Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Mercedes-Benz ennätyksiin raskaissa kuorma-autoissa vuonna 2018

Vuonna 2018 Suomessa ensirekisteröitiin 583 raskasta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa. Markkinaosuus nousi 20,14 prosenttiin, joka on merkin kaikkien aikojen ennätys. Rekisteröinnit lisääntyivät 7,8 prosenttia vuodesta 2017. Näillä kappaleilla Mercedes-Benz oli Suomen 3. suosituin kuorma-automerkki.

- Olemme panostaneet vahvasti oman myynti- ja huoltoverkostomme asiantuntemuksen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kiitos viime vuoden menestyksestä kuuluukin sekä omalle organisaatiollemme että uskollisille asiakkaillemme, jotka ovat luottaneet meihin ja tähtimerkkisiin kuorma-autoihin, Jouni Kummala sanoo.


Volvo ykkönen lataushybrideissä

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 4 908 uutta lataushybridiä. Volvoja tässä joukossa on 1 945 autoa, eli merkin markkina-osuus on 39,6 prosenttia ja osuus on tuplaantunut edellisvuodesta (20 prosenttia vuonna 2017). Kun kaikki ladattavat sähköllä kulkevat autot otetaan huomioon (lataushybridit ja täyssähköautot) Volvon markkinaosuus viime vuoden rekisteröinneistä on 34,2 prosenttia.

Suomen suosituin sähköllä ajettava auto on Volvo XC60. Vuonna 2018 rekisteröitiin 1 423 kpl XC60 T8 -mallia. Jo ennen XC60-mallin tuloa Volvolla oli 90-sarjassaan kolme lataushybridiä – S90, V90 ja XC90. Nyt 60-sarjaan tulee lataushybridit sekä V60- että S60-malleihin ja myöhemmin hybridimallisto täydentyy vielä XC40-mallilla.

- Elämme mielenkiintoista kehitysvaihetta. Ihmiset vaativat yhä enemmän sähköistettyjä autoja ja pyrimme vastaamaan asiakkaidemme nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin, kertoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Volvo on ilmoittanut, että kaikki vuonna 2019 ja siitä eteenpäin esiteltävät uudet Volvo-autot sisältävät sähkömoottorin.

Lue lisää: Volvo ykkönen lataushybrideissä


Hess voitti Salzburgin suuren johdin-nivelbussikilpailun

Merkittävä sveitsiläinen bussi- ja erikoisajoneuvovalmistaja Hess on voittanut Salzburgin kaupungin tarjouskilpailun 50 uudesta johdin-nivelbussista. Tilauksesta 15 bussia ovat 19-metrisiä. 35 bussia tulevat olemaan 25 m pitkiä 220-paikkaisia tuplanivel-johdinbusseja. 

Salzburgilla on ennestään liikenteessä suuri joukko Solaris Trollino johdinbusseja. 1000. Trollino otettiin käyttöön 2015.



Ikarus palaa kiinalaisin voimin

Kiinalainen sähköbussien valmistaja CRRC myi vuonna 2017 Kiinassa yli 5 000 sähköbussia. Hannoverin IAA-näyttelyssä se esitteli edistyksellisen 12-metrisen 81-paikkaisen (istuimia 22 kpl) San Bus King C12 sähköbussinsa.

Unkarilainen Ikarus oli maailman suurimpia bussivalmistajia Neuvostoliiton mahtiaikoina, merkittävä tekijä koko Euroopassa Suomea myöten. Sen jälkeen Ikarus on painunut taka-alalle. 

Nyt Ikarus tekee näyttävän paluun Euroopan markkinoille kiinalaisen CRRC:n avittamana. CRRC toimittaa vetolinjan 313 kWh akkuteholla ja 150 kW moottoriteholla, Ikarus tekee korin. 

CRRC-Ikarus yhteistyön lisäksi Eurooppaan ovat Kiinasta ehtineett sähköbussien yhteistekoon myös BYD-ADL sekä Alfabus-Basco Bus.

