Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Poliisille uusia panssaroituja ajoneuvoja

Poliisihallitus on hankkimassa vuosien 2018-2019 aikana poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta panssaroituja Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja. Autot on hankittu Hansel-sopimustoimittaja Veho Oy:ltä puitesopimuksen mukaisena hankintana. Ajoneuvoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen.

Kyseiset uudet ajoneuvot ovat kuorma-autoiksi rekisteröitäviä panssaroituja poliisiautoja. Autoissa on Poliisihallituksen mukaan Suomen poliisille riittävä suojaustaso. Autot ovat väritykseltään tummansinisiä ja niissä on poliisin hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus.

Lue lisää: Poliisille uusia panssaroituja ajoneuvoja


Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi

Mikko Rantakare (48) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi. Rantakare aloitti tehtävässään 3.12.2018. Volvo Truck Center Lännen alueeseen kuuluu Volvo Truck Center Turun, Forssan ja Porin toimipisteet. Mikko vastaa kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Länsi-Suomen alueella. Rantakare raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Rantakare on toiminut autoalalla lähes koko työuransa ajan. Ennen Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi siirtymistään Rantakare toimi huoltokorjaamon päällikkönä Turussa. 

Rantakareen päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Turku.


Nissan Europen keskusvaraston sähköstä aurinkoenergialla 70 %

Nissan vahvisti tänään ottaneensa keskusvarastotiloissaan käyttöön Alankomaiden laajimman joukkorahoitetun aurinkopaneelikaton.

Amsterdamissa sijaitsevan Nissan Europen keskusvaraston (Nissan Motor Parts Center, NMPC) katolle asennettu aurinkopaneelikennosto koostuu lähes 9 000 aurinkopaneelista ja tuottaa jopa 900 kotitalouden sähköntarpeen verran uusiutuvaa energiaa. Aurinkopaneelikaton ansiosta keskusvaraston hiilidioksidipäästöt vähenevät huomattavasti, arvioiden mukaan vähennykset ovat jopa 1,17 miljoonaa kiloa vuodessa.

Tämä valtava aurinkopaneelikennosto pystyy kattamaan jopa 70 prosenttia NMPC:n vuosittaisesta energiantarpeesta ja se onkin merkittävä edistysaskel Nissanin tavoitteissa pyrkiä kestävää kehitystä edistäviin toimintoihin. Merkittävää on myös se, että osa paneeleiden tuottamasta energiasta ohjataan suoraan kansalliseen sähköverkkoon.



Atrian teurasjätteistä biokaasua

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 17.12.2018 Nurmon Bioenergia Oy:lle energiatukea enintään 9 364 000 euroa biokaasulaitoksen rakentamiseen Nurmoon parin kilometrin päähän Atrian elintarviketehtaasta. Laitos on tähän mennessä suurin biokaasun liikennekäyttöön suunniteltu hanke Suomessa.

Biokaasulaitos käyttäisi raaka-aineena maataloudesta syntyviä lantoja, teurastamon biojätteitä, elintarviketeollisuuden jäte- ja sivuvirtoja, ruokajätettä ja pakattuja elintarvikkeita sekä kasvibiomassoja.

Tuotannon käynnistyessä kaasua käytetään aluksi lähinnä teollisuuden polttoaineena ja kysynnän kasvaessa vuoteen 2025 mennessä lähes koko tuotanto käytettäisiin liikennepolttoaineena. Laitoksen täysi tuotantoteho vastaa 6 000 henkilöauton keskimääräistä energiankulutusta.

Lue lisää: Atrian teurasjätteistä biokaasua


Toyota julkaisi Proacen tarkastuskampanjoita

Toyota Motor Corporation julkaisi 18.12.2018 viisi tarkastuskampanjaa liittyen Proace- ja Proace Verso -malleihin. Yksittäiseen autoon voi kohdistua yhdestä neljään kampanjaa. Kampanjoiden piiriin kuuluu Suomessa kokonaisuudessaan 3 482 autoa. Tyoyota haluaa vaikuttaa tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, mikäli autoissa havaitaan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia. Toyotan tietojen mukaan Suomessa ei ole ollut yhtään tarkastuskampanjoihin liittyvää ongelmatilannetta.

