TIP-Trailer services

25 miljoonaa teiden talvikunnossapitoon

Hallitus on sopinut vuoden 2019 budjettiesityksestä. Budjettiriihessä sovittiin 49 miljoonan euron liikennepaketista, jolla parannetaan liikenneturvallisuutta ja tiestön talvikunnossapitoa.

Tästä paketista 25 milj. euroa osoitetaan tiestön talvikunnossapitoon ja kelirikon hoitamiseen. Tasoristeysohjelmaa jatketaan 10 milj. euron rahoituksella. Hallitus sopi myös yksityistieavustusten 4 milj. euron korotuksesta, jolloin kokonaismääräraha nousee 17 milj. euroon. Lisäksi osoitetaan rahaa liikenneturvallisuustyöhön ja Sastamalan riista-aitojen rakentamiseen.

Liikennepaketti rahoitetaan vuoden 2019 budjetista sekä kuluvan vuoden 2018 toisesta lisätalousarviosta.

Lue lisää: 25 miljoonaa teiden talvikunnossapitoon


Combilta suuren nostokyvyn moottorisoitu pumppukärry

Combilift on julkaissut uuden pumppukärryn Combi-PPT:n. Motorisoidun pumppukärryn perusnostokapasiteetti on 3 000 kilosta 6 000 kiloon, saatavilla on myös korkeamman nostokapasiteetin malleja, joiden nostokyky on 7 000 kilosta 16 000 kiloon. Combi-PPT:n liikkuvan ohjainvarren ansiosta kärryn kuljettaja voi operoida sitä sivusta. Combi-PPT:ssä on vaihtosähkömoottori ja tehostettu ohjaus.


Uusi Nokian MPT Agile 2 on maastorengas monipuoliseen käyttöön

Puolustus- ja rauhanturvatehtävät sekä pelastus- ja maastoajoneuvot asettavat erityisiä vaatimuksia renkaille. Renkaan täytyy olla helposti ohjattava ja hyvin pitävä, niin tiellä kuin maastossakin, millä tahansa nopeudella. Se ei saa pettää varsinkaan kriittisellä hetkellä. Nokian MPT Agile 2 on uusi versio kentällä testatusta Nokian MPT Agilesta, ja siihen on lisätty lukuisia parannuksia alkuperäiseen nähden.

- Monikäyttöisyys on avain hyvään maastoajoneuvon renkaaseen. Renkaan on toimittava niin tiellä kuin pehmeässä maastossakin – ihan missä vaan, minne työ sinut vie, sanoo Teppo Siltanen, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö.

Kuten renkaan nimestä käy ilmi, toinen merkittävä tekijä Nokian MPT Agile 2:n suunnittelussa oli ohjattavuus. Sekä sotilasajoneuvot että palontorjunta- ja muut pelastusajoneuvot vaativat tarkkaa ohjattavuutta, joskus korkeillakin nopeuksilla.

Merkittävin muutos on symmetrinen pintakuvio, joka toimii yhtä hyvin riippumatta renkaan pyörimissuunnasta. Nykyaikainen suunnittelu on myös johtanut parempaan pitoon pehmeässä maastossa sekä sivu- että pitkittäissuunnassa, parempiin itsepuhdistusominaisuuksiin sekä parempaan talvipitoon. Renkaan sivuissa on myös maastokuviointi.

Lue lisää: Uusi Nokian MPT Agile 2 on maastorengas monipuoliseen käyttöön



Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan

Raskone laajentaa palveluvalikoimaansa ja vahvistaa raskaan kaluston huoltopalvelujen tarjontaa ostamalla kylmäkoneiden huoltopalveluliiketoiminnan Lumikko Huoltopalvelut Oy:ltä 3.9.2018. Raskoneelle siirtyy kaupan mukana 14 alan erikoisosaajaa sekä toimipisteet Seinäjoella, Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Kisko- ja rautatiekaluston lämpötilanhallinta-laitteistojen huolto jää edelleen Lumikolle.

