Scania kevätkiertue 2108

DAF:in asentajapalkinto Itävaltaan

‘The DAF Technician of the Year 2018’ -kilpailun on voittanut Marin Pavicic (33), joka työskentelee Walter Aichwalderin jälleenmyyntiliikkeessä Klagenfurtissa, Itävallassa. Erilaisista tehtävistä ja testeistä koostuva Euroopan finaali järjestettiin DAF Trucksin pääkonttorissa Eindhovenissa. DAF Trucks N.V.:n After Sales Director Johan Drenth ojensi voittajalle palkinnon.

Euroopan finaalin aikana kahdeksantoista finalistia osoittivat taitojaan useissa teoreettisissa ja käytännöntaitoja vaativissa tehtävissä, jotka liittyivät moottoreiden ja ajoneuvojen järjestelmiin. Suomesta ei tällä kertaan osallistujia ollut mukana.

- DAF järjestää ‘DAF European Technician of the Year’ -kilpailun korostaakseen huoltopalveluissa työskentelevien ammattiasentajien tärkeyttä. Kilpailu on ensisijaisesti tunnustus heidän ammattikunnalleen. Modernit rekka-autot ovat korkean teknologian ajoneuvoja, ja asentajilta vaaditaan laajaa ja syvää teknistä tietoutta, jotta he pystyvät työskentelemään niiden parissa, kertoo Johan Drenth.


Optimoitua aerodynamiikkaa

Renault Trucks T-440 tehtaan press test -demoauto oli Suomessa huhtikuun alussa. Ohjaamon aerodynaaminen muotoilu, ajovalojen ilmanohjaimet, sekä spoilerit erosivat normaalista. Myös peräkärry hurjine spoilereineen, tai ennemminkin optimoituine ilmakanavineen oli selkeästi muotoiltu ilmanvastuksen minimoimiseksi ja polttoaineensäästön maksimoimiseksi.

Auto, tekniikka ja kuljetus testasi tuulitunnelin tulosta maantieajossa. Lue uudesta 16.5 ilmestyvästä numerosta 4/18 mallin tarkemmat tiedot, aerodynamiikan vaikutukset sekä maistiaiset koeajosta!


Rantaradan ratatöiden kiivain vaihe kesällä

Rantaradan (Helsinki–Turku) viime vuonna aloitettuja ratatöitä jatketaan vielä tämän ja ensi vuoden ajan. Kolmivuotisen projektin yksi kiivaimmista työvaiheista ajoittuu kesä–elokuulle, jolloin kaukojunien matka-ajat pitenevät nopeusrajoitusten vuoksi. Radan toimivuuden varmistamiseksi Liikennevirasto tekee merkittäviä korjaustoimenpiteitä radan päällysrakenteeseen, siltoihin, kuivatukseen ja vakavuuteen.

Kesällä Rantaradan työt hidastuttavat matkantekoa erityisesti Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Nopeusrajoituksia on syksyyn saakka jonkin verran myös Karjaan ja Salon välillä.

Hanke on aloitettu jo vuonna 2017. Tämän hetken kokonaisrahoitus on 37 miljoonaa euroa, joista perusväylänpidon rahoitusta on 20,4 miljoonaa. Loput rahat tulevat korjausvelka- ja 364 -rahoituksista.



Jungheinrichille kaksi IFOY-palkintoa

Jungheinrichille jaettiin viime viikolla Hannoverissa kaksi IFOY-palkintoa. easyPILOT Follow -hallintalaitteella varustettu matalakeräilytrukki ECE 225 voitti vuoden 2018 ”International Intralogistics and Forklift Truck of the Year“ (IFOY) -kilpailun ”Warehouse Truck” -kategorian, ja akunvarausjärjestelmä SLH 300 päihitti vastustajat ”Special of the Year” -luokassa. IFOY on sisälogistiikan merkittävin innovaatiopalkinto.

Lue lisää: Jungheinrichille kaksi IFOY-palkintoa


Posti tuo Suomeen uudet kevytkulkuneuvot

Postinjakelussa eri puolilla Suomea otetaan vaiheittain käyttöön kevään ja kesän aikana kaikkiaan 200 sähkörahtiskootteria ja 250 sähköavusteista jakelukärryä. Vaasassa ryhdytään tosi toimiin heti toukokuun alussa, kun sähkörahtiskoottereilla jaetaan kaksi varhaisjakelureittiä ja pian katukuvaan tulevat myös uudet jakelukärryt.

