MAN - Vaihtoautot

Kevytperävaunu kasvattaa jarrutusmatkaa merkittävästi!

Moottori testasi kevytperävaunun vaikutusta jarrutusmatkoihin täydellä kuormalla 100 km/h -nopeudessa. Jarrutuskoe paljasti, että pelkkään auton jarrutusmatkaan verrattuna yhdistelmän jarrutusmatka kasvaa liki 15 metriä. Peräkärry ylikuormattuna vaikutukset ovat jarrutusmatkoihin ja ajokäytökseen ovat vieläkin dramaattisempia. Testi julkaistaan keskiviikkona 24.6. ilmestyvässä Moottorissa.

Lue lisää...


Daimler kuorma- ja linja-autoihin tarjolla jo nyt väistöavustin - pakolliseksi EU:ssa 2022

Perinteinen ja yleinen onnettomuus raskaiden kuorma-autojen ja linja-autojen kohdalla on törmäys oikealle käännyttäessä kuolleessa kulmassa kevyeen liikenteeseen, pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Siksi EU vaatii uusiin kuorma-autoihin vuodesta 2022 lähtien väistöavustimen, ja kaksi vuotta myöhemmin saman kaikkiin liikenteessä oleviin vastaaviin. Saksassa vaaditaan jo heinäkuusta 2020 uusiin kuorma-autoyhdistelmiin väistöavustin.

Lue lisää...


Jyväskylän Kuljetus 2021 -messut siirtyvät vuodelle 2022

Kuljetusalan ykköstapahtuma Suomessa, Kuljetus 2021 -messut, on päätetty siirtää vuodella eteenpäin. Kuljetus 2022 -messut järjestetään Paviljongissa Jyväskylässä 19.-21.5.2022.

Tapahtuma oli alun perin tarkoitus järjestää vuoden 2021 toukokuussa. Koronakriisi on kevään aikana kääntänyt taloustilanteen nopeaan taantumaan ja siirtänyt suurten tapahtumien aikatauluja niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vuoden aikalisällä voidaan varmistaa, että tapahtumasta saadaan laadukas ja mittava. Samalla näytteilleasettajina olevat yritykset saavat väljyyttä järjestelyaikatauluihinsa.

Lue lisää...



Jönköpingiin mahtavasti myös kaasu-Scaniaa


Scania kuittaa Volvon tiedotteen 49 Volvo sähkö-nivelbussista Jönköpingin kaupunkiin omalla tiedotteellaan 84 kaasu-Scaniabussista Jönköpingiin.

Ostaja on joukkoliikenneyhtiö Bivab, joka sijoittaa 65 Scania Interlinkíä, 13 Scania Citywide Suburbania ja 6 Scania Citywideä Jönköpingin paikallisliikenteeseen. Kaikki 84 toimivat E6-moottoreilla ja biokaasulla. Interlink on 14,3 m pitkä niiaava matalalattiabussi, Citywide on 14,9 m pitkä 3-akselinen niiaava ja Citywide 12 m pitkä.

Lue lisää...


Tuotekehittäjä pärjää


Vaikka syksyllä 2018 lavajärjestelijä toimi hyvin, sitä on sittemmin kehitetty edelleen.

Ennen ei ollut kaikki paremmin, kun ajatellaan teknisiä laitteita. Kehitys etenee oivaltamisen ja tuotekehityksen kautta. Suomalaiselle metalliteollisuudelle tärkein vientimarkkina on Eurooppa. Markkinointi sanelee osaltaan, mikä kilpailevista vaihtoehdoista menestyy.

Lue lisää...


Rovaniemen lentoasema täyttää 80 vuotta

Rovaniemen lentoasema täyttää pyöreät 80 vuotta kesäkuun 21. päivänä. Vain puoli vuotta sitten uudistetulla ja laajennetulla lentoasemalla on tärkeä rooli Lapin matkailun ja Suomen saavutettavuuden mahdollistamisessa.

Rovaniemen lentoaseman rakennustyöt käynnistyivät vuonna 1939. Jo seuraavan vuoden kesäkuussa Aero Oy käynnisti säännöllisen reittiliikenteen Rovaniemelle Helsingistä. Lento kesti useita tunteja, sillä välilaskut tehtiin Tampereella, Vaasassa, Kokkolassa, Oulussa ja Kemissä ennen Rovaniemelle laskeutumista. Sieltä kone jatkoi edelleen Sodankylään ja Petsamoon.

 Lentoasema perustettiin toisen maailmansodan aikana. Sodassa tuhoutuneen kentän jälleenrakennustyöt käynnistyivät vuonna 1948, ja samana vuonna säännöllinen reittiliikenne aloitettiin uudelleen.