(Sustainable Bus)


Abidjan tilasi lisää Iveco Crealis BRT kaasu-nivelbusseja

Norsunluurannikon pääkaupunki Abidjan on lisännyt 50 Iveco Crealis kaasu-nivelbussitilaukseensa 26 nivelbussia lisää eli yhteensä 76 Iveco kaasu-nivelbussia. Niiden lisäksi Abidjan vastaanotti 13. joulukuuta 2018 yhteensä 400 muunlaisia Iveco-busseja.

Iveco Crealis CNG nivelbussien hiukkaspäästöt ovat lähes nolla ja typenoksidipäästöt vain noin 40% dieslpolttoaineeseen verrattuna.


Bogota tilasi 260 Scania tuplanivel kaasubussia lisää

Kolumbian pääkaupunki Bogota tilasi marraskuussa 2018 yhteensä 481 Scania kaasubussia BRT-joukkoliikennelinjoilleen. Nyt se on lisännyt tilaukseensa 260 Scania kaasubussia eli tilaus käsittää yhteensä peräti 741 kaasu-Scaniaa.

Scania kaasubussit vähentävät CO2-päästöjä jopa 20% maakaasulla, biokaasulla jopa 90%. Myös hiukkas- ja typenoksidipäästötö putoavat alle puoleen dieselpolttoaineeseen verrattuna. Tilatut bussit ovat Scania F340 HA 8x2 250 matkustajapaikan tuplanivelbusseja.

Bogota perusti ensimmäisen BRT-joukkoliikennelinjan vuonna 1992. Nyt sillä on 12 BRT-bussilinjaa, yhteensä 112 km, kuljettaen 1,7 miljoonaa matkustajamatkaa vuorokaudessa. 

Cartagenan kaupungissa Kolumbiassa toimii vuodesta 2015 kaikkiaan 227 Scania Euro6 kaasubussia.

 


Volvolta uuden sukupolven moottoreita

Volvo uudistaa D11 ja D13 moottorinsa Volvo FH, FM ja FMX kuorma-autoilleen ja Volvo 9700 ja 9900 busseilleen. Bussit saavat uudistetut moottorit jo kuluvan vuoden alusta.

Uudistetut moottorit alittavat Euro 6D päästörajat. Karttapohjainen I-See softa huomioi reitin topografian ja ohjaa sen mukaan vaihteiden valintaa, kiihdytystä ja moottorijarrutusta. Mukana on uusi vaihteidenkäyttöohjelma ja rullaustoiminto. Uudistettu D13  käy uudella VDS-5 matalaviskoosisella öljyllä ja uusilla männänrenkailla, jotka vähentävät sisäistä kitkaa ja polttoaineen kulutusta. 500 hv:n moottori alentaa polttoaineen kulutusta nyt samalla puritussuhteella kuin on 460 ja 420 hv:n muunnoksilla.


DAF XF tekee ennätyksiä

Saksalainen euroopanlaajuinen Hegelmann Transporte Group on ostanut 540 DAF XF480 vetoautoa Super Space ohjaamolla toimitettaviksi 2019 ja 2020. Autoilla on Paccar 483 hv:n MX-13 moottori sekä PCC Cruise control, LDWS, AEBS ja ACC.

Hegelmannilla on ennenstään yli 100 edellisen vuosikerran XF:ää. Hegelmannin kuljettajat arvostavat eniten Super Space ohjaamotiloja ja auton ajo-ominaisuuksia. 1998 perustettulla Hegelmannilla on 2000 kuorma-autoa, 2000 perävaunua ja 4000 työntekijää. Pääkonttori on Stuttgartin liepeillä ja sivukonttoreita on Espanjasta Kazakstaniin.

Hegelmanin suurtilaus on kolmas iso DAF-tilaus lyhyessä ajassa Renewin tilaamien 400:n ja Girteka Logisticsin tilamien 1500:n DAF:ien jälkeen.


Ruotsi: Volvo ykköseksi

Vuosi 2018 tuli ennätysvuodeksi uusien kuorma-autojen myynnissä Ruotsissa. Raskaissa kuorma-autoissa myynti kasvoi 0,1% 6203 uudella raskaalla ennätyksestä vuonna 2017. 

