MAN - Vaihtoautot

Automaattinen sammutusjärjestelmä pakolliseksi uusiin busseihihin

Norjassa on viime vuosina sattunut keskimäärin 49 bussipaloa, Ruotsissa peräti 122 bussipaloa vuodessa. Vaikka niissä ei ole sattunut kuolonuhreja, suurkatastrofin mahdollisuus on ollut ilmeinen. Puola muistuttaa tuhoisimmalla bussipalolla, joka vaati 13 kuolonuhria vuonna 2005.

Lue lisää...


Koronan haasteet

Transport-Hosike-oy
Transport Hosike Oy:n kuljetukset ovat pääasiassa erikoiskuljetuksia.

Tiukat rajoitukset eri maissa ovat johtaneet uusien toimintatapojen miettimiseen myös kuljetusalalla. Erityisen haasteellista tämä on ollut ulkomaan liikenteessä, kun maiden rajoja ylitetään jopa useamman kerran. Transport Hosike Oy:n omistaja Jarkko Hosike avasi, miten liikennöinti on ylipäätään ollut koronan jyllätessä mahdollista.

Lue lisää...


Varasto1.fi Oy aloittaa Suomessa

Virossa 1994 perustettu sisälogistiikan tuotteita ja palveluita myyvä Laomaailm AS jalkautuu Suomeen. Yritys on saavuttanut kotimaassaan markkinajohtajan aseman ja myynyt tuotteitaan myös Latviassa ja Suomessa. Suomeen perustettu tytäryhtiö Varasto1.fi Oy aloittaa toimintansa joulukuussa 2020 ja tarjoaa koko palvelukonseptin myös suomalaisille asiakkaille kotimaisin voimin. Valikoimiin kuuluvat varastohyllyt, metallihuonekalut, nostolaitteet, pientarvikkeet sekä täydellinen mittaus-, suunnittelu- ja asennuspalvelu. Varasto1.fi Oy aloittaa toimintansa kolmen hengen palveluhenkisen myyntitiimin voimin.



Ruotsi: Sähkö-Temsaa halvalla ja vety-Solarista

Temsa-sähköbussi

Turkki lähtee kilpailuun sähköbussimarkkinoista hinnaltaan edullisella sähkö-Temsalla. Ruotsin Öckerö Göteborgin kupeessa on tilannut kuusi 9-metristä Temsa MD9 electriCityä. Se tarjoaa 26 istumapaikkaa ja noin 30 seisomapaikkaa. PEM-järjestelmän sähkömoottori antaa 100 kW tehoa ja jopa 250 km toimintamatkaa.

Lue lisää...


Yutong sai 1002 bussin tilauksen

Yutong-U12_529x300

Kiinan suurin bussivalmistaja Yutong - yli 130 000 vaihtoehtopolttoaineella kulkevan bussin valmistaja yli 350 kaupunkiin 24 maassa - on saanut maailman suurimman bussitilauksen. Kyse on 1002 bussi toimituksesta Qatariin - Qatariin perustettavasta kokoonpanotehtaasta. Tilauksesta 741 on sähköbussia, maailman suurin sähköbussitilaus, asetettavaksi liikenteeseen jalkapalloilun FIFA World Cup kisaan Qatarissa 2022.

Lue lisää...


Ford aloittaa akkujen kokoonpanon Turkissa

Ford Otosan valmistaa täyssähköiset E-Transitit Euroopan markkinoille. Nyt yhtiö on ilmoittanut uudesta investoinnista sähköiseen liikkumiseen. Ford Otosan rakentaa parhaillaan akkukokoonpanotehdasta Kocaelin tuotantolaitokseen Turkkiin, joka on Fordin suurin hyötyajoneuvojen tuotantokeskus Euroopassa. Akkukokoonpano alkaa Kocaelissa vuonna 2022.

- Olemme nyt alkaneet työskennellä akkukokoonpanotehtaan rakentamiseksi, jonka ovat suunnitelleet kokonaan Ford Otosan -insinöörit. Tämä on tärkeä askel kohti Kocaelin laitoksen tekemistä Turkin ensimmäiseksi ja ainoaksi yhdistetyksi sähköautojen tuotantolaitokseksi, Ford Otosanin toimitusjohtaja Haydar Yenigün toteaa.


GM vetäytyy Nikolasta

Kolme kuikautta kesti yleinen innostus GM:n osallistumisesta Nikola sähkö/vetykuorma-auton ja Badger pick-upin kehittelyyn. Nyt GM vetää hätäjarrua lopettamatta silti kokonaan yhteistyötä. Tilalle tulee aiesopimus vety-polttokennojärjestelmän toimittamisesta Nikolalle.

Lue lisää...


VW-autourheilu päättyy, kaikki voimat sähköautoiluun

VW-Autourheilu_529x300

Volkswagen lopettaa kaikki autourheilutoimintansa keskittyäkseen kokonaan sähköautoiluun. 169 työntekijää Volkswagen Motorsport GmbH:ssa siirretään muihin tehtäviin emoyhtiössä. 

Varaosatoimitukset Polo GTI R5:een ja Golf GTI TCR:ään jatkuvat vielä pitkään. Polon rallimuunnoksen tuotanto päättyy 2020 loppuun mennessä, yhtiöstä kerrotaan.

Lue lisää...


