Masats´n paineilmatoimiset tavaraluukut Van Hooliin

Irizar Groupiin kuuluva toinen bussivalmistaja Masats on kehitttänyt paineilmatoimisen bussin tavaratilaluukkujen avaus- ja sulkumekanismin. Belgialais-hollantilainene bussivalmistaja Van Hool on heti asentanut espanjalaisten kehittämän mekanismin käyttöön busseissaan valinnaisvarusteena.

Lue lisää: Masats´n paineilmatoimiset tavaraluukut Van Hooliin


Mersun X-sarjalle viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustestissä

Uusi X-sarja on saanut viisi tähteä riippumattomassa Euro NCAP -turvallisuustestissä. Mercedes-Benzin pickup sai kiitosta etenkin matkustajaturvallisuudesta, lasten turvallisuudesta, jalankulkijoiden suojaamisesta sekä avustinjärjestelmistä. 

X-sarjan testitulosten takana ovat etenkin jämäkkä runko, matkustajatilan suoja sekä rakenne, jossa auton keula ja peräosa pystyvät varastoimaan liike-energiaa törmäyksissä. Keskikoisten pickupien segmenttiin kuuluvaan X-sarjalaiseen on pakattu paljon turvallisuusjärjestelmiä.

Autossa on vakiona mm. seitsemän turvatyynyä sekä kaksi i-Size -standardin mukaista lasten turvaistuinta. Muita turvallisuusjärjestelmiä ovat aktiivinen jarrutusavustin Active Brake Assist, kaistavahti sekä liikennemerkkiavustin. Näiden lisäksi autosta löytyvät peräkärryn vakaaja, ilmanpainemonitori, hätäsoittoavustin, vakionopeudensäädin ja LED-ajovalot. Peruutuskamera ja 360-kamera ovat saatavilla lisävarusteina.


BMW-Alphabet vetyautoon Toyotan kanssa

BMW:n tytäryhtiö Alphabet kehittää vetyautoa Toyotan avulla. Vuoden 2017 loppuun mennessä se toimittaa 30 Toyota Mirai vetyautoa useammalle suurasiakkaalle palvelu- ja yhteiskäyttöautoksi.

BMW:llä ei toistaiseksi tiedetä olevan omaa vetyautoa. Sen tytäryhtiö Alphabetin syventyminen Toyotan ensimmäiseen sarjavalmistettuun vetyautoon, Mirai'hin, nähdään BMW:n aloitteena ja kiinnostuksena polttokenno- ja vetyautotekniikan kehittämiseen yhteistyössä Toyotan kanssa.



DHL tilasi 10 Tesla Semi rekanvetäjää

Saksan Postin omistama DHL Supply Chain on tilannut 10 Tesla Semi rekanvetäjää USA:n markkinoille. Tesla Semit toimitetaan sille vuonna 2019.

Paitsi raskaan sähkö-rekanvetäjän testaminen on sen kuljettajilleen tarjoamantyöpaikkaviihtyvyys ollut ratkaisevia tekijöitä DHL:n valinnalle. Kuljettajapula on USA:ssa kasvanut nopeasti puutteesta kriisiin. American Trucking Associationin mukaan vuonna 2015 arvioitu 48 000 rekkakuljettajan puute on vuoteen 2020 mennessä kasvamassa liki 100 000:een.

Ennen DHL:ää ehti päivittäistavaraketju Walmart, 6000 kuorma-auton omistaja, ilmoittaa kiinnostuksestaan Tesla Semien kokeilemiseen Kanadassa. 


Uber yhä syvemmälle tappiosuohon

Tappiot eivät ole epätavallisia Uberilla. Toistaiseksi se ei vielä ole ollut koskaan plussalla, punaisissa talousluvuissa aina. 2017 kolmannella vuosipuoliskolla sen tappiot ovat kuitenkin laskeutuneet uudella tasolle. Uutistoimisto Reuters'n ja Financial Times -lehden mukaan sen liikevaihto 7-9/2017 kasvoi noin kahdella miljardilla US-dollarilla samalla kun sen tappio kasvoi 1,46 miljardilla dollarilla.

2017 toisella vuosineljänneksellä tappio oli 1,06 miljardia dollaria. Vuoden 2016 tuloksen, yli kolmen miljardin dollarin tappion, uskotaan ylittyvän 2017.

