WHO liputtaa nopeusavustimen puolesta

Maailman terveysjärjestö WHO tukee kuljettajia avustavia järjestelmiä keinoina, joilla vähentää maailman teillä vuosittain tapahtuvaa 1,25 miljoonaa kuolonkolaria. WHO näkee erityisesti nopeusavustimen (ISA) ja automaattisen hätäjarrutuksen (AEB) tärkeinä kuolonuhreja vähentävinä sovelluksina. YK:n liikenneturvallisuusviikolla julkaistussa raportissa WHO suosittelee myös infrastruktuurin muutoksia, tarkoituksenmukaisia nopeusrajoituksia sekä manuaalista ja automaattista valvontaa. WHO:n mukaan sopimaton nopeus on syy joka kolmannen maailman teillä tapahtuneen kuolonkolarin takana.


Suomen malli kiinnostaa

Irlannin liikenneturvallisuusviranomainen (RSA) harkitsee vakavasti tuloihin sidottujen ylinopeussakkojen käyttöönoton ehdottamista. Ilmoitus seuraa Ison-Britannian tekemää korotusta nopeussakkoihinsa. Isossa-Britanniassa on käytössä tuloihin perustuva progressiivinen sakotuskäytäntö ylinopeuksissa, maksimisakkojen kuitenkin ollen 2 500 puntaa tai 1 000 puntaa moottoriteiden ulkopuolella. Progressiivisen ylinopeussakotuksen mallimaa on Suomi, jossa hyvin toimeentuleville hurjastelijoille on annettu jopa 100 000 euron sakkoja.


Autoteollisuusyrityksiltä ei vielä suuria investointeja digitaaliseen teknologiaan

Kaksi kolmasosaa valmistavan teollisuuden yrityksistä käy parhaillaan läpi digitaalista murrosta, mutta puolet autoteollisuusyrityksistä ja 60 prosenttia teollisuuslaiteyrityksistä ei vielä investoi kattavasti digitalisaatioon osana liiketoimintastrategiaansa. Nämä tiedot käyvät ilmi Accenturen Technology Vision 2017 -tutkimuksesta, johon osallistui 102 autoteollisuusalan johtajaa ja 562 teollisuuslaiteyrityksen johtajaa ympäri maailman.

Ylivoimainen enemmistö (94 %) tutkituista teollisuusyrityksistä myönsi, että digitaaliset teknologiat ja teollinen internet (IoT) muuttavat perinpohjaisesti menestyksekkään liiketoiminnan edellyttämiä toimintatapoja. Haastatellut kuitenkin kertoivat, että heillä on osaajapulaa keskeisillä digitaalisista teknologioista riippuvaisilla alueilla, kuten PaaS (Product-as-a-Service) eli tuote palveluna ja tuotteen elinkaaren hallinnassa.

Tekoälyn uskotaan mullistavan asiakasvuorovaikutus ja muodostuvan avaintekijäksi älykkäiden tuotteiden suunnittelussa. Kuitenkin vain 10 prosenttia autoteollisuusyrityksistä ja 18 prosenttia teollisuuslaitevalmistajista kokee, että heidän organisaationsa on valmistautunut hyvin tähän kehitykseen.



EU:n autoteollisuus lähestyy talouskriisiä edeltäviä lukuja

Euroopan autonvalmistajien etujärjestö ACEA on tarkastanut vuoden 2017 ensirekisteröintiennusteitaan ylöspäin 1 prosentista 1,5–2 prosenttiin. Vuoden 2008 talouskriisin jälkeen seurasi autoteollisuudessa kuusi vuotta laskua, mutta trendi uusien autojen myynnissä on kääntynyt positiiviseksi. Viime vuonna myynti kasvoi 6,8 prosenttia, myytyjen autojen määrän ollen 14,6 miljoonaa, mikä on paras tulos yhdeksään vuoteen.

- Huolimatta positiivisesta trendistä, epävarmuus kuitenkin varjostaa alaa tulevina vuosina. Tämän takia toivomme EU:lta jatkoa toimissa puolustaa teollisuutemme kilpailukykyä ja varmistaa reilu pääsy maailmanmarkkinoille, ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert toteaa.

