mallistosta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuoden viimeisestä numerosta.


Päivittäinen puurtaja jo 40 vuoden ajan

Iveco Daily on hoitanut kuljetus- tai raksamiehen apurin hommaansa jo 40 vuotta. Tämän kunniaksi Iveco julkaisi siitä juhlamallin, joka on kattavasti varusteltu, ja sen keulaa ja ohjaamoa koristavat kuvat auton historiasta. Tutkailimme mitä kaikkea juhlamallin varusteluun sisältyy.

Dailystä löytyy muun muassa kaistavahti, automaattiset kaukovalot ja hätäjarrutusteknologia. Koeajamassamme mallissa on 2,3-litrainen, 156-hevosvoimainen dieselmoottori. Sen paras vääntö on 380 Nm matalilla 1500 rpm kierroksilla. Tämä mylly ja kahdeksan vaihteinen Hi-Matic-automaatti liikuttelevat näinkin isoa pakettiautoa riittävän ripeästi. Tavaratilaa löytyy 16m3 verran, joka pitäisi riittää isompaankin muuttoon. Lue tarkempi koeajoraportti uudesta, 21.12 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Bussiliikennettä ei rajoiteta Saimaan kanavan huoltotiellä

Venäjän liikenneministeriö on ilmoittanut, ettei bussiliikennettä Saimaan kanavan huoltotiellä rajoiteta talvikautena 2018-2019. Asia oli esillä Suomen ja Venäjän hallitusten välisen talouskomission alaisen liikennetyöryhmän kokouksessa 12. joulukuuta Moskovassa. 

Liikennetyöryhmän venäläinen osapuoli totesi, ettei rajoituksiin nähdä tarvetta, koska poliisi on aloittanut tieosuudella näkyvän valvonnan.

Venäjän liikenneministeriö rajoitti bussiliikennettä liikenneturvallisuussyistä talvikaudella 2017-2018 joulu-maaliskuussa.


Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi asettamansa työryhmän loppuraportin keinoista, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voitaisiin poistaa vuoteen 2045 mennessä. Raportissa esitetään laaja kirjo toimenpiteitä taloudellisista ohjauskeinoista investointeihin ja informaatio-ohjaukseen. Työryhmä ei ottanut suoraan kantaa toimenpiteille asetettaviin tasoihin, mutta tarkasteli joidenkin esimerkkilaskelmien kautta toimenpiteiden toteutettavuutta ja mahdollisia vaikutuksia.

- Tärkeintä raportin antia on se, mitä pitää tapahtua lähivuosina, jotta hiiletön liikenne mahdollistuu ja kehitys sitä kohti käynnistyy heti. Keskeinen havainto on, että tavoite edellyttää laajan toimenpideyhdistelmän toteuttamista.Nestemäisten biopolttoaineiden ja biokaasun rooli nousee raportissa hyvin esiin. Raportissa on onnistuneesti tunnistettu haasteita, joita hiilettömään liikenteeseen siirtymiseen liittyy, toteaa Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka.

Lue lisää: Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla


Suomen päärata osaksi EU-rahoitusvälinettä

Mepit hyväksyivät kantansa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitukselle vuosille 2021-2027. Tarkoituksena on varmistaa Euroopan laajuisten liikenne-, energia- ja televiestintäverkkojen kehitys.

Keskiviikkona parlamentti hyväksyi kantansa neuvoston kanssa käytäviin neuvotteluihin kasvua edistävien liikenne-, energia- ja televiestintäprojektien painopisteistä. Päätöslauselma hyväksyttiin äänin 433 puolesta, 134 vastaan ja 37 tyhjää.

Esittelijä Henna Virkkusen (EPP, kok.) mukaan nopeat ja toimivat yhteydet liikenteessä, energiassa ja digiverkoissa ovat edellytys Euroopan kasvulle ja kilpailukyvylle.

- Suomalaisittain isoin asia esityksessä on eurooppalaisen ydinverkkokäytävän jatkaminen Helsingistä päärataa pitkin pohjoiseen Tornion kautta Ruotsin puolelle Luulajaan. Tähän asti Suomen radoista on eurooppalaiseen ydinverkkokäytävään kuulunut vain Turku-Helsinki-Vainikkala-osuus. Pääradan sisällyttäminen osaksi Euroopan merkittävimpiä ydinverkkokäytäviä mahdollistaa jatkossa EU-rahan hakemisen rataan tehtäviin investointeihin, korosti Virkkunen.


Esineiden internet Suomenlahden molemmin puolin

Suomalainen Digita ja virolainen verkko-operaattori Levira operoivat LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvia esineiden internet (IoT) -verkkoja kotimaissaan. Nyt yritykset tarjoavat yhdessä mahdollisuuden LoRaWAN-teknologiaan perustuvien IoT-ratkaisujen käytön Suomenlahden molemmin puolin. Tällä maantieteellisellä alueella operoivat yritykset hyötyvät yhteistyön tuomasta saumattomasta verkkopeitosta. Leviran verkkopalveluista vastaavan Meelis Antonin mukaan maiden rajat ylittävät IoT-ratkaisut auttavat asiakkaita kaikilla aloilla, jotka perustuvat ihmisten tai tavaroiden liikkumiseen maiden välillä .

- Tarjoamme Suomenlahdella operoiville yrityksille kuten rahtiliikenteelle selkeästi saavutettavissa olevia etuja esimeriksi rahtikonttien monitoroinnissa. Myös vapaa-ajan veneilijät voivat hyötyä paikannus- ja turvallisuusratkaisuista. Haluamme laajentaa IoT-yhteyksien saatavuutta Suomenlahden alueella yhdistämällä voimat Leviran kanssa, kertoo Digitan IoT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Ari Kuukka.

Lue lisää: Esineiden internet Suomenlahden molemmin puolin


Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi

Pekka Karppinen (30 v) on aloittanut 19.11.2018 Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäällikkönä, vastaten Wetteri Powerin vaihtoautomyynnistä ja –toiminnasta. Karppinen on koulutukseltaan insinööri, lisäksi hänellä on myynnin ammattitutkinto. Karppinen siirtyy Wetteri Powerille Scania Suomen organisaatiosta.

Wetteri Power Oy rakentaa uuden Vaihtoautokeskuksen Oulun toimipisteen yhteyteen. Uusi vaihtoautokeskus tullaan avaamaan vuoden 2019 alun aikana. Pekka Karppinen raportoi Wetteri Power Oy:n toimitusjohtaja Antti Ollikaiselle.


Hyundai: 700 000 polttokennojärjestelmää vuodessa 2030 mennessä

Eteläkorealainen Hyundai on edelläkävijä polttokenno-vetyautojen kehittäjänä ja valmistajana. Sen tuore ilmoitus kertoo päätöksestä tuottaa vuosittain 700 000 polttokennojärjestelmää ajoneuvoille vuoteen 20130 mennessä sekä 5,9 miljardin euron investoinnista uusiin tuotantolaitoksiin, tutkimukseen ja kehitystyöhön yli 50 000 uuden työpaikan voimin.

Chungjun kaupungissa pidetyssä, yhtiön toisen polttokennotehtaan perustamiseen liittyvässä tilaisuudessa paljastettiin yhtiön kasvustrategia, joka moninkertaistaa nykyisen 3000 polttokenno-vetyauton tuotantomäärän.