Tappiollisen toiminnan ja kielteisten otsikoiden lisäksi Uberin mainetta painaa massiivinen seksiskandaali, joka on johtanut perustajiin kuuluneen Travia Kalanick'n eroon.

(Vogel)


Venäjä: SKYF-drone kantaisi 250 kg!

Venäläinen ARDN -yhtiö kehittelee tavallista suurempaa dronea. SKYF-drone kantaisi 250 kg kuormaa, toimisi kahdeksan tuntia ja lentäisi 350 km 50 kg kuormalla huippunopeudella 70 km/t. 

Kuljetus- ja logistiikkatehtävien lisäksi SKYF pystyisi mm. lannan ja torjunta-aineiden levitykseen, palontorjuntaan sekä ruoka- ja lääkekuljetuksiin.

Suurikokoinen nelilapainen SKYF olisi helposti pakattavissa omaan kuljetuskonttiin ja palautettavissa 10 minuutissa lentokelpoiseksi.

SKYF-dronea on kehitelty vuodesta 2014 ja koelennätetty 2016. Hinnasta ja ensiesittelypäivästä ei ole ilmoitettu.

(Transportnet.se)


eViton toimitukset alkavat ensi vuoden jälkipuoliskolla

Mercedes-Benz Vans tarjoaa pian täyssähkövaihtoehdon kaikista valmistamistaan pakettiautomalleista. Ensimmäinen uusi tuote on keskikokoluokan eVito, jonka testaamisen pilottivaihe käynnistyy Hampurissa ja Stuttgartissa ensi vuonna. Toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Mallisto laajenee vuonna 2019 esiteltävällä eSprinterillä ja Citanin täyssähköisellä mallilla.

Uusi eVito on toinen Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ilmainen huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.

Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan latauksella. Epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla pitäisi päästä 100 kilometrin toimintamatkaan. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Normaali huippunopeus on 80 km/h. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.

Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3200 kiloa.


Suomi menestyi Global TechMasters Trucks 2017 -kilpailussa

Kansainvälinen Mercedes-Benz-kuorma-autohuollon Global TechMasters Trucks 2017 -finaalikilpailu järjestettiin Saksan Stuttgartissa 7.-10.11.2017. Ensimmäistä kertaa mukana ollut Suomen joukkue oli kilpailussa viides. Kilpailussa oli yhteensä kaksitoista maata. Yksilösarjoissa tulokset olivat vielä parempia: Jori Heino ja Jari Kossi Vehon Pirkkalan toimipisteestä nappasivat molemmat pronssisijat omissa kategorioissaan.

Kilpailussa mitattiin taitotasoa ja oman työprofiilin mukaista toimintaa niin yksilönä kuin tiiminä. Kilpailu piti sisällään kirjallisia monivalintatehtäviä sekä käytännön kilpailutehtäviä asiakaspalvelusta, kuorma-autohuollosta sekä vikadiagnooseista.  

Lue lisää: Suomi menestyi Global TechMasters Trucks 2017 -kilpailussa


Eckerö Linelle innovaatiolla 430 tonnin päästövähennykset

Eckerö Linen ja Gadlab Engineering -insinööritoimiston vuonna 2015 aloittama cleantech-pilottihanke on saatu menestyksekkäästi päätökseen. Hankkeessa m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä, Gadcooler, jonka avulla laivan koneiden hukkalämpöä kerättiin talteen ja hyödynnettiin laivan ilmastoinnissa.

Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen teknologia on tuonut kahdessa vuodessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset. Se on päätetty ottaa vakituiseen käyttöön.

Merkittävä osa laivojen käyttämästä polttoaineesta kuluu niiden jäähdytykseen etenkin kesäkuukausina. Uuden, helsinkiläisen laivasuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimisto Gadlab Engineeringin tarjoaman teknologian avulla laivan koneistosta syntyvä hukkalämpö hyödynnetään ilmastoinnissa tarvittavan jäähdytyksen tuottamisessa väliaineena käytetyn myrkyttömän litiumbromidin avulla. Teknologia käyttää kemiallista jäähdytystä, eikä siksi vaadi juurikaan huoltoa.

Teknologiaa pilotoitiin Tekesin tukemassa hankkeessa, jossa Helsinki–Tallinna-väliä kulkevalle m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä. Koska jäähdytin vähentää polttoaineen käyttöä, sen avulla voidaan vähentää laivan hiilidioksidi-, rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. Teknologia toi pilotointivaiheessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset: Kahden vuoden kokeilun aikana m/s Finlandia on käyttänyt 140 tonnia vähemmän polttoainetta, mikä on johtanut jopa 430 tonnia pienempiin päästöihin edellisvuoteen nähden. 

