TIP-Trailer services

Bosch sähköistää perävaunun akselin!

Bosch esittelee Hannoverin IAA:ssa puoliperävaunun, jonka akseliin on asemnnettu sähkömoottori. Sen avulla hyödynnetään jarrutusenergiaa, jota voidaan käyttää perävaunun kuorman hyväksi, esimerkiksi kylmäkuljetuksissa. Näin voidaan Boschin laskelmien mukaan säästää jopa 9000 litraa dieseliä vuodessa - perävaunun liikkeelllelähtö- ja kiihdytysavun lisäksi.

Sähkömoottoriratkaisu on myös jälkiasennettavissa perävaunuihin. Hintaa Bosch ei vielä ilmoita, mutta sanoo ratkaisun voivan säästää kuljetuskustannuksissa jopa 10 000 euroa vuodessa autoa kohti.


Ruotsi: Varo risaista AdBlue-järjestelmää!

Risainen AdBlue-järjestelmä voi koitua taloudelliseksi katastrofiksi. Siksi moni kuorma-autoilija maksaa järjestelmän poistamisesta, AdBlue jälkiasennuksiin erikoistunut Nmoab:n Stefan Ekljung varoittaa.

Ekljung on ollut mukana kehittämässä olemassa olevien AdBlue-järjestelmien poistamista, mikä on ollut tarpeen kun vanhoja kuorma-autoja ja työkoneita päivitetään täyttämään Euro6-vaatimukset. Se edellyttää uuden AdBlue-järjestelmän jälkiasennusta.

- Vanhojen AdBlue-järjestelmien pettäminen voi johtaa kuorma-autoja päivien, jopa viikkojen seisokkeihin. Jokainen voi laskea, miten kalliiksi se voi tulla auton omistajalle, Edljung toteaa.

- Kasvava, yhä suurempi virhelähde on tunnistimen, sensorin, viottuminen järjestelmän lukuisten sensorien joukossa. Seurauksena koko järjestelmä pettää ja auto kulkee sen jälkeen vain kävelyvauhtia - vaikka järjestelmä kaikilta muilta osin olisi täysin kunnossa. Jos kuljetusyrittäjä tuo auton korjaamolle jo neljännenkin kerran löytämättä varsinaista vikaa, vaikka osia on vaihdettu jo kymmenien tuhansien kruunujen edestä, silloin koko järjestelmän poistaminen ja korvaaminen uudella voi pelastaa konkurssilta, Edljung neuvoo.

AdBlue-viat kasautuvat Ruotsissa kuorma-autoihin, työkoneisiin ja kauhakuormaajiin.

(Transportnet.se)

 


Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun

Mercedes-Benzin raskaassa kuorma-automallistossa on avattu uusi luku, uudistunut Actros on ensiesitelty Berliinissä. Kun peitto 5.9 nykäistiin kuormurin päältä, huomio kiinnittyi ensimmäisenä auton peilittömyyteen.

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa nyt vakiovaruste. MirrorCam parantaa auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Kuljettajan tukena on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympäriltä. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä.

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

Actrosin polttoainetalous on parantunut aikaisempiin mallisukupolviin verrattuna. Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Aerodynamiikkaa parantavat taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Lue lisää: Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun



Taksi Helsingiltä kanta-asiakasohjelma – kyydissä istumalla VIP -asiakkaaksi

Taksi Helsinki haluaa kehittää asiakkailleen yhä parempia palveluita ja vastaa nyt kysyntään tarjoamalla uuden kanta-asiakasohjelman. Kanta-asiakkaille tarjotaan aluksi paljon toivottua ”jonon ohi” -palvelua.

Taksi Helsinki tuo asiakkailleen uuden kanta-asiakkuusohjelman, jolla halutaan varmistaa, että aktiiviset taksin käyttäjät saavat auton aina nopeasti ja luotettavasti - myös ruuhka-aikoina. Kanta-asiakkuusohjelma avataan alkuun vain Taksi Helsinki -mobiilisovelluksen käyttäjille.

