Scania kevätkiertue 2108

Tavaraviennin arvo laski maaliskuussa - Ensimmäisellä neljänneksellä silti kasvua

Suomen tavaraviennin arvo oli maaliskuussa Tullin ennakkotilaston mukaan 5,4 miljardia euroa. Viennin arvo oli prosentin pienempi kuin viime vuoden maaliskuussa. Vientiin tilastoitiin laskua edellisen kerran joulukuussa 2016. Maaliskuun viennin arvon laskua selittää vertailukuukaudelle osunut 115 miljoonan euron arvoinen laivatoimitus. Tuonnin arvo nousi maaliskuussa kolme prosenttia ja oli hieman alle 5,6 miljardia euroa. Ensimmäisen neljänneksen yhteenlaskettu viennin arvo nousi kuusi prosenttia. Yhteenlaskettu tuonnin arvo vuoden alusta nousi viisi prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Kauppatase oli maaliskuussa 160 miljoonaa euroa alijäämäinen. Tammi-maaliskuussa kauppataseen alijäämää tuli 625 miljoonaa euroa. Viime vuoden maaliskuussa kauppatase oli 40 miljoonaa euroa ylijäämäinen, ja ensimmäinen neljänneksen vaje oli tuolloin 795 miljoonaa euroa.


Scanian vastaus kaupungistumiseen

Scanian L-sarja on elementissään tiheästi asutuilla alueilla, olipa kyse yhdyskuntahuollon- , jakelun - tai rakennusalan kuljetuksista. Matalalle sijoitettu L-sarjan ohjaamo alentaa paremman näkyvyytensä ansiosta Scanian mukaan jalankulkijoihin törmäämisen riskiä jopa 20-40 prosentilla.

Scania on edennyt uuden kuorma-autosukupolvensa kolmannen aallon esittely- ja koeajovaiheeseen. Toimittajille tarjoutui toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna mahdollisuus hankkia ensikokemuksia Scanian kaupunki- ja taajamaympäristössä suoritettaviin kuljetuksiin tarkoitetusta tuoreesta mallistosta. Scanian järjestämän tapahtuman myötä sen kaikki uudet tuotteet ja palvelut on nyt päästy kokemaan ja näkemään. 

Södertäljessä koeajettavissa olleen malliston painopisteitä ovat jakelu- ja jätekuljetukset sekä palo- ja pelastustoimen eri tehtävät.

Scanian ohjaamovalikoima laajentuu kuorma-autosukupolven kolmannen ja viimeisen aallon myötä uudella L-sarjalla, matalalla kaupunkiohjaamolla ja uudella CrewCab-miehistöohjaamolla.

Lue lisää: Scanian vastaus kaupungistumiseen


Taksi Helsinki ostaa Valopilkku-sovelluksen

Taksi Helsinki on sopinut ostavansa Valopilkku-sovelluksen ja sitä koskevan liiketoiminnan Taksiliiton Yrityspalvelu Oy:ltä. Valopilkku-sovellus siirtyy sopimuksen mukaisesti Taksi Helsingin omistukseen kesällä 1.7.2018. Taksi Helsinki sitoutuu kehittämään sovellusta entistä monipuolisemmaksi.

Taksi Helsingin taksit tulevat jatkossa ajamaan myös Valopilkulla tilattuja taksikyytejä Helsingissä. Teknisesti tämä on mahdollista lähipäivien sisällä. Muilla paikkakunnilla Valopilkulla tilaaminen pysyy entiseen tapaan toiminnassa.

Valopilkku-sovelluksen osto tukee Taksi Helsingin tärkeäksi kokemaa matkaketjuajattelua eri liikkumispalveluiden yhdistämisessä. Takseilla on siirtymissä tärkeä rooli ja syventämällä yhteistyötä valtakunnallisten taksipartnereiden kanssa Taksi Helsinki saa asiakkaille lisää yhteyksiä yhden palvelun kautta.

Valopilkku palvelee yli 200 paikkakunnalla ja sen kautta tavoittaa jopa 7500 taksia. Palvelu toimii kotimaan lisäksi myös Virossa Tallinnassa sekä Ruotsissa Haaparannassa. Tilaaminen sovelluksella on maksutonta. Sovelluksella voi tehdä heti- ja ennakkotilauksen, ja tilaukseen voi valita myös autotyypin tilataksista farmariin ja normaaliin henkilöautoon. Saapuvaa taksia voi seurata kartalla. Valopilkulla asiakas voi arvioida matkan ja kuljettajan 1-5 tähdellä sekä myös omin sanoin. Sovelluksella tilataan tällä hetkellä noin 130 000 matkaa kuukaudessa.