”Pyrimme jatkuvasti edistämään ympäristöystävällistä merenkulkua. Siksi uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen etsiminen ja käyttöönotto ovat tärkeä osa Eckerö Linen strategiaa.  On hienoa, että olemme saaneet ensimmäisenä maailmassa käyttöömme aivan uudenlaisen, kotimaisen innovaation, jonka avulla olemme päässeet lähemmäs meille tärkeitä ympäristötavoitteita. Olemme pilottihankkeen tuloksiin erittäin tyytyväisiä ja otamme ylpeinä innovaation vakituiseen käyttöön m/s Finlandialla”, iloitsee Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

 


A-Insinöörit suunnittelemassa Helsinki-Tallinna-tunnelia

A-Insinöörit on mukana yrityskonsortiossa, joka suunnittelee nopean merenalaisen junayhteyden rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille. Toteutuessaan Helsinki-Tallinna-tunneli mahdollistaisi uuden kahden miljoonan asukkaan metropolialueen syntymisen. Yrityskonsortion muut jäsenet ovat Pöyry, Fira ja FinEst Bay Area Development. Konsortion jäsenillä on monialaista osaamista maanalaisesta rakentamisesta, rakentamisen prosesseista, sekä digitaalisten menetelmien hyödyntämisestä rakentamisessa.

-Haluamme olla mukana rakentamassa tulevaisuuden metropolia, joka mahdollistaa Helsingin ja Tallinnan alueen asukkaille ja vierailijoille täysin uuden ulottuvuuden elää, opiskella ja tehdä työtä, A-Insinöörien asiakkuus- ja vientijohtaja Timo Saanio kertoo.

Uusi Helsinki-Tallinna-metropolialue muodostaisi yli kahden miljoonan asukkaan talousalueen, taakse jäisivät muun muassa Amsterdam ja Tukholma. Helsinki-Tallinnan hyvä maantieteellinen sijainti Euraasian sydämessä voisi houkuttaa myös entistä enemmän sijoituksia Aasiasta ja Kiinasta, sekä mahdollistaa nopean taloudellisen kasvun.  

Yli 100 kilometrin pituinen tunneli tulisi valmistuessaan olemaan maailman pisin henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettu tunneli. Tunnelissa käytettäisiin erityisen nopeita junia ja matka-ajan päästä päähän on suunniteltu olevan noin 20 minuuttia.


Autoilijat ja infrastruktuuri valmiita ajoneuvojen väliseen viestintään

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan liikenneviranomaisten sekä yritysten ja tutkimuslaitosten vuosina 2015–2017 toteuttamassa EU:n Verkkojen Eurooppa rahoitetussa NordicWay-hankkeessa kokeiltiin tieliikenteen häiriötiedon välittämistä matkapuhelinverkossa autoilijoille. Tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia on nyt julkaistu.

Pohjoismaisessa kokeilussa kuljettajat, ajoneuvot ja kuorma-autot olivat yhteydessä toisiinsa matkapuhelinverkon kautta vastaanottaen ja jakaen tieliikenteen häiriötietoa ajoneuvojen ja liikennekeskusten välillä. Suomen kokeilussa käytettiin HEREn kehittämää älypuhelinsovellusta, jossa kuljettaja pystyi myös itse lähettämään tietoa, esimerkiksi onnettomuuspaikasta tai esteestä tiellä. Ruotsissa ja Norjassa kokeiluissa olivat mukana mm. Volvo ja Scania. Suomessa kokeiluun ilmoittautui yli 1300 kuljettajaa. Yhteensä kokeiluissa oli mukana yli 1800 kuljettajaa.

Hankkeen lopputapahtumassa Brysselissä 21.11.2017 esiteltyjen tulosten mukaan tieliikenteen häiriötietoa voidaan vaihtaa matkapuhelinverkossa nopeasti, turvallisesti ja tehokkaasti – myös maiden rajojen yli. Palvelua demonstroitiin toukokuussa Ruotsin ja Norjan sekä Ruotsin ja Tanskan välisillä rajoilla. Häiriötiedon välittämisen mahdollisti pilvipalvelu, jossa ajoneuvovalmistajat, palveluntarjoajat ja viranomaiset jakavat tietoa keskenään. Vastaava palvelu olisi laajennettavissa Eurooppaan tai sen ulkopuolelle.

