Teboil

Vuoden Kaupunkibussi 2019 valinta alkaa vertailutestillä 21-24.5. Zagrebissa

Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo on ilmoittanut Kroatian Zagrebin kaupungiksi, jonka kaduilla ja bussilinjalla suoritetaan ensimmäinen vertailutesti. Vertailutestiin kutsuttavien kaupunkibussien ehdokasluetteloa aletaan täyttää 21-25.10.2018 Kortrijkin Kansainvälisestä Bussinäyttelystä. Koeajojen ja teknistren tietojen perusteella edetään äänestykseen, jonka 5-6 parhaaksi katsottua kutsutaan Zagrebiin vertailtaviksi.

Vuoden Kaupunkibussi 2019 on tarkoitus julistaa Hannoverin IAA hyötyautonäyttelyssä syksyllä 2018.


Hiab mukana Puunkuormaajamestari 2017 -kilpailun finaalissa

Cargoteciin kuuluvan Hiabin sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämän Puunkuormaajamestari 2017 -kilpailun finaali pidetään lauantaina 30.9.2017 Tuurissa Pohjanmaalla. 

Kiertuepaikkakunnilla on ollut koeajettavissa kamerateknologiaan perustuva HiVisionTM-ohjausjärjestelmä. Puutavaranosturin ohjaustoiminnon kuorma-auton ohjaamosta käsin mahdollistava HiVision on herättänyt suurta mielenkiintoa sekä kilpailijoiden että yleisön parissa. Uutuutta kävi testaamassa lähes 500 osallistujaa, joista on valittu Tuurissa pidettävään näytösluonteiseen kilpailuun viisi.

Puunkuormaajamestari 2017 -finaalissa kilpailevat viiden eri läänin mestarit sekä seitsemän nopeinta kilpailijaa aikojen perusteella. Osakilpailujen nopeimman ajan teki Itä-Suomen lääninmestari Samuli Rönkkönen. Ensimmäistä kertaa finaalitapahtumassa myös naiset sekä HiVision-testaajat kilpailevat näytösluonteisesti.

Yleisölle maksuton tapahtuma alkaa klo 10, jolloin alueella voi tutustua monipuoliseen yhteistyökumppaneiden kalusto- ja palvelutarjontaan. Puunkuormaajamestarifinaali starttaa klo 15.

Kaukoliikennejunien matkamäärät jatkavat kasvuaan

Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteessä on tehty jo 8 miljoonaa matkaa, kasvua koko verkostolla on 8 prosenttia. Joulukuussa alkavalla aikataulukaudella yhteydet Helsingistä Turkuun ja Turusta Tampereelle paranevat lisävuorojen myötä. Uudet vuorot parantavat myös yhteyksiä Turusta Oulun, Jyväskylän ja Porin suuntaan.

Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle lisätään 12 uutta viikoittaista junavuoroa. Uudet vuorot Helsingistä Turun suuntaan sijoittuvat aamupäiviin, jolloin vuorotiheys on ollut harvempaa. Uudet vuorot Turusta Helsingin suuntaan sijoittuvat vastaavasti alkuiltapäivään.

Turun ja Tampereen välille lisätään kymmenen vuoroa viikossa. Kello 18.05 Turusta lähtevä vuoro mahdollistaa matkan jatkamisen Ouluun asti nykyistä selvästi myöhemmin. Uudet vuorot Tampereelta Turun suuntaan palvelevat erityisesti työmatkustajia, sillä jatkossa Tampereelta ehtii perille Turun suuntaan jo viideksi klo 15.11. lähtevällä junalla.

Helsinki–Joensuu-vuoroja taas joudutaan rataosuuden heikon kunnon vuoksi hidastamaan 5-10 minuuttia 10.12.2017 alkaen. Erityisesti Lappeenranta–Joensuu-välillä on voimassa lukuisia radan heikosta kunnosta johtuvia nopeusrajoituksia, minkä vuoksi rataosan matka-aikaa joudutaan pidentämään. Rataverkkoa hallinnoi ja kehittää Liikennevirasto, jonka kanssa VR tekee tiivistä yhteistyötä.

Uudet aikataulut julkaistaan 12.10. ja ne tulevat voimaan 10.12. Aikataulut ovat voimassa 17.6.2018 asti.



Liikennevirastolta Suomen ensimmäinen julkisenhallinnon ICT-allianssihankinta

Liikennevirasto uudistaa tierekisterin nykyaikaiseksi tiestötietojärjestelmäksi, jonka avulla tieto valtion tieverkon kunnosta saadaan helposti käyttöön. Allianssihankinnan toteuttajaksi on valittu Solita Oy:n, Sito Oy:n sekä Ramboll Finland Oy:n muodostama Tietäjäryhmittymä.

