Suomalaiskaksikko voitti Toyotan muotoilukilpailun

Turun ammattikorkeakoulun muotoilulinjan opiskelijat Elisa Määttänen ja Nea Kosonen ovat voittaneet Toyota Material Handlingin järjestämän Euroopan-laajuisen muotoilukilpailun. Kilpailutehtävänä oli suunnitella uudenlainen vetotrukki, joita käytetään muun muassa lentokentillä.

Kilpailuun osallistui töitä 17 maasta ja yli sadasta oppilaitoksesta. Töitä arvostelivat kaksivaiheisessa karsinnassa sekä Toyotan Euroopan yksikön suunnittelu- ja markkinointiasiantuntijat että Japanissa yhtiön pääkonttorin tuotekehityksen edustajat.


Venerekisteri siirtymässä Trafille

Hallitus antoi esityksen uudeksi vesikulkuneuvorekisterilaiksi eduskunnalle 20. maaliskuuta. Hallitus esittää, että vesikulkuneuvorekisterin ylläpitäminen siirrettäisiin maistraateilta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Lakiehdotuksen taustalla on tavoite keskittää liikennevälineiden rekistereitä.

Jos eduskunta päättää rekisterin siirrosta Trafille, rekisteröintimaksuissa ei, LVM:n mukaan tapahtuisi merkittäviä muutoksia. Esimerkiksi teknisten rekisteritietojen, kuten moottoritietojen, muutos tulisi kuitenkin kokonaan ilmaiseksi ja ensirekisteröinnin hinta nousisi 30 eurosta 40 euroon.

 


Opel Vivaro uudistuu

Vain päivä sen jälkeen kun Renault ilmoitti uudesta Traficista, ilmoitti Opel uudistavansa Vivaron. Vivaron mukana tulee uudet turbodiesel moottorit :1,6 CDTI sekä kaksoisahdettu 1,6 BiTurbo CDTI. Uusien moottoreiden ansiosta Vivaron polttoaineen kulutus laskee jopa alle 6 l/100 km.
Vivaroa tullaan tarjoamaan umpi-, miehistö- sekä linja-autona. Perusmallin koripituus on noin 5 metriä ja pitkän version 5,4 metriä. Korkeuksia on aluksi kaksi.



Vienti vetää, tuonti vaisua

Helsingin sataman yksiköity tavaraliikenne oli alkuvuonna hienoisessa kasvussa. Tammi-helmikuun liikenne oli 1,5 miljoonaa tonnia, joka oli 1 % enemmän kuin vertailuajankohtana. Erityisesti viennissä alkanut hyvä kehitys jatkui, kasvu oli tammi-helmikuussa 6 %. Tuonti oli edelleen vaisua ja väheni 3 % viime vuoden alkuun verrattuna.

Kolmasosa yksiköidystä tavaraliikenteestä kuljetettiin konteissa ja kaksi kolmasosaa kumipyörillä. Kumipyöräliikenne oli kasvussa ja konttiliikenteessä oli pientä vähenemistä. Konttien määrä oli tammi-helmikuussa 62 000 TEU (-9 %) ja niissä kuljetettiin 0,5 miljoonaa tonnia (-3 %) tavaraa. Rekkoja ja perävaunuja kuljetettiin sataman kautta 76 000 kpl (2 %) ja niissä kuljetettiin 1,0 miljoonaa tonnia (3 %) tavaraa.

Laivamatkustajia oli helmikuussa 703 000 ja tammi-helmikuussa 1,3 miljoonaa matkustajaa. Matkustajamäärä oli lähes viimevuotisella tasolla. Matkustajaliikenteen hitaan kasvun syynä on, että joitakin aluksia on alkuvuonna huollettu telakalla tai ollut pois käytöstä muista syistä.

Eurostatin 18.3.2014 julkaisemassa tilastossa käy ilmi, että Helsinki oli vuonna 2012 Euroopan neljänneksi vilkkain satama matkustajamääriltään.


Uudenlaista yritysrahoitusta tarjolla EU:sta

Tekes järjestää 4.4. tilaisuuden uudenlaisesta EU:n rahoitusmallista kasvuhakuisille pk-yritykselle. Tilaisuudessa esitellään ja käydään läpi käytännönläheisesti pk-yrityksille suunnatun rahoitusinstrumentin vaiheet hakemisesta projektin päättämiseen.

Rahoituksen haku on aiempaa helpompaa ja nopeampaa. Rahoitustaso on 70 prosenttia. Rahoitusmalli on kolmivaiheinen.

Yksittäiset yritykset voivat hakea tätä rahoitusta, joka on tarkoitettu markkinaläheisille projekteille tulosten demonstroimiseen ja markkinapilotteihin. Tilaisuuden pääpuhujana on ohjelman pääsuunnittelija Bernd Reichert.

Ilmoittautuminen 21.3. mennessä.

