Scania Syystalkoot

Paul Cederberg DAF-myyntipäälliköksi Nordic Truckcenteriin

Paul Cederberg (47) on nimitetty DAF-kuorma-autojen myyntipäälliköksi merkkiä edustavaan Nordic Truckcenteriin 8.10.2018 alkaen. PV:llä on 20 vuoden kokemus Veho Hyötyajoneuvojen myynnin ja maahantuonnin tehtävistä ja laaja kuorma-autoalan tuntemus niin tuote- kuin myyntitoiminnoistakin.

Lisäksi hänellä on muutaman vuoden kokemus telematiikan myymisestä sekä kuljetus ja logistiikka-alan rahoittamisesta. -Kokemuksellaan ja osaamisellaan PV tuo lisää voimaa myynnin ja markkinointimme kehittämiseen, ja myynnin esimiehenä on merkittävässä roolissa luomassa kasvuamme Suomessa, kertoo Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.


Miksei Trafi toimi?

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat (OTI) julkisti peräti 31 suositusta raskaan liikenteen liikenneturvallisuuden parantamiseksi (Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2018). Rahtarit ja SKAL kommentoivat ehdotuksia yksityiskohtaisesti, mutta Trafi vain pinnallisesti eikä esimerkiksi lainkaan liikenneturvallisuuden tärkeimpiin kuuluviin kysymyksiin lepo-ja taukopaikoista ja ensiapukoulutuksesta. Tulevan Väyläviraston vastaus oli aivan luokaton (Atk 7/2018).

Lehti ei antautunut vaan kysyi uudestaan Trafilta yksityiskohtaisia vastauksia mm. juuri taukopaikoista, vaihtokoreista, lääkärivalvonnasta, katsastuksista, kuormansidonnasta, jne. Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää asettui vastaajaksi. 

Lue uusia kysymyksiä herättäneet Trafin vastaukset ja asenne seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 8/2018. Se ilmestyy 26.10.

 


Ketterä kettu

 

Goupil G4 on Goupil Industrien toiseksi suurin sähkökäyttöinen hyötyajoneuvo. Siinä on kunnioitettava 120km toimintamatka ja 1200kg hyötykuorma. Sen huippunopeus on 50km/h ja se liikkuu pienissä tiloissa ketterästi neljän metrin kääntösäteensä vuoksi.

Täyssähköisyys tarjoaa päästötöntä, hiljaista ja kätevää kuljetuspotentiaalia esimerkiksi puistonhoitoon. Lue tarkempi koeajokokemus Goupil G4:stä uudesta, 26 lokakuuta ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!



Kaasu voittaa

Sähköauton valmistus ennen ensimmäistä latausta tuottaa kaksin verroin hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottorin valmistukseen ennen ensimmäistä tankkausta,  Ruotsin valtion tutkimuslaitos toteaa. Kun siihen lisätään sähköenergian tuottaminen valtaosaltaan hiilivoimalla, kaasuautojen rooli hiilidioksidin tuottajana ja ilmastonmuutoksen hillitsijänä nousee sähköautoon verrattuna uuteen valoon. Varsinkin jos kaasuautoissa käytetään biokaasuja LBG ja CBG.

Lue nelisivuinen raportti seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 8/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy 26.10.


Automyynti Euroopassa syvään taantumaan syyskuussa

Uusien autojen myynti 30 maassa Euroopassa putosi 23,4% 1,12 miljoonaan henkilöautoon syyskuussa 2018 verrattuna edellisvuoden vastaavaan. Eniten Romaniassa mutta myös Saksassa -30,5 %, Espanjassa -17,0% ja Ranskassa -12,8%. Syynä pidetään EU:n uuden pakokaasumittausnormin WLTP:n käyttöönottoa 1.10.2018.

Ajanjaksolla 1-9/2018 automyynti kuitenkin kasvoi 2,3 %.  Vahvinta kasvu oli entisissä itäblokin maissa, 12%.  Kolmessa maassa myynti kuitenkin laski sinäkin aikana -3,6% eli Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä.

VW-konsernin pudotus syyskuussa oli noin -48%. Daimlerin -12,0%. PSA Opel ja Vauxhall noteerasi -11, 6%, BMW -8,8%.

Sähköautojssa viiden suurimman valmistajan myynti kasvoi 1-6/2018 noin 33%, mutta laantui 3. vuosineljänneksellä 21%:iin ja syyskuussa enää 12%:iin.

(Vogel)


Volvo Buses tutkii akkupakettien uusiokäyttöä

Sähköautojen akkupaketilla on toinen elämä auton jälkeen. Uusiokäyttö on sähköautoilussa avaintekijöitä. Volvo Buses on tutkimassa mahdollisuuksia käyttää sähköbussiensa loppuun kulutettuja akkupaketteja uusiokäytössä muun muassa aurinkopanelien keräämän aurinkoenergian varastoimiseen ja käyttöön asuintaloissa.

