Scania Syystalkoot

Skangas toimittaa LNG:tä uusille ruotsalaisille tankkereille

Gasumin tytäryhtiö Skangas solmi sopimuksen Gothia Tanker Alliancen kanssa nesteytetyn maakaasun (LNG) toimittamisesta polttoaineeksi uusille tankkereille. Uusi sopimus kattaa nykyiset sekä uudet LNG-käyttöiset alukset.

Sopimus koskee ruotsalaisia varustamoja: Furetank Rederi AB, Erik Thun AB ja Rederi AB Älvtank. Varustamot ovat investoineet yhteensä kuuteen uuteen nesteytetyllä maakaasulla kulkevaan alukseen. Uusia aluksia sekä vanhaa Fure West -alusta operoi Gothia Tanker Alliance.

Ruotsissa merenkulkualan laivanomistajien yhdistys Svensk Sjöfart pyrkii aktiivisesti vähentämään merenkulun aiheuttamia ympäristöhaittoja. Tavoitteena on nollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

- Nesteytetyllä maakaasulla kulkeviin aluksiin investointi on osa työtämme tavoitteen saavuttamiseksi. Uusissa aluksissa painopisteenä ovat energiatehokkuus ja innovaatiot. Valitessamme käyttöömme puhtaampaa polttoainetta, hiilidioksidipäästömme ovat vähentyneet merkittävästi ja ei pidä unohtaa myöskään pienempiä hiukkaspäästöjä ja typen oksidien vähentymistä, kertoo varustamo Furetankin toimitusjohtaja Lars Höglund.

Lue lisää: Skangas toimittaa LNG:tä uusille ruotsalaisille tankkereille


Pizza Hutin uusin ase pizzojen kotiinkuljetuskilpailussa

Yhdysvalloissa ravintolaketjut Pizza Hut ja Domino's kilpailevat siitä, kumpi saa pizzansa tuoreempana ja lämpimämpänä asiakkailleen. Viimeisin ase tässä kilpailussa on Pizza Hutin yhdessä Toyotan kanssa suunnittelema pickup, jonka lavalla on pizzauuni ja robotti, joka paistaa pizzoja.

Varta vasten pizzan paistoon modifioitu Toyota Tundra ei sentään aja autonomisesti asiakkaiden luo, vaan sitä ohjaa vielä perinteinen pizzakuski. Lavalla oleva robotti kuitenkin hoitaa tilauksia laittamalla kylmiä pizzoja uuniin sitä mukaa, kun ne toimitetaan asiakkaille.

-Strategiamme on tuoda pizzauuni lähemmäs asiakkaitamme, kukaan muu ei vielä ole tehnyt vastaavaa, Pizza hutin pääjohtaja Nicolas Burquier kertoo.


FCG ja Ahola Transport yhteistyöhön uudella liiketoiminnalla

FCG-konserni, Finnish Consulting Group Oy ja Ahola Transport-konserni ovat käynnistäneet 10.10.2018 päivätyillä sopimuksilla uuden liiketoimintakonseptin Suomessa. Osapuolten välisillä yritysjärjestelyillä perustettu uusi yhteisyritys FCG Smart Transportation Oy suuntaa liiketoimintansa ensivaiheessa julkisen sektorin lakisääteisten kuljetusten ohjaamiseen. Palvelut käsittävät MaaS-palveluratkaisuja, henkilö- ja tarvikeliikenteen suunnittelu- ja ohjauspalveluja.

Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät ratkaisut kehittyvät lähivuosina merkittävästi ja muun muassa ympäristötavoitteet korostuvat. Murroksessa olevan kokonaismarkkinan koko on arvioitu olevan tulevina vuosina Suomessa noin 2,5 miljardia euroa, josta uusi yhtiö tavoittelee huomattavaa osuutta.

Lue lisää: FCG ja Ahola Transport yhteistyöhön uudella liiketoiminnalla



Lentokenttäavustukset kohdennettu Malmin korvaaville toiminnoille

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt vuoden 2018 kolmannen hakukierroksen lentokenttäavustukset, jotka kohdennettiin pääkaupunkiseudun lähellä sijaitseville kentille. Avustussumma on yhteensä kaksi miljoonaa euroa.

