Scania kevätkiertue 2108

Finnlines tilaa kolme ympäristöystävällistä roro-alusta

Finnlines jatkaa operatiivisen toimintansa kehittämistä ja on tilannut kolme roro-alusta kiinalaiselta Jinling-telakalta. Ensimmäisten laivojen odotetaan valmistuvan vuosina 2020-2021.

Kokonaisinvestointi tulee olemaan yli 200 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Finnlines tilaa kolme ympäristöystävällistä roro-alusta


Trafista, Viestintävirastosta ja Liikennevirastosta uusi Liikenne- ja viestintävirasto

Hallitus esittää, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistettäisiin uudeksi virastoksi, Liikenne- ja viestintävirastoksi.

Nykyinen Liikennevirasto jatkaisi Väylävirastona.

Lue lisää: Trafista, Viestintävirastosta ja Liikennevirastosta uusi Liikenne- ja viestintävirasto


Country Sisters Power Truckiin 10.-11.8.

Tsekistä kotoisin oleva kuuden naisen countrybändi Country Sisters saapuu elokuussa Kauhavalle, Härmään Power Truck Show’hun. Country Sisters on perustettu jo vuosia sitten mutta nykyisellä kokoonpanolla yhtye on kiertänyt ympäri maailmaa esiintymässä vuodesta 2013 asti.

Country Sisters esiintyy Power Truck Show’ssa U4-alueen American Truck Stage lavalla sekä perjantaina että lauantaina. Yleisö pääsee nauttimaan countrymusiikista kumpanakin päivänä kaksi kertaa.



Ilkka Lehtikallio Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjäksi

1.4.2018 alkaen kuorma- ja pakettiautomyyjä Mika Saaren lisäksi Etelä-Suomen Renault Trucks kuorma- ja pakettiautoasiakkaita palvelee Ilkka Lehtikallio. Ilkan päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Vantaa osoitteessa Osumakuja 4.

Ilkka on monelle Volvo Truck Center asiakkaalle jo ennestään tuttu, sillä hän on työskennellyt Volvo Truck Center Vantaalla

vuodesta 2011 korjaamo- ja varaosamyynnissä, sekä Vantaan asiakaspalvelutiimissä. Ennen uraa Volvo Truck Centerissä, Ilkka työskenteli neljä vuotta kuorma-auton kuljettajana jakelu- ja asennustehtävissä.

Sekä Mika Saari että Ilkka Lehtikallio palvelevat pääkaupunkiseudun, Porvoon, Hämeenlinnan, Raaseporin ja Riihimäen alueiden Renault Trucks
kuorma- ja pakettiautoasiakkaita. Molempien esimiehenä toimii Volvo Truck Center Etelän aluejohtaja Juha Tahvanainen.


Kuorma-autojen ensimmäisten CO2-standardien vastattava markkinoiden moninaisuutta

European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vaatii kunnianhimoista, mutta realistista lähestymistapaa Euroopan komission ehdotukseen raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöstandardeista. ACEA on tyytyväinen, että nämä ensimmäiset EU:n hiilidioksidipäästöt on otettu käyttöön kuorma-autojen osalta, jotka ovat osa komission laajempaa strategiaa tieliikenteen päästöjen torjumiseksi.

Vuodesta 2019 alkaen kaikki EU:n raskaiden ajoneuvojen valmistajat tulevat käyttämään samaa laskentatyökalua (VECTO) ilmoittamaan monien erilaisten kuorma-autojen hiilidioksidipäästöistä. VECTO tarjoaa standardoidun, sertifioidun menetelmän kuorma- ja täysperävaunujen CO2-päästöjen ja polttoainetehokkuuden mittaamiseksi. Kuorma-autojen tulevien hiilidioksidimäärästandardien asettamisessa perustason olisi perustuttava tähän tilastollisesti vakaaseen VECTO-tietoon, jonka ensimmäiset arvot ovat saatavissa vuonna 2019.

Tätä silmällä pitäen ACEA:n jäsenet uskovat, että realistinen tavoitetaso olisi 16 prosentin pakoputkihiilidioksidipäästöjen vähennys vuosien 2019 ja 2030 välillä, ja välitavoitteena 7 prosenttia vuonna 2025.


Volvo Polestar 1 markkinoille 2019

Se ei ole halpa. Se maksaa vähintään 155 000 euroa: uusi Volvo Polestar 1, coupe-tyyppinen 2+2 paikkainen 600 hv:n sähkömoottori-bensamoottori (4-sylinterinen) hybridi. 500 kappaleen vuosituotantoon tähdätään. Suunnitteilla on myös plug-in hybridi Polestar 1.

Lue lisää: Volvo Polestar 1 markkinoille 2019


Airflow-Shell Starship 4500 km yhdellä tankkauksella!

Optimaalisella aerodynamiikalla raskas rekka-auto voisi säästää uskomattomasti polttoainetta. Amerikkalainen Airflow-yhtiö ja öljy-yhtiö Shell näyttävät mallia Starship-konseptirekallaan.