Lue lisää: Toyota julkaisi Proacen tarkastuskampanjoita


HSY: Talvirengaskausi näkyy pääkaupunkiseudun ilmanlaadussa

Kuva: HSY/Suvi-Tuuli Kankaanpää

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatua heikentää erityisesti liikenteen pakokaasut, katupöly sekä pientaloalueilla myös puunpoltto. Nastarenkaiden käyttöönotto on näkynyt ilmanlaadun mittauksissa tänä syksynä marraskuun puolivälistä lähtien.

- Mittaamme ilmasta muun muassa hengitettäviä hiukkasia, jotka ovat suurimmaksi osaksi katupölyä. Vaikka pahin pölykausi on keväisin, katupöly heikensi ilmanlaatua jo nyt syksyllä, erityisesti marraskuun puolivälissä nastarenkaiden aiheuttaman pölyn vuoksi, kertoo ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen HSY:stä.

Nastarenkaat kuluttavat voimakkaasti asfaltin pintaa, ja pölyä muodostuu, kun renkaat jauhavat asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Kun tienpinnat kuivuvat, hiukkaset nousevat ilmaan.

Lue lisää: HSY: Talvirengaskausi näkyy pääkaupunkiseudun ilmanlaadussa


EU-tuella 14 uutta kaasutankkausasemaa

Euroopan unioni on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa. Tuki on merkittävä askel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakentamiseen. Uusia asemia tarvitaan vastaamaan kaasuautojen kasvaneeseen kysyntään, ja jotta liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ILMO45-loppuraportissa linjattuihin päästötavoitteisiin päästään.

EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa uusien kaasutankkausasemien rakentamiseen. Tuen myötä yhtiö jatkaa uusien tankkausasemahankkeiden toteuttamista ja pohjoismaisen asemaverkoston laajentamista.

- Myönnetty tuki mahdollistaa entistäkin paremmin kaasuinfrastruktuurin kehittämisen kasvavaa kysyntää vastaavaksi. Viimeisen parin vuoden aikana huimasti kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä niin kuluttaja- kuin yrityspuolellakin on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta. Biokaasun liikennekäyttö edesauttaa myös Suomen kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden saavuttamista, sanoo Jussi Vainikka, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö.

Lue lisää: EU-tuella 14 uutta kaasutankkausasemaa


DAF CF Electric -kuorma-auto kauppaketjulle koekäyttöön

DAF Trucks on tänään toimittanut ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-autonsa Jumbolle, alankomaalaiselle supermarketketjulle. CF Electric on DAF:n ja VDL:n kehitysyhteistyön tulosta, ja Jumbo tulee käyttämään sitä Alankomaiden eteläosissa sijaitsevien myymälöidensä tavarantoimituksiin. Jumbon toimitusjohtaja Frits van Eerd vastaanotti DAF CF Electric -kuorma-auton avaimet DAF Trucksin puheenjohtajalta Harry Woltersilta ja VDL Groepin puheenjohtajalta ja toimitusjohtajalta Willem van der Leegteltä.

Ensimmäisen DAF CF Electric -kuorma-auton käyttöönotto on iso merkkipaalu DAF Trucksille, VDL:lle ja Jumbolle. Täysin sähkökäyttöisen DAF-hyötyajoneuvon toimitus käynnistää sarjan sähkö- ja hybridikuorma-autojen pitkän aikavälin kenttätestejä.

Lue lisää: DAF CF Electric -kuorma-auto kauppaketjulle koekäyttöön


Neste kehitti mobiilimaksun ammattiliikenteelle

Erilaiset vaihtoehdot maksamiseen Nesteen asemilla laajenevat jatkuvasti. Tammikuusta lähtien mobiilimaksaminen on mahdollista myös Nesteen yritysasiakkaille, jotka ovat olleet tiiviisti mukana sen kehitystyössä.