Hanke on saanut EU:lta jatkorahoitusta NordicWay2-hankenimellä vuosille 2017-2020. Liikennevirasto ja Trafi järjestävät avoimen markkinakeskustelun yhdessä suomalaisten ja kansainvälisten viranomaisten, yritysten sekä tutkimuslaitosten kanssa suunnitteilla olevasta tuotantokokeilusta perjantaina 1.12.2017, Liikennevirastossa, Helsingissä.

Hankintavaiheen on määrä alkaa vuoden 2018 kevättalvella. NordicWay-hankkeen loppuraportti julkaistaan alkuvuodesta 2018.


Vesa Laineenkare Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialajohtajaksi

Vesa Laineenkare (YeUps, KTM) on nimitetty Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialajohtajaksi ja Wihurin johtokunnan jäseneksi 1.1.2018 alkaen. Vesa on vastannut vuodesta 2016 Wihurin Teknisen Kaupan Caterpillar-liiketoiminnasta ja vastaa siitä myös jatkossa toimialajohtajuuden lisäksi.


Verkkokauppa kasvaa - Posti teki pakettiennätyksen

Joulusesongin aloittaneet Black Friday ja Cyber Monday -ostospäivät näkyivät Postin logistiikkakeskuksissa, sillä niiden kautta kulki yli 250 000 pakettia yhden vuorokauden aikana. Postin pakettivolyymi on kasvanut 8 % tänä vuonna jo ennen loppuvuoden sesonkeja.

- 250 000 pakettia vuorokaudessa on Postin kaikkien aikojen ennätys. Teemme näin sesonkiaikoina töitä kolmessa vuorossa, 24 tuntia vuorokaudessa. Myös logistiikkakeskuksemme pyörivät jopa seitsemänä päivänä viikossa joulusesongin loppuun saakka, Postin Pakettipalveluiden johtaja Toni Laaksonen kertoo.

Lue lisää: Verkkokauppa kasvaa - Posti teki pakettiennätyksen


Sijaintinsa ilmoittavat väyläviitat parantavat turvallisuutta

Liikennevirasto ottaa Pyhärannan veneväylällä koekäyttöön väyläviitat, jotka ilmoittavat sijaintinsa. Uudenlaisten viittojen on tarkoitus parantaa merenkulun turvallisuutta ja vähentää sijaintitarkastusten tarvetta. Asennettavat viitat ovat Meritaito Oy:n valmistamia ja niissä on mukana Emergence Oy:n Taival -paikannusteknologiaa.

Talvi on kelluvien turvalaitteiden painajainen. Liikenneviraston väylillä kelluvia viittoja on noin 17 000 kappaletta, niistä jäät rikkovat tai vievät mennessään joka vuosi yli 700 kappaletta. Myös muina vuodenaikoina viittoja katoaa jonkin verran.

Paikannusta hyödyntäviä kelluvia turvalaitteita on aikaisemmin asennettu esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaren edustalle. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Kyse on vasta kokeiluista, mutta nykyistä kattavampien sijaintitietojen mahdollisia hyötyjä on jo punnittu.


Renault Trafic Formula Edition Suomeen

Urheilullinen pakettiauto Renault Trafic Formula Edition on saapunut jälleenmyyjille Suomeen. Renault Trafic Formula Editionin kehitystyöhön haettiin inspiraatio F1-kuninkuusluokasta. Erikoismallin voi valita L1H1- tai L2H1-versiona, joissa molemmissa on 107 kW (145 hv) kehittävä Twin Turbo -moottori. Hiilidioksidipäästö on 160/164 g/km korin pituudesta riippuen.

Uuden Renault Trafic Formula Editionin lähtökohtana on kattavasti varustettu Trafic Navi Edition, mutta uutuus on persoonallisempi ja urheilullisempi. Erikoismallin ulkoväri on metallimusta ja tuota väriä käytetään myös korinvärisissä puskureissa, etusäleikössä, Renaultin merkissä sekä 17-tuumaisissa kevytmetallivanteissa. Kontrastina mustalle ovat keltaiset Formula Edition -teippaukset ja keltaiset etusäleikön sekä etusumuvalojen kehykset. Korin väriksi on mustan lisäksi valittavissa myös metallihopea ja metalliväri sisältyy erikoismallin hintaan.

Lue lisää: Renault Trafic Formula Edition Suomeen