Lue lisää...


Tietoa liikennemäärien kehittymisestä saatavilla nyt yhdestä paikasta

Kuinka nopeasti liikenne toipuu korona-kuopasta? Tietoa liikennemäärien kehittymisestä saatavilla nyt yhdestä paikasta

Liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandin uusi palvelu kokoaa yhteen ja jakaa tietoa rautatie- ja tieliikenteen liikennemääristä. Palvelun avulla voi ensimmäistä kertaa Suomessa seurata liikennemäärien kehittymistä graafisesti. Nyt julkistettu palvelu hyödyttää niin yrityksiä, muita organisaatioita kuin päätöksentekijöitä sekä asiasta kiinnostuneita kansalaisia.

Lue lisää...


Logistiikan digitalisaatiostrategia lausunnoille

Liikenne- ja viestintäministeriön hanke logistiikan digitalisaatiostrategiasta etenee lausunnoille. Hankkeen tavoitteena on tukea ja vahvistaa digitalisaatiokehitystä logistiikkasektorilla kohti tehokasta ja kestävää logistiikkaa. Strategian tueksi toteutettiin myös logistiikan digitalisaatiota koskeva ilmastoselvitys. Lausuntoja voi antaa 19.8.2020 asti.

Lue lisää...


Moduulituotantoa

Ajolinja-lehti ja Alucar-toimitusjohtaja Anssi Alasaari
Ruotsalaisen puuauton tuntee kolmeakselisuudesta, alumiinivanteista ja kiinteästä nosturista.

Alucarilla on jokainen komponentti ja sen asennus mietitty loppuun asti. Puuautovarustaja tunnetaan näyttävästä alumiinista, mutta kyllä terästäkin saa. Alucar varustaa 360 puuautoa vuodessa.

Lue lisää...


Romutuspalkkiosta hyötyä ilmastonmuutokselle, liikenneturvallisuudelle, kiertotaloudelle ja talouden elvytykselle

Koronakriisin aiheuttamat taloudelliset menetykset vavisuttavat koko autoalaa – myös autojen kierrätystä. Autojen kierrätys on osa autoklusteria, joka työllistää Suomessa lähes 50 000 henkilöä. Työpaikkojen menetykset, lomautukset ja konkurssit ovat todellisia ja osin jo toteutuneita uhkia. Työpaikkojen säilyminen on keskeinen tekijä Suomen talouden ja hyvinvoinnin pelastamiseksi. Yksityistä kulutusta ei saa tukahduttaa työttömyyden lisäämisellä tai edes sen uhkakuvien muodostumisella.

Lue lisää...


Selvitys: Toimenpiteitä tarvitaan Itä-Suomen pääväylillä

Itä-Suomen logistiikkaselvitys on valmistunut. Selvityksen tavoitteena oli tarkastella Itä-Suomen alueen elinkeinoelämää ja sen merkitystä koko Suomelle. Työssä tarkasteltiin kuljetusten tarpeita ja tarvittavia toimenpiteitä. Merkittävimmiksi kehittämiskohteiksi tunnistettiin väyläverkon korjausvelan vähentäminen ja päätieverkon palvelutason parantaminen sekä viitos- ja kuutoskäytävien kokonaisvaltainen kehittäminen. Myös vesi- ja lentoliikenteen kehittäminen osana vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä ja kansainvälisiä kuljetusketjuja on erittäin tärkeää.

Selvitys tehtiin yhteistyössä Pohjois-Savon ELY-keskuksen, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen, Etelä-Karjalan liiton, Etelä-Savon maakuntaliiton, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Pohjois-Savon liiton, Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa.

Lue lisää...


Helsingin kaupunkipyörien toiminta-alueen ja -ajan laajennus suunitelmissa

HKL ryhtyy valmistelemaan kaupunkipyöräpalvelun laajennusta. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.

Päätös koski tässä vaiheessa vain suunnittelun jatkamista. Laajennuksen toteutuminen edellyttää sitä, että hankkeelle myönnetään lisärahoitus kaupungin talousarviossa syksyllä.

Lue lisää...


Raimo Haavikko MAN-myynnin johtoon 15.6.

Raimo Haavikko, MAN-myyntipäällikkö

Raimo Haavikko on siirtynyt 15.6. K Auto Oy:n palvelukseen MAN kuorma-, linja- ja pakettiautojen myyntipäälliköksi vastuualueenaan koko Suomi sekä yhteydet valmistajaan Traton Group'iin.

