TIP-Trailer services

Renault Trucksin IAA-osastolla sähköä ja sporttia

Renault Trucks esittelee uuden täysin sähkökäyttöisen Z.E.-mallistonsa tulevilla IAA-messuilla. IAA messut järjestetään 20.-27.9.2018 Hannoverissa. Renault Trucksin 1 700 m2:n suuruisella messuosastolla on uuden Z.E. –malliston lisäksi esittelyssä ajoneuvoja Euro 6 -mallistosta, uusimmat tutkimus- ja kehitystyön tulokset, sekä juuri julkistettu erikoismalli Renault Trucks T High Renault Sport Racing.

Uuden Z.E. malliston autot ovat kaupunkikäyttöön suunniteltuja kuorma-autoja. Messuilla voi tutustua mm. uuteen D Wide Z.E. jäteautoon. Osastolla esitellään yhteensä seitsemän ajoneuvoa. Renault Trucks on jo pitkään pitänyt sähköajoneuvoja yhtenä ratkaisuna kaupunkien ilmanlaatu- ja meluongelmiin. Kaukokuljetuksissa Renault Trucks uskoo dieselin pysyvän ajoneuvojen pääasiallisena energianlähteenä vielä useamman vuoden ajan. Renault Trucks jatkaa siksi tutkimustyötään dieselin energiatehokkuuden parantamiseksi. Messuilla esitellään yksityiskohtia Renault Trucksin FALCON (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption) -tutkimusprojektista.

Lue lisää: Renault Trucksin IAA-osastolla sähköä ja sporttia


Volvo Trucks esittelee itseohjautuvuuteen perustuvan tulevaisuuden kuljetusratkaisun

Volvo Trucks esittelee nyt uuden itseohjautuviin, sähkötoimisiin hyötyajoneuvoihin perustuvan kuljetusratkaisun, joka voi tehostaa kuljetuksia ja tehdä niistä puhtaampia ja turvallisempia. Pitkän aikavälin tavoitteena on tarjota nykyisiä ratkaisuja täydentävä ratkaisu yrityksille, jotka tarvitsevat toistuvia kuljetuspalveluita määrättyjen kuljetuskeskusten välillä.

Väestönkasvun ja kiihtyvän kaupungistumisen aiheuttamat liikenneruuhkat, saasteet, meluhaitat ja muut ympäristöongelmat ovat huomattavia haasteita. Kuluttaminen ja verkkokauppa ovat kasvussa ja kuljetusalalla vallitsee kuljettajapula, joten tehokkaille kuljetusratkaisuille on paljon kysyntää.

– Kuljetusalan koko potentiaalia ei vielä ole päästy hyödyntämään. Kaikki viittaa siihen, että kuljetusten globaali tarve kasvaa tulevan vuosikymmenen aikana merkittävästi. Vastaaminen tähän kysyntään kestävällä ja tehokkaalla tavalla edellyttää, että löydämme uusia ratkaisuja. Jotta voimme turvata tavaravirtojen sujuvuuden, meidän on myös hyödynnettävä olemassa olevaa infrastruktuuria nykyistä tehokkaammin. Kehittämämme kuljetusjärjestelmä voi olla tärkeä nykypäivän ratkaisuja täydentävä ratkaisu. Sen avulla voidaan ryhtyä selättämään monia haasteita, joita yhteiskunta, kuljetusyritykset ja kuljetusten ostajat kohtaavat, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.

Volvo Trucksin tulevaisuuden kuljetusratkaisu on tarkoitettu säännöllisiin ja toistuviin tehtäviin, joille ovat ominaisia verrattain lyhyet matkat, suuret tavaramäärät ja toimitusten ehdoton täsmällisyys. Logistiikkakeskusten väliset kuljetukset ovat tästä tyypillinen esimerkki, mutta myös muunlaiset käyttötarkoitukset ovat mahdollisia.

Lue lisää: Volvo Trucks esittelee itseohjautuvuuteen perustuvan tulevaisuuden kuljetusratkaisun


Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED-kierrätysnosturit

Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED-kierrätysnosturit  IAA 2018 -messuilla Hannoverissa. Tuotteet kuuluvat Hiabin pitkän tähtäimen strategiaan jätteiden käsittelyn ja kierrätyksen alalla. Uudistettu JONSERED-kierrätysnosturivalikoima muodostaa osan Hiabin kattavaa tarjontaa jätteiden käsittelyssä ja kierrätyksessä. 

