Scania kevätkiertue 2108

Dräger Alcotest 5000 suurten massojen alkoholiseulontaan

Alkotestereistään ja -lukoistaan tunnetun, saksalaisen Drägerin tuotevalikoima on kasvanut täysin uudenlaisella Alcotest 5000 -pikatesterillä, joka on tarkoitettu alkoholin pikaseulontaan viranomaisille, työmaille, satamiin ja ylipäätään paikkoihin, joissa on tarpeellista saada testattua nopealla tahdilla useita henkilöitä.

Dräger Alcotest 5000 -testerin ydinideana on, että testeri ilmoittaa nopeasti, onko näytteessä alkoholia vai ei. Testeri ei kuitenkaan ilmoita promilleja lukemana, vaan tarkempi testaus tulee tehdä toisenlaisella Dräger-testerillä. Testerillä saadaan puhallutettua jopa 12 henkilöä minuutissa, mikä on moninkertainen määrä perinteisiin testereihin verrattuna. Alcotest 5000 -testerillä puhalluttamista nopeuttaa myös se, että yksilöllisen suukappaleen sijaan testerissä puhalletaan erikoismuotoiltuun suppiloon, jota voidaan käyttää lukuisia kertoja.

Alcotest 5000 -testerin raja-arvoksi on asetettu 0,06 promillea. Laitteen kalibrointiväli on 24 kuukautta.


Scanialta eniten patenttihakemuksia Ruotsissa

Scania oli vuonna 2017 jälleen alansa johtava yritys patenttien hakijana. Scania jätti viime vuonna 243 patenttihakemusta Ruotsin Patentti- ja rekisterihallitukselle eli enemmän kuin mikään muu Ruotsissa toimiva yritys. Scanialle myös myönnettiin viime vuonna eniten patentteja Ruotsissa, peräti 295 kappaletta.

Suurin osa patenttihakemuksista liittyy ajoneuvojen ohjausjärjestelmiin, erityisesti parannettuihin nopeudensäätöominaisuuksiin ja vaihteistoautomatiikkaan. Neljäsosa patenttihakemuksista koskee kytkettyjä ja autonomisia ajoneuvoja.

- Olemme edistyneet voimakkaasti vuonna 2017 ja jatkamme innovointia vuonna 2018 tutkimalla edelleen digitalisaation ja suurien tietomassojen (big data) valtavaa potentiaalia, Scanian tutkimus- ja kehityspäällikkö Claes Erixon kertoo.


Konesilta Oy:n Tampereen toimipiste uusiin toimitiloihin

Konesilta Oy:n Tampereen uudet toimitilat otetaan käyttöön 1.4.2018 alkaen. Uusissa toimitiloissa toimivat myynti- ja esittelytilat uusille ja käytetyille koneille, sekä huolto- ja varustelukeskus ja Kubotavaraosamyymälä. Tampereen valikoima kasvaa lähelle 100 konetta vaihtokonepihan laajentumisen ansiosta.

Uudet tilat ovat kooltaan noin 1000 m2 ja lisäksi tulee erillinen 400m2 varastoterminaali lisälaitteille. Tilojen suunnittelussa on otettu huomioon yrityksen tarpeet, jotta koneiden varustelut ja huollot saadaan entistä tehokkaammin hoidettua. Uuden toimipisteen avajaisia vietetään Mansen Mörinä -tapahtuman yhteydessä 13.-14.4.2018. Uudet toimitilat sijaitsevat osoitteessa Autokeskuksentie 10, Pirkkala.



Saksa: Dieselien arvo vapaassa pudotuksessa

Puhutaan diesel-henkilöautoista. Osin myös pakettiautoista. Muutaman suurkaupungin saatua luvan rajoittaa ja jopa kieltää dieselautojen tulon keskusta-alueille, ja yhä useamman valmistellessa samaa, etenkin käytettyjen diesel-henkilöautojen hinnat ovat syöksyneet hurjaan alamäkeen. Arvonmenetys koskee jo vain vuodenkin vanhoja autoja.

