Scania kevätkiertue 2108

Standard and Poor’s arvioi VR-Yhtymän tasolle A+

Luottoluokittaja Standard and Poor’s on arvioinut VR-Yhtymän taloudellisen suorituskyvyn hyvälle A+ -tasolle. VR-Yhtymälle myönnetty luottoluokitus A+ tarkoittaa, että yhtiö on vakavarainen ja sen tulevaisuudennäkymä on vakaa. Luottoluokituksen määritteleminen liittyy VR:n valmistautumiseen Helsingin seudun lähiliikenteen kilpailutukseen, jossa yhtenä vaatimuksena kilpailuun osallistuville operaattoreille on erinomaisen taloudellisen suorituskyvyn ja vakavaraisuuden osoittaminen kansainvälisellä luottoluokituksella. Standard and Poor’s toteaa tiedotteessaan, että VR pystyy säilyttämään vakaan asemansa matkustajaliikenteen kilpailun avauduttuakin.


Puun energiakäyttö uuteen ennätykseen 2017

Puupolttoaineita kulutettiin Suomessa vuonna 2017 enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan puupolttoaineiden kokonaiskulutus ylitti viime vuonna ensimmäistä kertaa sadan terawattitunnin rajan. Ne olivat Suomen merkittävin energialähde ja kattoivat energian kokonaiskulutuksesta 27 prosenttia. Luonnonvarakeskuksen (Luke) tilaston mukaan kiinteiden puupolttoaineiden lämpö- ja voimalaitoskäytössä saavutettiin uusi ennätys, mikä perustui metsäteollisuuden sivu- ja jätetuotteiden polton lisääntymiseen. Metsähakkeen kulutus sen sijaan väheni.

Puupolttoaineiden kokonaiskulutuksesta lämpö- ja voimalaitosten kiinteät puupolttoaineet kattoivat 38, mustalipeän poltto 43, puun pienkäyttö 17 ja muut puupolttoaineet 2 terawattituntia.


Kaikki jäänmurtajat parhaimmillaan töissä viime talvena

Liikenneviraston mukaan jäänmurtokausi 2017-2018 on päättynyt avustusrajoitusten poistuttua viimeisimmästäkin Perämeren satamasta. Leutona alkanut talvi muuttui helmikuussa ankarammaksi, jolloin kaikki Suomen jäänmurtajat oli otettava käyttöön, jotta laivaliikenne saatiin toimimaan.

Kuluneella kaudella Liikenneviraston käytössä oli Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin kaksi alusta. Kaikki jäänmurtajat olivat liikenteessä 28.2. – 29.3. välisen ajan, jonka jälkeen lukumäärää alettiin asteittain vähentämään. Edellisen kerran kaikki murtajat ovat olleet samaan aikaan töissä talvella 2010-2011.

Avustuskausi oli 154 vuorokauden pituinen Perämerellä ja 66 vuorokauden pituinen Suomenlahdella. Saimaalla kausi jäi lyhyeksi (13.-31.12.2017) johtuen Saimaan kanavan kolmen sulun alaporttien vaihtotöistä.

Lue lisää: Kaikki jäänmurtajat parhaimmillaan töissä viime talvena



Huoltoasemien määrä väheni

Huolto- ja automaattiasemia oli Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastossa vuoden 2017 lopussa kaikkiaan 1 848. Vuoden aikana huoltoasemien määrä pieneni jonkin verran ja automaattisemien määrä puolestaan kasvoi.

Asemien kokonaismäärässä ei tapahtunut suurta muutosta: huolto- ja automaattiasemien kokonaislukumäärä väheni vuodessa yhdeksällä.

Tilaston kokonaismäärästä 744 oli huoltoasemia, joilla toimii henkilökuntaa. Huoltoasemien lukumäärä pieneni vuoden aikana 48 asemalla. Automaattiasemien osuus oli viime vuoden lopussa 1 104. Automaattiasemia oli 39 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Lue lisää: Huoltoasemien määrä väheni


Neste uudistaa Futura-bensiinit

Neste on uudistanut Futura-bensiininsä. Uusi Futura vähentää tavanomaiseen bensiiniin verrattuna kasvihuonekaasupäästöjä pienemmän kulutuksen, puhtaamman moottorin sekä tuotteen sisältämän bioetanolin avulla.

- Uuden Futuran toiminta perustuu osaltaan moottorissa syntyvän kitkan vähenemiseen uuden lisäaineistuksen avulla. Bensiinin koostumus vähentää moottorin sisäistä kitkaa muodostamalla ohuen kalvon männän ja sylinteriseinämän välille. Polttoaineen kulutus pienenee, kun moottori pystyy käyttämään polttoaineen sisältämän energian paremmin hyväkseen. Lisäksi uusi lisäaineistus suojaa ja puhdistaa moottoria jatkuvasti sekä pidentää sen käyttöikää, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen johtaja Panu Kopra kertoo.

