Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Henkilöautojen sähköistäminen etenee nopeasti. Useat kuorma-autovalmistajat, kuten Daimler, Volvo ja Tesla, ovat viime aikoina esitelleet myös suurempia, jakelukuorma-autoiksi tai puoliperävaunujen vetoautoiksi sopivia akkusähköautoja.

- Sähkökuorma-autot ovat aiemman tutkimuksen mukaan elinkaarikustannuksiltaan dieselkäyttöisiä edullisempia kevyiden jakelukuorma-autojen kokoluokassa. Akkukustannusten pieneneminen voi tehdä myös suuremmista sähkökuorma-autoista taloudellisesti kannattavia, Assistant Professor Heikki Liimatainen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä kertoo.

Vernen tutkijat tarkastelivat yhteistyössä ETH Zürichin kollegojen kanssa sähkökuorma-autojen potentiaalia Suomessa ja Sveitsissä. Applied Energy -journaalissa julkaistujen tulosten mukaan nykyisellä akku- ja latausteknologialla sähkökuorma-autot voisivat Sveitsissä vähentää kuorma-autojen päästöjä 28 prosenttia, mutta Suomessa vain 13 prosenttia.

- Suuri ero maiden välillä johtuu siitä, että Sveitsissä pääosa kuljetuksista tehdään puoliperävaunuilla, mutta Suomessa raskaammilla täysperävaunuyhdistelmillä, Liimatainen selittää.

Lue lisää: Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa


Uuden Opel Zafira Lifen kuvat julkistettu

Opelin monikäyttöisen tila-auton, Opel Zafira Lifen uusimman sukupolven ensimmäiset kuvat on julkistettu. Uutuudesta on saatavana kolme eri pituutta, joista jokaisen voi valita jopa 9-paikkaisena. Se esitellään virallisesti Brysselin autonäyttelyssä 18. tammikuuta. Mallisto kasvaa myöhemmin täyssähköversiolla, joka tulee markkinoille vuonna 2021.

Opel Zafiran ensimmäinen sukupolvi julkistettiin jo kaksikymmentä vuotta sitten, ja nyt on jo neljännen sukupolven aika. Uudessa Zafira Life -mallistossa on kolme pituusvaihtoehtoa: 4.6-metrinen ”Small”, 4.95-metrinen ”Medium” ja 5.30-metrinen ”Large”. Kaikki pituusversiot ovat saatavana jopa yhdeksänpaikkaisina. Medium- ja Large-mallien 35 senttimetriä pidempi (3.28 m) akseliväli takaa takamatkustajille ruhtinaalliset jalkatilat, mikä tekee uutuudesta vahvan kilpailijan D-segmentin tila-autoille.

Lue lisää: Uuden Opel Zafira Lifen kuvat julkistettu


Daimler jättää autonomisen ajon, sijoittaa puoliautomaattiseen

Daimler sijoittaa tulevina vuosina puoli miljardia euroa pitkälle automatisoitujen kuorma-autojen kehittelyyn. Vuoteen 2025 mennessä se haluaa tuoda markkinoille sellaisen. Pitkälle automatisoidulla Daimler tarkoittaa autoa, joka rajatuilla alueilla toimii yksin.

Tänä vuonna Daimler tuoda liikenteeseen ensimmäisen osa-automatisoidun kuorma-auton USA:ssa. Ratkaisussa auto osaa itsenäisesti jarruttaa, kiihdyttää ja ohjata. Tässä vaiheessa Daimler haluaa ohittaa kuljettajan, joka voi puuttua peliin ajosuorituksen aikana. Kyseisellä ratkaisulla ei kuljetusalalle vielä ole merkittävää etua tarjolla.

Samalla Daimler jättää jäähyväiset paljon huomiota saaneelle autonomiselle jonossa ajolle (platooning). Siinä mm. polttoainesäästöt ovat osoittautuneet paljon toivottua pienemmiksi. Vuonna 2016 Daimler oli muiden suurvalmistajien kanssa esittelemässä autonomista jonossa ajoa suurena tulevaisuuden lupauksena.