Volvoja rekisteröitiin 2629 kpl eli lisäystä 2,9% vuodesta 2017. Scaniaa rekisteöitiin 2479 kpl eli 0,5% vähemmän kuin 2017. Mercedes valloitti kolmannen sijan 653 uudella eli 7,8% vähemmän kuin 2017.

Markkinaosuuksista Volvolla on 42,4%, Scanialla 40,0% ja Mersulla 10,5%.

Alle 3,5 tonnin tavara-autoissa myynti kasvoi 2,2% ennätykseen 56 617 uusrekisteröintiin. VW oli ylivoimainen 16 930 uudella, seuraavina Ford 8595 kpl, Mercedes 6229 kpl, Renault 6047 kpl ja muut 4315 kpl.


Saksa: Autoliitto ADAC testaa EMS-pelastusdronea

Saksa "Autoliitto" ADAC on jo kymmeniä vuosia käyttänyt omaa helikopteria liikenneonnettomuuksien pelastuspalvelussa. Nyt ADAC ottaa askeleen tulevaisuuteen testaamalla miehitettyä dronea vastaavissa tehtävissä. Testialueiksi on valittu kaksi: Ansbach Baijerissa ja Reininmaan Palatinate. Testitoiminta aloitetaan keväällä 2019. Testejä johtaa Mümchenin yliopiston Institut für Notfallmedizin und Medizinmanagement INM. Käyttäön tulee Saksan Bruchsalissa valmistettava Volocopter drone.

Ensimmäinen väliraportti sähkötoimisen miehitetyn Volokopter dronen käytöstä pelastustoimissa on määrä julkistaa jo syksyllä 2019. Puolitoistavuotiseksi suunniteltu testirupeaman arvioidaan maksavana puoli miljoonaa euroa.

(Vogel)


Mercedes-Benz taksien ykkönen ja pakettiautojen kolmonen

Taksitoiminnan vapautumisesta ja tarjonnan kasvamisesta huolimatta Mercedes-Benz on säilyttänyt asemansa maan suosituimpana taksimerkkinä. Vuonna 2018 uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettiin 632 kappaletta, ja markkinaosuus oli 26,6 prosenttia. Toiseksi tuli Toyota (383 kpl) ja kolmanneksi ylsi Volkswagen (286).

Maan suosituin taksimalli on edelleen E-sarja, joka 421 autolla veti eron seuraaviin eli Toyota Aurisiin (195) ja Volvo V90:een (152). E-sarjan markkinaosuus oli 17,7 prosenttia. Sijalle 9 sijoittui Sprinter 82 autolla ja 17. sijalle C-sarja 47 autolla. Mercedes-Benzeistä maan 20 eniten myydyn taksimallin listalle mahtuivat myös Vito (38) ja B-sarja (30 kpl).

Lue lisää: Mercedes-Benz taksien ykkönen ja pakettiautojen kolmonen


Suomenlinnan lauttaliikenteessä uusi matkustajaennätys

Suomenlinnan lauttaliikenteessä saavutettiin uusi matkustajaennätys joulukuun lopulla. Lauttaliikenteessä tehtiin vuonna 2018 yhteensä 2,18 miljoonaa matkaa.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja edellinen matkustajaennätys on vuodelta 2016.

 -Olemme todella tyytyväisiä, että olemme voineet palvella entistä suurempaa määrää matkustajia, vaikka liikenteen määrässä ei ole tapahtunut muutoksia. Matkustajamäärien lisääntyminen on sijoittunut tasaisesti koko vuoden ajalle, joten kapasiteetti on riittänyt hyvin, toteaa Suomenlinnan Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Rain Mutka


Lappeenrannan paikallisliikenteeseen kaksi kaasubussia

Lappeenrannan kaupungin paikallisliikenteeseen tulee ajoon kaksi kaasubussia. Biokaasulla kulkevat bussit alkavat liikennöidä ensi maanantaina 7.1.2019. Kaasubussit eivät liikennöi tietyillä reiteillä, vaan ne voivat kulkea millä tahansa Lappeenrannan kaupungin paikallisliikenteen linjoilla.

Lappeenrannan kaupunki haluaa kaasubussien käyttöönotolla edistää kestävää kehitystä ja vähentää osaltaan liikenteessä syntyviä päästöjä, kertoo kaupungininsinööri Olli Hirvonen.