ACEA:n mukaan 12,5 miljoonaa eurooppalaista työskentelee suoraan tai epäsuorasti autoteollisuudessa, mikä tekee siitä 5,7 prosenttia EU:n työpaikoista. Ajoneuvojen tuotanto EU:ssa kasvoi vuonna 2016 19,2 miljoonaan yksikköön.


Sähköautojen latauspisteitä avattu Etelärannassa

Helsingin Satama on ottanut Etelärannassa, Pakkahuoneenlaiturin pysäköintipaikalla käyttöön kaksi julkista latauspistettä sähköautoja varten. Helsingissä julkisia sähköautojen latauspisteitä on jo vuosien ajan rakennettu eri puolille kaupunkia, mm. liityntäpysäköintialueille junaradan varteen. Nyt latausverkoston kehittäminen laajentuu myös satamiin, jotka ovat tärkeitä tärkeisiin matkaketjujen solmukohtia.

Yhteiskäyttöisessä Virtapiste-verkostossa on tällä hetkellä 115 latauspistettä eri puolilla Suomea. Niistä yli 40 sijaitsee Helsingissä. Etelärannassa sijaitsevien sähköautojen latauspisteet ovat osa Helen Oy:n latauspisteverkostoa. Pysäköinti ja latauspalvelu veloitetaan käyttäjältä erillisinä tapahtumina. Auton lataaminen on mahdollista joko kerta-asiointina tai rekisteröityneenä Virtapiste-asiakkaana, jolloin lataus on halvempaa.


Ruotsi: Pikkuperävaunussa 68,5% ylikuormaa

Muutkin kuin paketti- ja kuorma-autonkuljettajat syyllistyvät rankkoihin ylikuormiin.

Tukholman poliisi pysäytti viime torstaina pikkuperävaunua vetävän henkilöauton, joka moottoritiellä eteni 45 km/t ajonopeudella ja jonka kuorma oli putomaisillaan moottoritielle.

Poliisi totesi, että henkilöautolla olisi saanut hinata enintään 3500 kg. Perävaunu painoi kuormineen 5300 kg. Kuljettajalla oli vain B-ajokortti ja olisi saanut hinata vain 750 kg painoa. Kuorman sidonta oli täysin riittämätön.

Poliisi otti talteen kuljettajan ajokortin heti paikalla, perävaunu jäi tien sivuun ja kuljettajalle jaettiin syyte laittomasta kuljetuksesta.

(Trailer.se)


EU: Lievennyksiä kabotaasille!

EU-komissio esittää muutoksia kabotaasimääräyksiin. Ulkomainen kuljetusyriotys saisi viipyä esimerkiksi Suomessa 5 päivää (nyt 7 päivää), mutta saisi sinä aikana ajaa mielin määrin kuljetuksia Suomen sisällä (nyt 3 kuljetusta) ajo- ja lepoaikalain puitteissa ja (edellytettynä) Suomen palkkatason korvauksilla ja etuisuuksilla.

Suomessa EK, puu- ja paperiteollisuus, vientiteollisuus tulevat tervehtimään ilolla lievennyksiä. SKAL on jo ilmoittanut pettymyksensä esitettyihin muutoksiin.

Kabotaasimääräysten lievennykset mahdollistavat entistä rankempia väärinkäytöksiä ja oman kuljetuselinkeinomme uloslyöntiä, mikäli Suomen Tullin ja Poliisi lepsu valvontalinja jatkuu. Suomeen kaivataan muiden Pohjolan maiden - Ruotsin, Norjan ja Tanskan - kaltaista viranomaisvalvontaa, että EU:n kabotaasimääräyksiä myös noudatetaan. (toim. huom.)