Uuden tiestötietojärjestelmän rakentaminen alkaa lokakuussa ja valmista tulisi olla kolmen vuoden päästä. Uusi järjestelmä korvaa muun muassa vanhan tierekisterin. Hankkeessa luodaan myös kaikkia väylämuotoja palveleva suunnitelma- ja toteutumatietovarasto.

-Jatkossa saamme tien päältä kerättävän sekä suunnittelun ja rakentamisen aikana tuotetun tiedon sujuvammin käyttöömme, kertoo hankepäällikkö Mika Stenmark Liikennevirastosta.

Hankkeen kehittämisbudjetti on viisi miljoonaa euroa. Ensimmäisten toteutusten on tarkoitus valmistua ensi vuonna. Sopimukseen sisältyy myös viiden vuoden ylläpito-optio.

Liikennevirasto sai osallistumishakemukset yhdeksältä ryhmittymältä, joista se valitsi kolme varsinaiseen kilpailutukseen. Näiden kolmen tarjoajan kanssa virasto piti kehitystyöpajat ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä. Kilpailutus päättyi elokuussa ja sen voitti Tietäjä-ryhmittymä. Liikennevirasto allekirjoittaa sopimuksen ryhmittymän kanssa lokakuun alussa.


DHL maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö, seuraavina K&N, Schenker, Robinson, DSV

Vuoden 2015 liikevaihdon mukaan mitattuna saksalainen DHL Logistics on yli 30 miljardilla USD:lla maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö. DHL tunnetaan Saksan Postin logistiikkayhtiönä. 

Toiseksi sijoittui sveitsiläinen Kuehne & Nagel (21 mrd) ja kolmanneksi saksalainen DB Schenker (16,4 mrd). Schenker tunnetaan Saksan Rautateiden (Deutsche Bahn) logistiikkayhtiönä.

Neljäntenä oli USA:n C.H.Robinson (12,0 mrd) ja viidentenä tanskalainen DSV (11,2 mrd).

Seuraavina viiden kärkijoukon takana tulevat järjestyksessä CEVA (NL), Expeditors (USA), Dachser (DE), Panalpina (CH), XPO (USA), UPS (USA), J.B.Hunt (USA), Sinotrans (CN), SNCF Geodis (FR), Gefco (FR), Yusen (JP), Agility (KW), Bollene (FR), Toll (AU) ja USAn HUB 20. sijalla (3,5 mrd).

 


Hiab esittelee kuormankäsittelyyn suunnitellun digitaalisen ratkaisun

Cargoteciin kuuluva Hiab tuo markkinoille digitaalisen HiConnect(TM)-ratkaisun, joka on uusi innovaatio kuormankäsittelyalalla. Hiab lisää HiConnectin uutena ominaisuutena kuormankäsittelylaitteistoonsa. Sen avulla asiakas saa tietoa, jota hyödyntämällä hän voi tehostaa liiketoimintansa.

Ratkaisun avulla asiakkaat saavat reaaliaikaisen käsityksen laitteiston käyttöasteesta, toiminnasta ja kunnosta. Asiakkaat voivat hyödyntää näitä tietoja tehokkuuden optimoinnissa ja tarpeettoman seisonta-ajan minimoinnissa. Tällä hetkellä käytössä on rajallisesti ja usein manuaaliseen syöttöön perustuvaa tietoa laitteiston käyttöasteesta, kunnosta ja toiminnasta.

HiConnectia on kehitetty vuodesta 2015 alkaen läheisessä yhteistyössä ja pilottikokeiluissa useiden asiakkaiden kanssa. HiConnect-ratkaisuun kuuluu neljä liiketoiminnan kannalta tärkeää tietotasoa, jotka on mukautettu erilaisten liiketoiminnallisten tarpeiden ja kaluston koon mukaan. Vuoden 2017 viimeisen neljänneksen aikana Hiab tuo markkinoille HiConnect-jälkiasennusratkaisun, joka sopii tiettyihin jo markkinoilla oleviin HIAB-kuormausnostureihin ja MULTILIFT-vaihtolavalaitteisiin. Ratkaisu on suunnattu asiakkaille Yhdysvalloissa, Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Saksassa. Vuoden 2018 aikana HiConnectin tarjontaa laajennetaan myös muille markkina-alueille.


Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Ne myös tekevät meriväylästä yhden maailman uudenaikaisimmista. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

Meritaito on Rauman älyväyläprojektin urakoitsija ja SeaDatics järjestelmän kehittäjä. SeaDatics on järjestelmä, jolla valvotaan merenkulun turvalaitteiden tilatietoja ja tarvittaessa säädetään merimerkkien valotehoja. Kaikista valotehojen muutoksista jää muistiin tiedot. Jälkikäteen on siis mahdollista tarkistaa, kuka on tehnyt säätöjä, milloin ne on tehty ja mille intensiteetille valot on säädetty.

-Säätömahdollisuus lisää turvallisuutta, sillä luotsi voi valita juuri tilanteeseen sopivan valotehon koko väylälle tai vain yksittäiselle merimerkille. Esimerkiksi sumuisella kelillä merimerkin hämäräkytkin ei itse tietäisi, että valotehoa täytyy huonon näkyvyyden takia lisätä, toteaa Meritaidon asiantuntija Tero Tuominen.

Rauman meriväylän turvallisuuden parantaminen oli nyt erityisen tärkeää, sillä väylän kulkusyvyys kasvaa vuodenvaihteessa 10 metristä 12 metriin. Tämä tarkoittaa samalla, että satamassa käyvät alukset voivat olla huomattavasti nykyistä suurempia.

Lue lisää: Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi


Mersu uudistaa, sijoittaa, keskittää bussituotantoaan

Kun Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo teki vertailutestinsä Brysselin keskustassa kuudella kaupunkibussilla, vain Mercedes kulki kaasulla. Sillä ei ollut kilpailukykyistä sähköbussia. Kaikki sen kilpailijat kulkivat sähköllä.

Mersu korjaa nyt suuntaa rajusti. Omistaja Daimler sijoittaa 340 miljoonaa euroa bussituotantoonsa. Mannheimin tehdas keskittyy jatkossa kaupunkibusseihin ja sähkövoimaan. Neu-Ulmin tehdas keskittyy täysin turisti/matkabusseihin ja autonomiseen ajoon. Rahoista 200 miljoonaa on varattu uuteen tekniikkaan.

Daimlerin bussituotanto työllistää noin 18 000 työntekijää, joista 3440 sijoittuuMannheimiin ja 3860 Neu-Ulmiin. Lisäksi tehtaita on mm. Tsekissä. Daimler-bussien vuotuinen liikevaihto oli viimeksi 4,2 miljardia euroa.

Kortrijkin Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä 20-25.10. Mersu esittelee uuden Citaro sähköhybridibussinsa. Se tulee uudella sähköhydraulisella ohjauksella. Valmistaja lupaa 8,5% vähemmän polttoaineen kulutusta hybridinä.

Myös kaksi muuta Mersu-uutuutta on näytillä: MB Tourismo RHD ja Sprinter City minibussi. Sprinter Cityä tarjotaan Jopa 7,36 pitkänä 15,3 m kääntöympyrän halkaisijalla ja pitkin pituuttaan matalalla kynnyksellä.


Konttijunaliikenne Kouvolasta Xianiin käynnistyy noin kuukauden päästä

Railforum 2017 –seminaarin avannut Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka kertoi, että kontti-junaliikenne Kouvolasta Kiinan Xianiin käynnistyy viikolla 45.

-Kouvola tarjoaa uuden konseptin logistiikkaan: kilpailukykyisen nopean kuljetuskäytävän Aasian ja Pohjois-Euroopan välille sekä tehokkaan ja modernin intermodaaliterminaalin, jossa kuljetusmuotoa voidaan vaihtaa joustavasti. Säännöllinen konttijunaliikenne Kouvolasta Xianiin käynnistyy viikolla 45.

Uusi reitti tuo tehokkuutta ja kilpailuetua siitä, että Kouvolassa on mahdollista käsitellä erikoispitkiä, yli kilometrin pituisia konttijunia. Raideliikenne tarjoaa aidosti kilpailukykyisen ja nopean vaihtoehdon Aasian merikonttiliikenteelle ja avaa täysin uusia mahdollisuuksia alan yrityksille ja toimijoille. Kouvola on myös EU:n ainoa suomalainen liikenteellisen ydinverkon rautateiden terminaalikeskus.

Railforum 2017 -seminaariin osallistuu reilut 200 henkilöä kymmenestä eri maasta ja sadasta eri yrityksestä tai organisaatiosta. Asiantuntijapuheenvuorot ja keskustelut tarjoavat alan viimeisintä tietoa rautatiehubeista, Railgate Finland –kuljetuskäytävästä Pohjois-Euroopan ja Aasian välillä sekä intermodaalisista ja älykkäistä kuljetuksista.


