TIP-Trailer services

Kahden rautatiehankkeen osakassopimusten hyväksyminen siirtyy

Liikenne- ja viestintäministeriö voi jatkaa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua, mutta yhtiöiden osakassopimukset hyväksyy seuraava hallitus

Suomi-rataa ja Turun tunnin junaa edistävien Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy näin ollen seuraavan hallituksen päätettäväksi. Sen sijaan Pohjolan Rautatiet Oy voi perustaa Rail Baltica -yhtiön, kalustoyhtiön ja kiinteistöyhtiön. Tämä tuli ilmi liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin keskusteltua asiasta 14.3.2019 oikeuskansleri Tuomas Pöystin kanssa.

Lue lisää...


Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät: Tierahoitukseen täysremontti!

Eteläsuomalaiset kuljetusyrittäjät ovat erittäin huolestuneita tieverkon heikosta kunnosta ja sen vaikutuksista kuljetusten ympäristöystävällisyyteen, tehokkuuteen ja liikenneturvallisuuteen. Kuljetusyrittäjät vetoavat keväällä valittavan uuden eduskunnan puuttuvan huolestuttavaan kehitykseen ja korjaavan viimeinkin maanteiden jo vuosikymmeniä jatkuneen alirahoittamisen.

Hallituskauden päättyessä myös tiestön korjausvelan torjuntaan osoitettu 300 miljoonan euron vuotuinen määräraha on käytetty. Tällä rahalla on pystytty ainoastaan pysäyttämään tiestömme mittavan korjausvelan kasvu, jota arvioidaan kertyneen jo noin 2,5 miljardia euroa. Mikäli uusi eduskunta ei osoita tiestölle lisärahoitusta, kääntyy tuo velka uudelleen jyrkkään kasvuun. Kuljetusyrittäjien näkemyksen mukaan seuraukset ovat raadolliset.

Lue lisää...


Suurvetoomus: Yksityisteillä hälyttävän suuri korjausvelka

Seuraava vetoomus on toimitettu puolueille ja allekirjoittaneet tahot vaativat toimenpiteitä seuraavalla hallituskaudella:

Yksityistiet ovat yhteinen asia
Allekirjoittaneet järjestöt vaativat, että yksityisteiden liikennöitävyyden varmistamiseksi tulee seuraavalle hallituskaudelle laatia yksityisteiden korjausohjelma, joka käsittää seuraavat osa-alueet:

Lue lisää...



Junaliikenteessä vahvaa kasvua helmikuussa

Kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin 7 % enemmän matkoja viime vuoden helmikuuhun verrattuna. Myös Venäjän liikenne kasvoi vahvasti – uusitulla Allegro-junalla tehtiin 25% edellisvuotta enemmän matkoja. Jatkuvan kasvun mahdollistavat merkittävät investoinnit vaunukapasiteettiin, uudet vuorot sekä kilpailukykyinen hinnoittelu.

Kotimaan junaliikenteessä eniten kasvua viime vuoden helmikuuhun verrattuna tapahtui Helsingin ja Kuopion (+17%), Helsingin ja Oulun (14%), Helsingin ja Vaasan (+13%) sekä Helsingin ja Lappeenrannan (+13%) välillä.

Lue lisää...


Sähkökäyttöinen trukki 9 tonnin kantavuudella

Jungheinrich esitteli LogiMAT 2019 -messuilla uuden sähkökäyttöisten vastapainotrukkien mallisarjan. Mallisarjan 6 suurtehotrukki 900 mm:n kuorman painopisteellään kantaa jopa 9 tonnin kuormia ja soveltuu sekä sisä- että ulkokäyttöön.

Jungheinrichin tuotevalikoima sisältää jo viisi EFG-mallisarjaa. Vuonna 2019 valikoimaa täydennetään vielä yhdellä mallisarjalla. Sähkökättöinen EFG-mallisarja 6 on suunniteltu erityisen suurta suorituskykyä vaativaan käyttöön juoma- tai rakennusmateriaalialan tukkukaupoissa tai koneenrakennuksessa. Jopa 9 tonnin kantavuudellaan ja 900 mm:n kuorman painopisteellään tämä sähkökäyttöinen trukki tulee kuulumaan sisälogistiikkamarkkinoiden vahvimpiin.

Lue lisää...