Leasingmarkkinat kuvaavat tilannetta täydelliseksi katastrofiksi. Jäännösarvo on jokaisen leasingtarjouksen lähtökohta. Väärä jäännösarvo horjuttaisi suurimpiakin leasingyhtiöitä. Leasing on houkutteleva ratkaisu suuryritysten autojen hallintaan.

Autoleasing tuottaa etuja koko autokaupalle. Liian korkeaksi arvioitu jäännösarvo johtaa leasingistä vapautuvien autojen hintaromahdukseen, joka vuorostaan vaikuttaa suoraan autokaupan kaikkien autojen hintojen pudotukseen. Tässä tapauksessa välittömästi kevyen dieselkaluston vaihtoautojen hintoihin.

Diesel ei tule poistumaan edes kevyen kaluston moottoriratkaisuna. Mutta nykyisen, vanhaan päästöpuhdistustekniikkaan perustuvien dieselien hintaromahdus on hyvää matkaa toteutumassa Saksassa ja sen seurauksena pian myös muissakin Euroopan ilmastonmuutoksen koskettamissa suurissa automaissa.

 

 


Pikapanssari-Sisu GTP 112 km/t, Latviaan kuun lopulla

Sisu Auto Oy:n huolella pimitetty panssari-Sisu GTP on Rukajärven testien jälkeen (vrt. Kuljetusnet.fi 2.3.2018 ja KN-Uutiskirje 9/2018) nähty rajussa käytössä Sisun omalla maastoradalla Karjaan tehtaan aitojen suojassa. Vähin erin tippuu kuitenkin tiedon sirpaleita hakevan käteen.

Lue lisää: Pikapanssari-Sisu GTP 112 km/t, Latviaan kuun lopulla


Nopeusrajoituksia rikottiin runsaasti viime vuonna

Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2017 liikenneturvallisuuden vaarantamisia, törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia (RL 23:1-2, 11), liikennepakoja tieliikenteessä sekä muita liikennerikkomuksia tuli ilmi 467 600, mikä on 52 600 tapausta (12,7 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2016. Näistä rikoksista ja rikkomuksista 367 800 oli nopeusrajoituksen rikkomisia. Nopeusrajoituksen rikkomiset lisääntyivät 23,1 prosenttia.

Rattijuopumuksia tuli vuoden 2017 aikana tietoon kaikkiaan 17 700, mikä on 1,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Tietoon tulleista rattijuopumuksista noin 40 prosenttia oli törkeitä rattijuopumuksia. Törkeitä rattijuopumuksia tuli tietoon 7 000, mikä on 3,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2016. Perusmuotoiset rattijuopumukset lisääntyivät 5,9 prosenttia. Perusmuotoisista rattijuopumuksista hieman yli puolet johtui huumaavan aineen käytöstä. Vielä vuonna 2013 törkeitä rattijuopumuksia oli yli puolet kaikista rattijuopumuksista.


Sisulta uutta teknologiaa erikoiskuljetuksiin

Sisun vahva panostus kaikkein raskaimpiin ajotehtäviin tuottaa jälleen uutta, asiakasvaatimuksiin vastaavaa ajoneuvoteknologiaa. Norjaan Johs. J. Syltern as:lle toimitettu SISU Polar Hauler 8x4 raskasveturi on varustettu uudella 10 tonnin kantavuuden omaavalla nousevalla ja ohjaavalla kakkosakselilla.

Uudella akselistorakenteella saavutetaan suurempi tieliikenteessä sallittu kokonaispaino ja akselipainojen tasaisempi jakautuminen. Tällä toteutuksella ajoneuvon teknisesti suurimmat sallitut akselimassat ilman nopeudenrajoitusta ovat 10 t + 10 t + 16 t + 16 t. Nostettava 2-akseli yhdessä vedonvapautuksen ja hydraulisen telinnoston kanssa lisäävät entisestään Sisun polttoainetaloudellisuutta sekä parantavat ajoneuvon etenemiskykyä Norjan haastavissa olosuhteissa.