STARK tehostaa logistiikkatoimintoja – keskusvarasto ja tuotanto Postille

DT Finland Oy (STARK-ketju) siirtää Lahden keskusvarastonsa sekä varastopalvelujen tuotannon Postille. Stark-ketjun keskusvarastot siirtyvät Postin varastokeskukseen Orimattilan Pennalaan vuoden 2018 alussa. Yhteistyösopimuksen myötä keskusvaraston toiminnoissa työskentelevät henkilöt siirtyvät vanhoina työntekijöinä 1.10.2017 Postin sisälogistiikkaan erikoistuneeseen tytäryhtiöön, Flexo Palvelut Oy:n.

- Yhteistyösopimuksen myötä Posti vastaa tulevaisuudessa Starkin tuotevarastoinnista, varastointiin liittyvästä käsittelystä ja varastoinnin kehittämisestä kokonaispalveluna, kertoo DT Finland Oy:n toimitusjohtaja Harri Päiväniemi.


Hätäviestipalvelu eCall nopeuttaa avun perilletuloa onnettomuuksissa

Koko EU:n laajuinen henkilö- ja pakettiautojen eCall-hätäviestipalvelu etenee. Ensi vuonna liikenteessä tavataan autoja, jotka soittavat onnettomuuden sattuessa automaattisesti suoraan hätäkeskukseen. Lokakuun alusta kaikilla unionin alueen hätäkeskuksilla tulisi olla valmius ottaa vastaan autojen onnettomuustilanteissa automaattisesti lähettämiä viestejä.

-eCall-palvelun käytön on arvioitu vähentävän Suomessa vuosittaisia liikennekuolemia 4-5 %, kun apu pääsee aikaisempaa nopeammin paikalle, kertoo johtava asiantuntija Anna Schirokoff Trafista.

-Onnettomuustilanteissa eCall lähettää hätäkeskukseen datapaketin, mikä sisältää tietoa muun muassa ajoneuvon kulkusuunnasta, sijainnista, ajoneuvotyypistä sekä myös siitä, onko hälytys tehty manuaalisesti vai automaattisesti. Näiden tietojen avulla pystymme välittämään onnettomuuspaikalle lähimmän ja tarkoituksenmukaisimman avun, sanoo Hätäkeskuslaitoksen teknisten palvelujen johtaja Jukka Aaltonen.

Maaliskuun 2018 jälkeen tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautomallit tulee olla varustettuja eCall-palvelulla ja onkin arvioitu, että ensimmäiset palvelua hyödyntävät autot tulevat liikenteeseen Suomessa ensi vuoden aikana.


Continental esitteli uuden digitaalisen rengasvalvontakeskuksen

Uusi järjestelmä mahdollistaa kuljetus yrittäjän tarkastelemaan ja seuraamaan kaikkien autojensa rengaspaine- ja lämpötilatietoja yhdestä verkkosivustolla.

Kaikki tiedot, joita kuljetusyrittäjä saattaisi tarvita, (matalapainehälytykset, korkean lämpötilan hälytykset jne.), kerätään renkaiden sisäpuolelle asennetuilla antureilla. Rengasanturit toimivat suoraan lukijan kanssa, joka on kuljetusyrityksen pihan ovella. Aina kun auto tulee tai poistuu pihalta, lukija hakee tietoja antureista ja lähettää ne web-portaaliin.

Continental mukaan järjestelmä säästää aikaa ja rahaa, sillä se tehostaa renkaiden huolto-ohjelmia, parantaa polttoainetehokkuutta ja estää kalliita rengasrikkoja.

-34 prosenttia raskaasta kalustosta liikkuu liian tyhjillä renkailla, kertoo Yhdysvaltojen Continentalin varatoimitusjohtaja Paul Williams. Oikein täytetyillä renkailla saavutettaisiin yhden prosentin polttoainesäästö, 15 prosentin kulumissäästö ja 20 prosentin säästö renkaan eliniässä. Puhumattakaan tienvarteen jäämisestä ja renkaiden vaihdosta siellä, Williams lisää.

Rengasantureita on tottakai mahdollista myös jälkiasentaa ajoneuvojen renkaisiin.


"Kaikille kenkää" paljastaa Länsimetron suhmuroinnin yksityiskohdat

Toimittaja Tommy Pohjola on käynyt peräänantamattoman kamppailun Länsimetron rakentamisesta vastaavien poliitikkojen ja virkamiesten laiminyöntien ja leväperäisen vastuunkannon paljastamiseksi. Se on vaatinut rikosilmoituksia ja tutkintapyyntöjä laittomasti salaisiksi julistettujen asiapapereiden avaamiseksi aina Korkeimman Hallinto-oikeuden päätöksiä myöten.