- Lappeenrannan tavoitteena on vähentää 50 prosenttia liikenteen päästöjä vuoteen 2030 mennessä. Tämä on yksi selkeä askel siihen suuntaan.

Lappeenrannan paikallisliikenteessä on jo nyt kolmasosa busseista uudenlaisia energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä Euro 6 -busseja.

Lue lisää: Lappeenrannan paikallisliikenteeseen kaksi kaasubussia


Uusi DSV Logistics Center on avattu

DSV Logistics Center, Suomen DSV-yhtiöiden uusi pääkonttori ja logistiikkakeskus Vantaalla on avattu.

DSV investoi tulevaisuuteen ja kasvuun rakennuttamalla nykyaikaisen logistiikkakeskuksen Vantaan Hakkilaan. 11 hehtaarin tontille rakennettiin varasto (40 000 m2 + 10 000 m2 parvi), terminaali (10 000 m2) ja toimisto (4 000 m2). Pelkästään varastorakennuksessa on tilaa noin 500 000 kuutiota. Sinne mahtuisi lähes viisi eduskuntataloa. Logistiikkakeskuksen sijainti Kehä III:n ja Lahdentien välittömässä läheisyydessä takaa erinomaiset yhteydet niin Vuosaaren satamaan kuin Helsinki-Vantaan lentokentällekin.

Rakennukset ovat energiatehokkaita ja moderneja työympäristöjä, jotka noudattavat DSV:n luomaa ja hyväksi havaittua omaa suunnittelua. Konttorin sisustuksen osalta tanskalainen design ja skandinaavinen tyyli ovat johtavia teemoja. Materiaalien valinnassa ja energia-tehokkuuden suunnittelussa on erityisesti pyritty ottamaan huomioon työntekijöiden hyvinvointi ja viihtyvyys.

Uusi, moderni logistiikkakeskus tukee DSV:n kasvustrategiaa. Kun varastointi ja siihen liittyvät lisäarvopalvelut sekä terminaalitoiminnot sijaitsevat samalla alueella, mahdollistaa se synergioiden tehokkaan hyödyntämisen sekä nopeuttaa läpimenoaikoja.

DSV Logistics Center kokoaa yhteen noin 500 DSV-yhtiöiden ja niiden alihankkijoiden työntekijää.


Moottorikelkkojen sääntelyä kevennetään

Nykyistä suurempien moottorikelkkojen käyttö mahdollistetaan tarkoitukseen soveltuvilla ja siihen erikseen osoitetuilla moottorikelkkailureiteillä.

Tasavallan presidentti vahvisti ajoneuvolain, ajokorttilain, maastoliikennelain ja tieliikennelain muutokset 28.12.2018.

Ajoneuvolakiin lisätään raskaan moottorikelkan määritelmä. Raskas moottorikelkka on omamassaltaan enintään 0,8 tonnia eli 300 kilogrammaa tavallisen moottorikelkan suurinta omamassaa enemmän. Lisäksi raskaassa moottorikelkassa saa olla kuljettajan lisäksi tilaa enintään neljälle henkilölle, kun taas moottorikelkassa saa olla kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle.

Raskaalla moottorikelkalla saa ajaa moottorikelkkailureitillä, jonka reitinpitäjä on arvioinut siihen soveltuvaksi ja merkinnyt moottorikelkkailureitti -liikennemerkkiin asennettavalla lisäkilvellä. Raskaan moottorikelkan kuljettamiseen vaaditaan T-luokan ajokortti.

Asetusmuutoksella moottorikelkan, raskaan moottorikelkan ja niiden perävaunujen suurimmaksi sallituksi leveydeksi moottorikelkkailureitillä säädetään 1,7 metriä. Tällä halutaan varmistaa, että ajoneuvot mahtuvat turvallisesti myös nykyisille moottorikelkkailureiteille.

Valtioneuvosto toimittaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle ja ympäristövaliokunnalle selvityksen moottorikelkkailureittien avaamisesta raskaille moottorikelkoille viimeistään toukokuun 2022 loppuun mennessä.

Lakimuutokset tulevat voimaan 31.12.2018.