Teboil

Renaultin vastaisku: Alaskan

PickUpien suosio on lähtenyt kovaan kasvuun Euroopassa. VW Amarok on ollut jo jonkin aikaa "Kukkulan kuningas" ison Toyota HiLuxin kanssa, mutta Renault ei aio jäädä vierestä katsojaksi. Se ilmoittaa tuovansa markkinoille ranskalaisen kilpailijan: Renault Alaskan.

Renault Alaskan on vahvasti Nissan, mutta ranskalaisin muunnoksin. Se tulee vain neliovisena, tilavalla pitkällä ohjaamolla, vahvalla dieselmoottorilla ja kovan luokan maastokulkukyvyllä. Myös varustetaso on perusmallista lähtien korkea. Moottoreina on tarjolla ahdettu nelisylinterinen 2,3 litrainen 163 hv:lla tai tuplaturbolla 190 hv:lla. Lava tarjoaa normaalin n. 1,5x1,5 m tilan.


Saksa: Yleisökato Frankfurtin IAA näyttelyssä

Maailman merkittävimmäksi autonäyttelyksi kohonnut Frankfurtin IAA koki juuri päättyneessä näyttelyssä kovan yleisökadon. Noin 810 000 kävijää tarkoittaa noin 13%:n pudotusta kahden vuoden takaisen näyttelyn 932 000 kävijästä.

Näytteillepanijoille tulos ei ollut yllätys. Pääjärjestäjä Saksan Autoteollisuusliitto VDA:n rahanhimoa on arvosteltu avoimesti. Näyttelytilojen hinnat on nostettu kattoon. Seuraukset näkyvät myös merkittävissä poisjäämisissä: Fiat-Chrysler, Volvo, Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Peugeot, DS, Rolls Royce ja Tesla jättivät kokonaan tulematta.

Samaa kohtaloa ennustetaan myös VDA:n vuorovuosina järjestämälle Hannoverin IAA hyötyautonäyttelylle ensi vuonna.


Valtatie 21:n kunnostustyöt

Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -tiehankkeella aloitetaan tällä viikolla Palojoensuun sillan työt Enontekiöllä. Lisäksi hankkeen peruskorjaustöitä valmistuu lokakuussa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueilla.

Sillan nykyinen kansi puretaan, ja tilalle rakennetaan kokonaan uusi kansi. Uusittu silta otetaan liikenteen käyttöön kesällä 2018. Rakentamistöiden ajaksi ajoneuvoliikenne ohjataan kiertotielle nykyiselle kevyen liikenteen sillalle, jota pitkin myös kevyt liikenne kulkee. Enontekiön kunnan alueella jatkuu myös Äijäjoen uuden sillan rakentaminen, ja sen kiertotie on käytössä kuluvan vuoden loppuun saakka.

Ylläsjoen siltatyöt Kolarin kunnan alueella valmistuvat lokakuun aikana. Lisäksi lokakuun puoliväliin mennessä valmistuvat peruskorjaustyöt Muonion kunnan etelärajalta Palojoensuuhun sekä Kilpisjärven kylän ja Norjan rajan välisen osuuden päällystystyöt. Tavoitteena on saada tänä syksynä valmiiksi noin 110 kilometriä levennettyä valtatietä.

Kesäkaudella 2018 valmistuvat myös Peerajoen, Palojoensuun, Äijäjoen ja Sonkajoen siltatyöt. Valtatien peruskorjaustyöt Kolarin kunnan alueella Kolarin keskustan ja Muonion kunnan rajan välisellä osuudella tehdään kesäkaudella 2018.

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hanke on yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan. Kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.



IKEA-tavaratalojen yhteyteen kaasuautojen tankkausasemat

Jatkossa IKEA-ravintoloiden ruokahävikki jalostetaan biokaasuksi, jota voidaan tankata tavaratalojen yhteydessä sijaitsevilla asemilla. IKEA-tavaratalot Suomessa ovat maailmanlaajuisesti ensimmäisiä IKEA-yksiköitä, joiden yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemat.

Ensimmäinen yhteistyökumppani Gasumin rakentama ja operoima tankkausasema on tarkoitus avata Espoon Lommilassa sijaitsevan IKEA-tavaratalon tontille, jonka jälkeen tavoitteena on rakentaa tankkausasemat myös muiden tavaratalojen yhteyteen lähivuosina.

