Volkswagen Amarok vuoden 2018 kansainvälinen pick-up

Volkswagen Amarok palkittiin Lyonin Solutransissa vuoden 2018 kansainvälisenä pick-upina. Amarok voitti kilpailussa Mercedes-Benz X-sarjan ja Toyota Hiluxin. Tuomaristo arvosti Amarokissa sen tuoretta designia, hyviä työominaisuuksia, ergonomisia etuistumia ja tilavaa viiden istuttavaa Double Cab -ohjaamoa. Tuomaristo arvosti Amarok V6:n ominaisuuksia sekä tien päällä että maastossa.

Vuoden pick-up valitaan joka toinen vuosi ja Amarok voitti tittelin nyt toisen kerran. International Pick-Up Award -jury koostuu 24 maasta tulevasta autoalan toimittajasta, jotka valitsevat myös vuoden kansainvälisen pakettiauton.


Iveco Daily Blue Power -mallisto vuoden 2018 kansainvälinen pakettiauto

Iveco Daily Blue Power -mallisto valittiin Lyonin Solutransissa vuoden 2018 kansainväliseksi pakettiautoksi. Mallistoon kuuluu kaasumalli Daily Hi-Matic Natural Power, Daily Euro 6 RDE Ready ja täyssähköinen Daily Electric. Tuomariston mukaan palkittu Daily-mallisto yhdistää mahdolliset ratkaisut, joilla vähennetään kevyiden hyötyajoneuvojen kaupunki- ja taajamaympäristöissä aiheuttamia ympäristöongelmia. Tuomariston mukaan Iveco tarjoaa ne ympäristöä säästävät ajoneuvot, joita markkinat toivovat. Tuomaristo arvosti Ivecon uuden malliston teknologisia innovaatioita, RDE (Real Driving Emission) -moottorin esittelemistä kolme vuotta ennen EU:n RDE-vaatimuksia ja Dailyn kaasumallin ajomukavuutta.

- Iveco on aina ollut etulinjassa kevyiden hyötyajoneuvojen ympäristöystävällisyydessä. Uusi Daily Blue Power -mallisto vahvistaa tämän, International Van of the Year -juryn puheenjohtaja Jarlath Sweeney totesi palkinnon jakotilaisuudessa.


DAF CF ja XF vuoden 2018 kansainvälinen kuorma-auto

DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksi. Palkinto luovutettiin Solutrans näyttelyss Lyonissa. Vuosittainen palkinto annetaan uudelle kuorma-autolle tai mallivalikoimalle, joka on parhaiten parantanut maantieliikenteen tehokkuutta useilla kriteereillä, mukaan lukien teknologiset innovaatiot, kuljettajan mukavuus, liikenneturvallisuus, ajokyky, polttoainetalous, aiempaa pienemmät ympäristövaikutukset ja elinkaarikustannukset.

DAFin malliston saama 104 ääntä toi voiton tasaisessa kilpailussa, jossa Iveco Stralis NP kaasukäyttöinen malli tuli toiseksi ja Scania XT tuli kolmanneksi. Viime keväänä DAF Trucks lanseerasi uuden sukupolven kuorma-autot CF:n ja XF:n, jotka on suunniteltu pohjoismaisille markkinoille. Tuomaristo arvosti DAF CF:ssä ja XF:ssä pienentynyttä polttoaineenkulutusta, moottorin kitkan vaikutuksen vähentämistä, älykkäitä apujärjestelmiä, voimalinjan komponenttien integrointia, vaihteistoa, parannettuja ennustavia toimintoja ja painon pienentämistä tietyissä komponenteissa.

- Uudella CF- ja XF-sarjalla DAF asettaa uuden standardin käyttövoiman tehokkuudelle ja yleiselle suorituskyvylle keskikokoisten ja raskaiden kuorma-autojen sarjassa, kommentoi tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini.

Kansainvälinen palkinto on myönnetty vuodesta 1976 lähtien. Palkinnon myöntävän tuomariston muodostavat johtavat kuljetusalaa seuraavat toimittajat 23 maasta. Euroopan kuorma-autoteollisuuden arvostetuin palkinto luovutettiin DAF Trucksin presidentille Preston Feightille tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffinin toimesta Lyonissa Solutrans-näyttelyssä. Suomesta Truck of the Year -tuomaristossa istui Martti Peltonen.



EU: Joka autoon erillinen kulutusmittari, WLTP ei riitä!