Erikoisvalmisteinen hiilikuitumantteli peittää sentintarkasti veturin ja perävaunun välin. Suippoperä pienentää perävaunun loppupään imun minimiin. Taka-akselien pyörät samoin kuin yhdistelmän pohja keulasta perään ovat kokonaan sileän pinnan peitossa. Automaattinen rengaspaineen säätäjä pitää renkaiden ilmanpaineet vierintävastuksen kannalta optimaalisena. Polttoaineen kulutusta vähentää sähkömoottoreita syöttävä 5000 W vahva aurinkokennomatto pitkin pituuttaan katolla. Moottorina on 400 hv:n R6 diesel.

36 tonnia painava Starship lähtee toukokuussa testattavaksi Kalifornia-Florida väliselle pääreitille. Tavoitteeksi ilmoitetaan 4500 km:n välin ajaminen yhdellä tankkauksella.


Nikola vaatii yli kaksi miljardia Teslalta mallivarkaudesta


Vasemmalla Tesla Semi, oikealla Nikola One.

Teslan ensimmäinen rekka ei ole ehtinyt tien päälle kun toinen futuristisen rekan tekijä, Nikola Motor, on nostanut vahingonkorvaussyytteen Arizonassa Teslaa vastaan.

Nikola vaatii Teslalta yli kaksi miljardia dollaria korvauksena kuuden eri muotoilupatentin rikkomisesta. Nikola osoittaa Teslan tuulilasin, oven, perämuotoilun, lokasuojien ja sivupeitteiden sekä kokonaismuotoilun rikkovan Nikolalle helmi-huhtikuussa myönnettyjä patentteja. Nikola syyttää Teslaa myös pääsuunnittelijansa värväysyrityksestä.

Nikola One on vetykuorma-auto, jonka sarjatuotannon on ilmoitettu alkavan 2022. Nikola One esiteltiin julkisuudessa 2016, Tesla ensi kerran 2017.

Nikola Two on niinikään jo työn alla. Vetykuormurilla on yhdessä Boschin kanssa kehitetty 320 kWh:n litium-ioni akkupaketti kuten edeltäjällään. Kummallakin on noin 735 kW:n (noin 1000 hv) sähkömoottori. Toimintamatkaksi Nikola ilmoittaa 800-1600 km. Tankkaus kestää ilmoituksen mukaan noin 15 minuuttia. Hinnasta ei ole annettu tietoa.


Ruotsi: TWS valitsi ensimmäisen Veloven, Norjassa jo 20

TWS Logistics on ottanut Malmössä käyttöön hollantilaisen nelipyöräisen jakelupolkupyörän Veloven. Kevyen rahtitavaran jakeluun kaupunkikeskuksissa kehitetty Velove on lyönyt läpi Hollannin ja Belgian isoissa kaupungeissa ennen kaikkea DHL:n väreissä.

TWS Logistics on edelleen kehittänyt Velovensa. Sen konttimainen päällirakenne on varustettu säädettävällä sisälämmityksellä. GPS-seurannalla on mahdollista seurata sen kulkua jakelutoimissa.

Lue lisää: Ruotsi: TWS valitsi ensimmäisen Veloven, Norjassa jo 20


Nimityksiä Veholla

Kimmo Heikkinen (39) on nimitetty Veho Hyötyajoneuvojen Pohjois-Suomen aluejohtajaksi 3.4. alkaen. Tehtävään Heikkinen siirtyi Wihuri Oy Witraktorilta, jossa hän on toiminut aluehuoltopäällikkönä Pohjois-Suomen alueella. Tehtävässään Heikkinen vastaa Oulun, Kokkolan ja Rovaniemen hyötyajoneuvojen liiketoiminnoista.

Tommi Mustonen (33) on nimitetty Veho Hyötyajoneuvojen maahantuontitoimintojen controlleriksi 3.4. alkaen. Mustonen vastaa talouden seuranta- ja suunnitteluprosesseista sekä tukee näiden prosessien päämiesyhteyksiä. Lisäksi hänen vastuulleen kuuluvat maahantuonnin talouden prosessien toimivuuden ja oikeellisuuden varmistaminen sekä näiden sisäinen valvonta.

Juha Aromaa (41) on nimitetty Mercedes-Benz pakettiautomaahantuontiin myyntipäälliköksi 13.4. alkaen. Tehtävässään Aromaa vastaa Mercedes-Benz tila-, paketti- ja kevyiden kuorma-autojen jälleenmyyjien kehityksestä ja tuesta.


Täyssähköautojen määrässä selkeää kasvua

Täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit ovat reippaassa kasvussa. Maaliskuussa ensirekisteröitiin enemmän täyssähköautoja kuin koskaan aiemmin.

Suomessa on tammi-maaliskuussa ensirekisteröity jo yhteensä 175 täyssähkökäyttöistä henkilöautoa, mikä on noin 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana ensirekisteröitiin 129 täyssähköautoa ja vuotta aiemmin eli vuonna 2016 vastaava luku oli 77 autoa.

Viime vuonna täyssähköautoja ensirekisteröitiin yhteensä 502 kappaletta, mikä on 0,4 prosenttia kaikista maassamme vuonna 2017 ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Täyssähköautojen osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista oli viime vuonna 1 449 kappaletta eli 0,1 prosenttia.