Savonlinja: Hintaremontti matkalippuihin

Matkalipun voi jatkossakin ostaa suoraan kuljettajalta. Autosta ostettuna lipun hinta määräytyy uudistetun taksataulukkomme mukaan ja 14.5. alkaen aikuisen matkalipun hinta onkin huomattavasti edullisempi kuin ennen. Suoraan kuljettajalta ostetuista matkalipuista myönnetään junioreille 6-16 v 20 %:n alennus ja eläkeläisille 10 %:n alennus. Annamme kuljettajalta ostetuista, pankki- tai luottokorteilla maksetuista matkoista 10 %:n alennuksen. Lisä-alennus annetaan kaikista matkalipuista kortilla maksettaessa.

Bussiyhtiö Savonlinja lanseeraa uudet hinnat koko kaukoliikenteen reitistölleen. Hinnoittelussa ja alennusehdoissa tapahtuvat muutokset astuvat voimaan 14. toukokuuta 2018. Muutokset koskevat sekä bussista ostettavia matkalippuja että Savonlinjan verkkokaupasta ja Linjalla-sovelluksesta hankittuja kaukoliikenteen matkalippuja. Savonlinjan hinnoittelu-uudistuksen tavoitteena on selkiyttää matkalippujen hintoja, hinnoitteluryhmiä ja maksutapa-alennuksia. Hinnoittelu-uudistus koskee vain markkinaehtoista liikennettä kaikilla Savonlinja-yhtiöiden vuoroilla, ei viranomaisten järjestämää Waltti-liikennettä.

- Joillakin vuoroväleillä on käytössä toukokuusta alkaen myös entistä edullisempia erikoistaksoja. Bussista ostettuna matkaliput seuraaville vuoroille ovat 9 euroa: Lahti-Helsinki (Helsinki-Lahti) ja Porvoo-Helsinki (Helsinki-Porvoo), kertoo liiketoimintajohtaja Harri Leskinen.

Liput kaukovuoroillemme hankkii uudistuksenkin jälkeen edullisimmin ja nopeimmin Linjalla-sovelluksestamme tai verkkokaupastamme. Matkalipun voi ostaa ennakkoon kätevästi joko aikuiselle, juniorille 6-16 v, opiskelijalle tai eläkeläiselle. Savonlinja säilyttää uudistuksen yhteydessä Linjalla-sovelluksen ja verkkokaupan edulliset yhden euron matkaliput.

- Verkkokauppamme ja Linjalla-sovellus on löytänyt käyttäjänsä hyvin. Haluamme säilyttää edulliset euron liput ja palvella asiakkaitamme mutkattomasti. Emme jatkossakaan peri palvelumaksua verkkokaupan tai Linjalla-sovelluksen kautta ostetuista matkalipuista, toteaa Leskinen hyväntuulisena. Räätälöimme kovia tarjouksia rekisteröityneille kanta-asiakkaillemme jatkossakin, joten kannattaa liittyä Savonlinjan kanta-asiakkaaksi, kehottaa Leskinen.

 


Lynx on maailman suurin sähkökuorma-auto

Sen kokonaispaino on126 tonnia, se painaa 58 tonnia ja kantaa 68 tonnia kuormaa. Sen 700 kWh:n akku painaa 4,5 tonnia.

Älykäs latausjärjestelmä on yksi Lynxin menestystekijöistä. Kun 126 tonnia painava Lynx vie kuormansa korkealla Jura-vuoristossa sijaitsevasta kivilouhimosta alas kuorman purkupaikalle, sen liikeenergia lataa akkua niin, että se sillä kiipeää tyhjän tkaisin ylös kivilouhimoon. Myös akussa on uutta tekniikkaa. Jos yksi kenno rikkoutuu, se ei pääse haittaa,aan muiden kennojen toimintaa.

Lynx on Sveitsin valtion materiaalitekniikan ja teknologian laboratorion Empa'n ja sveitsiläisten yliopistojen kehittämä maailman suurin sähköajoneuvo.

(Transportnet.se)


AL: Suomen porttia maailmalle ei saa tukkia

Helsingin kaupungin suunnitelmat Mäkelänkadun ajokaistojen poistamisesta ja Tuusulanväylän alkuosuuden muuntamisesta bulevardityyppiseksi asuinkaduksi on tuotu julkisuuteen. Suunnitelmissa ei ole tuotu esiin sen vaikutusta maamme päälentoasemalle suuntautuvaan liikenteeseen.

