Nesteen Naantalin jalostamolla suurseisokki

Nesteen jalostamolla Naantalissa alkaa elokuun puolivälissä kaksi kuukautta kestävä suurseisokki. Naantalin seisokissa viedään loppuun vuonna 2014 esitetty suunnitelma, jossa Nesteen Suomen jalostamoiden toiminnot integroidaan tiiviimmin yhteen ja johdetaan yhtenä kokonaisuutena. Nesteen Suomen jalostamokokonaisuus koostuu Porvoon jalostamon neljästä tuotantolinjasta ja viidennestä Naantalissa sijaitsevasta tuotantolinjasta.

Naantalin tuotantolinja valmistaa jatkossa dieseliä, bensiiniä ja erikoistuotteita kuten liuottimia ja bitumia. Lisäksi Naantalin tärkeänä roolina on tuottaa syöttöaineita kuten tyhjökaasuöljyä Porvoon tuotantolinjoille.  Naantalin terminaalikapasiteettia käytetään sekä Naantalissa että Porvoossa tuotettujen tuotteiden jakeluun.

Lue lisää: Nesteen Naantalin jalostamolla suurseisokki


Maastopaku testissä

Land Roverin Discovery on täysin uudistunut. Sen tunnistaa kuitenkin edelleen helposti ”lantikaksi”.

Laitoimme pakettiautomallin uudet ominaisuudet testiin, kuinka Discovery pärjäsi? Se selviää elokuun lopussa ilmestyvän Auto tekniikka ja kuljetus lehden uusimmasta numerosta 6/17!


Renault Trucks esittelee Power Truck Showssa Aaveajajan ja Maxispace-ohjaamon

Renault Trucks osastolla Power Truck Showssa on esillä T-sarjan asiakasautoja ja uutuutena erikoisvarusteltu Maxispace-ohjaamoinen esittelyauto. Palace hallissa on lisäksi näytillä tämän vuoden Suomen markkinoille tuotu maansiirron järeä uutuusmalli: Renault Trucks C-sarja.

Renault Trucks osastolla on esittelyssä saksalaisen SDL Lager & Logistik GmbH / Dirk Müllerin omistuksessa oleva näyttävä T Ghostrider. Käsin tehty kynäruiskumaalaus oli yhteensä 160 työtunnin projekti, joka työllisti maalausyrityksen koko henkilökunnan kolmeksi kuukaudeksi. T-sarjalainen kynäruiskumaalattiin omistaja Müllerin suosikkielokuvan, Ghost Rider – aaveajaja mukaan, joka perustuu Marvel-kustantamon Aaveajaja-supersankarisarjakuviin. Vuonna 2007 ilmestyneen elokuvan pääosaa näytteli Nicolas Cage.

Lue lisää: Renault Trucks esittelee Power Truck Showssa Aaveajajan ja Maxispace-ohjaamon



Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2017 palkitaan Härmässä

Vuoden Kuormaauto Suomessa 2017, Volvo FH, vastaanottaa palkintonsa perjantaina 11.8. Power Truck näyttelyssä Härmässä. Palkinnon luovuttaa Kansainvälisen Vuoden Kuorna-auton valitsevan järjestön (International Truck of the Year Organisation) puheenjohtajalta, italialaiselta Gianenrico Griffini'lta.

Palkinnon on muotoillut Fiskarsissa toimiva lasipaja Bianco Blu, jonka johtaja Tarmo Maaronen on työskennellyt ja hakenut oppinsa mm. Italian taidelasipuhaltamoista

Samalla Suomen Volvolle luovutetaan Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton 2014, Volvo FH, pienoispalkinto täydentämään Suomen Volvo Trucks Finlandin palkintokaappia.

 


Lada: Paluu Eurooppaan Saksan kautta

Venäjän autokauppa on ollut kovassa lamassa 2013 lähtien. Kolmen miljoonan uuden auton kauppa on pudonnut ja on viime vuoden noususta huolimatta vain  1,43 miljoonassa. Samalla sen parhaat vientimarkkinat ovat tuupertuneet: Ukraina, Kasakstan, Valkovenäjä. Aasian ja Pohjois-Afrikan markkinoilla korkeat tullit ja verot panevat kampoihin.