Myöhemmin keväällä ja kesällä uusia kevytkulkuneuvoja alkaa näkyä myös pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, Lahden, Turun ja Tampereen talousalueella, Jyväskylässä, Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla, Kuopiossa, Porissa, Salossa ja Raumalla.

- Postinjakelussa pakettien ja muiden verkkokauppaostosten määrä kasvaa. Uusiin työvälineisiin mahtuu kerralla mukaan jopa koko reitin postit, myös verkkokaupan pienlähetykset. Skootteriin mahtuu postia 270 kg, Postin kalustosta vastaava Kari Tuomola kertoo.

Lue lisää: Posti tuo Suomeen uudet kevytkulkuneuvot


Kovanen-Yhtiöille kymmenen uutta Mercedes-Benz -tilataksia

Kovaselle toimitetut kymmenen uutta mustaa tila-autoa ovat Mercedes-Benz Vito 1+8-hengen tilatakseja, joita vauhdittaa 2,1 litran, 163-hevosvoimainen dieselmoottori. Tilaajan ja asiakkaiden toiveet ja laatuvaatimukset täyttävä verhoilutyö sekä varustelu ovat Mercedes-Benzin ja ylöjärveläisen Carsportin käsialaa. Kovanen ja Carsport ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1994 alkaen.

Autojen tärkeimmät tehdasvarusteet ovat led-ajovalot ja sähkötoiminen sivuovi. Carsportin toimesta auton sisätiloihin eteen ja taakse on rakennettu vartaloa hyvin tukevat ja aidolla nahalla verhoillut erikoisistuimet. Kovasen Mercedes-Benz-tilataksien 3+3+3-istuinjärjestys palvelee etenkin lentokenttä- ja hotelliajoja.

Lue lisää: Kovanen-Yhtiöille kymmenen uutta Mercedes-Benz -tilataksia


Denverin drone-messut: Yli 700 näytteilleasettajaa, USA:ssa yli miljoona rekisteröityä dronea

Denverin AUVSI XPONENTIAL messuilla 1.5.2018 nähtiin droneja joka käyttötarkoitukseen. "Vain mielikuvitus on rajana uusille käyttötarkoituksille. Drone-teollisuus luo aina vain lisää työpaikkoja koko maailmassa", AUVSI-järjestön puheenjohtaja Brian Wynne totesi messujen 8500 kävijälle avajaisissa.

- Vain taivas on rajana kasvulle, paitsi tietysti kansallisen ilmailuviranomaisen, FAA:n droneille määräämä enimmäiskorkeus 400 jalkaa. Yli miljoona dronea on rekisteröity FAA:lla, ja näistä yli 100 000 on kaupallisia toimijoita, FAA:n edustaja Steven Bradbury ilmoitti.


Lappiin haetaan alueellista HCT-kokeilulupaa

Lapin liitto, Lapin ELY-keskus, merkittävät metsäteollisuusyritykset ja kuljetuksenantajat Lapissa esittävät, että liikenne- ja viestintäministeriö myöntäisi HCT-käyttökokeilulle luvan uuteen alueelliseen kokeiluun viideksi vuodeksi. 

Kokeilussa selvitetään, kuinka paljon suuren hyötykuorman kalustoratkaisuilla voidaan tehostaa puutavaran kuljetuksia ja vähentää kuljetuskustannuksia ilman, että niistä aiheutuu tiestön ylläpitokustannusten nousua. Hyötykuorman kasvaessa myös päästöt vähenevät. Liikenneviraston mukaan aiemmat kokemukset HCT-ajoneuvojen käytöstä ovat olleet positiivisia ja ajoneuvojen laajempaa käyttöönottoa pidetään yhtenä merkittävimmistä tekijöistä, joilla kuljetusten energiatehokkuutta voidaan tulevaisuudessa parantaa.

Kokeilussa testataan 10-akselisia 84-tonnisia puutavara-ajoneuvoyhdistelmiä - ”pikkujättejä”. Niillä puu voidaan noutaa suoraan metsäautoteiden varrelta ilman siirtokuljetuksia, jolloin niiden potentiaalinen käyttöalue on huomattavasti laajempi kuin järeämpien ja pitkien yhdistelmien.

