Eurooppa pieni markkina maailmassa hyötyautoille 2016

17,8 miljoonaa paketti-, kuorma- ja linja-autoa rekisteröitiin maailmassa vuonna 2016. Euroopan osuus rekisteröidyistä hyötyajoneuvoista oli 16,1 prosenttia, kun Amerikoiden osuus rekisteröidyistä oli lähes kaksi kertaa Euroopan osuutta suurempi. Lähes puolet uusista hyötyajoneuvoista rekisteröitiin kasvavilla Aasian markkinoilla.


VW rajusti USA:n kuorma-automarkkinoille Navistarilla

VW osti 8,5 miljoonalla dollarilla (7,3 milj. €) 293 038 osaketta lisää USA:n kuorma-autovalmistajasta Navistarista. Ennestään VW:llä oli 16,6%:n omistus Navistarista ostettuuaan Navistarista viime syyskuussa 16,2 miljoonaa osaketta 265 miljoonalla dollarilla (229 milj. €). Navistar valmistaa keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen lisäksi myös koulubusseja.

Kumipyöräkuljetusmarkkinat USA:ssa ovat kuukauden mittaisen alamäen jälkeen viime vuonna nyt kovassa nousussa. Esimerkiksi Raskaiden kuorma-autojen myynti kasvoi heinäkuussa 18300 kappaleella edelliskuukaudesta ja oli peräti 79% yli edellisvuoden heinäkuun tuloksen.

Scania-MAN osaamisellaan VW:stä tulee kova kilpailija Volvolle, Mersulle ja USA:n muille kovimmille merkeille USA:n kuorma-automarkkinoilla.


Päällystystyö Tampereentiellä, Turussa

Päällystystyö sulkee ja kaventaa ajokaistoja Turussa, Tampereentiellä, välillä Oikotie - Satakunnantie, aikana 18. ja 21.- 22.8.2017.

Haittaa molemmissa ajosuunnissa.

Päivittäinen työaika on klo 4.00 - 7.00 ja klo 9.00 - 14.00. Paikalla liikenteenohjaajat.

Autoilijoita kehoitetaan käyttämään vaihtoehtoisia reittejä.



Trimble Sumitomon koneohjauksen ensisijaiseksi tekniikkatoimittajaksi

Trimble ja Sumitomo Construction Machinery Co., Ltd. julkistivat tänään, että Trimble on valittu Sumitomon ensisijaiseksi koneohjaustekniikan toimittajaksi. Läheisessä yhteistyössä Trimblen kanssa Sumitomo tarjoaa kaivinkoneisiinsa tehdasasennettuna koneohjauksen ratkaisuna Trimble® Earthworksia Japanin markkinoilla. Asiakkaille tarjotaan kahta vaihtoehtoa: 2D-koneavustinta ja 2D-koneohjausta. Molemmilla ratkaisuilla Sumitomon asiakkaat voivat parantaa tuottavuutta ja maanrakennuksensa laatua.


Hyundailta uuden sukupolven polttokennoauto

Hyundai on ennakkoesitellyt Soulissa uuden sukupolven polttokennoautonsa lähes tuotantovalmiin version, ennen ensi vuoden alussa tapahtuvaa virallista julkistusta. Tapahtumassa nähty uuden sukupolven SUV-malli antaa ennakkonäkymän Hyundain seuraavaan kaupalliseen vetykäyttöiseen automalliin, jossa hyödynnetään yhtiön neljännen sukupolven polttokennoteknologiaa.

Uusi polttokennomalli kehitettiin neljästä lähtökohdasta, jotka painottuvat polttokennojärjestelmän tehokkuuteen, suoritusarvoihin, kestävyyteen ja säiliön energiatiheyteen. Parantamalla polttokennon suorituskykyä, vähentämällä vedyn kulutusta ja optimoimalla tärkeimmät komponentit auton tehokkuus on kehittynyt huomattavasti verrattuna edeltäjäänsä ix35 Fuel Cell –malliin. Uuden SUV:n polttokennon tehokkuustaso on 60 %. Järjestelmän paremman energiatehokkuuden ansiosta uuden mallin toimintasäteen tavoitteena on yli 800 km yhdellä latauksella (NEDC-normin mukaisesti).