Traton Group, entinen VW Truck & Bus AG, on VW-konsernin hyötyautoista vastaava tytäryhtiö, johon kuuluvat MAN:n lisäksi Scania, Volkswagen Caminhoes e Onibus ja RIO.

Lue lisää...


Helsinki selvittää sähköpotkulautojen käyttöä

Helsinki tutkii sähköpotkulautojen käyttöä datakokeilun avulla. Tavoitteena on ymmärtää, miten sähköpotkulautoja, yhteiskäyttöisiä pyöriä ja muita niin sanottuja micromobility-palveluja käytetään kaupungissa. Samalla kokeillaan miten uudenlaiset liikkumisen datat voivat tukea turvallisen ja kestävän kaupunkiliikenteen suunnittelua. 

Helsinki käynnisti maaliskuussa kokeilun, jossa sähköpotkulautojen ja muiden micromobility-palvelujen käyttöä tutkitaan uudenlaisen liikkumisdatan avulla. Kokeilu toteutetaan ranskalaisen Vianova-yrityksen, liikkumispalvelujen tarjoajien, Helsingin kaupungin sekä kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingin yhteistyönä.

Lue lisää...


PostNord rakentaa uuden terminaalin Pirkkalaan

PostNord-terminaali, Tampere, PirkkalaPostNordin uudet Tampereen Pirkkalaan nousevat tilat koostuvat 4 000 neliömetrin kokoisesta terminaalista sekä 400 neliömetrin kokoisista toimistotiloista. 4,2 hehtaarin kokoiselle tontille tullaan rakentamaan myös 7 000 neliömetrin kokoinen varastorakennus, johon PostNordilla on etuvuokraoikeus. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä uusissa tiloissa ensi kesänä.

Uusi Tampereen terminaali on osa PostNordin verkostostrategiaa, jonka keskiössä ovat omat terminaalit kotimaan liikenteen, tuontiliikenteen ja vientiliikenteen kannalta strategisissa kaupungeissa: Vantaalla, Turussa ja Tampereella.

- Uudistamme logistista verkostoamme niin, että pystymme toimittamaan lähetykset nopeammin ja vastuullisemmin koko Suomeen. Kolmion Etelä-Suomen kartalle muodostavat Turun, Vantaan ja Tampereen terminaalit toimivat verkostomme selkärankana, ja kolmion sisällä liikkuu merkittävä osa Suomen tavaraliikenteestä. Erityisesti tällä triangelialueella pystymme jatkossa toimittamaan paketteja hyvinkin nopeasti, ketterästi ja kustannustehokkaasti. Ohjaamalla tuontiliikenne suoraan päämäärää lähimpänä olevaan pääterminaaliin lajiteltavaksi vältymme turhilta välikäsittelyiltä ja voimme vähentää merkittävästi ajokilometrejä ja samalla päästöjä isoimpien kaupunkien välillä, PostNordin Chief Operations Officer Jani Ståhlhammar kertoo.

PostNord on aiemmin operoinut Tampereen alueen kuljetuksia kumppanuussopimuksella kolmannen osapuolen kautta. Alueen ottaminen omaan hallintaan on tärkeä askel yrityksen strategian toteuttamisessa.

Uudet tilat rakentaa Pohjoismaiden johtava modernien logistiikkakiinteistöjen rakentaja NREP Logicenters. Logicentersin tavoitteena on lämmittää lajittelukeskus geoenergialla ja tuottaa osa rakennuksen sähköenergiasta aurinkovoimalla. Yhtiö on keskittynyt kehittämään logistiikkakiinteistöjä, joilla on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki ja alhainen energiankulutus.

- On hienoa, että PostNord Oy valitsi kumppanikseen juuri meidät. Pääsemme hankkeessa toteuttamaan modernin kiinteistön, jossa hyödynnetään monipuolisesti uusiutuvaa energiaa. Uskomme, että PostNord Oy tulee menestymään uusissa tiloissaan, Logicenters Finlandin kaupallinen johtaja Jarkko Äikää sanoo.

Tampereen terminaalin paikan Kurikantiellä Pirkkalassa ratkaisi sen keskeinen sijainti hyvien liikenneyhteyksien päässä mistä suunnasta tahansa katsottuna. Tontti sijaitsee raskaalle liikenteelle ja terminaalistruktuurille suotuisassa paikassa.

PostNord uudisti Turun terminaalinsa vuonna 2019, ja Tampereen jälkeen triangelin tulee sulkemaan uusi Vantaan terminaali viimeistään vuonna 2022. Omien pääterminaalien lisäksi PostNordin logistiseen verkostoon kuuluu 19 alueterminaalia Maarianhaminasta Rovaniemelle.