Yrityskaupan ansiosta Raskoneesta tulee ainoa valtakunnallinen raskaan kaluston monimerkki-huoltoketju, joka voi muun huollon yhteydessä huolehtia myös asiakkaan kylmäkoneista. Raskoneen asiakkaina olevilla kuljetusyhtiöillä on käytössään tuhansia kylmäkoneita, jotka liikennöitsijöiden on jatkuvasti pidettävä toimintakunnossa. Esimerkiksi elintarvikkeiden kylmäketju ei saa katketa kovimmillakaan helteillä. Asiakkailla on myös suuri tarve saada kylmälaitteiden huolto merkkiriippumattomasti yhdestä paikasta. Raskoneen tavoite on tarjota kuorma-autojen jäähdytyskoneiden huoltopalveluja kaiken merkkisille laitteille.

Lue lisää: Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan


Kögeliltä uusi kuormansidontaliina

Kögelin uusi kuormansidontaliina on kevyempi, turvallisempi ja varmatoiminen. Tuote on lisäksi helppo asentaa ja ottaa pois pankoista. Kögel FastFix poistaa myös kuljettajan riskin loukata itseään tai tehdä vahinkoa lastille.

Kögel FastFix on valmistettu kestävästä materiaalista ja se vie vain vähän tilaa. Testeissä kankainen liina todettiin helppokäyttöisemmäksi kuin tavanomaiset kuormansidontatavat.


Sisun hybridi Metkossa

Sisu esittelee laajasti mallistoaan Suomen suurimmassa raskaskonealan ammattinäyttelyssä FinnMETKOssa. Sisun osastolla voi tutustua raakapuukuljetuksiin tehtyihin Sisu Timber puuautoihin, metsäkoneiden kuljetukseen suunniteltuihin Sisu Carrier koneenkuljetusautoihin, Sisu Rock maansiirtoautoihin ja tietysti uuteen raskaisiin kuorma-autoihin kehitettyyn Hybrid-tekniikkaan.

Lisäksi Heinolan Sahakoneet Oy:n osastolla on esillä uusi Sisu Polar -alustainen mobiilihakkuriin myös työnäytösten muodossa.

FinnMETKO 2018 näyttely järjestetään 30.8-1.9 Jämsänkoskella.


Ruotsi: Norrbotnia-radan rakentaminen alkoi

Pääministeri Stefan Löfven ja Trafikverket´n pääjohtaja Lena Erixon kaivoivat ensimmäiset lapiolliset hiekkaa viime viikon torstaina merkkinä 270 km pitkän Luulajan ja Uumajan välille sijoittuvan uuden rautatien rakentamisen aloittamisesta.

- Norrbotniaradasta tulee nykyaikainen junarata korkeille nopeuksille ja suurille painoille, Lena Erixon totesi. Kansallisen kuljetussuunnitelman mukaan Ruotsin hallitus takaa rahoituksen Norrbotniaradan Uumaja-Skellefteå välille vuosina 2018-2029.


Rengastalon omistus ja johto vaihtuu

Jussi ja Matti Lehti ostavat Rengastalo Oy:n koko osakekannan ja ryhtyvät yrittäjinä jatkamaan ja kehittämään yritystä. Matti Lehti ryhtyy Rengastalon uudeksi toimitusjohtajaksi ja Jussi Lehti hallituksen puheenjohtajaksi. Lisäksi molemmat tulevat toimimaan aktiivisesti myynnin parissa.

Yrityskauppa ei vaikuta yrityksen ja asiakkaiden, toimittajien tai muiden yhteistyökumppaneiden välisiin sopimuksiin. Rengastalon henkilökunta jatkaa entisissä tehtävissään vanhoina työntekijöinä. Mikael Franck jatkaa ennen eläkkeelle siirtymistään yrityksen palveluksessa, avustaen siirtymäkauden ajan, syyskuun loppuun ja sen jälkeen tarpeen mukaan.