Tällä hetkellä kaasutankkausasemia on Suomessa 36. Hallituksen tavoitteena on, että Suomessa olisi 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Tankkausverkoston tulee olla kattava, jotta tavoite on mahdollista saavuttaa.


Logistiikan innovaatioita messukeskuksessa

LOGYiSCM on uusi toimitusketjun hallinnan (Supply Chain Management, SCM), hankintatoimen ja logistiikan päätöksentekijöiden ja yritysjohdon kohtaamispaikka. Tapahtuma järjestetään 11-12.10 Helsingin messukeskuksessa.

Palveluratkaisujen ytimessä on lisäarvon, asiakastyytyväisyyden ja liikevaihdon kasvattaminen.

Tapahtumassa on esillä muun muassa alan globaalit innovaatiot ja parhaat käytännöt, uutuuksia sekä älykkäitä ratkaisuja.

Messuilta on mahdollista saada kasvua liiketoimintaan ja lisäarvoa bisnekseen.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ja Messukeskus. Lisätietoa löytyy: http://logyiscm.messukeskus.com/


Nikola-Bosch vetykuormurille huikeita suoritusarvoja

Järeimmän luokan vetäjät Nikola One, Nikola Two, tulevat suunnitelmien mukaan markkinoille 2021 yli 1000 hv:lla, 2700 Nm väännöllä ja 1300-1900 km:n toimintasäteellä.

Usalainen start-up yritys esitteli keväällä 2016 sähkömoottorilla toimivan kuorma-autonsa. Seuraavana oli vuorossa kaasuturbiinilla sähkönsä tuottava vaihtoehto. Kolmantena oli vuorossa polttokennolla sähkön tuottava malli.

Nyt on maailmanlaajuinen sähköalan jättiläinen Bosch lähtenyt mukaan Nikolan polttokennokuormurin kehittämiseen. Luvassa on useitakin moottoriratkaisuja ja vetotapoja pitkien matkojen vetäjälle. Bosch osallistuu myös polttokennon jatkokehitykseen.

(Vogel)


MacGregor toimittaa lastiluukkuja ja nostureita irtolastialuksiin Kiinaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut kiinalaiselta Yangzijiang telakalta tilauksen lastiluukkujen ja nosturien toimittamisesta viiteen 62000 dwt:n irtolastialukseen (open hatch bulk carriers). MacGregorin toimitukset alkavat vuonna 2018 ja jatkuvat vuoteen 2019. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmennen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Tilaus sisältää lastiluukkujen pääkomponenttien suunnittelun ja 20:n nosturin toimittamisen, neljä nosturia kuhunkin alukseen. Kuhunkin nosturiin asennetaan aktiivinen lastinkääntämisen ohjausjärjestelmä (active rotation control), joka vakauttaa ja automaattisesti kääntää lastin ilmassa.

-Järjestelmän avulla lastia voidaan käsitellä nopeammin. Lisäksi se pienentää lastin vaurioitumisen riskiä ja tuo huomattavia energiasäästöjä, sanoo Leif Byström, Johtaja, Cargo Handling, MacGregor.


Suurta teräsrakennelmaa liikuteltiin Göteborgin satamassa

Vaikuttavan kokoista, 24 metriä pitkää ja 34 metriä leveää teräsrakennelmaa siirrettiin Göteborgin satamassa. Rakennelma painoi lisäksi 95 tonnia.

Raskaisiin kuljetuksiin erikoistunut Tabergs Åkeri AB otti haasteen vastaan. Siirtoon käytettiin kuvan Volvo FH16 750 rekkaveturia.


Monipuolinen Mixto

Auto tekniikka ja kuljetus testasi uutta Mercedes-Benz Vito Mixtoa. Siitä löytyy tilaa sekä matkustajille, että tavaroille. Ajomukavuudesta ei myöskään olla tingitty.

Lue tarkempi katsaus 22. syyskuuta ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 7/17.


ACEA: Sähköautoja 1,2% koko myynnistä EU:ssa

Kaudella 1-6/2017 EU:ssa myytiin 417 894 vaihtoehtoista polttoainetta käyttäviä autoja. Sähköllä kulkevia oli koko myynnistä 1,2%.

Henkilöautojen myynti kasvoi 4,7% (8 miljoonaa autoa). Koko maailmassa myytiin samana aikana 39 miljoonaa henkilöautoa, kasvua 3,5%. Dieselien vastatuulessa bensa-autoilla oli 48,5%:n markkinaosuus EU-myynnissä.