Avtovaz Ladan taloudelliset luvut ovat syvällä punaisissa. Ladaa pitäisi myydä 500 000 vuodessa nollatulokseen, myynti makaa 266 000:ssa. 

Saksa on pitkään nähty porttina Euroopan markkinoille. Siellä Ladalla on perinteisesti tukijoukkonsa maanviljelijöissä, metsänhoidossa ja omassa fani-joukossa. Renault-Nissanin vahva ote Avtovazista on nostanut esille uuden Lada Vestan, Samara-kokoluokan ulkonäöltään ja tekniikaltaan vahvasti "länsimaistuneen" henkilöauton. Siltä odotetaan samaa iskukykyä hinnaltaan edullisena ja luotettavana kuin "Renault-Dacialla" kaikilla Euroopan markkinoilla Ranskaa myöten.

Saksassa myynti on alkanut. Pohjoismaiden maahantuoja aloitti Ruotsissa viime vuonna. Suomeen ensiesittelyä on kaavailtu vielä tämän vuoden aikana.

 


Rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Uudistus toteutetaan ministeriön mukaan hallitusti, vaiheittain sekä hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen.

Hallituksen päätöksestä kertoivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja elinkeinoministeri Mika Lintilä Helsingissä 9. elokuuta.

- Suomen henkilö- ja tavaraliikenteessä kilpailu toimii maalla, merellä ja ilmassa, mutta ei kiskoilla. Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Kilpailun avaaminen edistää myös lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia kaluston saatavuuden helpottuessa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Lue lisää: Rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu


Siemens toimittaa 100 veturia DB:lle

Siemens ja DB Cargo AG ovat sopineet sadan veturin toimittamisesta. Deutsche Bahnin rahtiyhtiö käyttää ottaa Siemensin sähköiset Vectron veturit käyttöön Rein-Alpit-väylälle, joka käsittää Saksan, Itävallan, Sveitsin, Italian ja Alankomaat. Siemensin Munchenissä sijaitsevassa tehtaassa valmistettavien vetureiden toimitus aloitetaan vuoden 2017 lopulla.


Miehittämättömiä rahtikoneita 2020 luvun alussa

Miehittämättömät rahti ilma-alukset voisivat olla todellisuutta seuraavan vuosikymmenen alkuvuosina, käy ilmi UBS evidence lab:in tekemästä tutkimuksesta.

Osana tutkimusta tehdyssä noin 8 000 henkilön kyselytutkimuksessa todettiin myös, että vaikka useimmat ihmiset olisivat haluttomia lentämään matkustajina miehittämättömillä lentokoneilla, eivät he panisi vastaan, jos rahtia kuljetettaisiin sillä tavalla.

Miehittämättömät rahtialukset toisivat myös säästöjä, ei pelkästään miehistön palkoissa, vaan paremmin optimoituina reitteinä jolloin säästettäisiin polttoainetta.

Myös ilmailun vakuutusmaksukustannukset vähenisivät sadoilla miljoonilla dollareilla, raportissa lisättiin.


Venäläis-suomalaisella yhteistyöllä älyä rajanylityksiin

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja venäläinen ITS Russia allekirjoittivat yhteistyösopimuksen älyliikenteen kehittämiseksi. Cavlane-hankkeen tavoitteena on tuottaa erityisesti rajanylitystä palvelevia uusia palveluja, tuotteita ja standardeja. Yhteistyöhön tavoitellaan mukaan yrityksiä koko Euroopan tasolla. Cavlane liittyy Venäjän teollisuus- ja kauppaministeriön ajamaan hankkeeseen luoda automaattiajoa tukevien liikenneratkaisujen tiekartta.

Hankkeessa esimerkiksi testataan älyliikenteen palveluita autoilijoille ennen ja jälkeen rajanylityksen, kuten Nuijamaan raja-asemalla rajanylityksen sujuvuutta helpottavaa jonotuksesta varoittavaa dataa ja EU:n ajoneuvoviestinnän standardoituja varoitusviestejä.

