Autonominen Volvo kuorma-auto käyttöön sokeriruokoplantaasilla

Volvo on kehittänyt autonomisen kuorma-auton jota tullaan käyttämään sokeriruokosadon lisäämiseen Brasiliassa.

Autonomisuudesta on tässä tapauksessa monia hyötyjä ja se tulee helpottamaan kuorma-autojen kuljettajien työtä sokeriruokoplantaasilla.

Nykyään sokeriruokosato korjataan pelloilta puimureilla ja kuljettajien manuaalisesti ohjaamilla kuorma-autoilla, jotka ajavat vieretysten alhaisella nopeudella. Kuorma-auton kuljettajan kannalta tämä on haastavaa. Hänen on paitsi pysyttävä puimurin vauhdissa myös keskityttävä tarkkaan ajolinjoihin, jotta seuraavan vuoden sadon muodostava nuori kasvusto ei polkeennu. Tällä hetkellä noin neljä prosenttia sadosta menetetään sen vuoksi, että pelloilla liikkuvat ajoneuvot pakkaavat maa-aineksen tiiviiksi ja liiskaavat nuorta kasvustoa alleen.

Volvo Trucks on ratkaissut ongelman kuljettajan työtä helpottavalla järjestelmällä, joka automatisoi ohjauksen. Sillä varmistetaan, että kuorma-auto pysyy tarkalleen oikealla ajolinjalla. Kuorma-auto pääsee poikkeamaan asetetulta kurssilta sivusuunnassa enintään 25 mm.

Koska kuljettajan ei tarvitse keskittyä raskaaseen, väsyttävään ja jatkuvaa keskittymistä vaativaan tarkkuusohjaamiseen, valppaustaso paranee, stressi vähenee ja koko työrupeaman turvallisuus paranee.


Taina Pieski liikenne- ja viestintäministeriön strategiajohtajaksi

Liikenne- ja viestintäministeriön strategiajohtajan tehtävään on määrätty Taina Pieski kolmivuotiskaudeksi 1.10.2017 - 30.9.2020. Pieski on toiminut ministeriön viestintäjohtajana yli kahdeksan vuoden ajan.

Strategiajohtaja johtaa ministeriön strategioiden valmistelua sekä hallinnonalan konsernistrategiatyötä. Pieski johtaa ministeriön ennakointityötä ja koordinoi hallituksen kärkihankkeiden toimeenpanoa. Hän vastaa maakuntauudistuksen valmistelun koordinoinnista LVM:n hallinnonalalla. Strategiajohtaja Pieskin vastuulle kuuluu myös Suomen arktisen neuvoston puheenjohtajakauden koordinaatio LVM:n hallinnonalalla.


MAN-varaosatakuu laajentui

MAN-alkuperäisosien takuu on nyt kaksi vuotta. Kahden vuoden takuu on voimassa kaikille korjauksille, jotka on tehty MAN-huoltokorjaamoilla 2017 alkaen, sisältäen ne korjaukset missä MAN Genuine Parts® -varaosia, MAN Genuine Parts Ecoline® -vaihto-osia tai MAN Genuine Accessories® -varusteita on asennettu. Uusi MAN-takuu kattaa myös työt ja asennetut alkuperäisvaraosat.



EU asetti uuden tavoitteen vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämisessä

Euroopan unionin liikenneministerit ovat virallisesti sopineet asettaa tavoitteeksi puolittaa vakavat liikenneonnettomuudet EU:n teillä vuoteen 2030 mennessä.

Neuvoston tämänpäiväinen päätös tukee Vallettan esittelyä, joka julistettiin epävirallisessa ministerikokouksessa Maltalla 29.03.2017.

Ministerit myös kehottivat Euroopan komissiota esittämään uuden liikenneturvallisuusstrategian vuosille 2020-2030. Erityisen huolestuttavaksi mainittiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolintapausten ja vakavien loukkaantumisten määrä vuosittain.


Scania tuo markkinoille uuden G- sarjan

Scania on ilmoittanut uuden sukupolven G-sarjan lanseerauksen. G-sarja tarjoaa erilaisia ​​kuljettajien turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia.

Auto on hyvin monipuolinen sopien niin kaupunkikuljetuksiin, kaupunkien välisiin kuljetuksiin kuin lähettityyppiseen ajoon. G-sarja on saatavilla matalalla, normaalilla ja korkealla kattorakenteella, aluksi vain nukkumishytillä.

Sen ohjaamossa on monia yhteneväisyyksiä R-ja S-sarjojen kanssa, mutta siinä on matalampi istuma-asento. Eteenpäin sijoitettu kuljettajan penkki yhdistettynä matalampaan ohjaamonkorkeuteen tarjoavat erinomaisen näkyvyyden mahdollistaen samalla suuren nukkumatilan ja mukavuuden.

Sisustaa on uudistettu sähköherkkujen suhteen, tarjolla on monipuolinen valikoima kuljettajan elämää helpottavia optioita kuten jääkaappi, lisää säilytystilaa ja latauspistokkeita.