Neste myy Futura-bensiinejä Suomen lisäksi kaikissa Baltian maissa ja Venäjällä Pietarin alueella.


Moskova sähköistää julkista liikennettään

Moskovassa sähköistetään julkista liikennettä ottamalla käyttöön sähkökäyttöisiä linja-autoja. Kamaz on voittanut kilpailutuksen 100 sähköbussin ja latauslaitteiden toimittamisesta valtio-omisteiselle Mosgotransille.

Moskovan apulaiskaupunginjohtaja Maksim Liksutovin mukaan ensimmäiset sähköbussit tulevat pääkaupungin teille tänä syksynä. Sähköisen liikenteen reitit sijoitetaan Moskovan koillis- ja pohjoisosiin. Vuoden 2019 loppuun mennessä pääkaupungissa on tarkoitus olla noin 600 sähköbussia. Vuodesta 2021 alkaen kaupungin viranomaiset taas aikovat lopettaa dieselautojen ostamisen henkilöliikenteeseen ja keskittyä sähköajoneuvoihin.

Vaatimuksia tilatuille matalalattiasähköbusseille oli muun muassa monipuolinen varustelu, 85 ihmisen kuljetuskyky, vähintään 30 istumapaikkaa ja akkujen lataus alhaisissa lämpötiloissa. KAMAZ-6282 sähköbusseja on testattu Moskovassa viimeisen kahden vuoden aikana.

Uusi tarjouskilpailu 100 sähköbussille Moskovaan avataan joulukuussa.


Vt 4 Oulu-Kemi: Moottoritien kiertotielle Hintantien kohdalla muutoksia

Valtatie 4:n parannushanke etenee kesän aikana monissa eri kohteissa. Oulussa moottoritien kiertotiehen tulee muutoksia Hintantien risteyssillan kohdalla, kun kiertotie siirtyy uudelle rakennetulle siltapuoliskolle torstain ja perjantain (24.-25.5) välisenä yönä. Kokonaan silta on valmis loppukesällä tänä vuonna.

Vanhan siltapuoliskon purkutyöt alkavat tulevana viikonloppuna. Niiden takia Hintantie on suljettuna 26.5. klo 16.00 – 28.5. klo 6.00 välisen ajan. Kiertotieyhteys on maanantai-aamuun saakka vt 20 (Kuusamontie) kautta.

Parannustyöt etenevät myös Zatelliitin eritasoliittymässä, joka valmistuu ja avataan liikenteelle näillä näkymin syyskuun loppupuolella. Zatelliitin alueen uuteen eritasoliittymään tulee neljä siltaa, kiertoliittymät Zatelliitintien ja Kokkokankaantien liittymiin, joukkoliikennepysäkit sekä poikittainen katuyhteys Pohjantien alitse Kempeleen kuntakeskukseen.

Oulussa välillä Kaakkuri-Pateniemi töitä on käynnissä monessa eri kohteessa. Linnanmaa-Pateniemi -välille on tulossa kaksi lyhyttä kiertoteitä siltatyömaiden kohdalle. Kajaanintielle Välkkylän kohdalle on tulossa työnaikainen kiertoliittymä uuden kevyen liikenteen alikulkukäytävän rakentamisen vuoksi. Väliaikainen kiertoliittymä otetaan käyttöön lähiviikkoina.

Töitä käynnistellään loppukesästä myös Oulun pohjoispuolella. Kello-Räinänperä -osuuden urakoitsijaksi on valittu Destia Oy. Nykyinen ohituskaistatie parannetaan moottoritieksi ja ohituskaistatieksi.


DHL laajentaa pyöräjakelua

Puoli vuotta jatkuneen onnistuneen polkupyöräjakelun jälkeen Tukholmassa DHL on valmis laajentamaan pyöräjakelua nelipyöräisillä rahtipyörillä Malmössä.

DHL on kerännyt kokemuksia nelipyöräisillä Cubicycle rahtipyörillä Manner-Euroopassa. Kolme viikkoa sitten DHL ryhtyi käyttämään kahta Cubicycleä Malmössä. Rahtipyörät tulevat toimimaan Bulltoftan lentoaseman ja Malmön keskustan välillä. Välimatka on pyörällä taitettuna 10-15 minuuttia.

Nelipyöräisten käyttö on seurausta DHL:n jo puoli vuotta kestäneestä ja tehokkaaksi osoittautuneesta pakettijakelusta kaksipyöräisillä polkupyörillä Tukholman keskustassa. Keskimäärin kaksipyöräisillä on tehty 75-80 jakelua päivässä verrattuna jakeluautojen keskimäärin 50 jakelun tulokseen.