Kohdennus pääkaupunkiseudulle perustuu eduskunnan lausumaan, jossa edellytetään korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamista, jotta Malmin lentokentän ilmailutoimintoja voitaisiin jatkaa hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Malmin lentokenttä sulkeutuu näillä näkymin vuoden 2019 lopussa.

Valtionavustusta myönnetään Hyvinkään Ilmailukerho ry:lle (210 000 e), Kiikala-Säätiölle (600 000 e), Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiölle (120 000 e), Nummelan lentokenttäyhdistys ry:lle (200 000 e), Pyhtäälle Redstone Aero Oy:lle (400 000 e) ja Räyskälä-Säätiölle (470 000 e) heidän ylläpitämiensä lentopaikkojen investointihankkeisiin.

Lue lisää: Lentokenttäavustukset kohdennettu Malmin korvaaville toiminnoille


Tavara-autojen rekisteröinnit kääntyivät kasvuun

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusia pakettiautoja rekisteröitiin lokakuussa 1 351, milkä on 24,4 prosenttia enemmän kuin viime lokakuussa. Pakettiautoja on tänä vuonna ensirekisteröity 13 150, mikä on 0,9 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammi-lokakuussa. Määrän on tänä vuonna ennakoitu kasvavan noin 16 000 pakettiautoon.

Kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä kasvoi lokakuussa 361 kuorma-autoon, mikä on 27,1 prosenttia viime vuoden lokakuuta enemmän. Kuorma-autoja on ensirekisteröity tänä vuonna 3 248, joka on 11,7 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin lokakuussa 35. Linja-autoja on tammi-lokakuussa ensirekisteröity 427, joka on 0,7 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Lue lisää: Tavara-autojen rekisteröinnit kääntyivät kasvuun


Viiveitä Italian junakuljetuksissa

DB Schenker tiedottaa, että Italian intermodaalikuljetuksiin on loppuviikolla luvassa viiveitä. Syynä tähän on se, että rautatieyhteys Brennerin solan kautta on ollut kokonaan suljettu runsaiden sateiden aiheuttamien maanvyörymien seurauksena. Tällä hetkellä käytössä on vain yksi raide ja korvaavia reittejä on vaikea löytää Saksan ja Italian tämänviikkoisten arkipyhien vuoksi.


Vähittäiskaupalla edessä jopa 1,5 miljardin euron urakka

Suomen Kylmäliikkeiden Liiton arvion mukaan yksistään vähittäiskaupalla on edessä 700–800 miljoonan euron urakka, kun elintarvikkeita myyvien kauppojen kylmälaitokset ja -laitteet on muutettava uusien EU-määräysten mukaisiksi vuoteen 2030 mennessä. Toiset 700–800 miljoonaa kuluu muuhun kunnostukseen, joten kaupoilla on edessään kokonaisuudessaan noin 1,5 miljardin euron investoinnit.

Laskelma perustuu Päivittäistavarakauppa ry:n tietoihin myymälöiden määrästä ja karkeaan arvioon kussakin myymälätyypissä tehtävien muutosten kustannuksista. 152 hypermarketista arviolta noin 70:ssä muutostyöt ovat vielä tekemättä. Yhden kaupan perusteellinen kylmäurakka maksaa noin miljoona euroa, joten kokonaiskustannukset nousevat 70 miljoonaan euroon. 748 tavaratalosta ja isosta supermarketista noin 600 kaupan kylmälaitteet on uudistettava. Yhden liikkeen osalta kustannukset ovat noin 0,5 miljoonaa euroa ja kokonaiskustannus siis 300 miljoonaa euroa. 1 635 valintamyymälässä ja pienessä supermarketissa on tehtävä remontti vielä noin 1 500 liikkeeseen. Yhden kaupan kylmäremontti maksaa noin 0,2 miljoonaa euroa, joten yhteissummaksi tulee 300 miljoonaa euroa.