Johs. J. Syltern as:lle luovutettu SISU Hauler on uuden 2-akselin lisäksi varustettu valmiudella irrotettavalle viidennelle akselille. Asiakkaan toivomusten mukaisesti uuden SISU Polar Haulerin ohjaamosta löytyy 2-akselin ja 5-akselin portaaton jousipaineensäätö. Portaattomasti säädettävissä olevan jousituspaineen avulla ajoneuvolle saavutetaan aina optimaalinen akselipainojakauma.

Lue lisää: Sisulta uutta teknologiaa erikoiskuljetuksiin


DB Schenker hoitaa Hydrolinen kuljetukset

Hydroline Oy:n valmistamia sylintereitä käyttävät muun muassa isot kansainväliset yritykset, kuten metsäkoneita valmistava John Deere, lastinkäsittelykoneita tekevä Cargotec sekä Sandvik, joka valmistaa muun muassa kaivoslaitteita. DB Schenker on osaltaan varmistamassa sen, että yritys pysyy menestyksen tiellä. 

Oikea-aikaiset ja laadukkaat toimitukset vaativat tehokkaasti ja nopeasti toimivan logistiikkaketjun sekä kuljetuskumppanit. DB Schenker on hoitanut viisi vuotta Hydrolinen ulkomaan kuljetuksia. Koska yhteistyö on toiminut hyvin, Hydroline vaihtoi viime syksynä DB Schenkerin myös kotimaan kuljetusten kumppanikseen.

Hydrolinen kategoriapäällikkö Marko Vehviläinen arvostaa sähköisen eSchenker-järjestelmän mahdollistamaa rahtien seurantaa. Se lisää logistiikan läpinäkyvyyttä ja luottamusta siihen, että tulevat materiaalikuljetukset ovat perillä sovittuna aikana. Näin Hydroline voi puolestaan taata sen, että asiakkaiden tilaamat hydrauliikkasylinterit toimitetaan heille aikataulussa. On asiakkaan etu, että myös he pääsevät eSchenker-järjestelmään seuraamaan reaaliaikaisesti rahdin tilannetta.


VR Group historiansa parhaaseen tulokseen

Junamatkailun suosio jatkoi vahvaa kasvua vuonna 2017. Juna¬liikenteen markkinaosuutta suhteessa vaihtoehtoisiin kuljetusmuotoihin kasvattivat hinnanalennukset, matka-aikojen nopeuttaminen suosituilla reiteillä sekä tarjonnan lisääminen. VR Matkustajaliikenteen liikevaihto kasvoi 9,2 prosenttia 548 miljoonaan euroon (502 milj. euroa). Liikevoitto oli vastaavasti 54,0 miljoonaa euroa (16,6 milj. euroa). Junaliikenteen liikevaihto nousi 8,5 prosenttia ja linja-autoliikenteen 13,7 prosenttia. Ravintolapalveluita junissa ja asemilla tarjoavan Avecran liikevaihto kasvoi 6,0 prosenttia ja oli 37,2 miljoonaa euroa.

Matkustajaliikenteessä matkamäärät kasvoivat 7,6 prosenttia 126,9 miljoonaan matkaan. Junamatkailun osalta kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin 12,5 miljoonaa matkaa, ja matkustus kasvoi 8 prosenttia. Matkamäärät kasvoivat eniten pääreiteillä; kasvua oli yli 14 prosenttia ja Helsinki–Oulu-välillä peräti 42 prosenttia. VR:n lähiliikenteen matkamäärät olivat myös voimakkaassa, 10,6 prosentin kasvussa. Myös HSL:n lähiliikenteessä ajetut suoritteet kasvoivat ja tilaajalle toimitettiin 3,0 prosenttia enemmän liikennettä kuin vuonna 2016. Linja-autoliikenteessä tehtiin 41,2 miljoonaa matkaa, ja matkamäärät kasvoivat edellisvuodesta 15,2 prosenttia. Kasvua vauhdittivat vuonna 2016 voitetut kaupunkiliikennevuorot sekä Länsimetron valmistumisen viivästymisen vuoksi ajettu korvaava liikenne Espoossa.