Neste: MY-dieselillä yli 1,5 miljoonaa kg vähemmän kasvihuonekaasuja

Neste teki vuoden alussa kaivatun avauksen tuomalla 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin Suomen dieselmarkkinoille. Täällä se on auttanut kuluttajia vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä jo yli 1,5 miljoonaa kiloa. Luku vastaa päästöä, joka syntyisi henkilön lentäessä tilauslennolla maapallon ympäri noin 560 kertaa tai vaihtoehtoisesti yli 500 henkilöauton vuosittaisten päästöjen verran.

Neste MY uusiutuvan dieselin tuotanto perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan, jonka avulla voidaan valmistaa huippulaatuista, uusiutuvaa dieseliä ja muita uusiutuvia tuotteita lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä. Neste valmistaa uusiutuvaa dieseliä jo yli 10 raaka-aineesta. Yhtiö tekee jatkuvaa kehitystyötä laajentaakseen valikoimaa entisestään. Neste MY uusiutuvalla dieselillä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Neste MY uusiutuvan dieselin käyttö ei vaadi mitään muutoksia ajoneuvoihin. Se on täysin yhteensopiva nykyisten diesellaatujen kanssa eli sitä voidaan lisätä polttoainesäiliöön, vaikka säiliössä olisi vielä perinteistä dieseliä jäljellä.


EasyPark: Joka neljäs pysäköi tahallaan väärin. Mersu- ja Bemari-miehet pahiksia.

Puhelinpysäköinnin palveluja tarjoava EasyPark selvitti eri merkeillä autoilevien kuskien kokemuksia ja mielipiteitä sekä pysäköinnistä että autoilusta yleensä. Reilu neljännes kaikista autoilijoista kertoo rikkovansa pysäköintitilanteissa lakia tietoisesti ajatellen, että ei kuitenkaan jää kiinni.

Miehiä kiinnijäämisen testaaminen kiehtoo erityisesti. Heistä joka kolmas kertoo kokeilevansa onneaan laittoman pysäköinnin suhteen. Naiset käyttäytyvät hieman paremmin, mutta ei täysin puhtoisesti hekään. Joka viides nainen sanoo, että on tietoisesti parkkeerannut lainvastaisesti. Ikäluokista 40–49-vuotiaat harrastavat laitonta pysäköintiä eniten. Heistä 38 prosenttia tunnustaa laittoman pysäköinnin käytön.

Eri automerkkien välillä on eroja laittoman pysäköinnin kohdalla. Paalupaikan ottaa BMW-kuljettajat, joista 41 prosenttia kertoo toimivansa lainvastaisesti. Kakkossija kuuluu Skoda-kuskeille 34 prosentilla, ja pronssi menee Mercedes Benz -autoilijoille 29 prosentilla. Heti Mersun kannoilla tulevat Volkswagen- ja Toyota-kuskit, joista 28 prosenttia parkkeeraa tietoisesti lainvastaisesti.

Parkkisakkojen ykkönen BMW ja liikennerikkomusten Mercedes Benz

Vastaajilta kysyttiin kuinka paljon he ovat saaneet pysäköintivirhemaksuja tai sakkoja eri liikennerikkomuksista. Parkkisakkojen kappalemäärissä ykkösenä on BMW, kakkosena Toyota, kolmantena tasavertaisesti Skoda ja Audi. Kuljettajan iällä näyttää olevan merkitystä parkkisakkojen määrään. Eniten sakkoja tulee 30–39-vuotiaille, joista neljännes kertoo saaneensa vähintään yhden pysäköintivirhemaksun kuluneen vuoden aikana. Vähiten sakkoja saavat yli 60-vuotiaat, joista vain alle joka kymmenes.

Liikennerikkomuksista (esim. punaisia päin ajaminen, puhelimen käyttö ajaessa, turvavyön käyttämättömyys, liikennemerkkien noudattamatta jättäminen) eniten sakkoja on kirjoitettu Mercedes Benz -autoilijoille, joista lähes neljännes on saanut viranomaisen maksulapun. Seuraavaksi korkeimmalle sakkopallille nousee BMW ja kolmantena tulevat Skoda-kuskit. Vähiten liikennerikkomussakkoja saavat Volvolla, Nissanilla ja Fordilla ajavat.


