Teboil

Range Rover Sport mallistoon ladattava hybridi

Jaguar Land Rover esitteli Range Rover Sportiin ensimmäisen PHEV ladattavan hybridimallinsa. Hybridiuutuus on aito Range Rover Sport, jossa on jatkuva älykäs neliveto, kahluusyvyys täydet 850 mm ja se soveltuu myös vetotehtäviin 2500 kilon vetopainon myötä.

PHEV hybridissä sähkömoottoriin on yhdistetty uusi 2,0 litrainen Ingenium bensiinimoottori. Mallinimen P400e tuntevassa hybridissä yhdistelmä tuottaa 404hv (221kW) kokonaistehon ja 640 Nm:n väännön.

Hybridin toimintasäde pelkän sähkön voimin on NEDC-mittaustavan mukaan 51 kilometriä, jolloin ajon aikaiset CO2-päästöt ovat nollassa. Yhdistetty CO2-päästöarvo on 64 g/km ja yhdistetty EU-kulutus 2,8 l/100 km. Pikalatauspisteessä akkujen lataus täyteen vie vain 2 tuntia ja 45 minuuttia. Tavanomaisessa 10 ampeerin latauspisteessä lataus täyteen vie noin 7,5 tuntia.

Lue lisää: Range Rover Sport mallistoon ladattava hybridi


Volvo Finland Ab:n Markkinointi- ja viestintäjohtajaksi Christoffer Lundén

Christoffer Lundén (46) on valittu Volvo Finland Ab:n markkinointi- ja viestintäjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään 23.10.2017.

Lundén on viimeksi toiminut KSF Median Markkinointijohtajana, jossa hän vastasi kuluttajamyynnistä ja -markkinoinnista. Koulutukseltaan Lundén on kauppatieteiden maisteri.

 

 


Biokaasutehtaat sulautuivat

Gasum Biotehdas Oy, Kuopion Biotehdas Oy ja Honkajoen Biotehdas Oy sulautuivat Oulun Biotehdas Oy:öön 30.9.2017. Sulautuneet yhtiöt ovat näin ollen lakanneet olemasta. Yhtiöt ovat Gasum Oy:n täysin omistamia tytäryhtiöitä ja toisilleen sisaryhtiöitä ja sulautumisen tarkoituksena on ollut yksinkertaistaa Gasum-konsernin yhtiörakennetta.

Sulautuvien yhtiöiden sopimukset ovat siirtyneet automaattisesti Oulun Biotehdas Oy:lle sulautumisen yhteydessä, eikä sopimusosapuolen vaihtuminen aiheuta toimenpiteitä asiakkaille.



St1 haluaa tuottaa uusiutuvaa dieseliä Göteborgissa 2020

Energiayhtiö St1 jatkaa investointien sarjaa, joka tähtää uusiutuvan dieselin tuotannon aloittamiseen vuonna 2020 Ruotsissa Göteborgin jalostamollaan. Yhtiö on allekirjoittanut uusiutuvan dieselin tuotantoyksikön teknistä suunnittelua ja lisenssiä koskevan sopimuksen Haldor Topsoen kanssa. Yksikkö integroitaisiin St1:n jalostamoon. Yksikön rakentamisesta tehdään lopullinen investointipäätös, kun suunnitelmat ovat valmiina keväällä 2018 ja vaadittavat ympäristöluvat on saatu. Yhtiö ilmoitti heinäkuussa investoivansa 40 miljoonaa euroa jalostamon vedyntuotantoyksikköön. Vedyntuotantoyksikkö on ensimmäinen askel uusiutuvan dieselin tuotannon investointiohjelmassa, jonka tavoitteena on tuottaa 200 000 tonnia uusiutuvaa dieseliä vuodessa.


VR Group kaavailee 30 hallintotyöpaikan päättämistä

VR Group suunnittelee konsernipalveluidensa uudistamista osana yhtiön kilpailukyvyn parantamista. Kyse on Helsingissä pääkonttorissa sijaitsevien HR-, IT-, talous- sekä ympäristöyksikön mahdollisesta uudelleen organisoinnista. Kyseisiä toimintoja koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat lokakuun aikana.