Tuoteperhe koostuu kuudesta nosturimallista, joiden kapasiteetti vaihtelee kymmenestä kuuteentoista tonnimetriin. JONSERED-kierrätysnosturi voidaan yhdistää MULTILIFT-koukkulaitteen kanssa yhdeksi kauko-ohjatuksi yksiköksi, joka tekee materiaalinkäsittelystä helppoa ja tehokasta. 

Kestävyydestään ja tuottavuudestaan tunnetut JONSERED-kierrätysnosturit sisältävät runsaasti laitteiden käyttöikää pidentäviä ratkaisuja ja ominaisuuksia. Asiakkaat voivat valita omiin tarpeisiinsa sopivimman vaihtoehdon kahdesta uudesta turvajärjestelmästä: Safety+R ja Safety+RS. Näistä Safety+R sisältää kaikki kriittiset turvallisuusominaisuudet, joiden lisäksi Safety+RS tarjoaa joustavuutta ja mukavuutta parantavia lisäominaisuuksia.

Lue lisää: Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED-kierrätysnosturit



Valoremontti toiseksi kansainvälisessä kilpailussa

Valoremontti Oy sai tunnustusta sijoittumalla jaetulle toiselle sijalle kansainvälisessä Signifyn (ent. Philips Lighting) järjestämässä Power Of Two -valaistuskilpailussa viime viikolla Amsterdamissa, Hollannissa. Valoremontti osallistui kilpailuun asiakaskohteellaan, joka oli Rocla Oy:n Järvenpään trukkitehtaan valaistuksen uudistus. Projektissa vanhojen suurpainenatriumvalaisimien tilalle asennettiin LED-valaisimet ja älykkäästi ohjattava valaistusjärjestelmä.

Valaistuskilpailuun osallistui yhteensä 38 kohdetta ympäri maailmaa. Kilpailutyöt edustivat neljää eri kilpasarjaa, jotka ovat toimisto- ja teollisuusvalaistus, kaupan ja palveluiden valaistus, maamerkkien valaistus sekä urheilutilojen valaistus. Valoremontti osallistui toimisto- ja teollisuusvalaistuksen kilpasarjaan.

- Tunnustus kansainvälisessä kilpailussa on meille työvoitto, kun ottaa huomioon, että kilpailussa oli mukana maailman parhaat valaistusprojektit, toteaa Valoremontti Oy:n toimitusjohtaja Sami Santalahti.


Vehon henkilö- ja hyötyajoneuvoliiketoiminnoille uudet vetäjät

Veho Henkilöautot -liiketoiminta-alueen johtajaksi on nimitetty 14.9.2018 alkaen insinööri Kari Halonen. Tehtävään Halonen siirtyy Veho Henkilöautojen huoltojohtajan tehtävästä. Vankan huoltotoiminnan osaamisen lisäksi hänellä on Veho-uran aikana kertynyt kokemusta myös päämiessuhteista ja verkoston johtamisesta. Kari Halonen raportoi toimitusjohtaja Juha Ruotsalaiselle ja liittyy samalla konsernijohtoryhmän jäseneksi. Aiemmin henkilöautoliiketoiminnan johtajana toiminut Petri Aarnio on jättänyt tehtävänsä 11.9.2018.

Veho Hyötyajoneuvot -liiketoiminta-alueen johtajaksi on nimitetty 14.9.2018 alkaen insinööri Rami Keinänen, joka seuraa tehtävässä yrityksen toimitusjohtajaksi 1.9.2018 siirtynyttä Juha Ruotsalaista. Keinänen siirtyy liiketoiminnan johtajaksi hyötyjoneuvojen Länsi-Suomen aluejohtajan paikalta. Hänellä on pitkä kokemus hyötyajoneuvoliiketoiminnasta sekä vahva alan sidosryhmien ja asiakastarpeiden tuntemus. Myös Rami Keinänen raportoi Juha Ruotsalaiselle ja on jatkossa konsernin johtoryhmän jäsen.