(Vogel)



Kotimaan kaukoliikenteessä 2018 yli 13 miljoonaa junamatkaa

Kotimaan kaukoliikenteen kasvu jatkui vuonna 2018 – matkustajia oli 5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vuonna 2018 kotimaan kaukoliikenteessä ylitettiin 13 miljoonan matkan raja, kasvu on jatkunut vahvana jo vuodesta 2016 alkaen. Eniten kasvua nähtiin Helsingin ja Kuopion välillä (14%) sekä Helsingin ja Joensuun välillä (10%).  Helsingin ja Lappeenrannan sekä Helsingin ja Turun väliset reitit kasvoivat 9%.

Myös Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivän Allegron suosio pysyy ja viime vuonna junaa käytti lähes puoli miljoonaa matkustajaa.

Junamatkustuksen arvioidaan kasvavan edelleen sekä työ- että vapaa-ajan matkustuksen osalta. Kasvavat matkustajamäärät edellyttävät jatkuvaa asiakaskokemuksen kehittämistä. Vuonna 2019 VR tuo liikenteeseen 20 uutta kaksikerroksista, 200 km/h-nopeudella kulkevaa päivävaunua, joiden myötä saadaan 2200 asiakaspaikkaa lisää. Myös työmatkustajien suosima Ekstra-luokka ja hyttipaikat uudistuvat.


Van Hool tuo ensimmäisenä vedyn BRT-bussiin!

Toyota ensimmäisenä ja useammat suuret valmistajat perässä, myös Van Hool, ovat esitelleet polttokenno-vetybussinsa. Van Hool on ensimmäisenä liikkeellä BRT-väylille tarkoitetulla vety-nivelbussilla. Van Hool Exqui.City 18 FC on esitelty ja tulee linjaliikenteeseen 2019 loppupuolella Ranskan Pau'n kaupungissa. Samalla Van Hool esitteli myös usimman A330 FC vetybussinsa.

Belgialainen Van Hool on 70 vuotta vanha ajoneuvoja valmistava suuryritys, jonka tuotannosta 90% menee vientiin (1200 bussia vuodessa). Yrityksellä on tehtat Belgiassa, Makedoniassa ja USA:ssa, jossa 2020 avataan toinenkin tehdas. Tällä hetkellä valmistuu kolme vetybussia viikossa. Syyskuusta 2019 vetybussituotanto kasvaa yhteen bussiin päivässä.

VanHoolin mukaan vetybussi voi kuljettaa 2,4 kertaa enemmän energiaa menossa mukana kuin akkusähköbussi. Samalla latausaika lyhenee seitsemään minuuttiin akkusähköbussin yhden tunnin latausajasta.

Van Hool A330 FC vetybussia on ostetu 30 kpl Kölniin ja 10 kpl Wuppertaliin Saksassa.


RAM lava-autoista LPG-muunnoksia Eurooppaan

Dodgen ja RAM:in virallinen Euroopan toimittaja alkaa tehdä ajoneuvoista nestekaasukäyttöisiä (LPG) yhteistyössä vaihtoehtoisia polttoainejärjestelmiä kehittävän Prinsin kassa. KWA:n teknologiakeskuksessa Bremerhavenissa asennetaan Prins VSI-2.0 nestekaasumuunnoksia RAM lava-automallistoon ja Dodge Durangoihin.

KWA:n mukaan nestekaasun käyttö pienentää CO2-päästöjä 12 prosenttia ja kustannuksia 30 prosenttia bensiinimoottoriin verrattuna. LPG-järjestelmä asennetaan niin, että se ei vaikuta RAM lava-auton kuljetuskapasiteettiin. Suomessa LPG:n käyttö ajoneuvoliikenteessä ei ole verotusteknisistä syistä yleistä.


Ruotsi: Liikennekuolemia vastaan keskiaidoilla. "Raskaat pahimpia."

Liikennekuolemat lisääntyivät Ruotsissa vuonna 2018 edellisvuodesta lähes 30%.  Likkennevirasto (Trafikverket) haluaa nyt lisätä ajoratojen välistä aidotusta. Ruotsissa on tähän mennessä noin 5500 km pääteitä varustetuna keskiaidotuksella. Virasto haluaa jatkaa keskiaitojen rakentamista noin 100 km/vuosi.