Neuvottelut koskevat yhteensä 130 työntekijää. Suunnitellut muutokset koskevat tämän hetken arvion mukaan noin 30 työntekijää, joiden työsuhde voi päättyä tai muuttua. Suunnitelman tavoitteena on parantaa yhtiön kilpailukykyä yhä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Neuvottelujen piirissä ei ole suoraan VR:n junaliikenteeseen tai palveluihin liittyvää henkilöstöä. VR Groupilla on yhteensä 7 500 työntekijää.


Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel

Energiayhtiö St1 on kehittänyt uuden, yhtiön mukaan, kustannuksia ja päästöjä vähentävän MPÖ Plus -dieselin työkoneille. Vaativat testit läpäissyt St1 MPÖ Plus pohjautuu uusinta teknologiaa edustavaan lisäaineistukseen, joka ehkäisee epäpuhtauksia polttoainejärjestelmässä.

MPÖ Plus -työkonediesel tuli jakeluun St1- ja Shell-asemille 4.10. ja sitä on saatavilla kesä- ja talvilaatuisena. Moottoripolttoöljyn edullisemman veron johdosta St1 MPÖ Plus ei kuitenkaan sovellu tieliikennekäyttöön.

- Työkoneiden käyttöolosuhteet ovat usein haastavat mm. kuormituksen, pölyn ja nopeiden lämpötilanvaihteluiden takia. Perinteisiä moottoripolttoöljyjä käytettäessä polttoainejärjestelmään kerääntyy vähitellen epäpuhtauksia, jotka alentavat moottorin tehoa ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Uuden MPÖ Plus -työkonedieselin laadukkaat Premium-lisäaineet puhdistavat polttoainejärjestelmää ja myös pitävät sitä puhtaana. Voidaan jopa päästä lähes uuden veroisen koneen lukemiin kulutuksessa ja päästöissä. Puhtaampi palaminen ja pienempi kulutus vähentävät päästöjä ja lähiympäristön kuormitusta. Myös työkoneiden huoltoväliä saadaan pidennettyä ja vikaantumisia vähennettyä, kertoo St1 yritysmyynnin osastopäällikkö Pentti Ahonen.


Rautateiden liikenne kasvussa alkuvuonna

Rautatieliikenteessä oli selvää kasvua alkuvuonna ja liikenne kasvoi kuuden ensimmäisen kuukauden aikana sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.

Henkilöliikenne vilkastui erityisesti kaukoliikenteessä, jossa alkuvuoden matkustajamäärät olivat kymmenen prosenttia suuremmat kuin viime vuonna. Matka-ajat ovat lyhentyneet osalla rataverkkoa ja rautateiden hintakilpailukyky on parantunut. Lähiliikenteen matkoissa kasvua oli kolme prosenttia. Kaikkiaan rautateiden henkilöliikenteessä tehtiin alkuvuonna 42 miljoonaa matkaa eli neljä prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona.

Rautateiden tavaraliikenteen viime vuonna alkanut kasvu jatkui myös tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Kuljetusmäärät olivat kuusi prosenttia suuremmat kuin viime vuonna samana ajanjaksona ja kaikkiaan kuljetuksia oli noin 19 miljoonaa tonnia. Kasvu oli samaa suuruusluokkaa sekä kotimaisissa että kansainvälisissä kuljetuksissa. Eniten kasvoivat metsä- ja kemianteollisuuden kuljetukset. Rataverkolla liikennöivät VR Transpoint ja Fenniarail.


Vuosaaren sataman tunnelit suljetaan 9.10.

Kehä III Vuosaaren sataman päässä sijaitsevat maantietunnelit suljetaan tunnelilaitteistojen testausten vuoksi maanantaina 9.10.2017 klo 12.00 - 21.00. Liikenne ohjataan kiertoteitse Kallvikintien kautta.

Lue lisää: Vuosaaren sataman tunnelit suljetaan 9.10.