Asiakkaiden ja suuren yleisön palaute on ollut yksinomaan positiivista, DHL:stä kerrotaan. Suunnitelmissa on laajentaa polkupyörillä suoritettavaa pikkupakettijakelua myös Göteborgiin.

(Transportnet.se)


Ekeri muotoili perävaunuvarusteet polttoainetta säästäviksi

Ilmanvastuksen huomioiva perävaunujen ja puoliperävaunujen muotoilu ei ole yhtä yleistä kuin virtaviivaisissa urheiluautoissa, mutta Ekeri haluaa tähän muutoksen lanseeraamalla Aeroline-sarjan. Aeroline-sarjan varusteet asennetaan umpikoreihin, perävaunuihin ja puoliperävaunuihin ja niiden muotoilu vähentää ilmanvastusta.

- Suunnittelimme useita uusia tuotteita tehostamaan ajoneuvoa ympäröivää ilmavirtausta ja parantamaan vakautta. Niiden asentaminen perävaunuun, puoliperävaunuun tai umpikoriin vähentää ilmanvastusta, joka puolestaan vähentää polttoainekustannuksia, kertoo myyntipäällikkö Stefan Ketola Ekeriltä.  

Lue lisää: Ekeri muotoili perävaunuvarusteet polttoainetta säästäviksi


Kaasuautojen suosio kasvanut tänä vuonna

Kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti. Ensirekisteröityjä kaasuautoja oli vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana 445, kun viime vuonna vastaava luku oli 64. Viime vuoden kaasuautojen hankinta kiihtyi loppuvuonna, mutta tällä vauhdilla kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti viime vuotta selvästi suuremmaksi.

Kaasuautokannan kasvunopeutta lisää käytettyjen kaasuautojen yleistynyt tuonti.  Käytettyjä autoja tuotiin ensimmäisen kolmanneksen aikana 381, eli lähes saman verran kuin ensirekisteröityjä autoja. Lisäksi on alkuvuonna tehty ainakin kymmeniä konversiota bensa-autoista kaasuautoiksi.

Myönteisen kehityksen myötä on odotettavissa, että autovalikoima laajenee ja maahantuojat ovat kertoneet lukuisista uusista kaasuautomalleista. Kaasuautojen määrällinen tavoite vuonna 2030 on 50 000, mikä on nykyvauhdilla uskottava.

Lue lisää: Kaasuautojen suosio kasvanut tänä vuonna


Volvo Trucks Driver Challenge alkaa tänään Seinäjoella

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 pyörähtää käyntiin tänään 22.5.2018 Käyttöauto Trucksin toimipisteessä Seinäjoella. Volvo Trucks Driver Challenge on kilpailu, jossa kuljettajan taidot nostetaan parrasvaloihin – kisassa etsitään turvallisen, taloudellisen ja tuottavan ajotavan Suomen ja maailman mestaria.

Driver Challenge -ajotaitokilpailu kannustaa kuljettajia oppimaan uutta ja hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla nykyaikaisten kuorma-autojen kaikkia ominaisuuksia.

Suomen finaali kisataan 18.8.2018. Finaaliin pääsee kaksi kuljettajaa kustakin semifinaalista.
Maailman finaali järjestetään Göteborgissa syyskuussa 2018.

Suomen kilpailukalusto koostuu kahdesta Volvo FH500 6x2 rekkaveturista nousevilla paripyöräteleillä, kilpailussa perävaunulla ja lastattuina. Molemmissa autoissa on Globetrotter korkeat makuuohjaamot, 500hv D13K500 moottorit (2500Nm) sekä Dual Clutch kaksoiskytkinvaihteistot. Autojen kokonaismassat 28t ja yhdistelmämassat 68t, autoissa Fontaine 150SF siirrettävät vetopöydät.

Lue lisää: Volvo Trucks Driver Challenge alkaa tänään Seinäjoella


Uusi pienikokoinen konttien seurantalaite PPO AssetOne

Paikannusratkaisujen kokenut asiantuntija PPO-Elektroniikka on tuonut valikoimaansa uuden, edullisen vaihtoehdon konttien, koneiden, laitteiden ja arvokkaiden tavaroiden seurantaan. PPO AssetOne on pienikokoinen GSM/GPS -seurantalaite. Litiumparisto tarjoaa jopa kolmen vuoden toiminta-ajan pitkän aikavälin käyttöön.

