Scania summer trucks

Opel Combo Life Suomen markkinoille loppukesästä

Viidennen sukupolven Opel Combo saapuu Suomen markkinoille loppukesästä. Uutuudesta tulee sekä pitkä (4,75 m) että lyhyt (4,40 m) malli, molemmat saatavana viisi- tai seitsemänpaikkaisena. Uutuusmallin ennakkomyynti on käynnistynyt ja hinnat alkavat 22 470 eurosta.

Monikäyttöinen Opel Combo Life on varustettu kahdella sivuliukuovella. Combo Lifessa on Opelin muista malleista tuttuja teknologioita ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten kuljettajan vireystilan valvonta, takakamera 180 asteen lintuperspektiivinäkymällä, heijastusnäyttö ja IntelliGrip. Mukavuusvarusteisiin kuuluu muun muassa istuimien ja ohjauspyörän lämmitys. Valinnainen panoraamakatto päästää valon tulvimaan matkustamoon ja tarjoaa peräti 36 litraa ylimääräistä säilytystilaa katon rajassa.

Tavaratilaa Combo Lifessa on vähintään 597 litraa ja enimmillään 2 693 litraa. Jarrullista vetopainoa Combi Lifessa on mallista riippuen jopa 1 500 kg.

Lue lisää: Opel Combo Life Suomen markkinoille loppukesästä


VDL:llä vahva ote sähköbussien kehityksessä ja toimituksissa

VDL esitteli ensimmäisen sähköbussinsa vuonna 2013. Ensimmäisen ja toisen sukupolven sähköbussien valmistus ei ollut vielä suurta, mutta nyt tuotannossa olevasta kolmannesta sukupolvesta on jo tullut sarjatuote. VDL on toimittanut tähän mennessä yhteensä 266 sähköbussia, joista kolme neljäsosaa on ollut nivelbusseja. Julkaistuja VDL Electric toimituksia on lähiaikoina 160 kpl Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Ranskaan, Hollantiin, Luxemburgiin ja Sveitsiin.

Kuluvan vuoden huhtikuun alusta lähtien 100 VDL Electric sähköbussia on liikennöinyt Amsterdamin kaupunki- ja seutuliikenteessä sekä Shipholin lentokentän alueen liikenteessä. Kaikki ovat nivelbusseja. VDL on toimittanut myös latausinfran ja huolehtii myös bussien ylläpidosta. Kaikkien näiden bussien operaattorina toimii Connexxion (Transdev).

Lue lisää: VDL:llä vahva ote sähköbussien kehityksessä ja toimituksissa


DB Schenker aloittaa polkupyöräjakelun Helsingissä

DB Schenker aloittaa Helsingin keskustassa jakelutoiminnan sähköavusteisella Velove Armadillo -polkupyörällä. Polkupyöräkuljetuksina jaetaan pääasiassa paketteja ja muita pieniä lähetyksiä yrityksiin ja DB Schenkerin noutopisteisiin. Jakelun lähiterminaalina toimii Helsingin Sataman Olympiaterminaali, josta polkupyörä operoi Helsingin ydinkeskustan alueella.

DB Schenkerin polkupyörällä jaetaan lähetyksiä arkipäivisin kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin.



Autoteollisuus satsaa kymmeniä miljardeja tutkimustyöhön EU:ssa

ACEA:n viimeisimpien tietojen mukaan autoalan tutkimukseen ja kehitystyöhön vuosittain käyttämä rahamäärä EU:ssa on kasvanut 7,4 prosenttia kaikkien aikojen ennätykseen: 53,8 miljardiin euroon. Autoteollisuus käyttää EU:ssa eniten rahaa kehitykseen ja tutkimustyöhön, kaikkiaan 27 prosenttia koko sektorista, jättäen taakseen muun muassa lääke- ja teknologiateollisuuden. Japani käyttää autoteollisuuden tutkimus ja kehitystyöhön vuodessa 29,8 miljardia euroa, Yhdysvallat 18,5 miljardia euroa ja Kiina vain 5,4 miljardia euroa.

Euroopan patenttivirastoon jätetiin viime vuonna 8 700 autoalaan liittyvää patenttia.

- Innovaatioinvestointien määrä osoittaa, kuinka vakavasti me otamme hiilidioksidipäästöjen vähentämisen ja liikenteen digitalisoinnin. Investoinneilla tuemme EU:n tavoitteita, ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert toteaa.


Tienvarsien niitoilla edistetään turvallisuutta

Keväällä 2018 kesä on edennyt poikkeuksellisen hurjaa vauhtiaa: hellerajat paukkuivat jo toukokuussa ja hiirenkorvista kasvoi lehtiä muutamassa päivässä. Aikaistunut vehreys tarkoittaa myös tienvarsien jokavuotisten niittotöiden ajankohtaistumista.