Vaihda jarrusylinterit nopeammin ja helpommin

PE ja HAZET ovat kehittäneet yhdessä erityisen pultinvääntimen. Fiksu idea säästää arvokasta aikaa kaupallisilla korjaamoilla, erikoiskiintoavaimella jarrusylinterin vaihto onnistuu huomattavasti helpommin. Edut ovat niin vakuuttavia, että ekspertit valitsivat työkalun innovaatiopalkinnon voittajaksi Frankfurtin 25. Automechanikassa.

Innovatiivinen kiintoavain ratkaisee yleisen ongelman, jarrusylinterit ovat yleensä vaikeassa paikassa. Yleensä rengas täytyy ottaa irti sylinterin vaihtoa varten- jossa tuhraantuu aikaa. Erikoistyökalu tarjoaa tähän optimaalisen ratkaisun. Työkalu mahdollistaa jarrusylinterin pulttien irroittamisen- ja kiinnittämisen oikealla momentilla- renkaan ja muiden osien ollessa paikallaan.

Vaikuttava tulos on se, että vaihto tapahtuu jopa 80 prosenttia nopeammin. Ajansäästöaspekti puhuu jo omasta puolestaan ja tekee tästä työkalusta pakollisen kaikkiin työkalulaatikoihin. Investointi työkaluun maksaa itsensä takaisin parin jarrusylinterin vaihdon jälkeen.


Luotsit valittavat NordStream 2 meriturvallisuusriskeistä

Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä NordStream 2 -hankkeen alusten luotsinkäyttövapautuksesta Suomen väylillä.

NordStream 2 -kaasuputken lasku Suomenlahdella alkoi viime viikolla. Suuri määrä kaasuputkista on varastoituna Kotkassa ja Hangossa, joista ne rahdataan putkenlaskija-alus Solitairelle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luotsauslain 21 §:n nojalla kolmelle ulkomaiselle alukselle poikkeuksen velvollisuudesta käyttää luotsia Kotkan ja Hangon edustalla luotsattavaksi määrätyillä väylillä vesirakennustyömaalla tehtävää työtä varten (16.8.2018, Dnro TRAFI/540538/05.01.12/2018).

Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Trafin päätös ei ole luotsauslain mukainen, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava.

- Poikkeusluvan soveltamisen edellytys on, että luotsauslain velvollisuutta koskevien säännösten noudattaminen olisi ilmeisen tarkoituksetonta tai kohtuuttoman hankalaa. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että luotsi joutuisi olemaan pitkiä aikoja aluksella, joka työskentelee vesirakennustyömaalla. Nyt tästä ei ole missään tapauksessa kyse.

Lue lisää: Luotsit valittavat NordStream 2 meriturvallisuusriskeistä


Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin

Mercedes-Benz Vans esittelee uuden autonomisen liikkumisen konseptin, joka menee nykyisiä itseohjaavia robottiajoneuvoja pidemmälle. Vision URBANETIC poistaa erottelun henkilö- ja tavarakuljetusten välillä ja mahdollistaa täsmälliset, tehokkaat ja kestävät kuljetukset ja toimitukset kaupunkiympäristöissä. Konsepti vähentää liikenteen ruuhkautumista, keventää painetta taajamien infrastruktuurille ja edistää kaupunkien elämänlaadun parantamista.

Vision URBANETIC perustuu autonomiseen, itseohjaavaan ja sähkötoimiseen alustaan, jonka kuljetusmoduuli voidaan vaihtaa käyttötarkoituksen mukaan. Matkustajakäytössä tilaa on 12 ihmiselle (8 istuma- ja 4 seisomapaikkaa). Matka- sekä kohdeinformaatiota heille välitetään 360 asteen laajakuvaisella halonäytöllä, joka kattaa koko moduulin sisäkaton. Tavaramoduulin koko puolestaan on 10 kuutiometriä, ja sisään mahtuu jopa kymmenen standardikokoista kuormalavaa. Koko ajoneuvon pituus on 5,14 metriä, josta tavaratilan/matkustamon osuus on 3,7 metriä.