Katsastustoiminnan toimilupasääntely kevenee

Hallitus esitti katsastustoiminnasta annetun lain muutoksen vahvistamista 14. maaliskuuta 2019. Jatkossa katsastusluvat myönnetään toimijakohtaisina ja yksi lupa oikeuttaa suorittamaan kaikkia katsastuslajeja ja kaikkien ajoneuvoluokkien katsastuksia. Samalla toimijan velvollisuus suorittaa kaikkia luvan mukaisia katsastuksia poistuu.

Katsastuslain muutoksen myötä nykyiset ja mahdolliset uudet yritykset voivat joustavammin perustaa uusia katsastusasemia ja räätälöidä palvelukokonaisuuksia. Muutoksen myötä helpotetaan myös katsastajien jatkokoulutukseen pääsyä.

Lue lisää...


Ruotsi: Piirileikkiä kuorma-auton ja kuljettajan perässä

Viime viikon tiistaina illalla Nässjön poliisi sai ilmoituksen valtatie 40:llä kiemurtelevasta kuorma-autosta. Poliisipartion etsintä päättyi kuitenkin tuloksetta.

Keskiviikkona aamupäivällä poliisi sai ilmoituksen kuorma-auton kuljettajasta, johon ei oltu saatu yhteyttä. Soittaja ilmoitti kuorma-auton sijainnin, jonka kuljettajaa kaivattiin. Polisipartion suunnistaessa kuorma-auton luokse, se ajoikin poliisipartiota vastaan. Poliisin pysäytettyä auton, sen kuljettaja osoittautui samaksi, johon ei oltu saatu yhteyttä. Ja kuorma-auto osoittautui samaksi, jonka kiemurtelevasta ajosta oli tullut ilmoitus edellisenä iltana ja jota poliisi ei ollut tavoittanut. Kuljettajan veressä todettiin myöhemmin otetussa verikokeessa 1,1 promillea alkoholia vastaten törkeää rattijuoppoutta.

Ulkomaalainen kuljettaja pidätettiin ja otettiin säilöön, jottei poistuisi maasta ennen oikeudenkäyntiä.

(Trailer.se)


Ruotsi: Itseajava 16 tonnin hyötykuormalla yleisellä tiellä

Ruotsin kuljetusvirasto (Transportstyrelsen) on myöntänyt DB Schenkerille ja Einridelle akkusähköllä kulkevan kuorma-auton testaamiseen yleisellä tiellä. Einriden itseajava kuorma-auto tulee kulkemaan päivittäin kuormalla lyhyen matkaa hidasvauhtisella yleisellä tiellä teollisuusalueella DB Schenkerin terminaalin ja varaston välillä. Ajoneuvossa ei ole ohjaamoa lainkaan, mikä lisää kuormauskykyä ja pienentää kuljetuskustannuksia. Se voi kuljettaa 16 tonnia hyötykuormaa noin 200 km yhdellä latauksella. 

Lue lisää...


EU: 400 000 turvallista taukopaikkaa puuttuu

EU-komissio on julkistanut turkimuksensa, joka paljastaa 400 000 turvallisen taukopaikan puutteen EU:n alueella. Samalla todetaan kuorma-autoihin kohdistettujen varkauksien saavuttaneen huippulukemat ja että 75% niistä kohdistetaan turvattomilla pysäköintipaikolla seisoviin kuorma-autoihin.

Seurauksena EU-komissio on päättänyt tukea turvallisten taukopaikkojen rakentamista mm. varaamalla rahoitusta Euroopan infrastruktuuriprojektilta (CEF) sekä asettamalla asiantuntijaryhmän luomaan koko EU:ta koskevat taukopaikkojen perusvaatimukset. Asiantuntijaryhmään kuuluisi kuljettajia, kuljetusyrityksiä, autovalmistajia, kuljettajien ammattiyhdistyksiä, huolitsijoita, tavarantoimittajia, vakuutusyhtiöitä, tekniikan tuottajia, tilintarkastajia, moottoritie- ja taukopaikkayrittäjiä sekä pysäköintipaikkayrittäjiä edustavia asiantuntijoita.

Kuljettajille ei ole annettu valinnan varaa, kun ajoaika loppuu. He ansaitsevat mukavan ja turvallisen levon, EU-komissio sanoo lehdistötiedotteessaan.

Komission tarkasteluraportti haluaa yhteisiä perusvaatimuksia turvallisille taukopaikoille "EU Parking"lle" matalimmasta "pronssitasosta" keskitasoa edustavaan "hopeatasoon" ja parhaaseen "kultatasoon".