Lue lisää: Lappiin haetaan alueellista HCT-kokeilulupaa


LG Electronics osti autojen valaisulaitteita valmistavan ZKW Groupin

LG Electronicsin johto hyväksyi 26.4.2018 yrityskaupan, jolla LG osti autojen valaistuslaitteita ja ajovaloja toimittavan ZKW Groupin. Kaupan arvo on yli 1,1 miljardia euroa, ja se on LG:n historian suurin yrityskauppa. Kaupan ehtojen mukaisesti LG Electronicsin omistukseen siirtyy 70 prosenttia ZKW Groupista. Emoyhtiö LG Corp. saa omistukseensa loput 30 prosenttia.

Strategisen yrityskaupan odotetaan johtavan synergioihin, jotka nostavat yhdistyneen yhtiön merkittäväksi tekijäksi itseohjautuvien autojen valaistusosien valmistuksessa. Autojen valaistusjärjestelmiä tekevä ZKW Group on toimii Euroopassa sekä Kiinassa, Meksikossa ja Yhdysvalloissa. Yhtiön päämaja sijaitsee Itävallan Wieselburgissa.


Erikoiskuljetuksiin ketteryyttä

Liikennevirasto, Pirkanmaan ELY-keskus ja Wärtsilä pilotoivat hyvin tuloksin pitkäkestoisempien erikoiskuljetuslupien myöntämistä sekä kuljetusten aikaisten siltavalvontojen siirtämistä alueurakoitsijoilta kuljetusyrityksen edustajalle. Pilottia on jo laajennettu Vaasan seudulta pääkaupunkiseudulle. Käynnissä on myös murskainkuljetusten reitistölupien kehittäminen.

- Idea pitkäkestoisempiin erikoiskuljetuslupiin lähti siitä, että jos kuljetuksilla on vakioreitti, kuljetukset ovat vakiopainoisia ja ne kulkevat säännöllisesti samanlaisella kalustolla, miksi jokaiselle kuljetukselle pitäisi hakea erikseen erikoiskuljetuslupaa, kertoo pilotin suunnittelussa mukana ollut Liikenneviraston asiakkuuspäällikkö Anu Kruth.

Pilottiin liittyy kiinteästi myös suunnitelmat muuttaa siltojen valvonnan toimintamallia:

- Ennen valvonta oli alueurakoitsijan vastuulla. Pilotin aikana kokeillaan toimintamallia, jossa valvojana voi toimia esimerkiksi kuljetusyrityksen oma työntekijä, jolle Trafi on myöntänyt sillanvalvontaoikeuden, kertoo lupapäällikkö Petteri Pietilä Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Lue lisää: Erikoiskuljetuksiin ketteryyttä


Sähköbussit kolminkertaistivat myyntinsä 2016-2017


Proto Solaris Trollino 24 johdinbussi, tulossa myös sähkö- ja vetybussina.

Euroopassa myytiin 376 sähkö-, plug-in, hybridi- ja vetybussia vuonna 2016. Seuraavana vuonna, 2017, myynti oli kasvanut 1051 yksikköön. Tänä vuonna arvioidaan myytävän jo lähemmäs 2500 sähköbussia.

Kansainvälinen joukkoliikennejärjestö UITP arvioi dieselbussien osuudeksi 47,7% Euroopan uusien bussien myynnissä vuonna 2020. Vain 10 vuotta myöhemmin, 2030, dieselbussien myynnin osuus olisi enää vain 7,7%!

Samalla UITP arvioi 2020 sähkö- ja vetybussien osuudeksi 24,2% ja vuonna 2030 jo peräti 57,7%!

Auto, tekniikka ja kuljetus 4/18 kertoo tarkemmin sähköbussien tulevasta läpilyönnistä Euroopassa. Lehti ilmestyy toukokuun 16. päivä.

 


Uusi sähköbussi testikäyttöön Helsingissä

Toukokuussa Helsingissä otetaan testikäyttöön kaupunkisähköbussi, jonka koekäytöllä selvitetään voivatko Helsinkiin jo rakennetut sähköbussien pikalatauspisteet toimia useiden valmistajien autojen lataamisessa. Uusi bussi on vasta toinen HSL-alueella käyttöönotettu pikaladattava täyssähköbussimalli.

Testijakson aikana bussi kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä HSL-linjalla 51 Hakaniemestä Malminkartanoon. Liikennöinti tehdään yhteistyössä Pohjolan Liikenteen ja VDL Bus & Coach:n kesken.