Tienvarsien niittotyöt herättävät vilkasta keskustelua vuosittain, mutta Liikenneviraston hankinnan asiantuntija Heikki Lappalainen perustelee tarvetta tienvarsien siistimiselle painavin syin. Lappalaisen mukaan kyse on ennen kaikkea tieliikenteen käyttäjien turvallisuudesta ja luonnon monimuotoisuuden edistämisestä.

Tienvarsien niitoilla pyritään takaamaan liikenteenkäyttäjille esteettömät näkemät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja.

- Aivan teiden kupeessa rönsyilevä kasvillisuus on käytettävyyttä rajoittava turvallisuusriski. Heikon näkyvyyden kaarteet, risteykset ja eläinonnettomuudet ovat uhkia, joiden minimoimiseksi niittoja ja vesakoiden raivauksia tehdään, Lappalainen toteaa.

Tienvarsille on määritelty niittoja varten tien tyyppiin perustuvat hoitoluokat. Luokituksen mukaan erilaisten tieosuuksien niitoille määrittyy ajankohta, niittotiheys sekä niittoleveys, joka lasketaan tien reunasta metreinä. Tiettyjen tieosuuksien näkyvyys vaatii vain kahden metrin levyisen niiton, mutta osan turvallisuus varmistuu vasta niittämällä kuusi metriä kasvillisuutta päällysteen reunasta mitaten.


Tulevaisuuden rengas mukautuu automaattisesti sään vaihteluihin

Continentalin kaksi uutta teknologiakonseptia kasvattavat turvallisuutta ja ajomukavuutta mukauttamalla renkaan automaattisesti ajoalustaan. ContiSense-teknologia mittaa kulutuspintaa ja lämpötilaa sekä varoittaa rengasrikosta. ContiAdapt muokkaa rengaspaineen ja vanneleveyden tien kunnon ja kelin mukaan.

ContiSense perustuu sähköä johtavan kumiseoksen kehittelyyn, joka mahdollistaa viestinnän renkaan ja auton välillä. Kumissa olevat sensorit valvovat jatkuvasti sekä urasyvyyttä että renkaan eri osien lämpötiloja ja ilmoittavat kuljettajalle jo etukäteen mahdollisista ongelmista. Jos vieras esine puhkaisee renkaan, se varoittaa kuljettajaa välittömästi – huomattavasti nopeammin kuin tämän päivän järjestelmillä.

Tulevaisuudessa ContiSense-järjestelmään lisätään antureita, joita voidaan hyödyntää yksittäisesti, jolloin esimerkiksi rengas ”tuntee” tien lämpötilan tai lumen ja kertoo siitä kuljettajalle. Tieto voidaan välittää auton lisäksi myös älypuhelimeen.

ContiAdapt muokkaa renkaassa olevien pienten kompressorien avulla rengaspainetta vanneleveyttä muuttamalla. Neljä eri yhdistelmää mahdollistavat renkaan mukautumisen eri tienpinnoille: märälle, liukkaalle, kuivalle ja epätasaiseen maastoon. Tarkoituksena on muuttaa renkaan ja tien välistä kosketuspintaa ajoon sopivaksi, turvallisuuden ja ajomukavuuden parantamiseksi.

Lue lisää: Tulevaisuuden rengas mukautuu automaattisesti sään vaihteluihin


Veholla hyvä alkuvuoden neljännes

Vehon alkuvuosi sujui myönteisesti, vertailukelpoisen liikevaihdon kasvun ollessa 2,9 prosenttia. Vuoden 2018 ensimmäisen neljän kuukauden liikevaihto oli 406 miljoonaa euroa.

Viime vuonna raportoituun liikevaihtoon nähden alkuvuoden liikevaihto laski hieman, mutta muutoksen taustalla on kaksi yrityskauppaa: Veho myi huhtikuussa 2017 Suomen Citroën-, Peugeot- ja DS-merkkien maahantuonnin Bassadonelle ja henkilöautojen vähittäiskauppatoiminnot Wetterille Oulussa.

Veho saavutti vuonna 2013 asettamansa pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuoden 2017 päätteeksi. Sekä yhtiön kannattavuus että vakavaraisuus paranivat selvästi edellisestä vuodesta. Myös alkuvuonna 2018 pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet saavutettiin kaikkien mittareiden osalta, kun kaikki liiketoiminta-alueet jatkoivat vahvan tuloskunnon tiellä. Liikevoitto oli 11,5 miljoonaa euroa eli 2,8 prosenttia liikevaihdosta. Sekä absoluuttinen liikevoitto että etenkin suhteellinen kannattavuus vahvistuivat verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.