Matti Virtanen VAK Oy:n myyntijohtajaksi

Insinööri, B.E. Matti Virtanen (45) on nimitetty 11.3.2019 alkaen VAK Oy:n myyntijohtajaksi. Hän ottaa vastuulleen VAK:n markkinoinnin ja uustuotemyynnin johtamisen. Matti on VAK:n johtoryhmän jäsen ja raportoi toimitusjohtaja Ilpo Korhoselle.


Ohjausryhmä tukemaan VAK-lain uudistamista

Vaarallisten aineiden kuljettamista koskevan lainsäädännön uudistaminen etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut uudistushankkeelle ohjausryhmän. Sen tehtävänä on tukea uuden VAK-lain ja sen nojalla annettujen säädösten uudistustyötä. Ryhmän toimikausi alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.12.2020.

Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Elina Immonen ja sihteereinä Mari Suominen, Katja Viertävä ja Anu Häkkinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.  Ohjausryhmässä on mukana useiden viranomaisten sekä kuljetustoimialan edustajia.

Lue lisää...


Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka toiseksi suosituin ammatillisen koulutuksen ala yhteishaussa

Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku päättyi tiistaina 12.3. Haettavana oli yhteensä noin 80 000 aloituspaikkaa. Yhteishaussa haki 72 100 hakijaa, joista perusopetuksen päättäviä oli 57 680. Hakijoista 51 % haki ensisijaisesti ammatilliseen koulutukseen ja 49 % lukioon.

Ammatillisen koulutuksen suosituissa opintoaloissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Yhteishaussa suosituin ala on edelleen sosiaali- ja terveysala, johon oli 4 710 hakijaa. Seuraavaksi suosituimmat alat ovat ajoneuvo- ja kuljetustekniikka (4 460), liiketalous ja kauppa (3 650), arkkitehtuuri ja rakentaminen (3 390), sähkö- ja automaatiotekniikan ala (2 940) sekä kauneudenhoitoala (2 150).


Motonet laajenee Loimaalle

Motonet avaa Loimaalle tavaratalon, joka on ensimmäinen pienemmille talousalueille suunnattu Motonet-tavaratalo. Motonet Loimaan tavaratalossa on hieman rajatumpi tuotevalikoima. Tavarataloon on lisäksi suunnitteilla yritysmyynti ja myöhemmin Motomaatti-palvelupiste. Uusi Motonet aukeaa ensi kesän aikana osoitteessa Hossinkatu 1-3, Loimaa. Se on pinta-alaltaan noin 2200 neliömetriä.

- Loimaan Motonet on kiinnostava uusi kokeilu ja tärkeä avaus. Sen avulla selvitämme uuden konseptin vetovoimaa pienemmällä paikkakunnalla ja saatujen kokemusten perusteella päätämme jatkosta, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola.

Loimaan projekti käynnistyy välittömästi ja myös rekrytoinnit ovat alkaneet. Loimaan Motonetin tavaratalopäälliköksi on nimitetty Tero Laitinen, ja muihin tehtäviin vielä haetaan osaajia.


Sähköavusteinen Scouter etenee kohti sarjatuotantoa

Tamperelaisen Rideascout Oy:n valmistama Scouter LMV (Light Modular Vehicle) on edennyt lanseerausvaiheeseen. Scouter LMV on kaksipaikkainen nelipyöräinen poljettava sähkömoottoriavusteinen kevytajoneuvo. Scouter-tiimi ja Valmet Automotiven insinöörit ovat yhdessä suunnitelleet ja rakentaneet täysin uudenlaisen ajoneuvon. Suomalaisinnovaation rakenteet ja ratkaisut vastaavat ympäristövaikutuksiltaan nykyisiä ilmastopoliittisia tavoitteita.

Rideascout Oy tähtää Scouterin sarjavalmistuksen aloittamiseen vuoden 2020 alussa. Myynti- ja markkinointitoimenpiteet on aloitettu kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Tulevan kesän ja syksyn aikana toteutetaan ympäri Suomea promootio-ja pilottitapahtumia, joissa testataan Scouteria erilaisissa käyttöympäristöissä ja tarkoituksissa.

Lue lisää...


Sähkönivelbusseja Berliiniin

15 Solaris Urbino 18 -sähkönivelbussia täydentää Berliinin julkisen liikenteen operaattori BVG:n kalustoa. Ajoneuvojen ja latausinfrastruktuurin kokonaishinta on 13,2 miljoonaa euroa.

Vuoden 2020 toisella neljänneksellä toimitettavat Solaris Urbino 18 Electricit seuraavat 12 metrin standardimittaisia sähköbusseja, joita BVG tilasi Solarikselta 20 kappaletta vuosien 2015-2018 aikana.