Kysyntäpiikki voi yllättää kuorma-automarkkinoilla

Sisu Auto arvioi, että ensi vuoden alusta voimaan tuleva Euro 6 – päästönormi aiheuttaa vielä tämän vuoden loppupuolella selvän kysyntäpiikin kuorma-automarkkinoilla. Järeimmän luokan kuorma-autojen kysyntää lisäävät myös 1.10.2013 voimaan astuvat raskaan liikenteen 76- ja 68 tonnin yhdistelmäpainot.

Asiasta kirjoittaa Sisu Auton toimitusjohtaja ja pääomistaja Timo Korhonen blogissaan Sisun nettisivuilla.

Lue lisää: Kysyntäpiikki voi yllättää kuorma-automarkkinoilla


TomTom NeverLost 5 Hertzillä

Hertz (www.hertz.fi) ja TomTom (www.tomtom.com) julkistivat yhteistyössä NeverLost 5 -navigointijärjestelmän, jonka voi etukäteen varata käyttöönsä autovuokrauksen yhteydessä. NeverLost 5 -navigointijärjestelmä perustuu muokattuun TomTom VIA 135 Business Edition -laitteeseen, joka sisältää elinikäiset karttapäivitykset ja IQ Routes -reittipalvelun. Laitteita on saatavana Hertzin asiakkaille yli 700 merkittävällä lentokentällä ja kaupungeissa 18 eri Euroopan maassa – mukaan lukien Suomi. Navigointijärjestelmiä otetaan käyttöön yli 8 000 kappaletta seuraavan kahden vuoden aikana.


Kubota 845 tulee...

Uusi Kubota Forestin 845 on pieni, kiltti, mutta raju, sanovat sen nähneet. Se tulee markkinoille talven myötä. Se vetää 12 tonnia puukuormaa 8 pyörällä Steg IV 190 hv Sisu Dieselillä pudotetulla painopisteellä vaunussa, maaston mukaan toimivalla hydrostaattisella vaihteistolla, 26,5-pyörillä, 10 m nosturilla ja "umpisuojatuilla" hydrauliikkaletkuilla, uudella kuskiystävällisellä ohjaamolla, FlexGate jousituksella... (Kty)



EcoLog ELGP ajaa uusille urille

Ruotsin EcoLog AB on esitellyt puun maastokuljetukseen ELGP "vaunujunan", jolla on kaksi telivaunua kytkettyinä toisiinsa "tuplanivelaisalla". Yhdistelmän etupäässä on ohjaamo ja  nosturi 10 m ulottuvuudella, ja takimmaisena perävaunun kuormatason alla 279 hv:n Mersu-moottori, polttoaine- ja hydraulisäiliö ja pumppu. Se takaa matalan painopisteen. Perävaunun kuormataso on lähennettävissä metrin verran, jolloin puutavaranosturi ei joudu rasitukseen pisimmällä ulottuvuudellaan. Aisarakenne mahdollistaa perävaunun kääntämisen 25 astetta sivuille minkä lisäksi perävaunu voidaan työntää 80 cm kummallekin sivulle ajolinjasta. ELGP painaa noin 19 tonnia ja kantaa 20 tonnia kuormaa. Kuormausta varten ohjaamo ja nosturi voidaan nostaa 1,3 m ylös, josta on mainio näkyvyys perävaununkin kuormaamiseen. Ohjaamo kallistuu 15 astetta sivuille ja 5 astetta taaksepäin tarvittaessa. Kuormaa kuljetettaessa ohjaamo lasketaan ala-asentoon. (Kty)


Taloudellisempi Ford Transit Connect

Ford on julkistanut tuovansa markkinoille täysin uuden Ford Transit Connectin, joka kuuluu luokkansa taloudellisimpiin malleihin. Transit Connect ECOnetic -mallin polttoaineen yhdistetty kulutus on 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km - parannusta yli 30 prosenttia nykyiseen malliin verrattuna.

Transit Connect ECOneticin moottorina on 1.6-litrainen ja 95-hevosvoimainen Duratorq TDCi. Transit Connect on ensimmäinen Ford-pakettiauto, jonka moottorivalikoimaan kuuluu 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori. Kahdesti Vuoden moottoriksi valitun moottorin polttoaineen yhdistetty kulutus on 6,0 l/100 km ja CO2-päästöt 129 g/km. 1.6 Duratorq TDCi -diselmoottorista on saatavana kaksi tehoversiota, 75 hv ja 95 hv.