Kylmäaineita sääntelevän EU:n F-kaasusasetuksen taloudellisia vaikutuksia ei ole aiemmin arvioitu Suomessa. Myöskään Euroopan komission vaikutustenarviointi vuodelta 2012 ei tee euromääräisiä arvioita yrityksille ja lopulta kuluttajille aiheutuvista kuluista. EU:n F-kaasuasetus tarkoittaa, että korkean GWP-arvon (global warming potential) – mm. kaupoissa käytettävän R404A:n – kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet on lähivuosina uusittava niin, että niissä voidaan käyttää alhaisemman GWP-arvon kylmäainetta. Työtä on jo aloitettu, mutta Suomen kaikkiaan noin 2 500 myymälästä vasta arviolta 15 prosenttia on siirtynyt käyttämään muita kylmäaineita.


Ensimmäinen itseohjautuva kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuva robottibussi

MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan robottibussin. Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa ja se kykenee itseohjautuvaan ympärivuotiseen ajoon sää- ja keliolosuhteista riippumatta. MUJI on puolestaan tuonut projektiin asiantuntemuksensa designin ja käyttäjäkokemuksen saralla.

Bussi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Esittelytilaisuuden jälkeen Gacha-bussi toimii matkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa Suomessa (bussi on nähtävissä myös MUJIn Helsinkiin marraskuussa 2019 avattavassa myymälässä). Sensible 4 ja MUJI viimeistelevät parhaillaan suunnitelmiaan Gacha-bussien ensimmäisen erän tuomiseksi markkinoille vuonna 2020. Yhteistyön tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021. Sensible 4 etsii parhaillaan yhteistyökumppaneita bussien valmistajiksi sekä sijoittajia mahdollistamaan yrityksen nopeampaa kasvua.

Lue lisää: Ensimmäinen itseohjautuva kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuva robottibussi


Sähköautot pian polttomoottorikäyttöisten edellä Itävallassa

Sähköautot kirjaimellisesti ohittavat polttomoottoriautot Itävallassa, kun niille on annettu lupa ajaa kovempaa - eli 130km/h moottoriteillä. Samalla polttomoottoriautojen nopeuksia halutaan päästösyistä rajoittaa 120 km/h:sta 100 kilometriin tunnissa.

Säädös on Itävallan ilmanlaadunseurantakomission idea kannustimeksi, jotta ihmiset päivittäisivät autonsa lähipäästöttömiksi. Tämä ei myöskään ole ainoa porkkana, jota EV-ostajille tarjotaan - ministeriö avaa myös bussikaistat sähköautoille ja tarjoaa niille maksuttoman pysäköinnin. Itävalta on myös vapauttanut sähköautot polttoaineverosta ​​ja kuukausittaisesta ajoneuvoverosta. Lisäksi maa tarjoaa arvonlisäverovähennyksen kaikille nollapäästöajoneuvoille.


Dachser tarjoaa jälleen charterlentoja huippusesongin ajaksi

Tänäkin vuonna logistiikkayritys Dachser järjestää charterlentoja Frankfurt-Shanghai-Frankfurt-reitille tarjoten näin asiakkaille Keski-Euroopassa ja Kiinassa viikoittaisia edestakaisia lentoja lentorahtisesongin aikana. Dachserin oman verkoston puitteissa toimivilla charterlennoilla lento- ja merikuljettaja tarjoaa eurooppalaisille ja kiinalaisille asiakkailleen luotettavan ja suunnitellun ratkaisun lentorahtiliikenteelle. Tämä tarkoittaa, että Dachser voi välttää kapasiteetin pullonkauloja huippukaudella lokakuun ja joulukuun välillä. Lennoilla käytettävän Boeing 747:n rahtikapasiteetti on 105 tonnia/lento.

Euroopan charter-asiakkaat hyötyvät myös Dachser Air & Sea Logistics ja Dachser European Logistics -liiketoimintojen yhteistyöstä. Yritys järjestää noudot ja jakelun kattavien maakuljetuspalvelujensa avulla, ja Aasiassa Dachser Air & Sea Logistics järjestää noudot ja jakelukuljetukset yhteistyökumppaneiden kautta.


Tampereen Rantatunneli-hankkeen johtaminen maailman parasta

Tampereen Rantatunneli-projektin johtaminen voitti jättikokoisten hankkeiden sarjan IPMA:n kilpailussa. IPMA Global Project Excellence Award myönnetään projektin johtamisen huippuosaamista osoittaneelle hankkeelle.