Syyskuun 1. päivänä 2017 voimaan astunut määräys uusien autojen kulutusmittauksen korvaamisesta entistä kireämmällä WLTP-mittausnormilla ei riitä EU:lle. EU-komissio suunnittelee 2020 alusta voimaanastuvaa vaatimusta erillisestä kulutusmittarista joka henkilö- ja kevyeen hyötyautoon. WLTP-mittausten sanotaan yhä näyttävän noin 20% todellisuutta pienempiä kulutusmääriä.

Ehdotuksesta halutaan äänestys jäsenmaiden kesken keväällä 2018. Jos enemmistö jäsenmaista näyttää vihreää valoa, asia etenee EU-Parlamentin käsittelyyn.


Saksa: Joka 3. henkilö- ja pakettiautossa valovikoja

Saksan jokavuotinen suuri "Licht-Tests" tutkimus, joka perustuu alan toimijoiden ZDK:n ja Deutsche Verkehrswacht'n  90 000 auton valomittauksiin lokakuussa, paljastaa 2017 joka 3. henkilö- ja pakettiautossa havaitun vikaa ajovaloissa.

Valoviallisia oli 32,7% (2016 32,0%). Pääajovaloissa viallisia oli 23,2% (21,3%). Liian ylös suunnattuja oli 10,0% (9,6%), liian alas 9,9% (8,0%). Takavaloissa viallisia oli 8,6% (8,3%).


Tesla Semi, kaikkien aikojen kupla?

Monen viivästyksen jälkeen amerikkalainen liikennealan tulevaisuudennäkijä, "Wonder Kid" (Ihmelapsi) Elon Musk on tapansa mukaan esitellyt suurin sanoin uusimmat lupauksensa tieliikenteeseen: Tesla Semi sähkörekan ja Tesla Roadster urheiluauton.

Tesla Semin valmistus alkaisi 2019. Sen ilmoitetaan kulkevan yhdellä täyslatauksella 800 km (edellinen lupaus 320-480 km) 36 tonnin hyötykuormalla (USAssa sallittu kokonaispaino 36 t) ja 30 minuutin pikalatauksella 600 km lisää. Ennakkotilaajilta edellytetään 5000 USD ennakkomaksuna. Päivittäistavaraketju Walmart on ilmoittautunut halukkaaksi kokeilemaan ja kehittämään Semiä Kanadassa. Walmartilla on USAssa ja Kanadassa 6000 kuorma-autoa.

Lue lisää: Tesla Semi, kaikkien aikojen kupla?


Taksi Helsingiltä asiointipalvelu senioreille

Taksi Helsinki on lanseerannut uuden Seniori-palvelun, joka tarjoaa yksilöllistä arjen asiointi-, hoiva- ja kuljetuspalvelua ikäihmisille. Taksi Helsinki Seniori -palvelukonseptia pilotoitiin kesästä 2017 alkaen helsinkiläisissä hoivakodeissa.

Kuljettamisen lisäksi taksinkuljettaja avustaa asiakasta asioinnissa esimerkiksi kotona lähtiessä ja saapuessa, apteekissa, kaupassa, pankissa ja lääkärissä. Kuljettaja noutaa asiakkaan kotoa, avustaa lähdössä päällysvaatteiden kanssa, tarkastaa kysymällä henkilökohtaisten esineiden, esimerkiksi avainten sekä lompakon mukanaolon, ja saattaa asioinnin päätyttyä luonnollisesti takaisin asunnolle. Asioinnin aikana kuljettaja avustaa senioria kaikilla asiakkaan toivomilla tavoilla; esimerkiksi tukee liikkuessa, kokoaa tavarat kaupassa ja kantaa mahdolliset ostokset. Kyytiin mahtuu tarvittaessa rollaattori tai pyörätuoli.

Palvelun hinta on 51,70 euroa tunnilta (sis. alv 24 %). Asiointi voi kestää asiakkaan tarpeen mukaan vaikka useita tunteja. Minimiveloitus on puoli tuntia. Palvelun kustannukset ovat Taksi Helsingin mukaan kotitalousvähennyskelpoisia. Mikäli asiakas vastoin Taksi Helsingin käsitystä saa verottajalta kielteisen päätöksen nimenomaan Taksi Helsinki Seniori -asiointi- ja hoivapalvelun kuluista, lupaa yhtiö korvata saamatta jääneen veroedun.