Hyötyautojen myynti kasvoi 4,1%. 1,2 miljoonaa uutta hyötyautoa rekisteröitiin. EU:ssa valmistetujen hyötyautojen vienti kasvoi 5,5%. Viennin arvo oli 5,4 miljaria euroa.


Kommunikointi autonomisten autojen kanssa Fordin syynissä

Ford ja Virginia Tech -yliopiston Transportation Institute tekevät yhteistyötä testatakseen autonomisille autoille suunniteltua kommunikointitapaa ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuksessa kerättiin ihmisten aitoja reaktioita autonomisen auton kommunikointiin julkisilla teillä.

Fordin tavoitteena on huomioida erilaiset todelliset tilanteet, jotta autonomiset ajoneuvot voivat käyttää teitä ihmisten kanssa turvallisesti. Tutkimuksen tarkoitus on löytää mahdollisimman tehokas autonomisen ajoneuvon ja muiden tienkäyttäjien välinen kommunikointitapa.

Tutkijat harkitsivat ensin tekstin käyttämistä, mutta se vaatisi, että ihmiset ymmärtävät samaa kieltä. Symboleiden käyttö hylättiin, koska kuluttajien tiedetään tunnistavan ne huonosti. Lopulta päädyttiin valosignaaleihin. Suuntavilkut ja jarruvalot ovat jo yhdenmukaisia ja niitä ymmärretään universaalisti. Tehokkaimpana visuaalisena kommunikointitapana pidettiin innovatiivista ja uutta valojärjestelmää, jonka avulla autonominen auto voi kertoa muille, toimiiko se autonomisessa ajotilassa, aikooko se väistää vai lähteä liikkeelle.

Lue lisää: Kommunikointi autonomisten autojen kanssa Fordin syynissä


Ruotsi: Rangaistusohjeistusta laajennettiin kansainvälisten kuljetusten rikkeistä. Suomi: Ei huolta.

Transportstyrelsen Ruotsissa on julkaissut päivitetyn, laajennetun ohjeistuksen laittomien kuljetusten rangaistusmaksuihin. Ohjeistus kasvattaa luetteloa rangaistusmaksun alaisista ulkomaalaisten kuljetusyritysten tekemistä kuljetusrikkeistä.

Edellinen luettelo käsitteli vain kabotaasirikkomuksia. Uusi ohjeistus lisää rangaistaviin yhdistettyihin kuljetuksiin liittyviä rikkeitä. Yhdistetyt kuljetukset ovat kansainvälisiä kuljetuksia kaikilla eri kuljetusmuodoilla, joissa kuljetusketjun ensimmäinen tai viimeinen osuus kulkee tieverkossa.

(Entä Suomessa? Tullin ja poliisin mielestä Suomessa ei ole huolta rikkeistä kansainvälisissä kuljetuksissa siten kuin kaikkialla muualla EU:ssa. Toim.huom.)


MacGregorille kelluvien satamaramppien tilaus Ranskasta

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut tilauksen yhdeltä maailman suurimmista maa- ja vesirakennusyrityksistä, Bouygues Travaux Publicsilta suunnitella, valmistaa ja asentaa kolme satamaramppia Ranskaan. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin ja MacGregorin laitteet toimitetaan vuoden 2020 aikana.

Satamarampit asennetaan Calais'n satamaan. Calais on yhdessä Doverin kanssa maailman vilkkain ro-ro-liikennettä palveleva satama.  Kunkin kelluvan satamarampin rakentamiseen tarvitaan 1 500 tonnia rakenneterästä.


Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto

Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95-etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön.

RED95-etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on Scanian etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.

Lue lisää: Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto


Ruotsi: Automaattisia puhalluskokeita satamiin

Ruotsin hallitus on tekemässä ohjelmaa satamien varustamiseksi automaattisilla puhalluskokeilla. Asiasta kertoi Ruotsin infrastruktuuriministei Tomas Eneroth

- Liikennevirasto on hyvin tietoinen hallituksen suunnitelmasta raittiustarkistusten suhteen ja sillä on ohjelma työn alla tehtävän toteuttamiseksi, Liikenneviraston kansallisen suunnittelun johtaja Ann-Sofi Atterbrand vahvistaa.

Toisena tehtävänä Liikennevirastolla on suunnitelma liikenteen turvallisuusstandardin ISO 39001 toteuttamiseksi.

(Trailer.se)


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.