Lue lisää: Venäläis-suomalaisella yhteistyöllä älyä rajanylityksiin


Ilmailun turvallisuus hyvällä tasolla alkuvuonna

Suomalaisen kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuus oli edelleen hyvällä tasolla vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Onnettomuudeksi luokiteltavia tilanteita ei tapahtunut. Läheltä piti -tilanteissa toisena osapuolena oli useimmissa tapauksissa drone (miehittämätön ilma-alus). Vakavia vaaratilanteita aikataulunmukaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui kaksi kappaletta. Muussa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui yksi vakavaksi vaaratilanteeksi luokiteltu tilanne. Edellisenä vuonna vastaavaan aikaan onnettomuuksia ei myöskään ollut tapahtunut ja vakavia vaaratilanteita oli ollut yksi.

Kuitenkin toisella neljänneksellä ilma-alusten väliset läheltä piti -tilanteet ilmassa sekä kiitotiepoikkeamat ovat lisääntyneet edellisvuoteen nähden. Läheltä piti -tilanteissa toisena osapuolena oli useimmissa tapauksissa drone (miehittämätön ilma-alus/lennokki). Nämä tilanteet tapahtuivat pääosin ulkomailla. Dronejen Suomessa aiheuttamia läheltä piti -tilanteita on ollut kolme kappaletta vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla.


Tampereen valtatien valaistusta uusitaan 8 - 11.8.2017

Valaistustyö sulkee 8-11.8.2017 klo 18.00-6.00 joka ilta keskimmäiset ajokaistat Tampereen valtatiellä Turussa välillä Vahdontie-Pohjoiskaari. Kaistat avataan takaisin liikenteelle aamulla klo 6.00 mennessä.

Poikkeuksellinen nopeusrajoitus 50 km/h koko urakan ajan molemmissa ajosuunnissa. Paikalla liikenneopasteet. Työkoneita liikenteen seassa.


Mazda satsaa polttomoottoriin uudessa tulevaisuusvisiossa

Mazda Motor Corporation julkisti tänään pitkän aikavälin Sustainable Zoom-Zoom 2030 -vision, joka määrittää suuntaviivat yhtiön teknologian kehitykselle vuoteen 2030 saakka. Osana uutta visiota Mazda suunnittelee myös seuraavan sukupolven Skyactiv-X-moottorin lanseerausta vuonna 2019.

Uuden vision puitteissa Mazdan tavoitteena on muun muassa yhtiön autojen keskimääräisten well-to-wheel-hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoden 2010 tasosta 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Mazdan mukaan parhaat tulokset saavutetaan, kun vähäpäästöisen polttomoottoriteknologian kehityksen hedelmät yhdistetään voimalinjan muiden osien tehokkaaseen sähköistämiseen. Vuodesta 2019 alkaen Mazda alkaa lanseerata myös sähköautoja ja muuta sähköistä voimansiirtoteknologiaa sellaisilla markkina-alueilla, joilla suuri osa sähköenergiasta tuotetaan uusiutuvilla tai päästöttömillä energianlähteillä tai joilla tietynlaisten polttomoottoriautojen myyntiä rajoitetaan ilmansaasteiden vähentämiseksi.

Osana Mazdan tulevaisuus visiota yhtiö esittelee Skyactiv-X-moottorin, joka on Mazdan mukaan maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu bensiinimoottori, jossa hyödynnetään puristussytytystä, eli polttoaine-ilmaseos syttyy spontaanisti männän puristuksessa. Skyactiv-X-moottorin pitäisi Mazdan mukaan vähentää kulutusta 20–30 prosentilla ja lisätä vääntöä 10–30 prosenttia nykyiseen SKYACTIV-G-bensiinimoottoriin verrattuna.