USAn määräyksillä raskaat kuorma-autot 33% pienemmällä kulutuksella 2030!

Jos Euroopassa pannaan voimaan määräykset, joista USA:ssa on jo päätetty polttoainekulutuksen ja CO2-päästöjen vähentämiseksi, 40-tonnisten kumipyörä-yhdistelmien polttoainekulutus vähenisi kolmanneksen verran vuoteen 2030 mennessä.

Tähän tulokseen päätyy suunnitteluhautomo Ricardo Energy & Environment. Muutokseen johtavat kustannukset maksaisivat itsensä takaisin kolmessa vuodessa.

Ricardon tutkimus tarkastelee hyötyautoja pakettiautoista 40 tonnia painaviin raskaisiin ajoeuvoyhdistelmiin, jos niihin sovellettaisiin jo presidentti Obaman aikana USA:ssa  vuonna 2016 päätetyt kuorma-autojen polttonestekulutuksen alentamisen "kakkospaketin määräykset". Määräykset toteutetaan USA: autoteollisuudessa vaiheittain vuosina 2018 - 2027 raskaiden kuorma-autojen päästöjen ja polttoainekulutuksen vähentämiseksi 27% verrattuna tilanteeseen vuonna 2018. Määräyksillä edellytetään parannuksia moottoreihin, vaihteistoihin, voimalinjaan, renkaiden vierintävastukseen, korirakenteiden ilmanvastukseen ja tyhjäkäyntirajoitustekniikkaan.

Ricardon selvityksen mukaan voitaisiin USA:n määräyksillä eurooppalaisten 40 tonnia painavien rekkojen ilmanvastusta pienentämällä saavuttaa polttoainekulutuksen ja päästöjen osalta 10,6% säästöä, moottoreiden kehityksellä 5,4%, renkaiden vierintävastusta pienentämällä 5,1% ja turbo-tekniikan parannuksilla 4,5% säästöä.

Kuorma-autoissa 10 t painoluokassa ilman perävaunua olisi USA:n määräyksillä saavutettavissa 31,5 % säästöä polttoainekulutuksen kohdalla 2030 mennessä. Suurin säästöosuus, 7,4%, syntyisi moottoriin kohdistetuilla parannuksilla.

Pakettiautoissa polttoainekulutusta ja päästöjä olisi vähennettävissä peräti 43%. Siitä suurin osuus, 28%, syntyisi ilmanvastusta vähentävillä muutoksilla.

Eurooppalainen ympäristöjärjestö Transport & Environment muistuttaa, että myös Eurooppa kaipaa kipeästi lisää vauhtia polttoaineenkulutusta vähentävän teknologian kehitykseen. Kuorma-autojen osuus Euroopassa on alle 5% kaikista ajoneuvoista, mutta CO2-päästöjensä osalta 30% kaikista, T&E muistuttaa.

(Vogel)

 


Volvot junalla Kiinasta Eurooppaan!

Ensimmäisenä maailmassa Volvoja tulee Kiinasta Eurooppaan junalla! Volvot valmistetan Geelyn autotehtaalla Kiinan Daqing'ssa. Ensimmäinen junalastillinen Volvo S90 autoja saapui Daqingista 31.5. Volvon jakelukeskukseen Belgian Zeebruggeen.

Vasta avattu rautatieyhteys kulkee Kiinan kaavailemaa uutta Silkkitietä "One Belt, One Road" pitkin. Rautatie lyhentää kuljetusaikaa Kiinasta Eurooppaan kolmasosaan merikuljetukseen verrattuna. Junakuljetus vähentää myös CO2-päästöjä kahteen kolmasosaan merikuljetukseen verrattuna.

Junakuljetukseen mahtuu kerralla 225 Volvoa. Ne kulkevat erikoisvalmisteisissa konteissa. Konttiin mahtuu kolme Volvoa limittäin. Erikoiskiinnityksillä varmistetaan, että autoteivät pääse liikkumaan kuljetuksen aikana.