Testi on ajankohtainen, sillä kaupunkiliikenteeseen soveltuvia sähköbusseja tulee olemaan tarjolla useilla eri valmistajilla ensi vuonna. Sähköbussien laajaan käyttöönottoon on myös kiinnostusta. Ne vähentävät merkittävästi kaupunkiympäristön päästöjä. Lisäksi ne ovat tavallisiin diesel-käyttöisiin busseihin verrattuna hiljaisia ja ovat siksi hyvä vaihtoehto kaupunkien joukkoliikenneratkaisuihin.

Asia kiinnostaa myös liikennöitsijöitä, sillä sähköbussien laajempi käyttöönotto voi lisätä kaupunkien joukkoliikenteen tarjontaa. Sähköbussien laajemman käyttöönoton hidasteena ovat olleet akkujen lataamiseen liittyvät haasteet. Akkuja on ladattava usein, koska niiden ajokapasiteetti on rajallinen. Ongelmaa on ratkaistu rakentamalla tiettyjen sähköbussilla liikennöitävien linjojen päätepysäkeille pikalatauspisteitä nopeaa latausta varten. 

Lue lisää: Uusi sähköbussi testikäyttöön Helsingissä


Fordin teknologia mahdollistaa sokean "tuntea" maisemat

Ford on kehittänyt teknologian, jolla myös näkövammaiset pystyvät nauttimaan ajomatkan maisemista. Autonikkunaan integroitu järjestelmä kuvaa maiseman ja tuottaa sen ikkunalle sormin tunnettavina värinöinä. Järjestelmä on yhteydessä myös auton äänijärjestelmään ja kertoo yksityiskohtia maisemasta.

Kättä ikkunalla pitäen sokea pystyy näin tuntemaan jopa 255 erilaisen intensiteetin värinöitä, jotka piirtävät esimerkiksi ulkona näkyvät vuoret. Video teknologiasta on nähtävissä täällä.


Ennätyksellisen suuri tavarajuna kuljettaa SSAB:n teräskeloja

VR Transpoint ja SSAB ovat luoneet uudenlaisen, tehokkaaksi viritetyn toimintamallin tehtaiden välisiin kuljetuksiin. Tähän asti teräskeloja on kuljetettu kahdella junalla päivässä Raahesta Hämeenlinnaan. Jatkossa sama määrä kulkee yhdellä suurella junalla, niin kutsutulla Megajunalla.

Megajunan paino kuormassa on peräti 5 200 tonnia. Ennätyksellisen suuri kotimaanliikenteen juna kykenee kuljettamaan kerralla jopa 3 800 tonnia terästä, eli sen kuljetuskyky kasvaa yli 50 prosenttia aiempaan verrattuna. Junassa on 52 vaunua, ja sen pituus vetureineen on 690 metriä. Vuosittainen kuljetusmäärä Megajunalla on yli miljoona tonnia.

Uuden toimintamallin taustalla ovat Pohjanmaan radan parannustyöt sekä akselipainon nosto 25 tonniin maaliskuun lopussa. Kun sallitut akselipainot kasvavat, junavaunuun voi lastata entistä enemmän kuormaa.

Lue lisää: Ennätyksellisen suuri tavarajuna kuljettaa SSAB:n teräskeloja


Täyssähköinen Peterbilt 579 näytillä ACT Expossa

Peterbilt esittelee sitoutumistaan vaihtoehtoisiin energiaratkaisuihin Advanced Clean Transport (ACT) messuilla Long Beachilla Kaliforniassa. Mallin 579 täyssähkörekkaveturi on esillä Peterbiltin osastolla.

Näyttelyn jälkeen kuorma-auto otetaan käyttöön Long Beachin satamassa. Täyssähköisessä veturissa on 490 hevosvoimaa, 322 kilometrin toimintasäde ja sen akut latautuvat alle viidessä tunnissa. Akkujen teho on 350-440 Kwh. Auto on yksi kahdestatoista rekkaveturista, jotka Peterbilt on rakentanut yhteistyössä Transpowerin, California Air Resources Boardin ja Long Beachin sataman kanssa. Osan rahoituksesta tarjosi myös California Climate Investments (CCI), joka taistelee osavaltiotasolla ilmastonmuutosta vastaan.

California Climate Investments tukee jopa miljardeilla dollareilla kasvihuonekaasupäästöjä vähentäviä hankkeita. Heidän tavoitteenaan on parantaa taloutta ja kansanterveyttä, sekä suojella ympäristöä. Heidän tukiohjelmansa tuo taloudellista kannustusta teollisuudelle investoimaan puhtaaseen teknologiaan ja kehittämään innovatiivisia tapoja vähentää saastumista.