Taksi Helsingin VIP-asiakkaat pääsevät aina autoa tilatessa jonon ohi. VIP-asiakkuuden saavuttaa ajamalla 10 Taksi Helsinki -sovelluksella tilattua taksimatkaa kahden kuukauden eli 60 päivän aikana. VIP -asiakkuuden edut ovat voimassa vähintään kuukauden.

Taksi Helsinki on investoinut mittaviin markkina- ja asiakastutkimuksiin tavoitteenaan selvittää asiakkaiden toiveita taksin käytölle. Tätä tietoa on nyt hyödynnetty kanta-asiakkuusohjelman luomisessa. Taksi Helsinki -kanta-asiakasohjelma otetaan käyttöön maanantaina 10.9. sovelluspäivityksen myötä.

Toimitus miettii minkälainen vaikutus palvelulla on yöllisiin taksijonotappeluihin


Amazon tilasi 20 000 MB Sprinteriä

Mercedes-Benz avasi 1.9. USA:n South-Carolina'n North Charlestonissa uuden autotehtaansa, jossa heti alettiin valmistaa uutta Sprinteriä USA:n ja Kanadan markkinoille. Uusia työpaikkoja amerikkalaisille avautui tehtaassa 900 ja väkeä pestataan 2020 mennessä vielä 400 lisää.

Ensimmäinen tehtaalla valmistunut Sprinter toimitettiin verkkokauppa Amazonille, joka on tilannut tehtaalta yhteensä 20 000 Sprinteriä. Tilauksellaan Amazon nousee maailman suurimmaksi Sprinter-ostajaksi.

Amazonin jättikauppa voidaan tulkita muistutukseksi presidentti Trumpin uhkauksille määrätä kovia rangaistustulleja eurooppalaisille autoille.

 


Maailman eniten myydyt pick-upit 1-6/2018


Fordin F-sarja on 1. sijalla.

Tammi-kesäkuussa 2018 maailmassa myytiin 2,9 miljoonaa uutta pick-upia, 4,5% enemmän kuin vastaavana aikana 2017. Ylivoimainen ykkönen oli edelleen Ford F-sarja (536 440 kpl, +3,2%), joista 96% myytiin USA:ssa ja Kanadassa. Toiseksi eniten myyty oli Chevrolet Silverado (323 716 kpl). Kolmanneksi sijoittui Dodge Ram Pick-up (283 698 kpl). Kolmen kärkimerkin pääasiallinen myyntialue oli Pohjois-Amerikka.

Neljänneksi sijoittunut Toyota Hilux oli maailman laajalevikkisin. 140 maassa Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Keski-Idässä, Euroopassa sitä myytiin 263 927 kpl. Viidenneksi sijoittui Isuzu D-Max (136 704 kpl). Paras kiinalainen oli Great Wall Wingle 5 12. sijalla. Paras saksalainen oli VW Amarok 16. sijalla.

(Vogel)


Uusi Kamux-myymälä Ouluun

Kamux laajentaa toimintaansa avaamalla uuden myymälän Ouluun tammikuussa 2019.

"Kamuxilla on ennestään Oulussa kaksi myymälää, yksi Oulunlahdessa ja toinen Ruskossa. Tämä tammikuussa Limingantullissa avautuva myymälä on noin 2 000 neliömetriä eli kooltaan Oulun myymälöistä isoin. Oulu on iso keskus, kun otetaan huomioon myös ympäröivien kuntien asukasmäärä, joten uuden myymälän myötä pystymme palvelemaan alueen asiakkaita entistäkin paremmin", maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo.

Lue lisää: Uusi Kamux-myymälä Ouluun


Merkittävä trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Toyota Material Handling Finland Oy:n mukaan Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja.

Myös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana.

Lue lisää: Merkittävä trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle


Ruotsi: Ympäristövyöhykkeitä 1.1.2020 alkaen

Ruotsin hallitus päätti 30.8.2018, että kunnille annetaan oikeus päättää ympäristövyöhykkeistä 1.1.2020 alkaen.

Ympäristövyöhyke luokka 1: (nyt voimassa: Ajo sallittu kaikille kevyille ajoneuvoille. Raskaita ajoneuvoja koskevat erikseen annetut määräykset.