SKAL Kuljetusbarometri osoittaa myötäiseen

Ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen SKAL Kuljetusbarometri osoittaa kuljetusyrittäjien tavaramäärien ja liikevaihdon selvää kasvua. Tulos vahvistaa käsitystä noususuhdanteen alkamisesta ja Suomen kuljetusmarkkinoiden normalisoitumisesta. Noususuhdannetta tulee vauhdittaa hyvällä tienpidolla ja rakentamisella sekä varmistamalla kuljettajien ammattikoulutus myös tulevaisuudessa.

Lue lisää: SKAL Kuljetusbarometri osoittaa myötäiseen


Bosch: Tutkasignaalia hyödyntävä kartta automatisoituun ajamiseen

Tutkaa hyödyntävä karttaratkaisu mahdollistaa automatisoitujen ajoneuvojen sijainnin luotettavan määrittämisen tilanteessa kuin tilanteessa. Ratkaisu on yhteensopiva kaikkien tavanomaisten karttaformaattien kanssa. Ensimmäisten autojen odotetaan tuottavan dataa ”radar road signature” -järjestelmään Euroopassa ja Yhdysvalloissa viimeistään vuonna 2020.

Bosch ja hollantilainen navigointi- ja karttaratkaisuiden toimittaja TomTom ovat saavuttaneet läpimurron automatisoituun ajamiseen tarvittavien korkearesoluutioisten karttojen kehittämisessä. Boschin ratkaisu paikantaa ajoneuvon sijainnin ensimmäisenä maailmassa tutkasignaalin avulla, kun aiemmin tarkoitukseen on käytetty videodataa. Ratkaisu perustuu miljardeihin heijastuksiin, jotka syntyvät tutkan osuessa esimerkiksi suojakaiteeseen tai tienviittoihin. Tiedon avulla automaattiset automatisoidut ajoneuvot voivat määrittää tarkan sijaintinsa kaistalla muutaman sentin tarkkuudella.


Trafi tekee renkaiden markkinavalvontaa

Trafi osallistuu yhdessä useiden EU-maiden markkinavalvontaviranomaisten kanssa renkaiden markkinavalvontahankkeeseen, jonka tarkoituksena on poistaa virheellisesti merkityt renkaat markkinoilta.

MSTyr15-hankkeen tavoitteena on: Tarkastaa yhteensä 15000 renkaan rengasmerkintä rengasliikkeessä, tarkastaa yhteensä 1500 renkaan tekniset asiakirja-aineistot ja testata yhteensä 150 renkaan vaatimustenmukaisuus märkäpito- ja polttoainetaloudellisuusluokan osalta.

Viime vuonna alkaneen kampanjan ensimmäinen vuosi on sujunut hyvin ja jo yli 5 000 rengasmerkintätarkastusta on suoritettu ja testattavaksi valittuja renkaita on toimitettu testeihin. Hanke jatkuu vuoteen 2018.


Scania: Uusia moottoreita, ohjaamoja ja palveluja

Ensimmäinen G20-makuuohjaamo kaukokuljetusautoihin. Uuden sukupolven 9 litran rivimoottorit. Uudet Scanian palvelut.

Tarjolle tulee nyt Scanian luotettavien rivimoottoreiden uusi sukupolvi sekä uuden G-ohjaamon ensimmäiset edustajat. Esittelyvuorossa on myös koko joukko palveluja ja suorituskyvyn parannuksia, joista useimmat tähtäävät eurooppalaisten kaukokuljetus- ja puutavara-autojen tuottavuuden ja kokonaistalouden parantamiseen.

Lisätiedot: Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks
Puh.: + 46 70 081 10 93, Sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.


Suomalainen Rocla täyttää 75 vuotta

Rocla Oy, Järvenpäässä toimiva trukkeja ja automaatiojärjestelmiä suunnitteleva, valmistava ja markkinoiva yritys täyttää 75 vuotta. Roclalaiset kokoontuivat juhlakuvaan Suomi 100 -vuoden hengessä.

Yritys perustettiin kesäkuussa 1942 valmistamaan kamiinoita sodankäynnin tarpeisiin. Sodan loputtua tuotevalikoima siirtyi kamiinoista ja putkisängyistä varastokärryihin, haarukkavaunuihin ja erilaisiin kuljettimiin. Ensimmäinen sähkötrukki suunniteltiin 1960-luvulla, ja ensimmäinen automaattitrukki (vihivaunu) vuonna 1983.

Nykyään Rocla Oy on osa japanilaista Mitsubishi Nichiyu Forklift -konsernia. Rocla kasvaa voimakkaasti ja työllistää 400 ammattilaista tuotekehityksessä, tuotannossa ja automaatioliiketoiminnassa tukitoimintoineen.


Hollanti: Lisää piennarvahteja

Hollannin tieviranomainen on kouluttanut 12 uutta tarkastajaa valvomaan moottori- ja pääteiden pientareille pysäköityjä kuorma-autoja,  joissa kuljettaja joutuu ajo- ja lepoaikamääräysten puitteissa odottamaan matkan jatkumista. Piennarvahdeilla on sakotusoikeus.

Ensimmäiset piennarvahdit nimitettiin virkaan Hollannissa 2015. Nyt tarve on kasvanut niin, että 12 uuden piennarvahdin jälkeen tulee vahteja lisää aina 50:een vuoden loppuun mennessä.