Ruotsi: Keskon HCT-kuljetukset myönteisen huomion kohteena

Keskokonserni on kolmen vuoden ajan jatkuvasti vähentänyt CO2-päästöjä kuljetuksissaan käyttämällä HCT-yhdistelmiä. Uudet MAN TGX 35.580 vetäjät D38 E6-moottorilla käytetään 31 m pitkissä yhdistelmissä.

Keskokonsernin mukaan toiminnan pääperiaatteisiin kuulu kestävä hiilijalanjälki ja ekologisen vaikutuksen minimoiminen.Jatkuva CO2-päästöjen vähentäminen on logistisen toiminnan päätavoitteita.

HCT-yhdistelmien käyttöönotosta vuonna 2015 lähtien Kesko on käyttänyt niitä tavaratoimituksissaan elintarvikeliikkeilleen. Yhdistelmät perustuvat 4-akseliseen kuorma-autoon ja 6-akseliseen perävaunuun, usein paripyörillä.Yhdistelmät voivat olla jopa 34 m pitkiä kuljettaen lähes 190 rullakonttia kerralla.

(Trailer.se)


Ruotsi: Teiden korjauksiin 11 miljardia lisää 2018-2029

Ruotsin hallituksen suunnitelmiin kuuluu 11 miljardin kruunu lisäys tieverkon kunnon kohentamiseen. Kaikkiaan tarkoitukseen suunnitellusta 164 miljardista käytetään 16,3 miljardia teiden kantokyvyn parantamiseen. Tieverkon kohdalla tärkeimmät parannukset kohdistuvat turvallisuuden lisäämiseen kuten vastaantulevan liikenteen erottamiseen. Helsingborgin ja Vellingen välille kaavailtu kuusikaistainen moottoritie on pantu hyllylle toistaiseksi.


Ruotsi: 780 kg huumeita antoi 7 vuotta `"kakkua"

63-vuotias hollantilainen kuorma-autonkuljettaja napattiin Ruotsin puolella Öresundin siltaa maaliskuussa 2018 kuormassa yhteensä 780 kiloa hashia, amfetamiinia, kannabista, kokaiiniaja MDMA:ta. Huumeiden arvoksi katukaupassa arvioitiin 90 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Malmön kihlakunnanoikeudessa kuljettaja sanoi olevansa tietämätön kuormaan ujutetuista huumeista. Oikeus langetti miehelle seitsemän vuoden vankeustuomion ja 15 vuoden maahantulokiellon.


VDL julkisti uuden Futuran

Se on entistä puhtampi, matalampi ja 100 kg kevyempi, VDL Bus & Coach sanoo uudesta Futura-mallistostaan. Sillä on uusi vetolinja, entistä 6% alhaisemmat huoltokustannukset ja 3% alhaisempi polttoaineen kulutus. Vaihteistona ZF Traxon tai valinnaisvarusteena Ecolife. Moottorina DAF E6 MX-11 tai MX-13. Huoltoväli on kasvanut 100 000 km:iin ja suurella vuotuisella ajomäärällä öljynvaihtoväli jopa 200 000 km.

DAF-moottoressa lohko, jäähdytys, ilmaimu, männät ja laakerit ovat uutta rakennetta ja puristusta on kasvatettu. Uusi tehokkaampi turbo antaa 50 - 300 Nm entistä enemmän vääntöä. Moottorit hyväksyvät myös HVO:n polttoaineeksi. Se vähentää CO2-päästöjä jopa 80%.


Carina Geber-Teir Cargotecin viestintäjohtajaksi

VTM Carina Geber-Teir (s. 1972) on nimitetty Cargotec Oyj:n viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään viimeistään syyskuun 2018 kuluessa vastaten viestintä-, sijoittajasuhde- ja vastuullisuustoiminnoista. Hänestä tulee Cargotecin laajennetun johtoryhmän jäsen ja hän raportoi toimitusjohtaja Mika Vehviläiselle.

Geber-Teir siirtyy Cargoteciin OP Ryhmästä, missä hän on toiminut johtokunnan jäsenenä ja viestintäjohtajana vuodesta 2009. Sitä ennen hän työskenteli Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman viestintäjohtajana.

Cargotecin nykyinen viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Leena Lie siirtyy Huhtamäki Oyj:n markkinointi- ja viestintäjohtajaksi viimeistään syyskuun aikana.