Seurantalaite voidaan ohjelmoida lähettämään sijaintia esimerkiksi tietyin väliajoin tai kellonajan mukaan. PPO AssetOne on IP67-luokitettu ja se kestää hyvin pölyä, vesisadetta ja lämpötilan vaihtelua. Seurantalaitteesta voidaan tarpeen vaatiessa räätälöidä myös erikoisversio, jossa on esimerkiksi suurempi paristo ja matalampi kotelo.


DB Schenker lanseeraa Premium 10 -lisäpalvelun kellonaikatakuulla

DB Schenker lanseeraa ainutlaatuisen kuljetuspalvelun, joka takaa aiempaa nopeamman ja tehokkaamman kuljetuksen. DB SCHENKERsystem premium -tuotteen lisäpalveluna saatava Premium 10 takaa lähetyksen jakelun aamulla kello 10 mennessä.

DB Schenker uudisti kappaletavaraverkostonsa viime vuonna ja otti käyttöön uudet tuotteet DB SCHENKERsystem ja DB SCHENKERsystem premium. Premium 10 -palvelun avulla yhtiö optimoi tuotteensa ja tarjoaa asiakkailleen uuden edun toimituksiin.

- Uudessa Premium 10 -lisäpalvelussa on kyse nopeudesta ja luotettavuudesta. Se on tehokas ratkaisu kaikille yrityksille, jotka haluavat saada lähetyksensä nopeasti, eivätkä voi odottaa puoleen päivään. Tämä antaa asiakkaillemme etulyöntiaseman käytettävissä olevan ajan suhteen, sanoo Euroopassa DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja Christian Drenthen.

DB Schenkerin verkosto yhdistää 430 toimipistettä 38 Euroopan maassa. Verkostoa on kehitetty vastaamaan erityisesti lisääntyvään rajat ylittävien kuljetusten tarpeeseen. Yli 20 000 työntekijää vastaa päivittäin noin 300 000 lähetyksen kuljettamisesta. Monipuolisen seurantateknologian ansiosta jokaista lähetystä voidaan myös seurata missä ja milloin tahansa.


Irizar valmistautuu julkaisemaan ensimmäisen sähkökuorma-autonsa

Linja-autovalmistaja Irizar on sekin tulossa kuorma-auto markkinoille sähköisellä 6x2 veturilla, johon voi lisävarusteena tilata myös toimintamatkaa pidentävän CNG eli kompressoitu maakaasu- moottorin.

IE-kuorma-auto rakennetaan Irizarin E-Mobility tehtaassa Espanjan Adunassa. Auto on mahdollista tilata vasemman, tai oikeanpuoleisella ohjauksella. IE:ssä on yhden askeleen kyytiin nousu, eli lattia on hyvin matalalla. Myös sisäänpäin aukeavat automaattiovet ovat kuin bussista. Kuljettajanpaikalle on myös helppo päästä, koska ohjaamo on tilava, ja apukuljettajan penkit mahdollista nostaa ylös. Irizarin mukaan autoon nousu on matalampi kuin kenelläkään kilpailijalla. 

75Kwh:n akut vievät vähän tilaa ja 26-tonninen voikin kuljettaa jopa 18tonnin lasteja. Kuorma-auto jakaa saman sähkövoimansiirron Irizarin bussien kanssa. Siinä käytetään Irizar Groupin tytäryhtiön Alconzan valmistamaa sähkömoottoria ja akut valmistetaan Adunan tehtaalla Toshiban toimittamista osista. Toimintamatkapidennys valittaessa, on autossa Ivecon Cursor 8 CNG moottori. Irizar suunnittelee myös, että kuorma-autoa voitaisiin ladata heidän busseissaan käytetyissä pantograph- latureissa. Valmistus on suunniteltu alkavaksi 2019.


Raskaiden luokkien käsittelykokeet uudistuvat heinäkuussa

Kuljettajantutkintojen käsittelykokeisiin ja käsittelytehtäviin tulee muutoksia 1.7.2018 alkaen. Heinäkuussa voimaan tulevat muutokset koskevat kevyen yhdistelmän eli BE-kortin, raskaiden luokkien eli kuorma- ja linja-autoyhdistelmien käsittelykokeita sekä linja-auton käsittelytehtävää.

Raskaiden luokkien käsittelykokeiden aika pysyy entisellään 15 minuutissa ja ne suoritetaan ennen ajokoetta. Ajoneuvojen pituuden vaihtelut on pyritty huomioimaan tehtävissä aikaisempaa paremmin. Linja-autoluokan eli D-luokan käsittelykoe muuttuu täysin, jotta se vastaisi entistä paremmin kuljettajan arkea.

Myös kevyen yhdistelmän eli henkilöautolla vedettävän, BE-korttia vaativan ajoneuvoyhdistelmän käsittelykokeita päivitetään.