Lue lisää: Hyundailta uuden sukupolven polttokennoauto


Vuosi alkanut vauhdikkaasti merellä

Liikenneviraston mukaan ulkomaan meriliikenteen vientikuljetukset kasvoivat 5,5 prosenttia ja tuonnissa oli kasvua 3,1 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Viennin kasvu johtui sahatavaran, lannoitteiden, malmin ja rikasteiden kuljetusten lisääntymisestä. Tuonnin 3,1 prosentin kasvu johtui lisääntyneistä raakaöljyn, raakamineraalien ja kappaletavaran kuljetuksista.

Kauttakulkuliikenne Suomen satamien kautta kasvoi 22,5 prosenttia eli 843 000 tonnia vuoteen 2016 verrattuna. Kauttakulkuliikenne lisääntyi erityisesti Kokkolan satamassa, jossa rautapelletin transitovienti kasvoi peräti 641 000 tonnia.

Kaikkiaan ulkomailta Suomen satamiin saapuneita aluksia oli kesäkuun loppuun mennessä 15 103 kappaletta. Alusten määrä kasvoi 2,6 prosenttia viime vuoteen verrattuna.


Meriliikenteen matkustajamäärissä Viro ylitti ensimmäistä kertaa Ruotsin

Ulkomaan meriliikenteen matkustajamäärät kasvoivat 2,2 prosenttia vuoden 2016 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kasvua oli erityisesti Viron matkustajaliikenteessä, joka kasvoi 4,2 prosenttia. Matkustajien kokonaismäärä ulkomaan meriliikenteessä oli 8,65 miljoonaa.

Viron osuus ulkomaan meriliikenteen matkustajien kokonaismäärästä oli 48,1 prosenttia ja Ruotsin osuus 46,1 prosenttia. Viroon suuntautuva matkustajaliikenne on ollut kasvussa 1990-luvulta lähtien ja nyt ensimmäistä kertaa vuodesta 1980 alkaneen tilastointihistorian aikana matkustajaliikennettä on enemmän Viroon kuin Ruotsiin.


Mäntyharjun kunnan ruokakuljetukset Postille

Posti aloitti kesäkuun 2017 alussa Mäntyharjun kunnan ruokakuljetukset. Mäntyharjun terveyskeskuksen keittiössä valmistettuja aterioita toimitetaan kunnan päiväkotiin, kyläkouluun, iltapäiväkerhoihin ja palvelukeskukseen. Kaikki toimitukset on etukäteen reititetty ja aikataulutettu. Palveluun sisältyy myös kuljetusastioiden palautukset.

Posti toteuttaa ateriakuljetuksia tällä hetkellä noin 100 paikkakunnalla. Se vie vuodessa kaksi miljoonaa ateriaa koteihin ja päivittäin 500 000 ateriaa päiväkoteihin, kouluihin, palvelutaloihin ja muihin kuntien toimipisteisiin.

Kaikki Postin tarjoamat alueelliset ateriakuljetukset ovat asiakaskohtaisesti räätälöityjä ratkaisuja, jolloin kuljetusajat ja paikat sekä toimintatavat on sovittu asiakkaan tarpeen mukaan. Posti koetaan tutuksi ja luotettavaksi kuljetuskumppaniksi. Vuoden 2015 alusta alkaen kaikki Postin palvelut Suomessa ovat 100 % hiilineutraaleja. 


Suomessa matkataan junilla leveästi

Suomen rautateillä junat kulkevat raideleveydellä, joka poikkeaa Euroopassa yleisesti käytössä olevasta raideleveydestä 1 435 mm. Suomessa on käytössä niin kutsuttu leveä raideleveys 1 524 mm.

Ensimmäinen rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan avattiin vuonna 1862. Jo vuonna 1851 oli avattu rautatie Pietarista Moskovaan jonka raideleveys oli 1 524 mm. Oli luontevaa, että Suomessa otettiin käyttöön venäläinen raideleveys, olihan Suomi osa Venäjää. 

Leveä raide tuli Venäjälle Yhdysvalloista. Pietarin Moskovan rautatietä oli rakentamassa yhdysvaltalainen insinööri Georg Whistler. Hän oli kotoisin etelävaltioista, joissa oli käytössä leveys 1 524 mm. Raideleveys kuitenkin standardisoitiin Yhdysvalloissa 1880-luvulla ja etelävaltioiden rautatiet muutettiin leveyteen 1 435 mm.

Seuraavaksi Suomessa otettiin käyttöön rata Riihimäeltä Pietariin vuonna 1870. Ennakkoon käytiin laajaa keskustelua raideleveydestä. Monet olivat Suomessa kapeamman raiteen kannalla.

Keskustelu loppui lyhyeen kun keisari antoi käskykirjeen radan rakentamisesta. Keisarillisen majesteetin 9. joulukuuta 1867 antama armollinen julistus erinäisistä määräyksistä rautatien rakentamisen suhteen määräsi, että Suomen Suuriruhtinaskunta rakentaa rautatien ”viisi jalanmittaa” leveänä Riihimäeltä Pietariin.

Lue lisää: Suomessa matkataan junilla leveästi


Pääteiden tieliikenne jatkaa kasvuaan

Pääteiden kokonaisliikenne lisääntyi tammi–kesäkuussa noin 2,3 prosentilla viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Varsinkin raskaan liikenteen kasvu oli merkittävää, sillä se kasvoi peräti 3,4 prosenttia.

Henkilö- ja pakettiautoliikenne lisääntyi pääteillä noin 2,2 prosenttia. Alueellisesti tarkasteltuna erot henkilö- ja pakettiautoliikenteen kehityksessä olivat melko pieniä. Eniten liikenne lisääntyi Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa noin 2,5 prosentilla. Kaakkois-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla kasvu jäi hieman alle yhden prosentin.

Alueelliset erot olivat suurempia raskaassa liikenteessä kuin henkilö- ja pakettiautoliikenteessä. Varsinais-Suomi kirjasi suurimman kasvun, siellä raskas liikenne lisääntyi peräti 5,7 prosentilla. Pirkanmaalla päästiin 4,4 ja Pohjois-Pohjanmaalla 4,3 prosentin kasvulukemiin. Etelä-Pohjanmaalla raskaan liikenteen kasvu jäi niukasti alle yhden prosentin.

Tiedot pääteiden liikenteestä saadaan liikenteen automaattisilta mittausasemilta (LAM).


Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui

Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui 15.8.2017 – suunnitelman mukaisessa aikataulussa ja valmiina palvelemaan Metsä Groupin biotuotetehdasta sekä alueen muuta elinkeinoelämää.

Ratahankkeessa Keski-Suomen ratayhteyksiä peruskorjattiin vastaamaan alueen kasvavia liikennemääriä. Samalla rataliikenteen turvallisuus parani ja ympäristökuormitus pieneni.

Työmaa työllisti kaikkiaan 1 500 ammattilaista, jotka tekivät töitä kolmessa vuorossa, 350–400 henkilöä kerrallaan.

Hanke painottui noin 47 kilometrin mittaiselle Jyväskylä - Äänekoski välille. Parannustöitä tehtiin myös yksittäisissä kohteissa välillä Tampere - Jyväskylä.

Lue lisää: Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui


VW toimittanut heinäkuuhun mennessä jo 286 800 hyötyajoneuvoa

Vuoden ensimmäisinä seitsemänä kuukautena Volkswagen hyötyajoneuvot on toimittanut jo 286800 ajoneuvoa ympäri maailman. Näihin kuuluvat T, Caddy, Crafter ja Amarok mallisarjan autot.

Maailmanlaajuisesti määrä on noussut 5.3 prosenttia ja Euroopassa 4.3 prosenttia.

Mallikohtaisesti myyntimäärät ovat seuraavat:

• 121,200  T - mallia (114,500; +5.8 prosenttia)

• 97,100 Caddya  (90,200; +7.6 prosenttia)

• 44,100 Amarokia (40,600; +8.3 prosenttia)

• 24,500 Crafteria (26,900; -8.9 prosenttia)

Pudotus Crafterin myyntitilastoissa johtuu mallin vaihdoksesta.


Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailmassa ainutlaatuinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa DIMECC Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta.

DIMECC pyytää halukkailta testaajilta tarvittavat tiedot ja auttaa mm. dokumentaation suunnittelussa. Kun luvat ja sopimukset ovat kunnossa, testit voivat alkaa. Yksittäiset testit voivat kestää yhdestä maksimissaan kuuteen viikkoon.

Esimerkiksi startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. DIMECC käy jo keskusteluja ensimmäisistä testeistä, joista tullaan ilmoittamaan tuonnempana. Testien odotetaan käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaaminen on mahdollista jo syksyllä.

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin.


Hakonen tuo markkinoille uuden kuljetus- ja kantopalvelun

Hakonen tuo markkinoille kuluttajille suunnatun kuljetus- ja kantopalvelun, joka on helppo ja nopea tapa tilata isojen, tilaa vievien ja hankalasti käsiteltävien tuotteiden kuljetuspalveluita.

Hakosen uusi Circular -palvelu (kiertotalous) on suunnattu erityisesti viime vuosina nopeasti suosiotaan kasvattaneiden nettikirpputorien myyjille ja ostajille sekä vertaiskauppaporttaaleille.

Circular -palvelu ratkaisee kuluttajien haasteet isojen ja vaikeasti käsiteltävien tavaroiden kuljettamisessa ja kantamisessa. Hakonen Solutions Oy:n toimitusjohtaja Juha Wallin kuvaa 15. elokuuta markkinoille lanseerattavaa palvelua kuluttajalle helpoksi ja vaivattomaksi käyttää. Palvelu on tilattavissa verkosta ja hinnoittelu sekä aikataulut näkyvät kuluttajalle yhdellä klikkauksella. Hakonen noutaa ja jakaa perille asti kuluttajien kalusteita ja tuotteita, joissa hän tarvitsee kuljetus- ja kantoapua.

Circular-palvelu on saatavissa Hakosen verkkokaupasta. Ensivaiheessa palvelu on käytössä pääkaupunkiseudulla ja laajenee loppuvuoden aikana kaikkialle Suomeen. Lisäksi myöhemmin kuluttajapalvelua tullaan laajentamaan mm. kodinkalusteiden ja laitteiden kierrätykseen.

Palvelu on käytettävissä myös tori.fi -sivustolla, jossa kuluttaja voi tulevaisuudessa myydä tai ostaa huonekalunsa tai muun ison ja hankalasti käsiteltävän tuotteensa kuljetettuna.


Goodyear valinnut kehityskumppanin kansainväliseen innovaatiokeskukseensa

Goodyear on valinnut Felix Giorgetti & AG Real Estate -yhtiön kehityskumppanikseen tulevan Luxemburgin autokampuksen uusiin tiloihin. Rakennuskonseptin luo arkkitehtitoimisto Assar Universum Architects.

Uuteen rakennukseen tulee vuokrattavaa pinta-alaa 16 000 m2 ja rakennuksen suunnitellaan valmistuvan vuoden 2020 alussa.

Rakennukseen tulee Goodyearin kansainvälinen innovaatiokeskus sekä nyt Luxemburgissa vaikuttavia alueellisia ja kansainvälisiä toimintoja. Keskus luo noin 1100 työpaikkaa.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.