Hyvä yleinen markkinatilanne ja yhtiön hintakilpailukykyyn panostaminen vaikuttivat positiivisesti VR Transpointin rautatielogistiikan volyymeihin kotimaassa ja idän liikenteessä. VR Transpointin liikevaihto kasvoi 3,2 prosenttia ja oli 393 miljoonaa euroa (381 milj. euroa). Rautatielogistiikan liikevaihto kasvoi 3,4 prosenttia ja maantiekuljetusten 2,4 prosenttia. VR Transpointin liikevoitto oli 32,4 miljoonaa euroa (34,5 milj. euroa).

Lue lisää: VR Group historiansa parhaaseen tulokseen


Weberin DocShop-palvelulla dokumentit haltuun

Weberin tuotedokumenttien hallinta esimerkiksi työmaan tarpeisiin tai rakennuksen luovutusasiakirjoja varten on nyt helppoa. DocShop-työkalun avulla voi ladata talteen Weberin tuotteiden EPD-ympäristöselosteet, käyttöturvallisuustiedotteet, M1-luokitukset, suoritustasoilmoitukset ja tuotekortit. Ne voi ladata nopeasti itselleen tai lähettää haluamaansa sähköpostiosoitteeseen.

DocShopissa on kaksi käyttäjätasoa: rekisteröimätön ja rekisteröitynyt. Kummassakin voi ladata palvelusta haluamansa dokumentit ja lähettää ne eteenpäin. Rekisteröityneelle käyttäjälle työkalu tarjoaa lisäpalveluja, kuten mahdollisuuden perustaa omia työkohteita ja tallentaa dokumentit suoraan työkohteen kansioihin.

DocShop-palvelua voi käyttää osoitteessa www.e-weber.fi/docshop. Palvelu on käyttäjälle ilmainen ja toimii kaikilla päätelaitteilla.


MAN Truck & Bus ja Solera aloittavat kumppanuuden

MAN Truck & Bus AG ja Solera Holdings Inc. ovat solmineet kumppanuuden, jolla pyritään jälkimarkkinointiprosessien digitointiin hyötyajoneuvoliiketoiminnassa. Tulevaisuudessa MAN käyttää Soleran Digital Garage -alustaa kehittääkseen entisestään jälkimarkkinointiprosessien viestintää.

Digital Garage kehitettiin kuljettajien, ajoneuvojen ja työpajojen yhdistämiseksi helppokäyttöisellä ohjelmistoratkaisulla. Asiakkaat eivät edes huomaa suoraan näiden kahden yrityksen välistä yhteistyötä, koska kaikki Soleralla kehitetyt sovellukset toimivat joko taustalla tai tarjotaan osana MAN Digital Services -palvelua. Digital Services on osa RIO-logistiikka-alustaa, joka kaikista MAN:in tuotteista löytyy.

Asiakkaat saavat kuitenkin merkittävää lisäarvoa MANin ja Soleran välisen yhteistyön ansiosta. Tulevaisuudessa autojen huoltoon tuomiseen ja sieltä hakuun liittyvät prosessit ovat entistä nopeampia, tarkempia ja helpompia asiakkaalle. Työpajassa tarvitaan vähemmän aikaa ja aiheutuvat kustannukset voidaan laskea etukäteen paremmin.


Cosco käyttämään Naviksen N4-terminaalioperaattorijärjestelmää

Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluva Navis on tehnyt sopimuksen Cosco Shipping Ports (CSP) Ltd.n kanssa N4-terminaalioperaattorijärjestelmän (TOS) käyttöönotosta. N4:llä Cosco hakee lisätehokkuutta satamaoperaatioihinsa. 

CSP on maailman johtavia satamaoperaattoreita. Se operoi ja hallinnoi tällä hetkellä 269 laituria (joista 179 konttikäyttöä varten) 38 satamassa maailmanlaajuisesti, joiden yhteenlaskettu vuotuinen kapasiteetti on noin 103 miljoonaa TEU:ta. N4-tilauksella Cosco korvaa sen aiemmat muiden valmistajien terminaalioperaattorijärjestelmät, mikä on linjassa yhtiön tavoitteen kanssa lisätä sen globaalin portfolion standardointia.