- Meidän pitää keskittyä ajonopeuksiin, raittiuteen ratissa ja sääntöjen noudattamiseen, kuljetusviraston (Transportstyrelsen) pääjohtaja Jonas Bjelfvenstam sanoo.

- Tieinfran parantaminen on tärkeä tekijä. 55% autoilijoista ajaa liian kovaa ja pahimpia ovat raskaat kuorma-autot. 70% ei noudata nopeusrajoituksia, Trafikverket'n pääjohtaja Lena Erixon sanoo. Hän näkee nyt mahdolliseksi uuden kansallisen rahoitussuunnitelman puitteissa puuttua myös paikallisteiden kuntoon.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Liikenteessä eniten kuolleita yhdeksään vuoteen

Vuonna 2018 kuoli Ruotsin liikenteessä alustavien tietojen mukaan 325 henkilöä. Kasvua edellisvuoden luvusta 253 on 72 kuollutta ja vuodelle 2018 asetetusta tavoitteesta 220 peräti 105 kuolonuhria. Vuoden 2018 toteutuma on korkein liikennekuolemien määrä sitten vuoden 2009.

- Tavoite liikennekuolemien puolittumisesta vuoteen 2020 mennessä näyttää valitettavasti vaikealta saavuttaa. Vasta tutkittuamme tarkasti liikennekuolemien syitä 2018 voimme ohjata toimenpiteitä, joilla on tehoa liikenneturvallisuuden parantamiseen, kuljetusviraston (Transportstyrelsen) pääjohtaja Jonas Bjelfvenstam sanoo lehdistötiedotteessaan.

Ajoneuvojen yksittäisonnettomuudet muodostavat edelleen suurimman kuolemaan johtaneen onnettomuusryhmän. Lukumäärä on jokseenkin sama kuin vuonna 2017. Kohtaamisonnettomuudet ovat kuitenkin lisääntyneet merkittävästi. Kuolleiden määrä ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksissa on 63% suurempi 2018 kuin keskiarvo vuosina 2013-2017.

(Trailer.se)


Ruotsi: Pakettiautoissa suuria ylikuormia

Ruotsin poliisin liikennepartiot raportoivat ylikuormien lisääntymisistä tienvarsitarkastuksissa. Eniten ylikuormia tavoitetaan enintään 3500 kg:n kokonaipainoluokan autoissa.

Esimerkiksi kelpaa 7.1. Tukholman liikennepoliisin suorittamassa tarkastuksessa, jossa alle 3500 kg:n kokonaipainoluokan pakettiauto painoi 6420 kg. Samassa tarkastuksessa todettiin toisen samaan painoluokkaan kuuluvan auton kantavan 179 prosentin ylikuormaa.

Suomessa tiedetään vallitsevan samankaltainen tilanne, jossa henkilöauton ajokortin oikeutuksella hyödynnetään pakettiautoja roimilla ylikuormilla. Suomen poliisi ei suorita tarkastuksia liikenteessä muiden pohjoismaiden tapaan. (Toim.huom.)


VW Hyötyautot paransi tulostaan maailmanlaajuisesti vuonna 2018

Volkswagen Hyötyautojen maailmanlaajuiset T-mallisarjan, Crafterin, Caddyn ja Amarokin toimitukset vuonna 2018 olivat 499 700 kappaletta, joka oli 0,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuosi 2018 oli yrityksen historian yksi menestyksekkäimmistä. Kasvua tuli erityisesti päämarkkinalla Länsi-Euroopassa.

- Vuosi 2018 oli meille jälleen hyvä ja paransimme vielä viime vuoden hyvää tulosta. Voimme olla tästä ylpeitä. Saavutamme tuotteillamme kasvua niin päämarkkina-alueellamme Euroopassa kuin joillakin Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. Tämä on selkeä merkki tehokkuudestamme, luotettavista ajoneuvoistamme ja jälleenmyyjiemme vahvasta suorituksesta. Aloitamme vuoden 2019 optimistisina ja olemme luottavaisia, että pystymme jatkamaan kasvu-uralla myös tänä vuonna, sanoo Volkswagen Hyötyautojen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Heinz-Jürgen Löw.