Suomalaisyritys tähtää kansainvälisille markkinoille tuoden ajoneuvoille silmät

Unikie Oy ja Mystes Oy integroituvat yhdeksi ohjelmistokehitysyritykseksi. Yhteisyritys tulee toimimaan Unikie Oy:nä. Järjestelyn yhteydessä kaikki nykyiset työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä. Unikien tuotekehityksen keihäänkärkinä ovat Unikie AI Vision LiDAR-sovelluksen ja LiDAR-järjestelmän simulointiympäristön kehittäminen.

Unikie AI Vision on pitkälle kehitetty itseohjautuvien ajoneuvojen ja laitteiden kokonaisvaltainen ratkaisu. AI Vision kykenee ympäristön jatkuvaan senttimetrien tarkkaan 3D-mallinnukseen reaaliajassa hyödyntäen useita erilaisia sensoreita, mm. stereokameroiden, ultraäänitutkien, GPS:n, kiihtyvyysanturien ja lasertutkien. Lisäksi AI Visionin ominaisuutena on hahmontunnistus, jolla pystytään tunnistamaan liikkuvat ihmiset ja muut ympäristön esteet myös ääriolosuhteissa.

– Unikie AI Vision tulee tarjoamaan itseohjautuville ajoneuvoille tai laitteille silmät tai paremminkin silmille aivot. Koneoppiva päätöksenteko tuo täysin uuden ulottuvuuden ajoneuvon tai laitteen automaattiseen ohjaukseen, mikä käytännössä muuttaa esimerkiksi työkoneen tai laivan toimintaympäristön täysin digitaaliseksi maailmaksi, Unikien toimitusjohtaja Esko Mertsalmi sanoo.

Lue lisää: Suomalaisyritys tähtää kansainvälisille markkinoille tuoden ajoneuvoille silmät


Täyssähköinen Mercedes-Benz Citaro on tulossa

Mercedes-Benz aloittaa ensi vuoden loppuun mennessä täyssähköisen kaupunkilinja-auton sarjavalmistuksen. Uusi sähköinen linja-automalli perustuu Daimlerin Mercedes-Benz Citaroon.

- Kaupunkibussimme paikallispäästöt ovat nollatasolla, ja auto on äärimmäisen hiljainen kaupunkiympäristössä. Insinöörit vievät parhaillaan läpi todella kattavaa prototyyppien testiohjelmaa kovissa olosuhteissa. Tekninen ratkaisumme perustuu voimalinjan moduulijärjestelmään ja kehittyneeseen lämmöntuotannon hallintaan, Daimler Busin johtaja Hartmut Schick sanoo.

Auton akut ovat moduulirakenteiset, joten tulevan sähkölinja-auton toimintamatka voidaan räätälöidä kulloisenkin asiakkaan ja reitistön vaatimusten mukaiseksi. Citaron akkuja voidaan ladata normaaleista pikalatauspisteistä sekä auton jarrutusenergialla. Taka-akselin voimantuotannosta vastaavat sähkötoimiset napamoottorit, joita on käytetty jo aiemmin Citaro G BlueTec Hybrid -linja-automallissa.

Lue lisää: Täyssähköinen Mercedes-Benz Citaro on tulossa


Wetteri Power Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu

Wetteri Power Oy:n nykyinen toimitusjohtaja Håkan Kunnari jää eläkkeelle vuoden vaihteessa. Håkan Kunnari on johtanut yhtiötä vuodesta 2002, ja ennen tätä toiminut Keski-Pohjanmaalla Volvo jälleenmyyjän palveluksessa eri tehtävissä vuodesta 1980.

Uutena toimitusjohtajana 1.1.2018 aloittaa Antti Ollikainen, 43v. Antti Ollikainen on toiminut Wetteri Power Oy:n teknisen palvelun johtajana vuodesta 2008 vastuualueenaan yrityksen jälkimarkkinatoiminta.


Mack tuo Anthemin Meksikon markkinoille

Mack Trucks vahvistaa entisestään läsnäoloaan Meksikon markkinoilla uudella Anthem highway- mallillansa ja keskittymällä jälleenmyyjäverkostonsa laajentamiseen.

Mack on ollut Meksikon kuorma-automarkkinoilla jo 117 vuotta.

-Tämä kuorma-auto tulee olemaan teiden uusi kuningas, sanoo Volvo Group Mexicon toimitusjohtaja Martin Saenz. Se on kuljettajien kuljettajille suunnittelema, ja siinä on uusia aerodynaamisia polttoainetta säästäviä parannuksia.

Meksiko on Latinalaisen Amerikan toiseksi suurin talous ja sillä on kasvava tieverkosto, joka kattaa jo 176 000 kilometriä. Saenzin mukaan brändi keskittyy kasvattamaan jälleenmyyjäverkostoaan tavoittaakseen asiakkaita koko maassa.