Ohjelma ja ilmoittautumiset: https://tapahtumat.tekes.fi/tapahtuma/smeday


Rattijuoppous entisellä tasollaan

Poliisin julkaisemassa raportissa on esitetty liikennejuopumustapauksia koskevat vuositilastot ajalta 1.1.- 31.12.2013. Tilastot kattavat ne alkoholi- sekä huumaus- ja lääkeainetutkimukset, jotka on tehty verinäytteistä sekä ne alkoholipitoisuustutkimukset, jotka on tehty tarkkuusalkometrillä hengitysilmanäytteistä. 

Verinäytteistä tutkittavaksi tulleita tapauksia oli yhteensä 11 014 kpl. Näytteistä on tutkittu pyyntöjen mukaisesti verenalkoholipitoisuus 7 627 tapauksessa ja huumaus- ja lääkeaineet 4 500 tapauksessa. Lisäksi 1 897 tapauksessa on tutkittu ns. alkoholin jälkinauttiminen.

Verenalkoholin osalta 90,2 %:ssa tapauksista tulos ylitti rangaistavuuden rajan 0,5 ‰. Huumaus- ja lääkeaineiden osalta 92,0 %:a tapauksista oli positiivisia, ts. näytteestä todettiin vähintään yksi huumaus- tai lääkeaine. Yhteiskäyttötapauksia eli tapauksia joista on tutkittu sekä alkoholi että huumaus- ja lääkeaineet on ollut kaikkiaan 1 202 kappaletta. Näistä 82,4 % oli positiivisia huumaus- tai lääkeaineiden osalta ja 65,0 %:ssa tapauksista verenalkoholipitoisuus ylitti rangaistavuuden rajan 0,5 ‰.

Huumaus- ja lääkeainetutkimuksissa bentsodiatsepiinejä todettiin 63,8 %:ssa tapauksista ja vastaavasti amfetamiineja 50,5 %:ssa ja kannabista 33,8 %:ssa tapauksista.

Tarkkuusalkometrillä suoritettuja hengitysilman alkoholipitoisuustutkimuksia oli yhteensä 9 262 kpl. Hengitysilmanäytteiden osalta 87,6 %:ssa tapauksista tulos ylitti rangaistavuuden rajan 0,22 mg/L. Hengitysilmanäytteiden tilastojen lähde on poliisin valtakunnallinen tulostietojärjestelmä Polstat.

Muutokset aiempien vuosien tutkimustuloksiin ovat normaalin vaihteluvälin puitteissa. Vain tarkkuusalkometritutkimusten määrässä on lievää laskua useammalta vuodelta.

Tiedostoliite:
Liikennejuopumustutkimusten tilasto 2013


Pk-yritysten vienti kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä

Tullin julkiaseman tiedotteen mukaan pienten ja keskisuurten yritysten viennin arvo oli 1,9 miljardia ja tuonnin 3,6 miljardia euroa vuoden neljännellä neljänneksellä. Viennin arvo kasvoi kuusi prosenttia, tuonnin pysyessä edellisvuoden tasolla. PK-yritysten vientiä ovat nostaneet erityisesti keskisuurten yritysten viennin piristyminen. Pk-yritysten osuus kokonaisarvosta viennissä 14 % ja tuonnissa 24 % pysyi ennallaan edellisvuoden vastaavan ajanjaksoon verraten.

Lue lisää: Pk-yritysten vienti kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä


Tulli jakoi huomautuksia kymmenille ulkomaankilvissä oleville ajoneuvoille

Tulli, Poliisi ja Rajavartiolaitos järjestivät 12.3. pääkaupunkiseudulla yhteisen PTR-valvontaiskun. Iskun tuloksena Tulli määräsi yhteensä 67 ajoneuvoa ilmoittautumaan autoverotukseen lisäselvitysten antamista tai muita toimenpiteitä, kuten veroilmoituksen jättämistä tai kotipaikkapäätöksen hakemista varten.

Lue lisää: Tulli jakoi huomautuksia kymmenille ulkomaankilvissä oleville ajoneuvoille


”Rekkadirektiiviin” sopuratkaisu suomalaisponnistuksin

Euroopan parlamentin liikenneasiat käsittelevä valiokunta (TRAN) äänesti hetki sitten kuorma-autojen mittoja ja massoja koskevan direktiivin muuttamisesta.

Erityisesti Suomelle ja muille Pohjoismaille elintärkeä kysymys suurempien ajoneuvoyhdistelmien sallimisesta rajanylittävässä liikenteessä ratkesi myönteiseen kompromissiin. Positiivinen äänestystulos osoittaa, että Suomi voi saada tavoitteitaan läpi EU:ssa tehokkaalla edunvalvonnalla ja verkostoyhteistyöllä.

Lue lisää: ”Rekkadirektiiviin” sopuratkaisu suomalaisponnistuksin


Seuraavan sukupolven VW Crafterit Puolasta

Volkswagen ilmoitti valmistavansa seuraavan, vuonna 2016 markkinoille tuotavan ja puhtaasti Volkswagenin omaan suunnitteluun ja tekniikkaan perustuvan Crafter-sukupolvensa Puolassa. Tarkoitusta varten on perustetaan uusi noin 220 hehtaaria käsittävä tehdasalue Wrześniaan.