"Kaikille kenkää!" on suora jatko-osa Pohjolan kirjalle "Maan alla - Helsingin päätön metrohanke" ((Söderström & Schildts, 2014), joka julkaistiin suomeksi ja ruotsiksi. Pohjola joutui käymään postmodernin Don Quioten lailla toiseen rynnäkkön Länsimetron tuulimyllyjä vastaan. Länsimetron vetäjät, projektinjohtajina harjoittelija-tason poliitikot lupailevat taivaita kuluttaessaan suruttomasti veronmaksajien rahoja. Kulisseissa häärivät  liikemiehet ja taitavat keinottelijat, jotka pimittävät tietoa, levittävät valetietoaja selittävät mustan valkoiseksi ja pahimmankin hyväksi.

"Kaikille kenkää" haettava erillisrahoitusta!

Pohjolan kirja on uusi todiste siitä, mitä tapahtuu, kun puoluepolitiikan voimalla annetaan luonnontieteen harrastajille miljoonaprojktien johto käsiinsä. Samalla osoittautuu, että rakennusliikkeiden toimintaa tarkasteleva journalistiikka on siinä määrin rakennusliikkeiden ja-teollissuden ilmoitus- ja mainostulojen vanki, ettei rakennusalaa tohdita panna kunnolla tarkasteluun.

Pohjola hakee erillisrahoitusta Länsimetron suhmurointia julkisilla varoilla paljastavan kirjansa julkaisemiseksi! Hämmästyttä ettei edes Pohjolan työnantaja Hufvudstadsbladet -lehti ja sen rahoittajapiirit uskalla julkaista kirjaa, jonka sisällön ko. lehti on tapahtumien varrella julkaissut lehtiartikkeleina.

Ennen kuin Länsimetro toimii koko pituudellaan liityntäliikennettä myöten, "Kaikille kenkää" kirjalle on luvassa yhtä vahva jatko-osa. Sen verran on uusia uskomattomia yksityiskohtia jo paljastumassa.


Volvo Trucks: LNG markkinoiden paras ilmastoystävällinen vaihtoehto

Raskaiden kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjä voidaan pienentää merkittävästi vaihtamalla diesel nesteytettyyn maakaasuun tai biokaasuun. Nesteytettyä maakaasua (LNG, Liquefied Natural Gas) käytetään nykyään pääasiassa teollisuudessa, mutta sillä on edellytykset kilpailukykyiseksi ajoneuvojen polttoaineeksi ja sen ympäristövaikutukset ovat suotuisia. Volvo Trucks panostaa jatkossa entistäkin enemmän raskaaseen alue- ja kaukokuljetuskäyttöön tarkoitettujen kaasukuorma-autojen kehittämiseen.

Raskaan kaupallisen liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen on haaste niin poliitikoille, kuljetuspalveluiden ostajille, kuljetusyrityksille kuin ajoneuvojen valmistajillekin.

Vaikka maakaasu onkin fossiilinen polttoaine, sen hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia dieseliä pienemmät. Biokaasulla ympäristövaikutuksia voidaan sen sijaan pienentää jopa 100 prosenttia.

LNG:tä mahtuu mukaan suuria määriä, joten toimintasäde riittää myös kaukokuljetuksille

Vaikka biokaasun tuotanto on toistaiseksi rajallista, maakaasun pitkän aikavälin saatavuus on globaalista näkökulmasta hyvä. Tämä on laajamittaisen yleistymisen ehdoton edellytys kilpailukykyisen hinnan lisäksi. Monissa Euroopan maissa maakaasu on jo dieseliä edullisempaa.


Ensimmäinen Eaton-Cumminsin yhteistyössä tekemä vaihdelaatikko esitelty

Eaton Cummins Automated Transmission Technologies esitteli ensimmäisen yhteistyössä suunnittelemansa automaattilaatikon Atlantassa.

Vaihdelaatikkoa kutsutaan nimellä Endurant- jolla voitaisiin viitata 12 vaihteisen automaatin kestävyyteen.

Laatikko on suunniteltu aina 50000kg painoihin asti, sekä 2 508Nm väännöille. Se on lisäksi lähes 48 kiloa kilpailijoitaan kevyempi.

Endurantia on testattu yli kolme miljoonaa kilometriä ja myös todella kylmissä olosuhteissa.

Muita laatikon ominaisuuksia ovat sisäinen sähköjärjestelmä, joka suojaa johdot korroosiolta ja mahdollisilta muita vaurioilta. Lisäksi siinä on ennustava järjestelmä, joka ilmoittaa ajoissa, milloin kytkin on vaihdettava.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.