Vision URBANETIC on osa IT-infrastruktuuria, joka analysoi kuljetusten kysyntää ja tarjontaa reaaliajassa tietyllä alueella. Järjestelmä on myös oppiva, ja kykenee sen perusteella sopeutumaan ja reagoimaan tuleviin kuljetustarpeisiin. Tämä näkyy lyhentyvinä odotus- ja toimitusaikoina sekä sujuvampana liikennöintinä, koska ruuhka-ajat voidaan laskea ennakolta ja välttää tehokkaasti. Jos esimerkiksi tietyllä alueella havaitaan ihmisten kerääntyvän yhteen, järjestelmän toiminnanohjaus tunnistaa tilanteen ja voi lähettää paikalle ajoneuvoja kasvaneen kysynnän tyydyttämiseksi.

Lue lisää: Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin


Kuljetusyrittäjät: Yli 90 prosenttia arvioi tiestön kunnon heikenneen

Tieverkon ongelmat hidastavat kuljetuksia ja kuormittavat ammattilaisia. Kuljetusyrittäjien arviot tieverkon kunnosta olivat musertavia: yli 90 prosenttia arvioi tiestön kunnon heikenneen. Tiestön ongelmat näkyvät jo aikatauluissa ja kannattavuudessa sekä ammattilaisten kuormittumisena.

Lue lisää: Kuljetusyrittäjät: Yli 90 prosenttia arvioi tiestön kunnon heikenneen


Kalmar toimittaa kaksi satamanosturia Curaçaoon

Cargoteciin kuuluva Kalmar on sopinut kahden satamanosturin (ship-to-shore crane, STS) ja niihin liittyvien varaosien toimittamisesta Curaçao Port Services B.V.:lle. Panamax-kokoisten nosturien avulla asiakas modernisoi kontinkäsittelytoimintonsa Willemstadin konttisatamassa Curaçaossa. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmannen neljänneksen tilauskantaan, ja nosturit on tarkoitus toimittaa vuoden 2019 loppuun mennessä.  

Lue lisää: Kalmar toimittaa kaksi satamanosturia Curaçaoon


Ruotsi: 1,66 promillea veressä antoi 6 kuukautta vankeutta

Henkilöautoilija ilmoitti poliisille 1.3. illalla vastaan tulleesta rekka-autosta, joka ajoi "kiemurrellen" valtatiellä Gnosjön kohdalla Göteborgin ja Värnamon välillä. Henkilöautoilija kääntyi seuraamaan rekkaa ja löysi sen ojaan suistuneena. Poliisi pidätti 55-vuotiaan kuljettajan onnettomuuspaiklalla.

Kuljettaja kertoi pysähtyneen taukopaikalle ja nauttineensa siellöä alkoholia. Koska hän ei sen jälkeen muistanut mitään matkan jatkumisesta, hän ei voinut myöntää eikä kieltää ojaanajoa. Käräjäoikeus virkisti kuljettajan muistia kuuden kuukauden vankeustuomiolla.


Ruotsi: Ajo- ja lepoaikojen valvonta ontuu pahasti

Ruotsissa poliisin toimittama raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen valvonta ontuu pahasti. Syynä on digitalisen valvontajärjestelmän vaihtuminen. Toistaiseksi liian vähän poiiseja on koulutettu käyttämään uutta järjestelmää.

- Ontuva valvonta vaikeuttaa ajo- ja lepoaikarikosten sekä laittoman kabotaasin paljastamista. Toimivalla digitalisella valvontajärjestelmällä polisi kykenee silti vain raskaan liikenteen pinnalliseen valvontaan, poliisihallinnossa liikennekysymyksiin paneutuva Erling Andersson sanoo.

Ruotsissa poliisilla on kuitenkin oikeus tarkistaa piirtureissa ajo- ja lepoaikoja 29 vuorokautta taannehtivasti. Digitalisen Octet-järjestelmän käyttöoikeus päättyi 1.9. Uutta järjestelmää, puolalaista Taco.net´iä käytetään jo monessa EU-maassa.

- Poliisilla on käytössään uuden järjestelmän englanninkielisiä käsikirjoja, ja niitä ollaan kääntämässä ruotsiksi, Erling Andersson toteaa.


Ruotsi: Koko maa huutaa lisää poliiseja tien päälle, koulutus 5 vuotta jälkijunassa

Ruotsin kuljetuselinkeino toteaa, että vaalivalmisteluissa koko puoluekartta vasemmalta laidalta oikealle lupailee lisää poliiseja tien päälle torjumaan vakavaksi kasvanutta kansainvälistä kuljetusrikollisuutta. Tarve poliisivoimien lisämisestä valvomaan kaupallista kumipyöräliikennettä on suuri.