Naviksen C02-päästöjä monitoroivalle ohjelmistolle sertifikaatti

Kansainvälinen sertifiointiorganisaatio DNV GL on myöntänyt MRV Ready -sertifikaatin Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluvan Naviksen Bluetracker MRV-moduulille.

DNV GL:n mukaan Naviksen Bluetracker MRV-moduuli on EU:n tarkkailu-, raportointi- ja todentamisasetuksen (MRV) mukainen, tukien määritettyjä monitorointimenetelmiä ja keräten kaiken aiheeseen liittyvän datan.

MRV-asetuksella tavoitellaan laivaliikenteen CO2-päästöjen mittaamista ja vähentämistä. EU-satamia käyttävien suurten laivojen edellytetään raportoivan todennetut vuosipäästönsä vuoden 2018 alusta alkaen. 

MRV-asetuksen mukaan alusten tarkkailusuunnitelma tulee toimittaa todentajien hyväksyttäväksi viimeistään elokuun 2017 lopussa. Naviksen ohjelmisto vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla Naviksen asiakkaille olennaisen MRV-tiedon reaaliajassa.


Saksan Posti: Streetscooter-tuotanto moninkertaistuu, myös vientiin!

Saksan suurkaupungit ovat shokissa diesel-henkilöautojen NOx- ja hiukkaspäästöistä. Kaupunki toisen jälkeen kieltää diesel-henkilöautoilta tulon keskusta-alueille. Saksan Postin "Streetscooter"-seikkailu kasvaa samalla kohti suursarjatuotantoa.

Saksan Posti aloitti runsas vuosi sitten omaleimaisen Streetscooter sähkö-pakettiauton valmistuksen kaupunkikeskustojen pakettijakeluun. Auto tuo mieleen vanhan 2CV-Citroenin pakettiauton. 2000 auton alkusarja on äkkiä kasvanut nyt ilmoitettuun 10 000 auton vuosituotantoon Aachenin kaupungissa Bombardierin vanhoissa tiloissa.

Kysynnän lisääntyessä Saksan Posti ilmoitti, että se voisi valmistaa Streetscooteria ulkopuolisillekin, jos kiinnostusta löytyy. Nyt menee 10 000 auton tuotannosta joka kolmas ulkopuoliselle yritykselle, jopa vientiin. Hollannissakin nähdään Streetscooteria jakelutehtävissä.

Streetscooteria on kolmessa muodossa: lyhyellä ja pitkällä umpikaapilla sekä avolavalla. Samalla Saksan Posti on paljastanut, että suunnitteilla on myös Streetscooterin pohjalle tehty sähkö-henkilöauto.

 


Cargotecin ekotehokkaiden ratkaisujen tuoteryhmän arviointikriteerit hyväksytty

Ulkopuolinen puolueeton asiantuntija DNV GL Business Assurance Finland on tarkistanut Cargotecin ekotehokkaiden ratkaisujen tuoteryhmän valikoiman ja kriteerien yhteensopivuuden.

Arviossa todetaan, että Cargotecin tuoteryhmälle määrittämät kriteerit perustuvat oikealla tavalla tuotteiden ja palveluiden käytönaikaiseen ympäristövaikutukseen ja että tuoteryhmään kuuluvat tuotteet ja ratkaisut ovat kriteerien mukaiset.

Ekotehokkaiden ratkaisujen tuoteryhmän tuotteet ja ratkaisut on luokiteltu neljään kategoriaan sen perusteella, mitä ekotehokkuuden osa-alueita kukin edistää: Tehokkaampia kokonaisjärjestelmiä, tehokkuutta ympäristötoimialoille, tehokkaampaa päästöjen hallintaa, sekä tehokkaampaa resurssien käyttöä.

Kategorioiden kriteerit arvioidaan vuosittain.


Yhteistyöfoorumi arktisen merenkulun käytäntöjen jakamiseksi

Arktisen neuvoston mertensuojeluryhmä PAME perusti polaarikoodin toimeenpanon tueksi uuden foorumin, joka kokoontui ensimmäisen kerran Lontoossa 5.-6.6.2017. Foorumin tarkoituksena on jakaa arktisen merenkulun parhaita käytäntöjä.

Foorumin tarkoituksena on lisätä tiedonvaihtoa polaarikoodista ja sen toimeenpanosta sekä koota yhteen laaja-alaisesti tietoa ja eri alojen toimijoita. Foorumin ensimmäiseen kokoukseen osallistui noin 50 arktisten valtioiden hallintojen, varustamoiden, vakuutuslaitosten, luokituslaitosten, tiedeyhteisöjen, alkuperäisasukkaiden ja ympäristöjärjestöjen edustajaa.

Foorumi alkaa työstää kansainvälisen merenkulkujärjestö IMOn polaarikoodin toimeenpanoa tukevaa, arktisen merenkulun parhaita käytäntöjä jakavaa nettiportaalia.

Trafi organisoi Lontoon tilaisuuden yhdessä USAn, Kanadan ja PAMEn sihteeristön kanssa.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.