- Lanseerasimme puolitoista vuotta sitten Neste-äpin kautta tapahtuvan mobiilimaksamisen. Sen jälkeen olemme laajentaneet maksamisvaihtoehtoja ensin credit- ja debit -maksuominaisuuksille, ja tämän vuoden alussa vielä Apple Payn kaltaisille mobiililompakoille. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta Neste-äpin kautta tapahtuvan maksamisen vaivattomuudesta, nopeudesta ja turvallisuudesta, Nesteen Head Of Digital Transformation Juho Korpela kertoo.

Tammikuussa lanseerattavat uudet yritysasiakkaille suunnatut maksamisen palvelut ovat täysin digitaaliset. Mobiilitankkauksen lisäksi uusi yritysasiakkaille suunnattu nykyaikainen mobiilimaksamisen palvelu tekee paperien pyörittämisestä turhaa, sillä laskut ja raportit saa vastedes kokonaan sähköisinä. Järjestelmän hallinta on reaaliaikainen, ja mobiilimaksut ovat sen kautta välittömästi asiakkaan käytössä.

- Digitaaliset palvelut kehittyvät nopeaa tahtia eteenpäin, ja myös yritysten on pysyttävä muutoksessa mukana. Yritykset pääsevät nyt hyötymään mobiilimaksamisen eduista, kun Neste-yrityskortin maksuominaisuudet voi asteittain liittää Neste-äppiin. Uudet maksamiseen liittyvät palvelut on kehitetty nimenomaan yritysasiakkaidemme tarpeita ajatellen, ja niiden avulla he voivat tehostaa raportointiaan ja liiketoimintaansa ympäri Suomen, Korpela jatkaa.

Lue lisää: Neste kehitti mobiilimaksun ammattiliikenteelle


SKAL: Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun

Ilmastopoliittisen työryhmän toimenpideohjelman sisältämät keinot liikenteen päästöjen poistamiseksi eivät ole realistisia, arvioi SKAL. Kuljetusyritysten edunvalvoja vaatii, että tavaraliikenteen kaluston erityispiirteet ja niiden soveltuvuus vaihtoehtoisille käyttövoimille otetaan huomioon keskustelussa.

- Kuljetusala haluaa ehdottomasti olla mukana torjumassa ilmastonmuutosta. Nyt tarvitaan todellisuuspohjaa laskelmiin ja rakentavaa keskustelua, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Lue lisää: SKAL: Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun


Houkutus Infra-alalle

Liikenne- ja infra-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa nuorille suunnatussa #Infrasankarit-kampanjassa. Tavoitteena on tuoda esiin infra- ja liikennealan merkityksellisyyttä, monipuolisuutta ja ammattilaisten arkea.

Alan vetovoimaisuuden parantaminen ja tietoisuuden lisääminen nuorten keskuudessa koetaan liikenne- ja infra-alalla erittäin tärkeäksi. Kampanjalla tavoitellaan erityisesti peruskoulun ja lukion päättäviä, jotka pohtivat ammatinvalintaa. Infra-alan työn merkityksellisyyttä tuodaan esille kampanjassa vahvasti. #Infrasankarit-kampanjan näkyvin osa on somevideo, joka kertoo infrastruktuurin merkittävästä roolista yhteiskunnassa ja esittelee alan monipuolisia työnkuvia.

– Viestimme on kirkas: Infra- ja liikennealalla pääsee rakentamaan parempaa yhteiskuntaa. Me varmistamme ihmisten elämän sujuvuuden ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuudet. Ja töitä riittää taatusti tulevaisuudessakin, MANK ry:n projektipäällikkö Antti Knuutila sanoo.

Työhön Infra-alan tulevaisuuden puolesta tarvitaan kaikkien panosta; järjestöjen, yritysten, sekä koulutusten järjestäjien. Yhteistyöllä saadaan aikaan tulosta.

