Suomen vienti USA:han kasvoi EU-maiden vientiä nopeammin

Suomen tavaravienti Yhdysvaltoihin kasvoi Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan yhdeksän prosenttia tammi-elokuussa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli arvoltaan 2,7 miljardia euroa. Tuonti Yhdysvalloista jäi tammi-elokuussa 1,3 miljardiin euroon, eli viisi prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa pienemmäksi. Viime vuonna sekä viennin että tuonnin arvo kasvoi neljä prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Suomen vienti Yhdysvaltoihin kasvoi alkuvuonna nopeammin kuin EU-maiden yhteenlaskettu vienti.

Yhdysvallat oli tammi-elokuussa Suomen neljänneksi suurin vientimaa Alankomaiden jälkeen ja Venäjää edellä. Yhdysvaltojen osuus Suomen viennistä on kasvanut lähes koko 2010-luvun, mutta laski kuluvana vuonna viennin arvon kasvusta huolimatta. Osuus oli tammi-elokuussa 6,9 prosenttia ja viime vuoden vastaavana aikana 7,4 prosenttia. Tuonnissa Yhdysvaltojen osuus hupeni edellisvuoden 3,8 prosentista 3,2 prosenttiin. Suomi vie Yhdysvaltoihin erityisesti koneita ja laitteita, paperia ja pahvia, lääketieteellisiä kojeita sekä kemianteollisuuden tuotteita. Suomen kauppa Yhdysvaltojen kanssa on ollut jo pitkään ylijäämäistä. Kuluvan vuoden tammi-elokuussa kauppataseen ylijäämää kertyi 1,4 miljardia euroa.


Katsastusalan muutokset maltillisia vuonna 2016

Trafin tuoreen katsastusalan tilannekatsauksen mukaan alan näkymät ja kehityssuunnat ovat säilyneet ennallaan. Katsastusten hinnat ovat jatkaneet laskusuunnassa, toimilupien määrät nousussa ja katsastustoimipaikkojen tasalaatuisuus on lisääntynyt viime vuosina.

Katsastuksen laatua ja laadunkehitystä arvioidaan analysoimalla katsastuksista vikatietoja ja katsastuspäätöksiä sekä arvioimalla katsastuksen laatua kuvaavien tunnuslukujen kehitystä. Vuonna 2016 vanhimpien eli yli 14-vuotiaiden ajoneuvojen vikahavainnot ovat edelleen lisääntyneet. Vikahavaintojen määrän lisäksi myös hylättyjen katsastusten suhteellinen osuus on kasvanut yli 14-vuotiaiden ajoneuvojen ryhmässä.

Tilannekatsauksen mukaan katsastustoimipaikkojen väliset laatuerot ovat kaventuneet ja katsastuksen tasalaatuisuus on lisääntynyt viime vuosina. Trafi on lisännyt riskiperusteisesti suoritettavaa valvontaa.

Lue lisää: Katsastusalan muutokset maltillisia vuonna 2016


St1 ostaa meriliikenteen polttonesteliiketoimintaa Norjassa

Alimentation Couche-Tard on päättänyt myydä 100 % Statoil Fuel & Retail Marine AS:n osakkeista St1 Norge AS:lle. Osapuolet allekirjoittivat sopimuksen 27.11., ja kauppa odottaa nyt kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä.

Statoil Fuel & Retail Marine AS (SFR Marine) toimittaa polttoainetta meriliikenteelle Norjan rannikolla, ja sillä on kahdeksan työntekijää. Yhtiön omisti aiemmin Statoil, mutta se myytiin yhdessä Statoilin palveluasemien kanssa Alimentation Couche-Tardille vuonna 2012.

Asiakastarjooma ei muutu liiketoimen seurauksena. SFR Marinen työntekijät jatkavat saman juridisen yhtiön palveluksessa kuin ennen kauppaa.



Rattijuoppojen määrä ennallaan pikkujouluratsioissa

Poliisin tehostetussa valtakunnallisessa pikkujoululiikenteen valvonnassa kahtena menneenä viikonloppuna jäi kiinni 269 rattijuopumuksesta epäiltyä kuljettajaa, joista epäiltyjä törkeitä rattijuopumuksia oli 77. Viikonloppujen aikana poliisi puhallutti yhteensä 73 306 kuljettajaa. Etsintäkuulutettuja henkilöitä tavattiin 62 ja ampuma-aserikoksia kirjattiin neljä.

Rattijuoppojen määrä on pysynyt suunnilleen samalla tasolla viime vuoden vastaavaan valvontaan verrattuna. Keskimäärin joka 273. ratsiaan ajanut kuljettaja osoittautui epäillyksi rattijuopoksi. Alle rangaistavuuden puhalsi joka 91. kuljettaja.