Naviksen N4-terminaalioperaattorijärjestelmä auttaa operaattoreita muun muassa parantamaan niiden skaalautuvuutta, integroimaan ja hallinnoimaan useita käyttöpaikkoja yhdellä järjestelmällä, vähentämään hallinto- ja tukikustannuksia sekä tehostamaan terminaalioperaatioita.


Googlen perustaja mukaan lentävien autojen kehityskilpailuun

 

Larry Page, Googlen perustaja ja nykyään Alphabetin toimitusjohtaja, lähti virallisesti tämän viikon alussa mukaan kilpailuun kaupallisesti kannattavan autonomisen ilmataksin kehittämisessä. Kalifornialainen Kitty Hawk on jo aloittanut lentokoneidensa ja yhteyksien testaamisen yhteistyössä Uuden-Seelannin virkamiesten kanssa, jossa säännöt eivät ole tiukat kuin Yhdysvalloissa. Tavoitteena ryhmällä on tuoda yrityksen autonominen taksi Cora ja ilma-alusten käyttämä verkko markkinoille kaikkialla maailmassa.

Kuten monet parhaillaan kehitteillä olevat ilma-alukset, Cora käyttää useita sähkömoottoreita korkeuden säilyttämiseksi hiljaisesti ja tehokkaasti. Cora käyttää myös suurempaa sähkömoottoria ja perinteisiä siipiä eteenpäin suuntautuvan työntövoiman luomiseen. Suunnitelmissa on 100 kilometrin käyttösäde, 150km/h lentonopeus.


Daimlerin ja Vian liikennepalvelu aloittaa Amsterdamissa

Yhdysvaltalainen startup-yritys Via ja Daimler aloittavat älypuhelinsovelluksella toimivan kuljetuspalvelun Amsterdamissa. ViaVan-palvelu käyttää toiminnassaan Vitoja, V-sarjaa ja sähkötoimista B-sarjaa, ennen eViton lanseeraamista. Amsterdam on ensimmäinen kaupunki Euroopassa, jossa palvelu otetaan käyttöön. Kesällä ViaVanin on tarkoitus laajentua Berliiniin ja myös Lontoo on listalla.

Palvelu kerää samaan suuntaan meneviä sovitulta pysäkiltä ja matkan hinta on joukkoliikennelipun ja taksin väliltä. Berliinissä Daimler tekee yhteistyötä kaupungin julkisen liikenteen operaattori BVG:n kanssa. Amsterdamissa palvelun hinta keskusta-alueella on 5 euroa matka.


Kiina kehittää kapteenittomia laivoja

Kiina kehittää ankarasti autonomista laivastoa, jotka ovat kuin jättimäisiä droneja merellä. Tänä vuonna maa aloitti valtavan testikentän rakentamisen autonomisille aluksille Guangdongin provinssiin Etelä-Kiinan rannikolla.

Kiinalainen tiimi esitteli maailman nopeimman miehittämättömän aluksen, Tianxing-1: n, joulukuussa China Marine Economy Expossa, China Daily kertoo. 12,2 metrinen alus voi liikkua jopa 93 km/h ja kuljettaa 7,5 tonnia lastia.

Tavoitteena on kauko-ohjatut "kummituslaivat" jotka kuljettaisivat kontteja tai jopa toimisivat Kiinan armeijan palveluksessa, ja kattaisivat koko maapallon. Kiina on kuitenkin Eurooppaa jäljessä, koska maailman ensimmäinen autonominen alus lähtee tänä vuonna tekemään toimituksia kaupunkien välillä Norjan rannikolla.

Merenkulkualan yritys MacGregor ja moottorinvalmistaja Rolls-Royce allekirjoittivat viime vuonna sopimuksen selvittääkseen tapoja, joilla autonominen teknologia auttaisi laivojen navigointi- ja lastijärjestelmiä, MacGregorin Suomen emoyhtiö Cargotec Oyj totesi lausunnossaan.