Länsi-Euroopassa toimitettiin asiakkaille 337 000 ajoneuvoa (+1,5 %), sisältäen kotimarkkinan Saksan 127 700 (+4,1 %) ajoneuvoa. Kasvua tuli myös Afrikan +19,8 % (19 300), Etelä-Amerikan + 7,5 % (44 400) ja Aasian ja Tyynenmeren alueella +1,9 % (26 800). Epävakaasta markkinatilanteesta johtuen toimitukset laskivat Pohjois-Amerikassa (Meksiko) -8,2 % (9 600) ja Lähi-idässä -38,0 % (19 000).

Vuonna 2018 Volkswagen Crafteria toimitettiin asiakkaille 58 500 (+24,4 %) kappaletta, T-mallisarjaa toimitettiin 202 200 kappaletta (-1,9 %) ja Caddyä 158 000 (-4,7 %) sekä Amarokia 81 000 (+2,7 %).


MacGregorilta kansilaitteita laivaston raskaaseen sarjaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on solminut sopimuksen kansilaitteiden toimittamisesta Yhdysvaltojen Naval Sea Systems Command (NAVSEA) T-ATSX-luokan alukseen, joka rakennetaan Gulf Island -telakalla Houmassa, Louisianan osavaltiossa. Yhdysvaltojen laivasto luottaa MacGregorin kestäviin ja luotettaviin ratkaisuihin sekä ainutlaatuiseen globaaliin huoltopalveluverkostoon. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan ja laitteiden toimitus on suunniteltu vuoden 2020 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

Tämä sopimus Gulf Island -telakan kanssa sisältää seitsemän aluksen optiot. Telakka on Gulf Island Fabrication Inc:n tytäryhtiö. Hinaus- ja pelastusalus (T-ATSX) on uuden luokan alus, jota käytetään maailmanlaajuisesti merivoimien avomerihinauksissa, pelastusoperaatioiden tukemisessa ja vedenalaisissa pelastustehtävissä.

NAVSEA-vaatimusten mukaisesti aluksessa on oltava vähintään 118 tonnin pollariveto. MacGregorin kansilaitetoimitus sisältää hinaus- ja vetovinssin, offshore-nosturin ja erilaisia Triplex-apulaitteita. Toimitukseen sisältyy miehistön koulutus ja integroidut logistiikkapalvelut.

MacGregorin maailmanlaajuinen korkeasti koulutettujen huoltohenkilöiden verkosto on asiakkaiden palveluksessa 24 tuntia päivässä 365 päivänä vuodessa. MacGregorin laitteita on useissa erilaisissa merivoimien aluksissa, muun muassa yli 200 Sealift Command  -aluksessa, telakointi- ja maihinnousualuksissa sekä logistiikan tuki- ja rannikkovartioston laivoissa.


Raahen sataman kokonaisliikenne vahvassa kasvussa

Raahen satamassa kävi vuonna 2018 yhteensä 600 laivaa. Määrä on kasvanut vuotta aiemmasta, jolloin sataman kautta kulki 541 laivaa. Raahe on tavaraliikenteeltään Perämeren toiseksi suurin satama.

Tavaraliikennettä oli yhteensä 5,5 miljoonaa tonnia, joten verrattuna edellisvuoden tulokseen, 4,9 milj.tonnia, kasvoi kokonaistavaraliikenne vuoden 2018 aikana noin 600.000 tonnia. Tuonnin osuus tavaraliikenteestä on 4,5 milj. ja viennin 1,0 milj. tonnia, kun vuoden 2017 vastaavat luvut olivat 3,99 ja 0,9 miljoonaa tonnia.

Puutavaraa ja haketta vietiin Raahen Satamasta yhteensä noin 197. 600 m³. Kasvua tällä sektorilla syntyi lähes 95%, kun vuoden 2017 vienti oli 101.400 m³.