Nisula menestyy Norjassa

Östlandske Maskinservice AS (ÖMS) Norjan Enebakk´ssa, joka vastaa Lännen traktorien myynnistä viikinkimaassa, on ottanut vastuulleen myös Nisula Forest Oy:n metsäkoneiden myynnin. Elmia Wood näyttelyssä 12,5 tonnin Nisula N5 herätti suurta kiinnostusta. Sillä on uusi runko, 10 cm pitempi akseliväli kuin N4:llä, 160 hv:n 708 Nm:n Sisu-moottori, joka kuluttaa 5 - 10% vähemmän polttoainetta kuin N4. Ulottuvuus on 9 m ja teleskooppivarrella 10 m. (Kty)


Ramirent ja Cramo yhdessä Venäjää valloittamaan

 Konevuokrausalan toiseksi ja kolmanneksi suurimmat yritykset Euroopassa, suomalaiset Ramirent ja Cramo ovat perustaneet yhteisyrityksen tarkoituksella vallata vankka jalansija Venäjän rajusti kasvavilla, jättimäisillä rakennustyömailla. Molemmat yhtiöt on listattu Helsingin OMX-pörssissä. Ramirentin liikevaihto oli viime vuonna ennätysmäiset 714 M€ ja voitto ennen veroja 83 M€. Samaan tasoon uskotaan kuluvanakin vuonna lamasta huolimatta. Ramirent käyttää vuosittain noin 100 M€ koneiden hankintaan. Cramon liikevaihto on lähes samaa luokkaa.

- Konevuokrauksesta on tullut tehokas puskuri ja suhdannevaihteluiden tasaaja rakennusyrityksille. Olemme jopa ostaneet koneita mm. Destialta ja NCC:ltä, jotka sitten vuokraavat niitä tarvittaessa meiltä. Rakennusliikkeet vastaavat 68% liikevaihdostamme. Metsä-, kaivos-, telakka- ja öljynjalostusteollisuudet ovat kasvavia asiakkaita. Vuokraamme kaikkea porakoneista nostokurkiin ja torninostureihin, ja lisäksi myös lisäpalveluja ja kokonaisratkaisuja, Ramirentin konsernijohtaja Magnus Rosén toteaa. (Kty)


Metsähaukka tuulilasissa

"The Forest Falcon" eli "Metsähaukka" on ruotsalais-norjalaisen teknologiayrityksen, Optean, HUD-järjestelmä (Head Up Display). HUD nostaa tärkeimmät mittarit kuviksi ja luettaviksi tuulilasiin helpottamaan kuljettajan toimintaa. HUD tuli ensin tunnetuksi suihkuhävittäjälentäjien apuvälineenä, mm. asejärjestelmien kohteeseen lukittavana tähtäimenä. Sittemmin sitä on myös kalliimmissa autoissa. Optean HUD nostaa mittarilukemat metsäkoneen tuulilasiin helpottaen merkittävästi metsäkoneen kuljettajan työtä. Tuulilasiin nousee esimerkiksi valittuun puunrunkoon kohdistetun tähtäimen antama tieto rungon läpimitasta milleissä. (Kty)                                                         


Jan Teir vetämään Wasalinea

Jan Teir on nimitetty varustamoyhtiö NLC Ferryn toimitusjohtajaksi. Hän oli sitä ennen Westenergyn toimitusjohtaja. NLC Ferryn Wasaline harjoittaa autolauttaliikennettä M/S Wasa Expressillä Vaasa-Uumaja välillä otettuaan haltuunsa edeltäjän, RG Linesin konkurssipesän. Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta omistavat yhdessä NLC Ferryn. Wasa Expressin alkutaival oli vaikea lukuisten teknisten vikojen vuoksi ja aiheutti aloitttavalle yhtiölle odottamattomia vastoinkäymisiä. Kesäkauden alusta liikenne on kuitenkin lähtenyt käyntiin hyvin. Wasa Expresss ottaa 800 matkustajaa ja rahtikapasiteetti on noin yksi km kuormauspituutta.

 


Dentonin taisteluhämähäkki hyökkää metsään

Englantilaisen keksijä-suunnittelijan Matt Dentonin 6-jalkainen, 1900 kg painava "Mantis" on maailman suurin robotti, joka näkee metsän työmaakseen. Se nostaa lasiohjaamon kuljettajineen 2,8 metrin korkeuteen, josta on hyvä näkyvyys työmaalle. Mantis toimii myös radio-ohjattuna.

Denton on kehitellyt toimivia pienempiä robottihämähäkkejä jo 12 vuotta. 5 vuotta sitten hän sai rahoitusta 10 - 300 tonnin robottihämähäkkien kehittämiseen. "Aloitettiin tällaisella 2-tonnisella", Denton sanoo. 6-jalkainen kävelevä Mantis on metsätöiden ohella tarkoitettu myös mm. kaivos- ja poraustöihin.