Rantatunneli-hanke kilpaili mega-kokoisten projektien kategoriassa. Kategorian muut finalistit olivat Kiinasta, Venäjältä ja Kazakstanista. Kansainvälinen projektinhallinnan keskusjärjestö IPMA teki kesällä laajan ja monivaiheisen arvioinnin erilaisista Mega Sized -projekteista ympäri maailman. Hankkeita arvioitiin raporttien perusteella sekä useita sidosryhmiä haastattelemalla.

Allianssimallilla toteutetusta Rantatunneli-hankkeesta tuomaristo nosti esiin mm. seuraavia menestystekijöitä: Projektia ohjasivat arvoina johtajuus, innovatiivisuus ja läpinäkyvyys. Projektijohto toimi roolimallina, sidosryhmät olivat läsnä kaikilla tasoilla. Henkilöstöstrategiana oli epäonnistumisen salliminen sekä innovatiivisuutta tukeva ote. Lisäksi vaikuttivat toimiva Big Room -työskentely, korkea asiakastyytyväisyys, alkuperäistä aikataulua nopeampi toimitus ja sitä seuranneet kustannussäästöt. Haastava hanke oli huomattavan paikallisen huomion kohteena ympäristö- ja turvallisuusasioissa.

-Oppimisen kannalta on tärkeää, että hyvin onnistunutta hanketta ja sen tuloksia on tutkittu sekä analysoitu perusteellisesti ja hanke on saanut laajasti näkyvyyttä kotimaassa ja ulkomailla, rantatunneli-hankkeen projektijohtaja Mauri Mäkiaho sanoo.


Nesteen teknologiajohtajalle kansainvälistä tunnustusta

Suomen Tiedeakatemiain neuvoston ehdottamana Nesteen teknologiajohtaja TkT Lars Peter Lindfors tiimeineen on palkittu kansainvälisistä innovaatioista vaihtoehtoisten polttoaineiden alalla. Palkinto on kansainvälisestikin tunnettu Eric and Sheila Samson Prime Minister’s Prize for Innovation in Alternative Fuels for Transportation.

Tunnustuksen taustalla on tiimin työ NEXBTL-teknologian parissa, joka on mahdollistanut Nesteen uusiutuvien tuotteiden liiketoiminta-alueen rakentamisen. Viime vuonna tämä liiketoiminta-alue tuotti yli 3 miljardin euron liikevaihdon ja auttoi vähentämään kasvihuonepäästöjä 8,3 miljoonalla tonnilla.

- Edistyksellinen tutkimus ja kehitys ovat tekemisemme keskiössä Nesteellä, joten ei ole mikään ihme että ammattilaisemme saavat kiitosta kansainvälisellä tasolla. Olemme olleet jännittävällä teknologisten innovaatioiden matkalla viimeisten vuosikymmenien aikana, ja keskitymme jatkossakin kehittämään vastuullisia ratkaisuja asiakkaillemme, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen.

Lue lisää: Nesteen teknologiajohtajalle kansainvälistä tunnustusta


VR Transpoint tehostaa UPM:n raakapuukuljetuksia

VR Transpoint ja UPM ovat sopineet uuden logistisen ratkaisun käyttöönotosta raakapuukuljetuksiin. Suunnitelmallinen pendeliliikenne asiakkaalle varatuilla vaunuilla lisää tehokkuutta ja vähentää päästöjä. Uudessa ratkaisussa käytetään asiakkaalle varattuja vaunuja, jotka kulkevat suljetussa kalustonkierrossa suunniteltua reittiä lastaus- ja purkuaseman välillä. Varattujen vaunujen käyttö pitkäjänteisessä raakapuukuljetusten pendeliliikenteessä mahdollistaa molemmille osapuolille aiempaa paremman kuljetusten ennakoitavuuden.