Ympäristövyöhyke luokka 2: Sekä bensa- että dieselajoneuvojen on täytettävä vähintään Euro5 vaatimukset. 1.7.2022 alkaen dieselautojen on täytettävä vähintään Euro6 vaatimukset.

Ympäristövyöhyke luokka 3: Vain sähkö-, vety- ja kaasuautot raskaimpia myöten hyväksytään, jolloin kaasuautojen on täytettävä vähintään Euro6 päästövaatimukset.

Ympäristövyöhykemääräykset myöntävät poikkeuksia ajoneuvoille, joita käytetään tiettyihin tarkoin määriteltyihin tehtäviin kuten liikuntavammaisten tarpeisiin, kuljetustukeen ja kuljetuspalveluihin.


Lidl rakentaa lisää varastotilaa uuteen Järvenpään jakelukeskukseen

Järvenpäähän syksyllä 2018 valmistuvaan Lidlin kolmanteen jakelukeskukseen aletaan rakentaa lisää varastotilaa. Laajennuksella halutaan varautua tulevaan myymälämäärän kasvuun.

Rakennustyöt alkavat arviolta vuodenvaihteessa 2019 ja kestävät noin vuoden. Lisävarasto on kooltaan 12 500 neliötä ja se sulautuu huomaamattomasti nyt olemassa olevaan rakennukseen. Laajennusosa tulee sijoittumaan jakelukeskuksen itäpäätyyn, Lahdentien varteen.

- Järvenpään jakelukeskus tulee palvelemaan eteläisen Suomen myymälöitä ja lisäkapasiteetin tarve on olemassa myymälämäärän kasvun kautta, Lidl Suomen kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen sanoo.

Lue lisää: Lidl rakentaa lisää varastotilaa uuteen Järvenpään jakelukeskukseen


TTS panostaa metsäalan yrittäjien koulutukseen

Vuodesta 2015 alkaen TTS on tehnyt vahvaa yhteistyötä eri metsäalan toimijoiden kanssa metsäalan mikro- ja pk-yritysten kehittämisessä. Erityisesti Työtehoseura on keskittynyt yrittäjien ja yritysjohdon liiketoiminta- ja johtamisosaamisen kehittämiseen.

Vuonna 2017 TTS:n järjestämiin koulutuksiin osallistui yli 200 metsäalan yrittäjää, joista suurin osa suoritti yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon. Keväällä 2018 TTS koulutti noin 250 puunkorjuu- ja puunkuljetustehtävissä työskentelevää henkilöä korjuun, metsänhoidon ja metsänparannuksen suunnittelu- ja ohjausjärjestelmän käyttöön, joka tehostaa metsäalan toimitusketjua.

- Metsäala kasvaa ja investoi vahvasti tulevaisuuteen. Puunkorjuu-, puunkuljetus- ja metsänhoitopalveluja tarjoavien yritysten yrityskoot kasvavat ja alalla on positiiviset kasvuodotukset toteaa toimitusjohtaja Juha Ojala Työtehoseurasta.

Lue lisää: TTS panostaa metsäalan yrittäjien koulutukseen


Renault Trucksilta toisen sukupolven sähkökuorma-automallisto

Renault Trucks tuo markkinoille täysin sähköisten ajoneuvojen toisen sukupolven, johon kuuluvat Renault Trucks D Z.E. ja Renault Trucks D Wide Z.E sekä Renault Master Z.E. Uusi 3,5-26 tonnin mallisto sopii erityisesti kaupunkikäyttöön. Toisen sukupolven tuotesarja on seurausta yli kymmenen vuoden kehitysyhteistyöstä asiakkaiden kanssa, todellisissa käyttöolosuhteissa. Renault Trucks D sekä Renault Trucks D Wide Z.E. tulevat myyntiin Suomessa vuoden 2019 lopulla. Master Z.E. malliston lanseerausaikataulua ei ole vielä Pohjoismaiden osalta julkistettu.

Lue lisää: Renault Trucksilta toisen sukupolven sähkökuorma-automallisto


Ruotsi: Talvirenkaat kaikkiin pyöriin 1.6.2019

Ruotsin hallitus on päättänyt talvirengaspakosta kaikkiin pyöriin myös raskaille kuorma- ja linja-autoille. Vaatimus koskee sekä ruotsalaisia että ulkomaalaisia ajoneuvoja. Aiemmin talvirengaspakko koski vain vetävien akselien pyöriä. Uusi määräys astuu voimaan 1.6.2019 ja on voimassa aina 1.12.-31.3. välisenä aikana.