Ensimmäisen kävelevän metsäkoneen esitteli jo 1997 suomalainen Plustech/Timberjack (nyt John Deere). Laite ei edennyt tuotantovaiheeseen. (Kty)


Wille täytti 30, tulossa radio-ohjattu

Ei tiennyt Vilakoneen omistaja Vilho Lankinen, mihin johtaisi kahdelle "ylioppilaalle" 1978 antamansa tehtävä kehittää kunnon kuormaaja. Siitä tuli työkone Wille. Toinen "ylioppilaista" Kimmo Suominen on yhä talossa kehityspäällikkönä. Toinen "ylioppilaista" poistui näyttämöltä pian Willen syntymän jälkeen. "Oltiin tavallisen hulluja kun tarttuttiin haasteeseen. Se johti ensimmäiseen pienoismalliin, jossa oli hydraulinen vaihteisto ja runko-ohjaus", Suominen muistelee.

Synttärijuhlat vietettiin kesäkuun puolivälissä tehtaalla Loimaalla 550 juhlavieraan, työntekijöiden ja asiakkaiden läsnäollessa. Näytillä oli mm. Willen 16 erilaista etukuormaajaa, leikkuria ja muita erikoistyökaluja. Vieraille väläytettiin tulevaisuuskuvia Tampereen yliopiston, Willen, Bosch Rexrothin kehittelyn alla olevasta miehittämättömästä,  radio-ohjatusta Willestä. (Kty)                                                                         


Hyötyajoneuvot siivittivät Ford-myyntiä Euroopassa

Fordin uusi hyötyajoneuvomallisto kiinnostaa asiakkaita eri puolilla Eurooppaa, mikä auttoi Fordia kasvattamaan toukokuun kokonaismarkkinaosuutta 8,3 prosenttiin 19 maata käsittävällä markkina-alueella. Fordin markkinaosuus hyötyajoneuvoissa oli 9,2 prosenttia. Henkilöautoissa Euroopan viiden suurimman maan (UK, Saksa, Ranska, Italia ja Espanja) markkinaosuus ponnahti toukokuussa 2,4 prosenttiyksikköä 8,7 prosenttiin.

EU-alueen henkilöautomarkkinaa tarkasteltaessa Ford pärjäsi hyvin, kun sen myynti laski toukokuussa vain 0,3 prosenttia. Koko markkina kutistui toukokuussa 5,9 prosentilla. Tiedot käyvät ilmi ACEAn (European Automobile Manufacturers’ Association) tilastoista.

Suomessa Ford oli toukokuun ensirekisteröintitilastojen mukaan kolmanneksi myydyin henkilöauto ja toiseksi myydyin hyötyajoneuvo. Suomi oli toukokuussa Euroopassa Fordin viidenneksi parhaan kokonaismarkkinaosuuden (10 %) saavuttanut maa. Edellä olivat Iso-Britannia, Turkki, Irlanti ja Unkari.


Toyota SpotMe-varoitusjärjestelmä

Toyotan uusin turvallisuutta edistävä tuote on Toyota SpotMe-järjestelmä. Se on Toyotan ratkaisu estämään liikenteestä johtuvia onnettomuuksia varastoissa ja tuotantolaitoksissa.

Sisäänrakennetuilla suunta-herkillä sensoreillaan SpotMe havaitsee trukit ja jalankulkijat risteyskohdissa ja antaa varoituksen risteävästä liikenteestä. Varoitusyksikkö alkaa vilkkua, kun potentiaalinen törmäysvaara havaitaan, jolloin kulkuneuvot ja jalankulkijat ymmärtävät hidastaa ja pysähtyä risteyksiin.

Toyota SpotMe on erityisesti suunniteltu suojaamaan työntekijöitä, kulkuneuvoja ja rahtia.


Kansainvälinen Vuoden Linja-auto 2014

valitaan Itävallassa 30.8. - 2.9. 2013 suoritettavan testiviikon perusteella. Vertailtavina ovat Mercedes, Setra ja Van Hool. Valinnan suorittaa vuonna 1990 perustettu International Bus & Coach of the Year tuomaristo, joka koostuu 19 Euroopan maan johtavan ammattilehden edustajista. Tuomaristo valitsee vertailutestin perusteella joka toinen vuosi Vuoden Bussin kaupunki- ja lähiliikennebusseista valikoituneesta haastajajoukosta. Joka toinen vuosi valinta kohdistuu kaukoliikenne- ja matkailulinja-autoihin. Suomea on tuomariston perustamisesta lähtien edustanut Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti.


Maken Autokoulu

järkkää sulle kortin kuin kortin moposta rekkaan ja dösään. Googlaa Maken Autokoulu. (ilmoitus)