Yhteistyö vahvistaa Ähtärin johtoasemaa Pohjois-Euroopan alumiinivenevalmistuksessa

Suurin osa Pohjois-Euroopassa myytävistä alumiiniveneistä rakennetaan Ähtärissä. Kaupungin alumiinivenevalmistus kasvaa edelleen, kun Campnou Oy aloittaa Alukin-venemallien rakentamisen Ähtärissä. Alukin Boats Sweden AB:n ja Campnou Oy:n yhteistyö alkoi vuonna 2019, ja siitä lähtien se on lisääntynyt ja löytänyt uusia tapoja. Tavoitteena on aina ollut, että jonain päivänä Campnou alkaa rakentaa valmiita, täysin varusteltuja veneitä. Alukin-veneiden lisääntyvä kysyntä on vauhdittanut suunnitelmia ja johtanut sopimukseen, että Campnou alkaa rakentaa joitain Alukin-venemalleja valmiiksi asti jo vuoden 2020 lopulta alkaen.

- Olemme todella onnellisia ja ylpeitä tästä sopimuksesta Alukinin kanssa. Noin vuosi sitten teimme päätöksen, että Campnoun tulisi muuttaa strategiaansa siten, että joskus tulevaisuudessa yritys olisi johtava alumiiniveneiden sopimusvalmistaja pelkkien alumiinirunkojen sijasta. Alukin tuotteineen, kasvutavoitteineen ja upeine ihmisineen on meille ihanteellinen kumppani, kertoo Outi Hietakangas, yksi Campnou Oy:n omistajista.

Lue lisää...


Alankomaat: Enemmistö kuorma-auton kuljettajista ei noudata ajo- ja lepoaikoja

Ajo-ja-lepoajat_529x300

Yli puolet kuorma-autonkuljettajista Alankomaissa eivät noudata lakimääräisiä ajo- ja lepoaikoja. Selvityksen tekijät, De Monitor Magazine ja kuljettajien ammattiyhdistys CNV, perustaa selvityksensä noin 1800 kuljettajan haastatteluun.

Lue lisää...


Ruotsi: Trailer Trucking Festival pidetään 2021

Trailer-Trucking-Festival_529x300

Ruotsin Trailer Magazinen kustanataja Albinson &Sjöberg ja Mantorp Park ovat sopineet Trailer Trucking Festivalin pitämisestä 27.-28.8.2021 Mantorp Parkissa. Kyse on aiesopimiksesta.

- Näemme että alalla on suuri tarve tavata tämäntapaisessa tilaisuudessa. Samalla olemme hyvin nöyriä epävarman nykytilanteen edessä, lehtikustantamone  toimitusjohtaja Eva-Marie Andersson sanoo.

Lue lisää...


Sammuta aina!


Trans Partanen Oy:n kuljettaja Antero Vallius (vas.) saa opastusta uuden FH-Volvon saloihin Volvon kuljettajakouluttajalta Matti Putkirannalta.

Trans Partaselle lähti ajoon uusi Volvo FH500 TC. Auton luovutuskoulutuksen yksi tärkeimmistä muistutuksista oli se, että tyhjäkäynti on myrkkyä Euro6-moottoreille.

Lue lisää...


VW up! Cargo - Astetta pienempi pakettiauto

Volkswagen palaa pienten pakettiautojen markkinoille Volkswagen up! Cargo -pakettiautolla. Volkswagen up! Cargon kantavuus on 433 kg ja tavaratilan tilavuus 0,93 m3. Volkswagen up! Cargo -pakettiauton hinnat alkavat 16 382,15 eurosta.

Volkswagen up! Cargo -pakettiauto perustuu 5-oviseen Volkswagen up! -henkilöautoon. Se on varustettu 1,0-litraisella 48 kW:n (65 hv) bensiinimoottorilla ja viisivaihteisella manuaalivaihteistolla. Bensiinimoottorin vääntö on 91 Nm (2950–3150 r/min). Volkswagen up! Cargon yhdistetty kulutus on 5,1 l/100km ja CO2-päästöt 117 g/km. Henkilöautosta tehdään pakettiautoversio asentamalla siihen Verhoomo Sorsan tekemä ”pakettiautosarja”. Auton alkuperäiset takaistuimet toimitetaan aina auton mukana, joten auton voi halutessaan palauttaa takaisin henkilöautoksi.

Lue lisää...


Ajoneuvojen päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia koskeva arviomuistio lausunnoille

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 1. joulukuuta 2020 lausuntokierrokselle arviomuistion, jossa kuvataan ajoneuvojen käyttäjien teettämien päästömanipulaatioiden nykytilaa sekä mahdollisia uusia sääntelyvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia.

Arviomuistio ja siitä annetut lausunnot toimivat ajoneuvojen päästömanipulointeja koskevan lainsäädäntöhankkeen alkusysäyksenä. Hankkeen tarkoituksena selvittää keinoja, joilla voidaan tehostaa päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia. Tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä.

Lue lisää...


Renault Trucks laajentaa sähköautomallistoaan


Renault Trucks laajentaa sähköautojen mallistoaan. Keskiraskaiden mallien akkutarjonta laajenee ja jatkossa D ja D wide-malleihin on saatavilla myös 66 kWh akustot. Samalla Master Z.E. täyssähköpakettiautojen mallisto laajenee kattamaan myös 3,5 t -mallit. Renault Trucks täyssähköautojen mallisto kattaa ajoneuvot painoluokissa 3,1 t–26 t. Sähköpakettiautojen toimintamatka on jopa 400 kilometriä.

Lue lisää...