Volvo Trucksilta uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä

Liikenneturvallisuuden ja kuljettajan työympäristön parantaminen ovat olleet Volvo Trucksin tavoitteita, kun yhtiö on kehittänyt uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Nyt julkistettavat toiminnot perustuvat palkittuun Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmään, joka tehostaa raskaiden kuorma-autojen ohjausta. Integroimalla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän muihin mukavuutta ja turvallisuutta edistäviin järjestelmiin Volvo Trucks on kehittänyt kaksi uutta kuljettajia tukevaa, onnettomuuksia ehkäisevää järjestelmää: ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering ja kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering.

– Kuvitellaan, että ajat märällä, liukkaalla tiellä ja huomaat äkkiä, että kuorma-auton takaosan pito asfaltilla alkaa pettää. Ennen kuin kuorma-auto alkaa heittelehtiä, teet maltillisen ohjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, kunnes vaara on ohi. Ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering toimii juuri näin. Iso ero vanhaan on kuitenkin siinä, että järjestelmä havaitsee riskin ja auttaa vakauttamaan ajoneuvoa jo ennen kuin huomaat, että jotain on tekeillä, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvist kertoo.

Toinen turvallisuusinnovaatio eli kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering avustaa kuljettajaa, jos järjestelmä havaitsee merkkejä kuorma-auton ajautumisesta kaistamerkintöjä kohti. Järjestelmä kääntää ohjauspyörää aavistuksen oikeaan suuntaan ja tärisyttää ohjauspyörää kevyesti, jolloin kuljettaja saa tiedon asiasta ja ajoneuvo saadaan takaisin oikealle ajolinjalle.

Lue lisää: Volvo Trucksilta uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä


SKAL barometri: Kuljetusalalla vahva noususuhdanne

SKAL Kuljetusbarometri mittaa yritysten kuljetusmäärien ja taloudentilan kehitystä ja heijastelee vallitsevia suhdanteita. Kun useampi yrittäjä raportoi noususta kuin laskusta, erotus asemoi viisarin vihreälle sektorille. Nyt näemme pelkää vihreää sektoria, niin kevään toteumassa kuin kesän ennusteessakin. Myönteisyys koskee liikevaihtoa sekä kuljetuksia kilometreissä ja tonneissa mitattuna. Myös kannattavuusennuste on selvästi plussalla, vaikka sen toteuma ei ollut aivan yrittäjien toivomalla tasolla.

Joka kolmas kyselyyn vastanneista raportoi kasvaneista kuljetusmääristä ja yhtä moni arvioi volyymien kasvavan kesäkaudella. Vihreä suhdanne näkyy myös ajosuoritteessa – kilometrejä kertyy kuukautta kohden aiempaa enemmän yli 30 prosentilla vastanneista. Kolmannes odottaa ajomäärien lisääntyvän kesältäkin. Liikevaihto on kehittynyt suotuisaan suuntaan tammikuusta huhtikuuhun 41 prosentilla vastanneista ja kasvua ennustaa 42 prosenttia. Nämä ovat poikkeuksellisia lukemia. Joka neljäs odottaa kannattavuuden paranemista toukokuusta syyskuuhun ulottuvalla jaksolla. Kuljetusalan kustannuskehitys on ollut maltillista, joten kysynnän kasvun tulisi terveillä markkinoilla näkyä myös viivan alla.

Noususuhdanne heijastuu kalustohankintoihin ja rekrytointiin. Joka viides on palkannut lisää kuljettajia keväällä ja yhtä moni aikoo rekrytoida kesän aikana. Joka kolmannella on ollut vaikeuksia löytää henkilöitä töihin. Kuljettajapula estää yrityksiä kasvamasta ja menestymästä. Asian korjaamiseksi on tehtävä paljon töitä opetushallinnon ja kuljetusalan yhteisvoimin! Alalletuloväyliä perustason ammattipätevyyden suorittamiseen tulee lisätä laadusta tinkimättä.

Lue lisää: SKAL barometri: Kuljetusalalla vahva noususuhdanne


Daimlerilta kaksi sähkökuorma-autoa USA:n markkinoille

Daimlerin Freightliner luovuttaa 30 täyssähkö-mallia asiakaskäyttöön USA:ssa. Järeän luokan E-Cascadialle luvataan 400 km:n toimintamatka ja kevyemmälle E-M2:lle 370 km. Kyseessä on sarjatuotantoon tähtäävän suunnitelman ensimmäinen kenttäkoevaihe.

Sähkömalliensa sarjatuotantoon Freightlinerilla tähdätään vuoteen 2021 aivan kuten Daimler Euroopassa E-Actros´lla. Daimler on askeleen pitemmällä kevyellä E-Fusolla, jota valmistetaan jo piensarjatuotantona.