Ruotsi: Huutava pula kuorma-auton kuljettajista

Pula kuorma-auton kuljettajista on uhannut vähittäiskaupan kuljetuksia kuluneen kesän aikana. Kuorma-auton kuljettajista on tullut "pula-ammatti" ja uusien kuljettajien tarve arvioidaan 7000:ksi vuoden sisällä Ruotsin kuljetusalan liittojen ammatti- ja työympäristölautakunta hälyttää.

Syynä kuljettajapulaan pidetään vähäistä kiinnostusta, vähäistä hakijamäärää töihin ja koulutuksen keskeyttäneiden suurta määrää. Monelta kuljettajalta puuttuu myös EU:n vaatima ammattipätevyystodistus.

Vallitsevan korkeasuhdanteen aikana kuljettajapula aiheuttaa hankalan tilanteen kaupalle. Muiden muassa ICA ilmoittaa tehneensä paljon töitä lievittääkseen kuljettajapulan vaikutuksia.

(Transpportnet.se)

Tilanne on täsmälleen sama Suomessa. (Toim. huom.)


Pajalan malminkuljetukset rullaavat taas

Yksi 2900 tonnilla rautamalmia lastattu juna vuorokaudessa rullaa Kaunis Irons´n kaivoksesta Ruotsin Pajalassa Pitkäjärven välilastausterminaalin ja Norjan Narvikin sataman välillä.

Railcare yritys sai maaliskuussa tehtäväkseen vastata seuraavan viiden vuoden aikana Kaunis Ironin rautatiekuljetuksista 220 km matkalla Pitkäjärvestä Narvikiin. Vuoden loppuun mennessä tavoitteena on kaksi junavuoroa vuorokaudessa joka viikonpäivänä. Railcare vastaa myös välilastauksesta kuorma-autoista junavaunuihin Pitkäjärvessä sekä Narvikin satamassa.

Railcare on pestannut töihin seitsemän veturinkuljettajaa ja 5-6 kuljettajaa tullaan tarvitsemaan lisää. Kolme veturi ja vaunuyksikköä tarvitaan kuljetuksiin kun liikenne pääsee täyteen vauhtiin.


Ruotsi: 290 MSek fossiilivapaille kuljetuksille

Ruotsin Trafikverket (liikennevirasto) sijoittaa 290 ja entistä tehokkaampiamiljoonaa Ruotsin kruunua tutkimusprojektiin, jonka tavoitteena on synnyttää fossiilivapaita ja entistä tehokkaampia tavarakuljetuksia vuoteen 2030 mennessä. Elinkeinoelämä ja muita osallistujia lisäävät pottiin 100 miljoonaa kruunua, minkä toivotaan kasvavan tutkimusohjelman edetessä. Ohjelma joka on saanut nimen"Triple F" sanoista Fossile Free Freight, perustuu Ruotsin hallituksen tehtävän antoon viime kesäkuun kansallisesta tavarankuljetusstrategiasta.

Triple F kerää tehtävän toteutukseen akatemiat, tutkimuslaitokset, teollisuuden ja viranomaiset. Ohjelmavastaava on Maria Oscott ja Lindholmen Science Park Göteborgissa. Kuljetusvälineiden fossilivapaus, energiatehokkuus sekä uusiutuvien polttoaineiden osuuden lisäys on mainittu kuuluviksi tutkimusohjelman yksityiskohtiin.