Alkuvuonna täyssähköautoja on ensirekisteröity eniten Uudellamaalla (100 kpl), jossa eniten Vantaalla (33). Täyssähköautojen ensirekisteröinnit painottuvat koko maassa suuriin kaupunkeihin.

Suomeen tuodaan myös käytettyjä täyssähköautoja. Kuluvana vuonna niitä on tuotu 42 kappaletta. Vuonna 2017 Suomeen tuotiin 158 käytettyä täyssähköautoa.

Lue lisää: Täyssähköautojen määrässä selkeää kasvua


Rauman väylä ja konttiterminaalin laajennus käyttöön

Rauman meriväylän syvennys 12 metriin, konttiterminaalin laajennus sekä konttilaiturissa tehdyt parannukset ovat palvelleet merikuljetuksia viime vuoden lopulta. Kahdella metrillä syvennetty väylä mahdollistaa huomattavasti tehokkaammat kuljetukset, kun aluksiin voidaan lastata jopa kaksi kertaa enemmän tavaraa. Parannettu satama puolestaan palvelee tavaran tehokkaampaa liikuttelua ennen ja jälkeen merikuljetusten. Rauman satamassa vietettiin vihkiäisiä 26.4.2018.

Erittäin hyvä yhteistyö hankkeen eri osapuolten välillä töiden ja liikenteen yhteensovituksessa mahdollisti turvallisen ja sujuvan alusliikenteen töiden aikana ja osaltaan vaikutti myös siihen, että väylä otettiin käyttöön jopa hieman edellä alkuperäistä aikataulua.


Finnairilla nopea kasvu jatkui

Vertailukelpoinen liiketulos on parantunut jo 14 vuosineljännestä peräkkäin ja oli 3,9 miljoonaa euroa.

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2018. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettia.

Finnair suunnittelee kasvattavansa kapasiteettiaan yli 15 prosentilla vuonna 2018, suurimman osan tästä kasvusta osuessa vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.


Volvon uusi LNG-kuorma-auto tankattiin ensimmäistä kertaa Suomessa

Volvo on tuonut Suomeen ensimmäistä kertaa raskaan runkoliikenteen kuljetuksiin sopivan LNG-käyttöisen ajoneuvon. Vuoden 2017 lopulla julkaistu Volvo FH LNG tarjoaa konkreettisen vaihtoehdon dieselajoneuvoille pitkän matkan ajoon, myös täysperävaunun vetoon. Nesteytetty maakaasu eli LNG, on puhtaana ja kustannustehokkaana vaihtoehtona yleistymässä Suomen maanteillä raskaassa liikenteessä.

- Uusien Volvo FH LNG -kuorma-autojen ajosta syntyvät hiilidioksidipäästöt ovat vähintään 20 prosenttia pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuvat. Uuden mallin kysyntä on yllättänyt positiivisesti ja ensimmäiset tilaukset ovat jo lähteneet tehtaalle, sanoo Volvon palvelutuotteista vastaava Vesa Soppi.

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG -kuorma-auto tankattiin Gasumin Turun kaasuasemalla. Ruotsin Göteborgissa valmistettavaa kaasukäyttöistä 6x2 -rahtiautoa voi tilata Suomessa Volvo Finland AB:n jälleenmyyjiltä.

Lue lisää: Volvon uusi LNG-kuorma-auto tankattiin ensimmäistä kertaa Suomessa


Yalelta uusi trukin esteentunnistinjärjestelmä

Yale on tuonut markkinoille uuden esteentunnistinjärjestelmän, joka varoittaa kuljettajaa lähestyvistä esteistä silmin ja korvin havaittavilla varoitusmerkeillä. Uusi järjestelmä on yhteensopiva 1.6-5.5T ICE Class V ja 1.6.-5.5T electric Class I -vastapainotrukkien kanssa.

Yalen uusi trukin esteentunnistinjärjestelmä lisää trukin käytön turvallisuutta. Selkeät varoitusmerkit ilmaisevat trukkia peruuttaessa, mikäli suoraan trukin takana on este. Järjestelmä ilmoittaa esteen etäisyyden kolmen eri tarkkailtavan alueen perusteella – alue 1 on kauimpana trukista ja alue 3 lähimpänä. Mikäli kaikki tarkkailtavat alueet ovat vapaita esteistä, järjestelmä viestii kuskille vihreällä valolla.

Tarkasteltavien alueiden koot ja trukin nopeuden hidastuminen voidaan kustomoida vastaamaan kunkin työmaan tarpeita. Järjestelmä ei kuitenkaan koskaan pysäytä trukkia täysin. Kuljettaja on siis aina loppukädessä itse vastuussa trukin pysäyttämisestä ennen estettä. Mikäli este on aivan trukin takana, järjestelmä estää trukkia peruuttamasta enempää. Kuski voi kuitenkin halutessaan kiertää järjestelmän.

Lue lisää: Yalelta uusi trukin esteentunnistinjärjestelmä