Sujuva liikenne Vantaalla sijaitsevalle Helsingin lentoasemalle on koko Suomen kannalta hyvin tärkeä asia. Maantieliikenteellä on Helsingin keskustan ja lentoaseman välillä suuri merkitys jota ei voida korvata muilla liikennevälineillä.

Lue lisää: AL: Suomen porttia maailmalle ei saa tukkia


Oslo osti 40 VDL E-Citea bussia

40 sähkö-Citeasta 30 on 18 m pitkiä SLFA Electric nivelbussia ja 10 kpl 12-metrisiä Citea 120 electric'iä. Ostaja on Unibus SA, joka panee Citeat liikenteeseen Oslon keskustareiteillä. Ensimmäiset Citeat toimitetaan 2018 lopulla ja loppuosa 2019 alkuvuonna.

18-metriset SFLA Electric nivel-Citeat 169 kWh akkupaketilla tulevat liikennöimään linjoilla 20,21, 28, 34, 37 ja 54 Oslon keskustassa. Citea SLF-120 Electricit kulkevat linjalla 74 Oslon keskustan eteläosassa.


Kiina valloittaa sähköautomarkkinoita

 

Pekingin Auto China näyttelyssä esiteltiinn 120 uutta kiinalaista sähköautoa, osittain hahmotelmina mutta valtaosaltaan sarjatuotantoautoina. Taustalla on nähtävissä Kiinan valtiojohdon päättäväiset otteet torjua suurkaupunkiensa ilmansaasteongelmia.

Kahdeksalla uudella arvioidaan olevan vahvoja mahdollisuuksia menestyä jopa maailmanlaajuisesti. Kannattaa pitää mielessä, että Kiinalla on 10 vuoden etumatka sähköajoneuvojen valmistuksessa ja käytössä Eurooppaan verrattuna.

Lue lisää: Kiina valloittaa sähköautomarkkinoita


Merkel vaatii eurooppalaista akkutuotantoa

Saksan liittokansleri Angela Merkel vaatii akkukennojen eurooppalaista yhteistuotantoa.

Sähköautojen arvonmuodostuksesta 40-50% liittyy akkuihin ja 20-30% digitalisointiin. Kun sähköautot tulevat valtaosin Aasiasta ja toinen osa USA:sta, ei muille jää paljoakaan. Sähköautoteollisuus voisi kehittyä paljon. Toistaiseksi sähköllä liikkuminen kehittyy hitaasti, mutta olemme  hyvällä tiellä, Merkel toteaa.

Liittokansleri Merkel ilmoittaa sitoutuvansa akkukennoteollisuuden edistämiseen, mutta siihen tarvitaan myös teollisuuden mukaantuloa. Eurooppalaista tuotantoa painaa korkeat energia- ja henkilöstökustannukset, mutta alalla on aistittavissa tiettyä uusajattelua, Merkel toteaa.

(Vogel)


Satamien ja lentoasemien tietoturvallisuuteen panostetaan

Valtioneuvosto on määritellyt yhteiskunnan kannalta merkittävät satamat ja lentoasemat. Jatkossa niitä koskevat aikaisempaa tarkemmat tietoturvaan liittyvät riskienhallinta- ja ilmoitusvelvollisuudet. Merkittävät satamat ja lentokentät on määritelty Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) perustella. Merkittäviksi on määritelty niin sanotun ydinverkon lentoasemat ja merisatamat. Lentoasemista tämä tarkoittaa tällä hetkellä Helsinki-Vantaan ja Turun lentoasemia. Satamista TEN-T ydinverkkoon kuuluvia merisatamia ovat HaminaKotkan, Helsingin, Turun ja Naantalin satamat. 

Uudet velvoitteet liittyvät tietoturvaloukkauksista ilmoittamiseen ja tietoturvallisuuteen liittyvään riskinhallinnan suunnitelmallisuuteen. Jatkossa merkittäviksi määriteltyjen satamien on ilmoitettava tietoturvallisuuteen liittyvistä häiriöistä Liikenteen turvallisuusvirastolle (Trafi). Tarkemmin satamien ja lentoasemien tietoturvallisuuteen liittyvät velvollisuudet on määritelty ilmailulaissa ja satamien turvatoimilaissa.