-Houkuttelevat oppimisympäristöt, hyvin markkinoitu koulutus, selkeät koulutuspolut, sekä oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö tuo koulutukseen laatua ja vetovoimaa, Knuutila kertoo.

Lue lisää kampanjan toteutuksesta 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Miljoonia tonneja ilmansaasteita turhaan

Pääkaupungin vihreä liikennesuunnittelu luo kasapäin turhia liikennetukoksia. Ne panevat tuhansittain autoja tupruttelemaan ilmoille kaikkein kuluttavimmalla ajotavalla tonneittain ilmastonmuutosta edistäviä päästöjä vuorokaudessa. Vastaavaa heikkotasoista suunnittelua ei ole muualla Euroopassa. Tahalliseksi kiusanteoksi, autoilija sanovat sitä Helsingissä. Samalla Helsingin liikennepoliisi vain katselee. Se ei ymmärrä välittää eteenpäin syitä ja seurauksia.

Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018 kartoitti 11 pahaa tukoskohtaa pelkästään Helsingin länsilaidalla. Lue että opit - myös välttämään


Yli 3000 uutta ammattikuljettajaa vuodessa

Puolustusvoimien "autokoulu" on Suomen suurin. Se antaa "ilmaiseksi" ammatin yli 3000 varusmiehelle: 2000 kuorma-autonkuljettajaa C-ajokortilla, 1000 CE-yhdistelmäkortillista ja 200 bussikuljettajaa DE-ajokortilla. Koulutuspaikkoja on 10 eripuolilla Suomea. Se maksaa paljon Puolustusvoimien budjetista. Varusmiesajan jälkeen sijoittuminen kuljetusalalle ei ole ongelmatonta ja hyödyntämättömäksi jäävä voimavara on suuri. Sen luulisi kiinnostavan myös Valtiovarainministeriöä ja Työmininisteötä erityisen paljon.

Luulo ei ole tiedon väärtti. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy ensi viikon lopulla.


Tavaratila tarpeiden mukaan

Modul-System tekee monenlaisia varusteluita pakettiautoihin. Saatavilla on hyllyjä, työkalutelineitä ja lattiarakenteita. Koeajoimme uutta Toyota ProAcea jossa oli Modul-Systemin hyvin työmiehelle soveltuva hyllyvarustelu.

Hyllykköjen lokerikot ovat laadukasta materiaalia ja mekanismit valmistettu siten, että ne tuntuvat hyvin kestäviltä, eivätkä rämise ajettaessa. Itse ProAce on sekin asiallinen työkalu. Modul-System hyllyt on valmistettu ultralujasta teräksestä (UHSS), joka on sekä kevyttä että kestävää materiaalia, varmistaen törmäysturvallisuuden, suuremman kuormakapasiteetin ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Lue lisää Modul-Systemin mahdollisuuksista ja ProAcen ominaisuuksista 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!

Lue lisää: Tavaratila tarpeiden mukaan


Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä

Kuva: Kari Mäenpää/Ilmatieteen laitos

Suomen korkea teknologinen osaaminen ja ymmärrys arktisten olosuhteiden luomista haasteista yhdistyvät Ilmatieteen laitoksen Pohjois-Suomessa käynnissä olevissa älyliikenteen testeissä, joissa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia sovelluksia.

Ilmatieteen laitos on kehittänyt Sod5G- ja Älykkäät Arktiset Rekat -hankkeissa tutkimus- ja talvitestausympäristön älykkään liikenteen sää- ja turvallisuuspalveluihin. Sodankylässä sijaitsevalla suljetulla talvitestausradalla voidaan testata olemassa oleviin matkapuhelinjärjestelmiin sekä tuleviin 5G- ja ITS-G5-verkkoihin perustuvaa viestintää ja palveluita.

- Kyseessä on ainoa puhtaasti arktisiin talviolosuhteisiin keskittynyt älyliikenteen testirata, jossa kerätään myös sääinformaatiota, vanhempi tutkija Timo Sulkuvaara Ilmatieteen laitokselta toteaa.

Lue lisää: Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä