Silvasti osti Frank Nørager & Co:n

Kuljetusliike Ville Silvasti Oy on ostanut tanskalaisen tuulivoimakuljetuksiin erikoistuneen perheyrityksen Frank Nørager & Co. A/S:n. ­Kaupan myötä Silvastista tulee Pohjois-Euroopan suurin erikoiskuljetusliike liikevaihdon noustessa lähes 50 milj. euroon ja henkilöstömäärän lähes 200 henkeen. Kauppa vahvistaa erityisesti Silvastin tuulivoima-liiketoimintaa, jonka yhtiö on valinnut yhdeksi tärkeäksi painopistealueekseen.

Silvasti ja Nørager ovat molemmat Pohjois-Euroopan johtavia erikoiskuljetusyrityksiä, vahvuutenaan tuulivoimaloihin liittyvät erikoiskuljetukset. Yhtiöiden kapasiteetti tarjota entistä vaativampia teollisuuden kuljetusprojekteja yhtäaikaisesti eri puolille Eurooppaa kasvaa nyt merkittävästi.

– Kasvaaksemme Euroopassa meidän on laajennuttava maantieteellisesti ja kalustollisesti. Tässä kaupassa yhdistyvät Silvastin vahva suunnitteluosaaminen ja kokonaisprojektienhallinta Frank Nørager & Co. A/S:n operatiiviseen osaamiseen sekä erittäin kattaviin kalustoresursseihin. Näemme, että kauppa on todellinen ”perfect match”, jossa osaamiset täydentävät toisiaan, Kuljetusliike Ville Silvastin pääomistaja Ville Silvasti sanoo.


"Tesla Semi sopii perunalastujen kuljettamiseen"

Scanian sähkötekniikan pääinsinööri Nils-Gunnar Vågstedt suhtautuu hyvin epäilevästi Elon Muskin vastikään esittelemään autouutuuteensa Tesla Semi sähkörekkaan. Vågstedtin mielestä Tesla Semi sopii hyvin perunalastujen kuljettamiseen.

- Jo nyt on täysin mahdollista valmistaa akkusähköllä kulkeva kuorma-auto, jolla on kaukokuljetuksiinkin riittävä toimintamatka. Se vain vaatisi aivan liian suuren akkupaketin, joka vähentäisi ratkaisevasti rahtitilaa ja hyötykantavuutta. Ollaan lähes mahdottoman yhdistelmän edessä. Tulemme vielä näkemään nykyistä paljon kevyempiä ja samalla tehokkaampia akkuratkaisuja, mutta ne ovat vielä ajallisesti matkan päässä, Vågstedt sanoo.

(Transportnet.se)


Volvo: Kahdella akkusarjalla lisää käynnistystehoa ja mukavuutta

Volvo Trucks esittelee uuden Volvo FH- ja Volvo FM  kuorma-autoihin tarkoitetun akkujärjestelmän, joka tuottaa riittävästi virtaa kaikkiin ohjaamon sisätilojen toimintoihin ja vähentää akkujen purkautumisesta johtuvia seisokkeja. Uudessa akkujärjestelmässä on kaksi erillistä akkusarjaa – yksi käynnistysmoottoria ja toinen ohjaamon kaikkia muita sähkölaitteita varten.

Käynnistysakun ainoa tehtävä on moottorin käynnistäminen, eikä kuorma-auton muu virrankulutus vaikuta siihen. Kaikki muut toiminnot, kuten pysäköintilämmitin, pysäköintijäähdytin, jääkaappi, mediajärjestelmät ja henkilökohtaiset varusteet, kuten kannettavat tietokoneet, matkapuhelimet ja tabletit, saavat virran erillisistä geeliakuista.

Lue lisää: Volvo: Kahdella akkusarjalla lisää käynnistystehoa ja mukavuutta



Fuso eCanterit asiakkaille Euroopassa

Daimler on luovuttanut tänään Berliinissä ensimmäiset täyssähköiset Fuso eCanterit asiakkaille Euroopassa. Kansainväliset logistiikkayhtiöt DHL, DB Schenker, Rhenus ja Dachser käyttävät tulevaisuudessa täyssähköisiä kevyitä kuorma-autoja. Fuso eCanterit toimivat päästöttömissä kuljetuksissa kaupungeissa ja ovat osa Fuson lokakuussa esittelemää E-Fuso-mallistoa. Lähivuosina kaikista Fuson kuorma- ja linja-autoista tulee vaihtoehdoksi sähköinen versio.

Fuso eCanterissa on kuusi 420 V:n ja 13.8 kWh:n litiumioniakkua. Sähkömoottori tuottaa 129 kW (180 hv) etuakselille ja jatkuvan 285 Nm:n väännön. Noin 600 kg:n akut antavat kantamaksi noin 100 kilometriä.


Bosch tutki pohjoismaalaisten asenteita

Automatisoitujen autojen suurimpana hyötynä pohjoismaiset kuluttajat pitivät inhimillisten virheiden vähenemistä (54 %). Muiksi hyödyiksi koettiin vastuuttomien kuljettajien väheneminen (46 %), liikenneruuhkien väheneminen (37 %) sekä oman ajan lisääntyminen (23 %). Joka kuudes (14 %) vastaajista nosti esiin myös sen, että automatisoitu ajaminen tekee paikasta toiseen liikkumisesta hauskempaa.

Tutkimukseen osallistujilta kysyttiin myös, missä tilanteissa automatisoitu teknologia saisi heidät tuntemaan olonsa turvallisemmaksi. Suomalaisten vastauksissa korostuivat ahtaissa paikoissa ajaminen (41 %), huonoissa sääolosuhteissa ajaminen (36 %), pysäköinti (35 %), kaupunkiliikenne (31 %), vilkkaassa liikenteessä luoviminen (27 %), pimeällä ajaminen (24 %) sekä moottori- ja maanteillä ajamiseen (20 %).

Lue lisää: Bosch tutki pohjoismaalaisten asenteita


Jaresko Oy:stä SISU sopimuskorjaamo

Sisu Auto laajentaa huoltokorjaamoverkostoaan. Oy Sisu Auto Ab ja Jaresko Oy ovat 24.11.2017 allekirjoittaneet sopimuksen Sisu kuorma-autojen huolto- ja korjaamopalveluista. Siikajoella sijaitseva Jaresko Oy toimii jatkossa valtuutettuna Sisu -merkkikorjaamona.

Jaresko Oy on vuonna 2001 perustettu monipuolinen raskaan kaluston huolto ja korjaamo Pohjois-Pohjanmaalla. Vuosien varrella Jaresko on erikoistunut Sisu -huoltoihin ja korjauksiin. Yrityksen perustaja Jarmo Eskolalla on 35 vuoden kokemus Sisuista ja yhteistyötä Sisun kanssa on tehty jo pitkään, joten ammattitaito Sisu-kuorma-autoista on vahvaa. Jaresko Oy huoltaa ja korjaa kuorma-autot, pakettiautot, maanrakennus- ja kaivinkoneet sekä kuormaajat.

Kuvassa: Jarmo Eskola, Jaresko Oy ja Petri Kananen, Oy Sisu Auto Ab.


Vuoden Auto Suomessa 2018 sekä Vuosisadan Liikennevaikuttaja palkittiin

Auto- ja Liikennegaala-tapahtumassa 13.12.2017 jaettiin kaksi pääpalkintoa: Vuoden Auto Suomessa 2018 sekä Vuosisadan Liikenneteko ja siihen liittyvä Vuosisadan Liikennevaikuttaja.

Auto- ja liikennetoimittajien jo neljättä kertaa valitseman Vuoden Auto Suomessa on vuonna 2018 Seat Ibiza. Yli satapäinen journalistijoukko valitsi vuoden tärkeimmän uutuusmallin 39 automallin joukosta.

Vuosisadan Liikennevaikuttajaksi suomalaiset äänestivät legendaarisen Ensio Itkosen.

Vuosisadan Liikenneteon voittajaksi kiri jalankulkijan heijastin, joka on suomalainen keksintö 1940–50-lukujen taitteesta.

Lue lisää: Vuoden Auto Suomessa 2018 sekä Vuosisadan Liikennevaikuttaja palkittiin


Uudistettu teoriakoe keskittyy liikennetilanteiden hahmottamiseen

Kuljettajantutkintouudistus tuo uutta myös teoriakokeeseen. Vanhojen monivalintojen lisäksi mukaan tulevat laajemmat, kuvaa ja selitetekstiä yhdistävät kysymykset, joiden tarkoituksena on testata liikennetilanteiden ymmärtämistä ja reagointikykyä uudella tavalla. Uudistetut teoriakokeet tulevat voimaan 1.7.2018 alkaen.

Teoriakokeen uudistaminen on osa Trafissa käynnissä olevaa kuljettajantutkinnon kehittämistä, joka liittyy liikenne- ja viestintäministeriön ajokorttikoulutuksen uudistamiseen.

Kokeen tarkoituksena on yhä mitata liikennesääntöjen ja liikennejärjestelmän vastuiden ymmärtämistä. Uutena osiona mukaan tuodaan riskintunnistamista mittaavia tehtäviä.

-Teoriakokeiden kysymykset painottuvat jatkossa entistä enemmän juuri suoritettavana olevan ajokorttiluokan erityispiirteisiin. Ajo-oikeusluokkakohtaiset painotukset näkyvät etenkin raskaiden luokkien ja traktorikortin kohdalla uutena mukaan tulevissa kuvakysymyksissä, kertoo asiantuntija Marjo Immonen.

Ohje uudistetusta teoriakokeesta julkaistaan keväällä 2018.


Kitkatutkija Kenneth Holmbergille kansainvälinen huippupalkinto

Tribology Trust palkitsee VTT:n professori Kenneth Holmbergin alan arvostetuimmalla Tribology Gold Medal Award -palkinnolla materiaali- ja kitkatutkimuksen pitkäaikaisista ja huomattavista saavutuksista. Holmbergin tutkimuksen vaikutukset näkyvät koneiden energiankäytön pienenemisenä, jolla vaikutetaan ilmastonmuutokseen. Holmberg on ensimmäinen suomalainen palkittava.

Tribologia on poikkitieteellinen tutkimusalue, joka tarkastelee kosketuspintojen kitkaan, kulumiseen ja voiteluun liittyviä ilmiöitä.

- 20 % maailman kaikesta energiasta kuluu kitkaan. Kun kitkaa pienennetään, kuluu vähemmän energiaa. Tämä on erinomainen keino hidastaa ilmastonmuutosta”, sanoo professori Holmberg.

Kitkakulumisella on iso merkitys liikutettaessa painavia massoja. Esimerkiksi henkilöauton bensankulutuksesta menee kitkaan yli 30 %, kaivosteollisuuden käyttämien koneiden energiasta 40 % ja paperikoneiden mekaanisten laitteiden voimasta 30 %.

Lue lisää: Kitkatutkija Kenneth Holmbergille kansainvälinen huippupalkinto


Joka kymmenes jättää vilkuttamatta

Liikenneturvan tänä vuonna toteuttamien seurantojen mukaan 87 prosenttia autoilevista käyttää vilkkua kääntyessään. Eli joka kymmenes jättää vilkuttamatta.

Liikenneturva seurasi tänä vuonna vilkun käyttöä liikenneympyrässä. Kuljettajista 75 prosenttia poistui liikenneympyrästä vilkulla, eli neljäsosalla on tässä vielä petrattavaa.

Havaintoja tehtiin vuonna 2017 yhteensä 10 861 ajoneuvosta.


Joulun verkkokauppa arviolta 290 milj. euroa

Joulun verkkokauppa on saanut kaikissa Pohjoismaissa pirteän alun, ja se näyttää jatkuvan vahvana aina jouluun saakka. Suomalaiset olivat ostaneet itsenäisyyspäivään mennessä joululahjoja 370 miljoonalla eurolla, mistä verkkokauppojen osuus oli 150 miljoonaa.

PostNordin kuluttajatutkimuksen mukaan jouluun mennessä suomalaiset arvioivat ostavansa joululahjoja verkosta yhteensä 290 miljoonalla eurolla. Koko pohjoismaisen verkkokaupan ennuste tälle joululle on 2,2 miljardia euroa.


Polttoaineiden ALV-palautuksia helpottava palvelu

Neste on lanseerannut uuden arvonlisäveropalautusten hakemista helpottavan palvelun Suomeen ja Baltian maihin, Neste ALV-palautuspalvelun, jonka kautta asiakkaat voivat antaa palautushakemuksensa Nesteen tehtäväksi. Aiemmin yritysten itsensä on pitänyt hakea ulkomailla ostettujen polttoaineiden arvonlisäverot takaisin kunkin ostomaan viranomaisilta.

Neste ALV-palautuspalvelu on saatavilla Suomen lisäksi kaikissa Baltian maissa. Standardipalvelussa palautusten hakuprosessi tehdään asiakkaan puolesta. Neste-kortilla Baltian maissa tankatessa kaikki tarvittava dokumentaatio lähetetään automaattisesti palautushakemusten liitteeksi eikä asiakkaan tarvitse itse kerätä ja lähettää kuitteja tai laskuja. Nopeimmillaan palautukset ovat asiakkaan pankkitilillä muutamassa viikossa. Neste voi myös toimittaa pelkän hakemukseen tarvittavan dokumentaation sähköisesti niille asiakkaille, jotka haluavat tehdä ALV-palautushakemuksensa itse.


Kone ennustaa ruuhkat ja huomauttaa liikennehäiriöistä

Liikennevirasto kehittää Digian kanssa koneoppimista hyödyntävää ohjelmaa, joka pystyy ennustamaan ruuhkien syntymisen reaaliajass

- Olemme kehittäneet Digian kanssa ohjelman, joka ennustaa melko luotettavasti, miten ajoneuvojen määrä ja nopeus kehittyvät maanteillä. Käynnissä on nyt testivaihe, mutta alustavat tulokset ovat lupaavia, toteaa Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen.

Lupaavilla tuloksilla Kinnunen viittaa siihen, että ohjelma pystyi ennustamaan ajoneuvojen nopeuksia esimerkiksi Turunväylän testiosuuksilla yli 99 % todennäköisyydellä.

Lue lisää: Kone ennustaa ruuhkat ja huomauttaa liikennehäiriöistä


Valmet Automotivelle Vuosisadan Vientipalkinto

Auto- ja liikennegaala on myöntänyt Valmet Automotivelle Vuosisadan Vientipalkinnon. Valtionvarainministeri Petteri Orpo luovutti palkinnon 13.12. televisioidussa gaalatilaisuudessa. Myöntämisen perusteina mainittiin muun muassa Valmet Automotiven nopea kasvu, merkitys Suomen viennille sekä vahvat tulevaisuudennäkymät.

Vuosisadan Vientipalkinto on Suomen itsenäisyyden juhlavuoden erikoispalkinto, jolla palkinnon myöntäjä korostaa Valmet Automotiven merkitystä autoilun ja siihen liittyvän elinkeinoelämän kehittymiseen Suomessa. Palkinto painottaa myös yrityksen roolia Suomen vaurastumisessa ja kansallisen menestystarinan rakentamisessa.

Lue lisää: Valmet Automotivelle Vuosisadan Vientipalkinto


Komission ehdotus avaisi linja-autoliikenteen markkinoita

Valtioneuvosto on toimittanut eduskunnalle kirjelmän, joka koskee ehdotusta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen muuttamisesta linja-autoliikenteen markkinoiden avaamiseksi kaikkiin jäsenvaltioihin sijoittuneille kuljetusyrityksille.

Ehdotus on osa komission laajaa maantieliikennettä koskevaa pakettia. Sen tavoitteena on tukea maantieliikenteen sisämarkkinoiden sujuvaa toimintaa, tehokkuutta ja kilpailukykyä sekä selkeyttää nykysääntelyä ja yhdenmukaistaa täytäntöönpanoa jäsenvaltioissa. Ehdotuksella laajennettaisiin asetuksen soveltamisalaa koskemaan myös kansallista säännöllistä liikennettä, silloin kun sitä suorittavat muuhun kuin kyseiseen jäsenvaltioon sijoittautuneet toimijat.

Ehdotuksen keskeisin muutos olisi se, että säännöllisiä kansallisia pitkän matkan kuljetuksia saisi suorittaa kabotaasina ilman rajoituksia. Käytännössä tämä avaisi osittain kansalliset linja-autoliikenteen markkinat kaikkiin EU-maihin sijoittautuneille toimijoille. Muutos lisäisi säännöllisen reittiliikenteen kilpailua kansallisille pitkän matkan linja-autoreiteille ja vastaavasti antaisi suomalaisille kuljetusyrityksille mahdollisuuden toimia muissa jäsenvaltioissa.

Lue lisää: Komission ehdotus avaisi linja-autoliikenteen markkinoita