- Tarpeen tyydyttäminen ei vain onnistu hetkessä. Siihen olisi pitänyt ryhtyä jo viisi vuotta sitten, sanoo raskaan liikenteen valvonnan  kokeneimpiin kuuluva liikennepoliisi Sören Johansson.

Tie alan ammattitaitoon on pitkä. Ensin poliisiopisto, sitten raskaan liikenteen erikoiskoululutus, kobotaasisäännöstö, ajo- ja lepoajat, katsastusvaatimukset kaikkiine poikkeavuuksineen ja oikoteineen.

- Poliisihallinnon on palkattava 20 000 uutta työntekijää, jos halutaan päästä tavoitteeksi asetettuun 10 000 poliisin lisäykseen vuoteen 2024 mennessä, Ruotsin ylipoliisipäällikkö Anders Thornberg toteaa.

Ruotsissa poliitikot ovat verraten yksimielisiä transponderin määräämisestä pakolliseksi laittoman kabotaasiliikenteen valvonnan tehostamiseksi. Erona on, että keskustasta oikealle perustellaan transponderivaatimusta omana erillisenä valvontavälineenä, kun taas keskustasta vasemmalle halutaan kytkeä se osaksi tiemaksuvalvontaa.

- Transponderi ei sekään ole mikään nopea ratkaisu. Se on apuväline, mutta sekin vaatii jonkun, joka lukee sitä. Koskaan ei voi tietää kuljetuksen tarkoitusta ja laillisuutta, ennen kuin kuljetus pysäytetään ja transponderin avulla voidaan arvioida kuljetuksen laillisuus. Ja ainoa tapa millä transponeri käy tiemaksun valvomiseen on, jos se antaa merkin tiemaksun puuttumisesta, Sören Johansson sanoo.

Enemmän poliiseja, enemmän tarkastajia ja kovaa työtä - siinä ainoa mikä tuo tulosta, Sören Johansson sanoo.

(Trailer.se)


Ensimmäinen autonominen Apple peräänajokolarissa

USA:n Kaliforniassa on jo myönnetty 60 yritykselle oikeus testata autonomisia autoja. Joukossa on myös eurooppalaisia autonvalmistajia.

Applen tiedetään jo vuosia kehittäneen autonomisia autoja useammalla tusinalla Lexus-SUV:lla myös tieliikenteessä. Samalla Apple on kehittämässä aivan omaa autonomista henkilöautoa.

Apple ilmoittaa nyt ensimmäisestä autonomiseksi muutetun autonsa liikenneonnettomuudesta. Kalifornian liikenneviranomaiselle tehdystä selvityksestä ilmenee, että Applen autonominen auto oli vähentänyt nopeutta kävelivauhtiin liittyäkseen moottoritien liikenteeseen, kun sen takana kulkenut toinen autonominen auto oli törmännyt sen perään noin 25 km/t nopeudella.

Applen kilpailija, Googlen tytäryhtiö Waymo, on samalla ilmoittanut aloittavansa tämän vuoden loppuun mennessä Arizonan osavaltiossa kaupallisen taksiliikenteen autonomisilla autoilla .


Bussi juo viiniä!


Bordeaux´ssa Scania Interlink kulkee Bordeaux´lla.

Ranska kuuluu maailman suurimpiin viinintuottajiin. Raisinor France Alcools niminen yritys on ryhtynyt valmistamaan puristetusta rypälejätteestä bioetanolia, jota nyt Bordeaux`n ja Blayen välillä liikennöivä Scania Interlink LD Euro6 käyttää polttoaineenaan. ED95 polttoaine on 95-prosenttista bioetanolia.

Valmistajan mukaan ED95 vähentää CO2-päästöjä 85%, rikkioksideja 50% ja hiukkasia 70%. Vähäisemmän energiasisällön johdosta polttoainekulutus on dieseliä suurempi minkä lisäksi ED95 on dieseliä kalliimpaa.

Bordeux-alueen vuotuisesta viininvalmistuksesta valmistettavaa ED95 etanolia riittäisi polttoaineeks 1000 ajoneuvolle, valmistaja ilmoittaa