Ruotsin kuljetusyritykset tervehtivät ilolla uutta päätöstä. Toivomuksena on, ettö Ruotsin Tulli ja Rannikkovartiosto saisivat tehtäväkseen valvoa päätöksen toteutumista satamissa ja raja-asemilla.

- En haluaa enää nähdä toista talvea, jolloin Ruotsin tiet menevät tukkoon liikenneturvallisuutta vaarantavien ja mäissä luistelevien ajoneuvojen toimesta. Nyt loppuu raskaiden ajoneuvojen ajo ilman talvirenkaita, liikenneministeri Tomas Eneroth painottaa.


LVM: Mopo- ja moottoripyörästrategian valmistelu käynnissä

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja valmisteilla olevasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta. Strategian tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva mopojen ja moottoripyörien asemasta liikennejärjestelmän murroksessa ja luoda näkemys tavoiteltavasta tulevaisuuden visiosta. Lisäksi strategiassa pyritään nostamaan esiin keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet vision toteuttamiseksi. Lausuntojen määräaika on 30. syyskuuta 2018.

Strategian tarkastelukokonaisuudet koskevat mopojen ja moottoripyörien käyttöä ja sääntelyä sekä automaation vaikutuksia ja tiedon hyödyntämistä palvelujen kehittämisessä. Keskeisessä roolissa työssä ovat myös liikenneturvallisuuteen ja ympäristövaikutuksiin liittyvät kysymykset. Molempia koskevat haastavat kansalliset tavoitteet, joiden saavuttaminen edellyttää tehokkaita kehittämistoimia myös moottoroitujen kaksipyörien osalta.

Pitkän aikavälin tavoitteena on se, että vuonna 2030 Suomessa on erinomaiset edellytykset mopoilulle ja moottoripyöräilylle niin harrastus- ja liikkumismuotona kuin liiketoimintanakin. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajoneuvojen rakentamiseen ja muuttamiseen liittyvää hallinnollista taakkaa pyritään keventämään.

Lue lisää: LVM: Mopo- ja moottoripyörästrategian valmistelu käynnissä


Tieyhdistys: Investointi väyläverkkoon parantaa kilpailukykyä ja hyvinvointia

Elinkeinoministeri Mika Lintilä korosti Väylät&Liikenne-päivien avajaisissa Tampere-talossa 5.-6.9.2018 toimivan ja riittävän väyläverkoston, elinkeinoelämän menestyksen ja kansalaisten hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Toimivat yhteydet luovat Lintilän mukaan kasvua ja työpaikkoja.

- Väyläverkkoa ei pidä kehittää tyhjiössä, vaan yhteiskunnan tarpeita vastaavaksi. Meidän on entistä ennakoivammin kyettävä tukemaan elinkeinoelämän ja kansalaisten hyvinvointia tarjoamalla oikea-aikaisesti yhteyksiä sinne, missä niille on tarvetta. Liikenne- ja viestintäverkot ovat yhteiskunnan verisuonisto. Saavutettavuudella, väyläverkon kunnolla sekä turvallisella ja kustannustehokkaalla ihmisten ja tiedon liikkumisella on suuri merkitys erityisesti elinkeinoelämän kilpailukyvylle. Kasvua ja uusia työpaikkoja syntyy sinne missä yhteydet lähelle ja kauas toimivat ongelmitta, Lintilä toteaa.

Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman oli omassa puheenvuorossaan vahvasti samoilla linjoilla.

- Liikenneverkkoa tulee kunnossapitää ja kehittää pitkäjänteisesti vastaamaan elinkeinoelämän ja kansalaisten muuttuviin tarpeisiin. Väyliin investoiminen edistää koko maan kilpailukykyä ja ihmisten hyvinvointia, Wihlman sanoo.

Lue lisää: Tieyhdistys: Investointi väyläverkkoon parantaa kilpailukykyä ja hyvinvointia