– Pendelit ovat tehokkain tapa kuljettaa raakapuuta rautateitse. Asiakkaalle varatut vaunut pendeliliikenteessä sopivat erityisesti kuljetuksiin, joissa on säännölliset raakapuuvirrat. Uusi toimintamalli edellyttää molemminpuolista sitoutumista tehokkuuden varmistamiseksi, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

– Kun asiakkaalle merkitty kalusto kiertää pendeliliikenteessä suunnitellusti ja pitkäjänteisesti, resurssihyötyjä saadaan laajemminkin, kuin pelkän vaunuston osalta. Tämä mahdollistaa esimerkiksi junakokojen tarkastelun ja kuljetusmäärän kasvun. Haluamme olla pitkäaikainen ja strateginen kumppani asiakkaillemme ja tarjota heille uudenlaisia logistiikkaratkaisuja, Kosonen jatkaa.

Varattujen vaunujen pendeliliikenne käynnistetään UPM:n kanssa vaiheittain vuoden 2019 alusta lähtien. Varatuilla vaunuilla tarkoitetaan yksittäiselle asiakkaalle erikseen osoitettua ja muusta kalustosta kokonaan erillään pidettävää vaunustoa. Uusi toimintamalli on osa yhtiöiden pitkäaikaista raakapuulogistiikan kehittämistä.

Lue lisää: VR Transpoint tehostaa UPM:n raakapuukuljetuksia


Peterbiltiltä tietoa uusista 2019 moottoripäivityksistä

Peterbilt on paljastanut yksityiskohtia mallivuoden 2019 PACCAR- moottoreistaan. Yhtiö tulee tarjoamaan MX-13-moottoria kahdella uudella teholuokituksella; monikäyttöistä 455-hevosvoimaista jossa on vääntöä 2237-2508 Nm ja 405-hevosvoimaista 2237 Newtonmetrin väännöllä. Mallivuoden 2019 moottorien päivitykset on suunniteltu erityisesti parantamaan niiden luotettavuutta ja polttoainetaloutta.

Peterbiltin mukaan yhdistettäessä 405-hevosvoimainen versio MX-13:ta PACCAR:in vaihdelaatikkoon sekä PACCAR 40K -taka-akseliin, saadaan yksi polttoainetaloudellisimmista voimalinjoista pitkän matkan kuljetuksiin.

- Peterbilt ja PACCAR Powertrain tekevät tiivistä yhteistyötä varmistaakseen, että Peterbiltin asiakkailla on paljon polttoainetehokkaita vaihtoehtoja valittavinaan. Valitsemalla Peterbiltin malliin 579 PACCAR:in täyden voimalinjan, he pystyvät jo pelkästään painossa saavuttamaan 230kg säästön. Asiakkaamme ovat haastaneet meidät löytämään entistä enemmän tapoja maksimoida polttoaineensäästöt, Peterbiltin markkinointipäällikkö Wesley Slavin sanoo.

Moottorit uusilla luokituksilla tulevat olemaan saatavilla tammikuussa 2019.


Keinonäköä autoteollisuuteen

Unikie Autonomous Drive -lasertutkasovellus on keinonäköpohjainen ratkaisu, joka tarjoaa tavanomaiseen kuvapohjaiseen koneoppimiseen verrattuna huomattavasti luotettavampaa tietoa. Aidot lasermittaukset jättävät arvailujen varaan entistäkin vähemmän asioita.

- Sovellus tunnistaa ympäristöstään kappaleita ja ihmisiä, ja osaa esimerkiksi arvioida kappaleen liikkeen suunnan ja nopeuden. Se havainnoi ympäristöä, oppii havaintojen pohjalta toimimaan tietyllä tavalla ja reagoi vastaavaan havaintoon jatkossa toivotusti, Unikien toimitusjohtaja Esko Mertsalmi valottaa ratkaisun ominaisuuksia.

Yhtenä keinonäön hyödyntäjistä on autoteollisuus. Unikien visiona onkin olla vahvasti mukana keinonäköön liittyvien tuotteiden ja ratkaisujen kehityksessä ja tarjota yhä parempia ratkaisuja itseohjautuviin ajoneuvoihin.

- Teknologian avulla voimme pienentää inhimillisten virheiden määrää ja lisätä silmiä joka suuntaan. Keinonäkö ja sensorit tunnistavat ja osaavat ennakoida tilanteita, jotka meiltä ihmisiltä voisivat jäädä helposti huomioimatta, Mertsalmi kertoo.

Lue lisää: Keinonäköä autoteollisuuteen