Eberspächer lähtee yhteisyrityksellä pienentämään päästöjä Kiinaan

Eberspächer ja China Yuchai ovat ilmoittaneet yhteisyrityksen perustamisesta. Yhteisyritys tulee valmistamaan ja myymään pakokaasujen kontrollointijärjestelmiä kiinalaisiin hyötyajoneuvoihin. Eberspächerin osuus yhtiöstä tulee olemaan 51 prosenttia ja China Yuchain 49 prosenttia. Tuotantoa varten tullaan rakentamaan uusi tuotantolaitos China Yuchain moottoritehtaan yhteyteen Yuliniin Kiinaan. Kiinassa siirrytään vuonna 2020 China National 6 -päästöstandardiin, johon pääsemiseksi pakokaasujärestelmiä aletaan valmistaa.


Suomen ainoa parkkipaikkanavigaattori Tampereella

Tekoälyapulainen etsii kuskille todennäköisimmin vapaana olevan pysäköintialueen.

EasyPark toi keväällä Suomeen Find & Park -parkkipaikkanavigaattorin. Palvelu aloitti Helsingistä ja laajenee nyt Tampereelle. Tampereen jälkeen myöhemmin tänä vuonna ovat vuorossa Turku ja Lahti. Palvelun saa Tampereella käyttöön lataamalla EasyParkin mobiilisovelluksen tai päivittämällä jo ladatun sovelluksen.

Tampere liittyy Find & Park -paikkakuntana muiden muassa Berliinin, Barcelonan, Rotterdamin, Veronan, Kööpenhaminan ja Tukholman joukkoon.


Rahaa Malmin kentän korvaajille

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää lentokenttäavustusten kolmannen haun vuonna 2018. Eduskunta hyväksyi vuoden 2018 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä kahden miljoonan euron lisärahoituksen lentokenttäavustuksia varten.

Kyseessä on harkinnanvarainen avustus. Avustusmääräraha on tarkoitettu ammatillisen yleisilmailun toimintaedellytysten tukemiseen.

Harkinnassa otetaan erityisesti huomioon eduskunnan 4.4.2018 antama lausuma, jossa edellytetään valtioneuvostoa ryhtymään toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Avustusta voidaan myöntää lentoasemien ja lentokenttien toiminta- ja investointimenoihin.

Hakemusten määräaika on 19.9.2018 klo 16.15.


Meriliikenteen tavarakuljetukset kasvoivat ja matkustaliikenne väheni

Ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset kasvoivat tammi-kesäkuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vientikuljetukset kasvoivat 7,5 prosenttia ja tuonnissa oli kasvua 6,0 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Ulkomaan meriliikenteen viennin kasvu johtui kappaletavaran, kemianteollisuuden tuotteiden, lannoitteiden, malmin ja rikasteiden kuljetusten lisääntymisestä. Tuonnin 6,0 prosentin kasvu johtui lisääntyneistä raakapuun, raakamineraalien, malmin ja rikasteiden kuljetuksista.

Kauttakulkuliikenne Suomen satamien kautta kasvoi 24,1 prosenttia (910 000 tonnia) vuoteen 2017 verrattuna. Transitokuljetukset kasvoivat HaminaKotkan satamassa 438 000 tonnia ja Kokkolan satamassa 193 000 tonnia. Myös Porissa oli tänä vuonna kauttakulkuliikennettä 260 000 tonnia.

Ulkomaan meriliikenteen matkustajaliikenteessä matkustajamäärä väheni 1,8 prosenttia edellisen vuoteen verrattuna. Viron osuus ulkomaan meriliikenteen matkustajien kokonaismäärästä oli 47,9 prosenttia ja Ruotsin osuus oli 45,6 prosenttia. Matkustajien kokonaismäärä ulkomaan meriliikenteessä oli 8,5 miljoonaa. Ulkomaisten risteilyalusten matkustajamäärä oli kesäkuun lopussa yhteensä 394 000 matkustajaa. Määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 30 000 matkustajalla (15,6 %).

Kaikkiaan ulkomailta Suomen satamiin saapuneita aluksia oli kesäkuun loppuun mennessä 14 755 kappaletta. Alusten määrä väheni 2,3 prosenttia viime vuoteen verrattuna.