Uudet sähköveturit tavaraliikenteen palveluksessa

VR Groupin Sr3-sähköveturi mahdollistaa uudenlaiset ja tehokkaat toimintamallit tavaraliikenteessä. Uusi työjuhta monipuolisine ominaisuuksineen on otettu käyttöön muun muassa Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoskelta Vuosaaren satamaan.

Sr3-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin ja suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. Se soveltuu sekä raskaaseen tavaraliikenteeseen että nopeaan matkustajaliikenteeseen. Työjuhta pystyy vetämään aiempaa suurempaa, yli 2 000 tonnin tavarajunaa. Veturin ominaisuuksia on hyödynnetty alusta alkaen uudenlaisissa kuljetusratkaisuissa.

Uudessa Sr3-veturissa on sähkömoottorin lisäksi kaksi dieselmoottoriyksikköä, joiden avulla veturi pystyy kulkemaan myös lyhyillä sähköistämättömillä rataosuuksilla sekä satama- ja tehdasraiteilla. Lisäksi veturissa on radio-ohjauslaitteisto, jonka avulla kuljettaja voi liikuttaa veturia sen ulkopuolelta ja työskennellä itsenäisesti ilman muuta ratapihahenkilökuntaa.    

– Veturin monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat uudenlaiset ja kilpailukykyiset logistiikan ratkaisut. Kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun, koska erillisiä dieselvetureita ei tarvita. Aikaa säästyy, kun välivaiheita jää pois. Tämä näkyy asiakkaalle logistisena tehokkuutena, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen toteaa.

VR Groupin tavoitteena on parantaa rautateiden matkustaja- ja tavaraliikenteen energiatehokkuutta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.


Nankang kehitti uuden pohjoismaisen talvirenkaan

Rengasvalmistaja Nankang tuo markkinoille täysin uuden SW-8-nastarenkaan tänä talvena. Renkaassa on 70 prosenttia enemmän nastoja kuin edellisessä mallissa sekä innovatiivinen kitkakumiseos, joka tuo lisäturvallisuutta lumella ajoon.

Nankang testasi SW-8-rengasta moneen kertaan Ivalossa, talvirenkaiden testaukseen erikoistuneessa Test Worldissa löytääkseen Pohjolan talveen parhaiten sopivan kitkakumiseoksen. Nankang SW-8:ssa yhdistyvät nastarenkaan jääturvallisuus suuremman nastamäärän ansiosta sekä kitkarenkaan erinomaiset pito-ominaisuudet lumisella tienpinnalla uuden kumiseoksen myötä. Nankang SW-8 on nastoitettu suomalaisilla Tikka-nastoilla täysautomaattikoneilla.


FPT Industrialin moottorit uusiin Iveco Daily Bluepower malleihin

FPT Industrialin ponnistukset päästöjen vähentämiseksi jatkuvat. Yhtiö on kehittänyt uusia moottoreita vastaamaan yhä kiristyviin päästövaatimuksiin. 

Uusimmat luomukset 2,3 litrainen F1A Diesel SCR RDE Ready ja 3,0 litrainen F1C Natural Gas tulevat Ivecon Daily Bluepower malleihin.

F1A Diesel tarjoaa monia etuja sekä valmistajille että käyttäjille. Se yhdistää normaalin dieselmoottorin ominaisuudet ja kategoriansa pienimmät päästöt, mikä tekee siitä tällähetkellä ainoan dieselmoottorin, joka täyttää vuonna 2020 voimaan tulevat reaaliaikaisten päästöjen raja-arvot.

Tämän kolmivuotisen kilpailuedun lisäksi voimansiirto on täysin uudistettu viimeisen vuoden aikana vähentämällä kitkaa, optimoimalla jäähdytysjärjestelmä ja lisäämällä vaihtelevan tilavuuden öljypumppu. Lisäksi mallissa on FPT:n patentoitu SCR- jälkikäsittelyjärjestelmä päästöjen minimoimiseen. Tehoa ja vääntöä siinä on 85-114 hv ja 320-380 Nm.

F1C Natural Gas moottorissa on tehoa 136 hv ja vääntöä 350 Nm. Moottoria voidaan käyttää myös bio metaanilla, jolloin CO2 päästöt ovat lähes nollatasoa. Moottorissa on silti dieselmäiset ominaisuudet, mutta jopa 35 prosentin kokonaisvaltaiset säästöt.