Lue lisää: Satamien ja lentoasemien tietoturvallisuuteen panostetaan


Pasadenan palolaitos ottaa käyttöön Nesteen uusiutuvan dieselin

Kaliforniassa sijaitsevan Pasadenan palolaitos on ottanut käyttöön Nesteen uusiutuvan MY-dieselin. Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettu polttoaine otetaan käyttöön palolaitoksen kaikissa ajoneuvoissa vuoteen 2019 mennessä. Los Angelesista pohjoiseen sijaitsevan Pasadenan palopäällikkö Bertral Washingtonin mukaan siirtyminen uusiutuvaan dieseliin auttaa kaupunkia pääsemään tavoitteeseensa pienentää hiilijalanjälkeä.


Budweiser-panimo tilaa 800 vetypolttokennokuorma-autoa

Budweiser-olutpanimo Anheuser-Busch on tilannut Nikola Motor Companylta 800 vety-sähkökäyttöistä kuorma-autoa, joiden toimitukset aloitetaan vuonna 2020. Panimo pyrkii muuttamaan koko kuljetuskalustonsa uusiutuvaa energiaa käyttäviksi vuoteen 2025 mennessä.

Nikolalta kerrotaan, että vetypolttokennokuorma-autot pystyvät kulkemaan 800-2000 kilometriä ja niiden tankkaus kestää vain 20 minuuttia. Nikola ja Tesla ovat vasta ajautuneet oikeustaisteluun kuorma-autojen samankaltaisuuksista.


Göteborgin Taksi ja Volvo kokeilevat täysin uusiutuvaa dieseliä

Volvo Cars aloittaa yhdessä Taksi Göteborgin kanssa noin sataa autoa koskevan projektin, jossa testataan täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua HVO100-dieseliä. Hankkeen aikana seurataan HVO100:n tankkaamisen vaikutuksia tavanomaiseen dieseliin verrattuna.

- Aiempien kokemuksiemme perusteella täysin uusiutuvalla polttoaineella ei ole ollut pitkän aikavälin vaikutuksia moottoreihimme, Volvo Carsin polttoaineasiantuntija Lisa Jacobsson Nilsson kertoo.

100 prosenttisen HVO:n käyttö ei vaadi minkäänlaisia muutoksia tai säätöjä hankkeen sadalle ajoneuvolle, jotka ovat lähinnä Vovlo V90:siä, D3 ja D4 -moottoreilla varustettuna.


MAN Trucksille merkittävä tilaus pelastusorganisaatiolta

Saksalainen pelastusorganisaatio THW on tilannut 210 MAN TGM 18.290 4x4 kuorma-autoa. Autot toimitetaan seuraavan neljän vuoden aikana.

MAN TGM 18.290 ovat nelivetoisia, lehtijousitettuja ja varustettuja miehistöohjaamoilla sekä 4200mm akselivälillä. Lisäksi sivussa on Freytagin nosto-ovi.


Scanian kevätkiertue 2018 puhtaampi kuin koskaan

Scanian suuri kevätkiertue 2018 on saavuttanut jo puolivälin. Kiertuekalustoon kuuluvat ajoneuvot käyttävät polttoaineenaan pelkästään Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan dieselin avulla kiertuekaluston CO2-päästöt ovat jopa 90 % pienemmät verrattuna normaalidieselin käyttöön.

Scanian kevätkiertue 2018 starttasi 9. huhtikuuta 2018 Scanian Nurmijärven toimipisteeltä. Kiertue on nyt kiertänyt Länsi-Suomen kautta pohjoiseen ja koeajoja kalustolla on tehty jo lähes 1000. Vapun jälkeen kiertueen ajoneuvot ovat koeajettavissa Rovaniemellä, jonka jälkeen kalusto jatkaa matkaa Kuusamon kautta Kajaaniin.

Kiertuekalustoon kuuluu seitsemän koeajettavaa ajoneuvoa. Lisäksi mukana ovat tavaroiden kuljettamiseen tarkoitetut autot ja tankkausyhdistelmä. Yhteensä siis 10 ajoneuvoa. Kiertueen lähestyessä puoltaväliä, koeajoja oli tehty 986 ja polttoainetta oli kulunut 24 522 litraa. Normaalidieselillä tästä olisi syntynyt 64 472 kg CO2-päästöjä. Uusiutuvan dieselin käytön avulla kiertueen tuottamat CO2- päästöt olivat vain vajaat 6500 kg (Tiedot: Scanian FMP-palvelu).