Tehdasalueen rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vielä tämän vuoden puolella.

 

 


Renault Trafic uudistuu

Renault julkaisi ensimmäiset kuvat uudesta, kevään aikana lanseerattavasta Trafic -pakettiautostaan.

Trafic saa samalla uuden 1,6 litran dCi -voimanlähteen. Kaksoisahtimella varustetun moottorin voimin polttoaineenkulutuksen kerrotaan painuvan alle 6 litraan sadalla kilometrillä.

Umpimallia tarjotaan aluksi kahtena pituutena ja korkeutena. Lisäksi tarjolle tulevat alusta- ja miehistömallit sekä minibussi.

Uudet Traficit valmistetaan Ranskassa, Sandouvillen tehtaalla.

Uuden Traficin ensiesittely on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toukokuun alussa ilmestyvästä numerosta.


Tamlans Oy:n NEGEA-ambulanssille valmistajan hyväksyntä

Volkswagen Amarok NEGEA on VV-Auto Group Oy:n ja Tamlans Oy:n vuonna 2012 esittelemä ambulanssikonsepti eli Amarok -pick-upin alustalle valmistettu moduulikorinen ambulanssi. Moduulikorirakenteen ansiosta sen hoitotilan ergonomia on voitu suunnitella alusta asti sairaanhoidon ehdoilla. Amarokin 180-hevosvoimainen TDI-moottori, 8-vaihteinen automaattivaihteisto sekä 4MOTION-nelivetotekniikka parantavat ambulanssin etenemiskykyä myös huonoissa olosuhteissa.

Lue lisää: Tamlans Oy:n NEGEA-ambulanssille valmistajan hyväksyntä


Tullin nimissä lähetetty uusia huijausviestejä

Kuluneen viikonlopun ja tämän päivän aikana on Lentotullin nimissä lähetetty useita kymmeniä uusia huijausviestejä.

Väärennetyt pankkipalvelusivustot on pystytetty kahdelle uudelle nettisivulle, jotka Viestintävirasto on nyt sulkenut.


LM550 - Suomessa viimeistelty mönkijä

Konekesko Oy Yamaha Motorin valikoima on laajentunut uudella Suomessa varustellulla LM550 traktorimönkijällä, joka pohjautuu Yamaha Grizzly  550 maastomönkijöihin. LM 550 on koviin pohjolan olosuhteisiin muunnettu traktorimönkijä, jonka muutostyöt on tehty kokonaan Suomessa. Traktorivarustelun tekee Raumalla toimiva Oy Laimu Ab, joka valmistaa myös LM TRAC-monitoimikoneita sekä turvaohjaamoja erilaisiin työkoneisiin.

Uudessa T3-luokan LM550:ssä on  Yamahan 4-tahtinen 550 kuutioinen moottori, jossa on elektroninen polttoaineensuihkutus (EFI). Mönkijässä on säädettävä istuin ja nelivedon voi kytkeä pois päältä tiellä ajettaessa. LM550 on myös saatavana ilman ohjaustehostinta tai automaattisesti nopeuden mukaan säätyvällä EPS-ohjaustehostimella.


Rajaliikenteen ennakkovarauspalvelun kokeiluhanke Vaalimaan raja-asemalla

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on päättänyt hankkia 14.3.2014 tehdyllä hankintapäätöksellä Rajaliikenteen ennakkovarauspalvelun kokeiluhankkeen GoSwift Suomelta. Kyseessä tulee olemaan palvelu, josta kuljettajat varaavat etukäteen aikaikkunan rajan ylitykseen. Kokeilu käynnistetään Vaalimaan raja-asemalla marraskuussa 2014.

Kokeiluhankeen tarkoituksena on testata miten ennakkovarauspalvelulla voidaan loiventaa ruuhkahuippuja tasoittamalla liikennemääriä pidemmälle ajalle, vähentää jonotusta, sujuvoittaa liikennettä, lisätä liikenneturvallisuutta ja pienentää investointitarpeita (mm. raja-aseman rekkaparkkiin) sekä helpottaa rajaviranomaisten työvoiman resursointia. Hankkeella ei pyritä vaikuttamaan rajaa ylittäviin liikennemääriin.

Kokeiluhanke toteutetaan Vaalimaan raja-asemalla, ja se tulee olemaan kaikille maksuton. Palvelun velvoittavuutta/pakollisuutta selvitetään vielä. Kokeilu koskee henkilö- ja tavaraliikennettä. Ennakkovarauspalvelu tulee koskemaan Suomesta Venäjälle suuntautuvaa liikennettä. Yhteistyö venäläisen osapuolen kanssa on jo myös käynnistetty. Tavoitteena on saada samankaltainen, osittain yhtenäinen ohjausjärjestelmä kummallekin puolelle rajaa, kumpaankin suuntaan kulkevalle liikenteelle. Venäjällä ennakkovarauspalvelu on ollut käytössä yhdellä Viron vastaisella raja-asemalla (Kunitsha Gora/Koidula) noin vuoden ajan.