Lue lisää: Mazda satsaa polttomoottoriin uudessa tulevaisuusvisiossa


Kesän aikana yli kaksi miljoonaa junamatkaa

Junamatkustuksen suosio on jatkanut kasvuaan kesän aikana. Kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yli kaksi miljoonaa matkaa, kokonaisuudessaan matkamäärät ovat tänä vuonna kasvaneet +8 prosenttia. Kesällä matkustettiin erityisesti Säästölipuilla, joita oli tarjolla kaksinkertainen määrä.

Kesä oli täynnä erilaisia tapahtumia, joihin VR varautui ylimääräisillä junilla. Festarijunat Provinssirockiin Seinäjoelle ja Ilosaarirockiin Joensuuhun olivat suosittuja viime vuosien tapaan. Myös Kotkan meripäivät ja Mikkelin asuntomessut vetivät lomakansaa raiteille ja matkamäärät moninkertaistuivat. VR:än internetsivuilla vierailtiin yli kuusi miljoonaa kertaa ja kaukoliikenteen lipuista ennätykselliset 80 prosenttia ostettiin sähköisistä itsepalvelukanavista.

Vuonna 2014 aloitettu ohjausvaunukalustohankinta on saatu päätökseen ja junissa on noin 1700 uutta, 200 km/h nopeudella kulkevaa asiakaspaikkaa.

Myös VR:n lähiliikenteen matkamäärät ovat voimakkaassa kasvussa, kesän kasvu oli yli 20 prosenttia. Kasvua edesauttoi lähiliikennealueen laajentuminen Riihimäeltä Tampereelle asti. Samalla uuden alueen hinnat laskivat niin ikään noin 20 prosenttia.


Finnairin kehitys Aasian reiteillä jatkui heinäkuussa

Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi heinäkuussa 11,6 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta, ja liikenne myydyillä henkilökilometreillä (RPK) mitattuna kasvoi 13,6 prosenttia. Matkustajia oli kuukauden aikana 1,12 miljoonaa eli enemmän kuin koskaan aiemmin (aiempi ennätys kesäkuulta 1,10 miljoonaa). Finnairin matkustajakäyttöaste kasvoi heinäkuussa 90,2 prosenttiin. 

Finnairin suurimman liikennealueen eli Aasian kapasiteetti kasvoi heinäkuussa 14,8 prosenttia, ja liikenne kasvoi 19,8 prosenttia korkean matkustajakäyttöasteen (92,6 prosenttia) myötä. Reittitarjonta oli pääpiirteissään sama kuin vertailukaudella, mutta erityisesti vuoroja Tokioon ja Hongkongiin oli edellisvuotista enemmän. Amerikan-liikenteen kapasiteetti pysyi suunnilleen viimevuotisella tasollaan ja Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 10,8 prosenttia muun muassa uusien kesäkausireittien ja neljän uuden A321-kapearunkokoneen myötä. Kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi 6,3 prosenttia mutta liikenne supistui 7,8 prosenttia suurimpien kotimaanreittien käyttöasteiden laskun takia.

Lue lisää: Finnairin kehitys Aasian reiteillä jatkui heinäkuussa


Itäväylä palautuu vähitellen vanhaan uomaansa

Helsingissä Kalasataman keskuksen Redin rakennustöiden vuoksi tilapäiselle kiertotielle siirretty Itäväylä palautetaan takaisin entiselle reitilleen vaiheittain keskiviikkona 9.8.2017 klo 21.00 alkaen, kun idän suunnasta keskustaan kulkeva liikenne palautuu suoristetulle Itäväyllälle. Autoliikenne idän suunnasta Pasilaan siirtyy suoristetulle Itäväylälle 16.8.2017 alkaen. Keskustasta sekä Pasilasta itään kulkeva autoliikenne palautuvat suoristetulle Itäväylälle ja Hermannin rantatie avautuu liikenteelle 1.9.2017 alkaen.

Itäväylä kulkee Kalasatamassa Redin työmaan kohdalla katetussa tilassa. Syksyn aikana liikenne saatetaan pysäyttää työmaan kohdalla joidenkin työvaiheiden vuoksi mutta pysäytykset ovat kestoltaan lyhyitä.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.