Anthem on noin 3-7% polttoainetehokkaampi kuin edeltäjänsä. Kuorma-autoa tarjotaan makuuhytillä ja saatavilla on joko 120-senttinen tai 180-senttinen sänky. 

Meksikon Mack Anthem tulee kaikilla viimeisimmillä teknologiolla, jotka Yhdysvaltojen ja Kanadan malleissakin on - kuten GuardDog Connect telematiikka ja mDrive automatisoitu manuaalivaihteisto.


Yle: Nastarenkaista vaaditaan varoitusmerkki Venäjällä

Yle uutisoi Venäjän viranomaisten alkaneen sakottaa nastarenkailla ajavia autoilijoita, joiden autoista puuttuu varoitusmerkki nastarenkaista. Venäjällä on käytäntönä varoittaa nastarenkaista ajoneuvon perässä olevalla merkillä, näin takana kulkeva tietää edessä kulkevan lyhyemmästä jarrutusmatkasta äkkipysähdystilanteesta. Merkin puuttumisesta voi saada 500 ruplan (n. 7 euroa) sakon.


Vuoden 2017 Sankarikuljettaja palkittiin

Torstaina 16.11. palkittiin historian seitsemäs Sankarikuljettaja, Lemiläinen Ville Mensonen. Mensonen palkittiin Helsingissä torstaina 16.11. järjestetyssä Ammattina Sankari -palkintogaalassa 5.000 euron sekillä. Palkintosummasta puolet, 2.500 euroa Mensonen lahjoitti kampanjan sääntöjen mukaan Taipalsaarelaiselle toimintakeskus Taiskalle, joka järjestää päivä- ja työtoimintaa vammaispalvelujen asiakkaille.

Lähes täsmälleen vuosi sitten 28. marraskuuta noin kello 15:20 Szepaniak yhtiön kuljettaja Ville Mensonen oli juuri hakenut puukuorman Ylämaalta ja ajeli rauhallisesti Villalan kylän laitaa, kun huomasi hämärtyvässä iltapäivässä pienen kouluikäisen tytön, joka näytti olevan matkalla kohti Nutikkaa. Lämpötila oli reilusti pakkasella, ja rivakka tuuli puhalsi pohjoisesta. T-paidassa ja ilman pipoa liikkunut tyttö sai Villen huomion.

Lue lisää: Vuoden 2017 Sankarikuljettaja palkittiin


Lahden uuden eteläisen kehätien urakkahankinnat valmiina

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuus jakautuu kahteen hankeosaan ja kolmeen eri urakkaan, joiden hankinta-aikataulut pitivät kutinsa tammikuussa julkaistuun aikatauluun nähden. Viimeisimpänä saatiin maaliin kehätien Hollolan pään urakkahankinta.

Hankkeessa on pyritty laajaan yhteistyöhön ja avoimuuteen kilpailutukseen osallistuneiden urakoitsijoiden kanssa, kuten tarkkojen hankinta-aikataulujen julkistaminen kaikkia kolmea hankeosaa koskien osaltaan kertoo. Hankekokonaisuuden kaikki hankeosat toteutetaan eri urakkamalleilla – Mt167 Lahden eteläisen sisääntuloväylän parantaminen kokonaisurakkana, kehätien Lahden pää allianssimallilla ja kehätien Hollolan pää suunnittele ja toteuta -urakkana – mikä toi omat haasteensa myös hankintaprosessiin. Pääosa urakkahankinnoista on nyt tehty, joitakin pienempiä hankintoja on toki vielä tulossa. 

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuden rakennuttajakonsulttina toimii Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Rakennuttajakonsultin vastuulla on ollut koko kilpailutusprosessin aikataulutus, valmistelu ja läpivienti, kuten tarvittavien asiakirjojen laatiminen ja erilaiset neuvottelutilaisuudet.


Tehostusta neljällä ahtimella

BorgWarner on esitellyt henkilöautoille säännellyn kaksivaiheturboahdinjärjestelmän (R2S®), jossa on neljä turboahdinta. Järjestelmä debytoi BMW:n uusimmassa TwinPower Turbo -dieselmoottorissa. Normaalissa R2S-järjestelmässä on yksi turboahdin matalalle ja korkealle painetasolle, uusi järjestelmä taas hyödyntää kahta turboahdinta molemmissa. Neljän ahtimen järjestelmä tuottaa paremmat tehot ja parantaa polttoaineenkulutusta neljällä prosentilla verrattuna vanhaan moottoriin.