Tutkimuksia suoritetaan BrfViva nimisessä 132 asunnon vuonna 2018 valmistuneessa rakennuksessa. Tutkimuksessa osapuolina ovat  autoteollisuuden (Volvo) lisäksi energiateollisuus (Göteborg Energi), rakennusteollisuus ((Riksbygget) sekä tiedeyhteisö Johanneberg Science Park.

Tutkimuksissa käytetään Göteborgissa linjalla 55 kulkevien Volvo sähköbussien litium-ioniakkuja.


Ruotsi: Miehet yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa

Syyskuussa jälleen kaksi kuorma-autonkuljettajaa kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kuorma-autonkuljettaja on tilastollisesti Ruotsin vaarallisin ammatti.

Syyskuussa kaikkiaan liikenteessä kuolleista kaksi oli naisia ja 19 miehiä, joista viisi 65-vuotiaita tai vanhempia. Liikenteessä kuoli yhteensä syyskuussa 21 henkilöä ja 1452 vammautui (189 vaikeasti, 1263 lievästi), kuusi kuollutta vähemmän kuin syyskuussa 2017.

 (Trailer.se)


Suomi hakee EU:n rahoitustukea liikennehankkeille

Suomalaiset toimijat hakevat väylä- ja liikennehankkeille EU:n CEF-rahoitustukea yhteensä 13,9 miljoonaa euroa. Tästä valtion osuus on 3,8 miljoonaa euroa. Muut suomalaiset toimijat hakevat tukea yhteensä 10,1 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Suomi hakee EU:n rahoitustukea liikennehankkeille


SISU:n asema puu- ja bioenergiakuljetuksissa vahvistuu

Metsäteollisuuden positiivinen kehitys on parantanut kuljetussektorin tulevaisuudennäkymiä ja johtanut investointien kasvuun. Metsäteollisuuden kuljetustehokkuutta parantaneet, vuonna 2013 toteutetut mitta- ja massauudistukset nostivat ajoneuvoyhdistelmämassat 60 tonnista 76 tonniin. Sisu Polar -malliston suurten sallittujen teknisten massojen ansiosta ajoneuvot olivat valmiita uudistukseen ilman merkittäviä tuotemuutoksia.

Lue lisää: SISU:n asema puu- ja bioenergiakuljetuksissa vahvistuu


Atoy Autohuolto laajeni Raisioon

Monimerkkiketju Atoy Autohuolto laajeni Raisioon nopeasti Turun Orikedon avaamisen jälkeen. Atoy Autohuollon 15. korjaamo vietti avajaisia 5.10. Raisiossa osoitteessa Kuninkaanväylä 17. Tänä vuonna Atoy Autohuolto on avannut uudet korjaamot Turun Orikedolle ja Raisioon. Raision Atoy Autohuolto huoltaa ja korjaa kaiken merkkiset henkilöautot ja pakettiautot joka arkipäivä. Kokonaisuuteen kuuluu myös rengashotellipalvelut.


Transtech vaihtaa nimensä – yrityksestä tulee Škoda Transtech

Suomalainen kiskokaluston valmistaja vaihtaa nimensä. Nimenmuutoksen taustalla on emoyhtiön Škoda Transportation Groupin omistamien yritysten sulauttaminen osaksi konsernia sekä yrityksen nimen kansainvälistäminen. Uusi toiminimi on Škoda Transtech Oy. Yhtiön toiminimen muutoksen myötä uudistuu myös yhtiön logo Škoda Transportation Groupin mukaiseksi.

Škoda Transtechin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja tuotanto Otanmäessä Kainuussa. Yrityksen myyntitoimisto sekä kunnossapitopalvelut sijaitsevat Helsingissä. Tällä hetkellä Škoda Transtech toimittaa raitiovaunuja Helsinkiin ja Tampereelle. Škoda Transtech osallistuu myös Škoda Transportationin raitiovaunujen toimittamiseen saksalaiselle Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) GmbH:lle. Mannheimiin, Ludwigshafeniin ja Heidelbergiin tulevat ratikat perustuvat Škoda Transtechin Artic-vaunumalliin, joita tällä hetkellä Helsingissä on liikenteessä jo yli 50 kappaletta

Lue lisää: Transtech vaihtaa nimensä – yrityksestä tulee Škoda Transtech


BusDesign Sprinter 319 CDI A -invatakseja Suomeen

Turussa toimiva Rindell Group on aloittanut Mercedes-Benzin uusien BusDesign Sprinter 319 CDI A -invataksien maahantuonnin. Uuden invataksi-Sprinterin toimitusaika on tällä hetkellä yhdestä kahteen kuukautta.