Ruotsi: 1170 kg ylipainoa pakettiautossa. Tuttu ongelma myös Suomessa.

Liikennepoliisi punnitsi alle 3,5 tonnin pakettiautoja viime tiistaiaamuna Tukholman Årstan ympäristössä. Tuloksena oli koko joukko ylipainorikkomuksia ja ajokorttien hyllytyksiä. Enimmillään 3,5 tonnin kokonaispainolle hyväksytty pakettiauto painoi 4670 kg, ylipainoa 1170 kg.

Ongelma tunnetaan kasvavana myös Suomessa. Se johtuu osaltaan ajokorttin liittyvistä järjettömistä määräyksistä EU:sta lähtöisin. (Toim.huom.)


Arlandan sähkö-yhdistelmä kulkee jo akuilla

eRoadArlanda-projektin tekijät NCC, KTH, ABT, Elways ja Postnord ovat panneet sähköistetyn, E-traction yhtiön muuntaman järeän DAF-yhdistelmän jo koeliikenteeseen Arlanda-Rosensbergin välillä. Akkusähköllä ja sähkötoimisilla napamoottoreilla. Sähköpaketti painaa 1600 kg, josta akkujen paino on 600 kg.

Aloitusvaiheessa akut ladataan perinteisillä latureilla. Tulevaisuudessa tiehen upotettu sähkökisko ja tien varteen asennetut pikalaturit vastaavat akkujen tehon säilymisestä.

- Yhdistelmä toimii hienosti kuormattuna ja myös kuormaus ja kuorman purku on toteutunut virheettömästi, ABT:n Fabian Wrede ilmoittaa lehdistötiedotteessa.

(Transportnet.se)


Ford esitteli ladattavan Transit Custom -hybridin

Fordin uusi ladattava Transit Custom -hybridi on esitelty Cenex Low Carbon Vehicle 2017 -tapahtumassa. Ajoneuvo on suunniteltu auttamaan ilmanlaadun parantamista päästöjä vähentämällä, ja se on osa Cleaner Air for London -testihanketta. 12 kuukautta kestävässä testissä on mukana 20 uutta ladattavaa Transit Custom -hybridipakettiautoa. Testi alkaa vuoden 2017 loppupuolella.

Transit Custom -plug-in-hybridissä on hybridijärjestelmä sekä 1,0 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottori. Lisäksi ajoneuvoihin tulee sijaintiperusteiset geofencing-palvelut, jotka voivat säätää ajoneuvon asetuksia sen sijainnin perusteella. Tämän avulla voidaan esimerkiksi varmistaa, että hybridijärjestelmä on vain sähköä käyttävässä ajotilassa, kun ajoneuvo saapuu kaupungin keskustaan.

Ford lupaa hybridi-Customille yli 50 kilometrin ajosädettä pelkällä sähkön voimalla ajettaessa, polttomoottorin kanssa auton toimintamatka kasvaa yhteensä 500 kilometriin. Transit Custom PHEV:in sarjatuotannon kaavaillaan alkavan vuonna 2019.


Cabonline rekrytoi 100 uutta taksikuskia

Kesällä Suomeen tulleen ruotsalaisen Cabonlinen liiketoiminta kasvaa vauhdilla. Yhtiö haluaa tarjota palveluitaan yhä useammalle asiakkaalle ja rekrytoi nyt sataa uutta kuljettajaa.

Yhtiöllä on oma taksikoulu, jossa uudet kuljettajat koulutetaan työhön. Koulutus kestää kuukauden. Cabonlinella on Suomessa tällä hetkellä yhteensä noin 630 kuljettajaa ja 270 autoa. Yhtiö aikoo lisätä myös autojen määrää ensi vuonna, kun taksilain muutokset tulevat voimaan. Toimintaa on tarkoitus laajentaa muihin kaupunkeihin.

Cabonline osti alkukesästä etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin sekä myöhemmin kesällä Inva-Taksin.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.