(Transportnet.se)

 


Uudet Vectron-veturit tositoimiin

Ensimmäiset kahdeksan uutta Sr3 -sähköveturia siirtyivät perjantaina 26.5. virallisesti Siemensiltä VR Groupin omistukseen ja niillä aloitettiin kaupallinen liikenne keskiviikkona 31.5.

Sr3-veturi soveltuu hyvin sekä nopeaan matkustajaliikenteeseen että raskaaseen tavaraliikenteeseen.

Sähkövetureilla on takanaan laaja testausohjelma. Testaus jatkuu ajamalla seuraava vuosi mahdollisimman monipuolisesti matkustaja- ja tavaraliikenteen junia kokemuksia keräten.

VR Groupin tavoitteena on parantaa energiatehokkuutta sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Uusi sähköveturi mahdollistaa entistä suuremman osan tavaraliikenteen kuljetuksista sähkövedolla dieselvetureiden sijaan.

Lue lisää: Uudet Vectron-veturit tositoimiin


Taksialan muutoksista tehdään kyselytutkimusta

Liikennepalvelulaki tuo muutoksia erityisesti taksialaan. Tähän liittyen Trafi on käynnistänyt kyselytutkimuksen, jolla on tarkoitus selvittää eri tahojen kokemuksia muutokseen liittyen sekä ennen uudistuksen voimaantuloa että sen voimaantulon jälkeen.

Kyselytutkimuksen ensimmäinen osuus, jolla on tarkoitus kartoittaa alan ja laajemminkin kansalaisten tämänhetkisiä näkemyksiä liikennepalvelulain tuomista muutoksista, on parhaillaan käynnissä. IRO Research Oy haastattelee puhelimitse taksiyrittäjiä, taksinkuljettajia, kansalaisia ja linja-autoyrittäjiä ja kysyy heidän näkemyksiä nykytilasta ja tulevasta.

Tutkimuksen seuraava osuus toteutetaan syksyllä 2018.


Pakokaasuväärennykseen pikapaljastaja!

Tähän asti on pitänyt käyttää koepenkkiä 20 minuuttia kestävässä ohjelmassa paljastamaan pakokaasumanipulaatiosoftan autossa. Nyt paljastus tehdään uudella laitteella kahdessa minuutissa. Se on tuonut näkyviin VW-manipulaation ohella  myös epäilyt Fiatin ja GM:n mahdollisesta pakokaasumanipulaatiosta USA:ssa. Samalla Stuttgartin viranomaiset ovat suorittaneet samasta aiheesta jopa "kotietsintöjä" Daimler-Benzin tiloissa Stuttgartissa. Mersun kohdalla on kuitenkin päädytty epäilemään hiukkassuodattimien toimintavajetta epäpuhtaiden pakokaasujen syyksi. Dieselgatesta puhutaan silti myös Mersun kohdalla. Uuden pikapaljastajan ovat kehittäneet Saksan Bochumissa toimiva Horst-Görtz-Instituutti yhdessä Kirill Levchenkon johtaman Kalifornian yliopiston tutkijatiimin kanssa.


Varaudu tie- ja vesiliikenteen katkoihin Vääksyn kanavalla

Vääksyn kanavan avattavassa sillassa on koneistovaurio. Vaurio aiheuttaa liikennekatkoja tie- ja vesiliikenteessä tänä kesänä.

Rajoitukset koskevat tieliikennettä ja yli 2,1 metrisiä aluksia. Alle 2,1 metriset alukset voivat kulkea Vääksyn kanavan sillan ali, vaikka se olisi kiinni-asennossa.

Tieliikenteen katkot johtuvat siitä, että avattava silta on auki-asennossa. Katkojen aikana tieliikenne joutuu kiertämään sillan valtatien 24 kautta. Tieliikenteen katkojen aikana silta on nostettuna, eli myös yli 2,1 metriset alukset voivat kulkea siitä. Muina aikoina siltaa ei nosteta.

Silta on nostettuna tällä viikolla (vko 22) joka päivä kello 10–12 ja 18–22. Viikosta 23 lähtien silta on nostettuna joka päivä kello 10–12, 14–16 ja 18–22.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.