Euroopan ensimmäiset Sprinter 319 CDI A -pakettiautot toimitettiin syksyllä 2018 Pohjanmaalle. Autot rakennettiin asiakkaiden toiveiden mukaisesti invataksikäyttöön. Ensimmäinen Sprinter luovutettiin Isokyröön Tapio Lae Oy:lle.

Mercedes-Benz julkaisi kesällä 2018 uuden Sprinter -malliston. Uusi Sprinter on tilavuudessaan ja esteettömyydessään monikäyttöinen hyötyajoneuvo, joka soveltuu erityisesti vaativaan ajoon, kuten invataksiksi. Sprinter 319 CDI A -lippulaivamallissa auton ajo- ja matkustusmukavuutta on paranneltu entisestään. Malliin voi valita muun muassa High Performance Led -ajovalot sekä 10.25” näytöllä varustetun MBUX-multimediajärjestelmän.

Lue lisää: BusDesign Sprinter 319 CDI A -invatakseja Suomeen


Meriliikenneohjaajat liittyvät akavalaiseen YTYyn

Meriliikenneohjaajat ry on päättänyt ylimääräisessä yhdistyskokouksessa tiistaina 16.10.2018 hakea Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry:n yhdistysjäsenyyttä. YTYn hallitus on hyväksynyt jäsenhakemuksen.

Meriliikenneohjaajat ry on runsaan 70 henkilön jäsenmäärällään Liikenneviraston suurin yksittäinen ammattiyhdistys. Alusliikenneohjauksen operatiivisesta henkilöstöstä noin 90 prosenttia on Meriliikenneohjaajat ry:n jäseniä. Meriliikenneohjaajat on tällä hetkellä Pardian kautta STTK:n jäsenyhdistys.

- Valtioneuvoston päätös yhtiöittää alusliikenneohjausta ensi vuoden alusta pakotti meidät arvioimaan meidän tilannetta kokonaan uudestaan, kertoo MLO:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Kotkavuori.

Valtion kaikki liikenneohjaustoiminnot siirretään vuoden 2019 alusta valtio-omisteiseen konserniin nimeltään Traffic Management Finland Oy. Samaan konserniin siirretään myös muun muassa ANS Finland Oy, joka vastaa Suomen lennonjohtopalveluista. Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY liittyi YTYn yhdistysjäseneksi 5. lokakuuta.

- Kun selvitimme eri tulevaisuuden vaihtoehtoja, haimme alusta asti tiiviimpää yhteistyötä niiden palkansaajaryhmien kanssa, jotka tulevat uuteen konserniin kanssamme. Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen päätös hakea YTYn jäsenyyttä vaikutti päätökseemme. Molemmat yhdistykset halusivat tehdä yhteisen ratkaisun, toteaa Kotkavuori.

Lue lisää: Meriliikenneohjaajat liittyvät akavalaiseen YTYyn


Infrahankkeiden kustannushallintaan luotettavuutta ja avoimuutta allianssimallilla

Uusi ICT-allianssi kehittää kustannusarvioiden laskentaa infrahankkeissa. Liikennevirasto sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupungit ovat käynnistäneet hankkeen, jonka tavoitteena on luoda infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja -palvelu.

Uusi kustannuslaskentajärjestelmä tuottaa luotettavat kustannusarviot läpinäkyvästi infrahankkeiden suunnitteluvaiheisiin. Tarpeen mukaan järjestelmä tulee palvelemaan myös toteutus- ja ylläpitovaiheita. Tilaajat haluavat infra-alalle kustannuslaskentajärjestelmän, joka vastaa tulevaisuuden tarpeisiin ja haasteisiin.

Tilaajan kumppaniksi on valittu Ihku-ryhmittymä, jonka muodostavat Ramboll Finland Oy, Civilpoint Oy, Solita Oy ja Mittaviiva Oy.

– Muodostamme yhdessä vahvan osaajakeskittymän. Ryhmässä on monipuolisesti infra-alan, kustannuslaskennan ja tietojärjestelmän kehittämisen asiantuntijoita. Tarkoitus on hyödyntää myös allianssin ulkopuolista osaamista parhaan tuloksen aikaansaamiseksi, allianssin projektipäällikkö Marketta Wainio Civilpoint Oy:ltä toteaa.

Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuosien 2019–2020 aikana, minkä jälkeen alkaa palveluvaihe. Hankkeen alustava kustannusarvio on kahdeksan miljoonaa euroa.


Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 2020

Autonrengasliitto ry:n mukaan talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Uudet talvirengassäännöt ovat siinä mielessä nykyisiä selkeämmät, ettei jatkossa tarvitse muistella erilaisia käyttöaikoja talvirenkaiden ja nastarenkaiden välillä

Toistaiseksi noudatetaan ajoneuvojen käyttöasetuksen mukaista kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Lue lisää: Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 2020