-Raahen satama odottaa myös vuodelle 2019 tavaraliikenteeseen hyvää virettä ja hienoista kasvua, toteaa sataman toimitusjohtaja Kaarlo Heikkinen.


Muutoksia VR Groupin johtoryhmässä

Liikennejohtaja Petri Auno on irtisanoutunut VR Groupin palveluksesta siirtyäkseen toisen yhtiön palvelukseen. Petri Auno on työskennellyt VR Groupissa vuodesta 1999 ja jatkaa vielä kesäkuuhun 2019.

-Haluan kiittää Petriä hyvistä työvuosista VR Groupissa ja toivotan lämpimästi onnea uusiin haasteisiin, sanoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson

Uuden, vankkaa rautatieosaamista omaavan liikennejohtajan haku on käynnistetty VR Groupin sisältä.


Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä

Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee 25,25 metristä 34,50 metriin. Suurin sallittu massa 76 tonnia säilyy ennallaan. Lisäksi tiellä saa käyttää uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä. Valtioneuvoston asiaa koskeva asetus tulee voimaan 21. tammikuuta 2019.

Muun ajoneuvon kuin linja-auton suurin tiellä sallittu pituus nousee 12 metristä 13 metriin, puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus 16 metriä.

Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,50 metristä 23 metriin. Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä nykyisen 18,75 metrin sijaan.

Ennen asetusmuutosta nykyisistä poikkeavan mittaisia ja painoisia niin sanottuja HCT-rekkoja on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien. Suurimpien sallittujen massojen osalta nykyisen tieverkon alustava tarkastelu osoitti, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa kestävästi koko tieverkolla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Lue lisää: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä


Volvon etäyhteydet, logistiikka ja huoltopalvelut kehittyvät

Volvo on investoinut merkittävästi kuorma-autojensa etäyhteyksien kehittämiseen. Tällä hetkellä etäyhteys on vakiovaruste kaikissa uusissa Volvo kuorma-autoissa. Maailmassa on noin miljoona etäyhteydellä varustettua Volvoa, ja määrä kasvaa 100 000:lla joka vuosi. Volvon Truck Monitoring Center valvoo etäyhteyden yli kuorma-auton komponenttien kuntoa.

– Renkaat ovat myös tulossa etävalvonnan piiriin. Tekoäly, koneoppiminen ja algoritmit mahdollistavat tulevaisuudessa entistä edistyksellisempien palveluiden kehittämisen, Volvo Finland Ab:n jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm sanoo.

Lindholm korostaa, että huoltoverkosto, palvelut ja etäyhteydet varmistavat kuorma-auton käyttöasteen. Merkitys on niin suuri, että kuorma-auton hankinnassa kannattaa huomioida huoltopalvelujen vaikutus. Ne varmistavat, että auto on tien päällä tuottavassa työssä.

Volvo investoi jatkuvasti myös verkostonsa kehittämiseen, jotta palveluiden laatu voidaan varmistaa. Vantaan Volvo Truck Centerin viereiselle tontille rakennetaan par aikaa uutta logistiikkakeskusta, joka valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. Se parantaa varaosien saatavuutta entisestään koko Suomessa.

– Olemme lanseeranneet Truck Monitorin -palvelun, joka valvoo etäyhteyden kautta tiettyjen komponenttien tilaa. Suomi on ensimmäinen maa, jossa Volvo seuraa raskaiden kuorma-autojen (76 GCW) komponentteja etäyhteyden avulla. Algoritmi analysoi datan ja kertoo, milloin komponentit tarvitsee vaihtaa, Lindholm kertoo.

Tämä palvelu on tarjolla vuonna 2018 toimitettuihin ja sitä uudempiin autoihin. Truck Monitoring Center sijaitsee Belgian Ghentissä. Paikallinen Service Center ottaa tarvittaessa yhteyden asiakkaaseen ja suunnittelee, mitkä komponenttien vaihdot tehdään huollon yhteydessä.

Lue lisää: Volvon etäyhteydet, logistiikka ja huoltopalvelut kehittyvät