Puhallusratsioita tehtiin etenkin ilta- ja yöajan pikkujoululiikenteessä. Rattijuopumusvalvontaa jatketaan pikkujoulukauden loppuun asti koko maassa.


Suomen viidessadas VDL-auto Pirkanmaalle

Viidessadas Suomeen uutena myyty VDL-linja-auto luovutettiin Ylöjärveläiselle Pirkanmaan Tilausliikenteelle 27. marraskuuta Vantaalla. Tämä etuosastaan matalalattiainen VDL Citea LLE -bussi aloittaa liikennöinnin Tampereen kaupunkiliikenteessä.

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n toimitusjohtaja Pertti Johansson kävi VDL:n toimi-pisteessä Vantaalla vastaanottamassa yhtiön kesällä tilaamat kaksi VDL Citea LLE 120/255 -linja-autoa. Kyseinen malli on kustannustehokas kevytrakennebussi ja se on VDL Bus & Coach Finlandin kymmenen vuotisen historiansa aikana Suomeen yleisimmin toimittama kaupunkiliikenneauto.

Tilatut autot on varusteltu Tampereen kaupungin vaatimusten mukaisesti ja niissä on useita matkustusmukavuutta parantavia varusteita kuten sähkötoimiset liukuovet ja USB-latauspistokkeet. VDL toimittaa autot huoltosopimuksella, johon kuuluvista huolloista vastaa raskaaseen kalustoon erikoistunut kangasalalainen Mesi-Auto Oy. Mesi-auto on osa VDL:n sopimuskorjaamojen verkostoa.


Symbio ja Denso perustavat innovaatiokeskuksen

Teknologiayritys Symbio perustaa innovaatiokeskuksen Suomeen yhdessä japanilaisen autoteollisuuden komponenttivalmistajan Denso Corporationin kanssa. Keskus tulee Symbion pääkonttorin tiloihin Espooseen.

– Autoteollisuus käy läpi suuria muutoksia juuri nyt. Muun muassa sähköautot, itseohjautuvat autot ja uudet digitaaliset ajo- ja huoltopalvelut vaativat kehittyneempää tekoälyä ja uudenlaisia komponentteja. Ilmoitimme hiljattain myös tytäryhtiön perustamisesta Saksaan, jotta voimme paremmin vastata autoteollisuuden tarpeisiin. Tämä on hyvä mahdollisuus kehittää Espoon konttorimme ja Denson yhteistyötä, mutta myös saksalainen yrityksemme hyötyy tästä, sanoo Symbion toimitusjohtaja Arto Kuusinen.

Lue lisää: Symbio ja Denso perustavat innovaatiokeskuksen


Reino Manninen Volvo kuorma-autojen myyntijohtajaksi

Volvo Finland Ab:n maahantuonnin uudeksi Volvo kuorma-autojen myyntijohtajaksi on nimitetty Reino Manninen (50). Manninen toimii tällä hetkellä Volvo Truck Center idän aluejohtajana ja aloittaa uudessa tehtävässään 1.12.2017. Nykyinen myyntijohtaja Arto Taipola on päättänyt palata rahoitusalalle.

Myyntijohtajan toimessa Manninen on Volvo Finland Ab:n johtoryhmän jäsen ja raportoi toimitusjohtaja Magnus Björklundille. Mannisen vastuualue koskee Volvo kuorma-autoja ja niihin liittyviä palvelutuotteita maahantuonnissa.


Tesla Semin lähtöhinnat 125-200k USD, markkinoille tulo auki

Tesla Semi sähkörekan esittelytilaisuudessa Elon Musk jätti mainitsematta hintatiedon. Nyt on Musk täydentänyt.

"Ennakoitu" lähtöhinta 480 km peruslatauksella kulkevalle Semille olisi 150 000 USD (125 000€). 800 km:n akkupaketilla kulkeva Semi olisi lähtöhinnaltaan 180 000 USD (150 000€). Erikoiserä Semi "Founder's Series" olisi lähtöhinnaltaan 200 000 USD (170 000€).

Lisäksi Musk täsmensi muutaman päivän vanhaa ensiesittelytietoa Semin ennakkomaksusta. 5000 USD:n ennakkomaksu on noussut 20 000 USD:iin. Joka on valmis ostamaan "Founder's Series" Tesla Semin, joutuu pulittamaan koko arvioidun lähtöhinnan 200 000 USD ennakkoon.

Täyssähköisen Tesla Semin tulo markkinoille jäi edelleen täsmentämättä. Tesla ilmoittaa yhä tavoitteeksi vuoden 2019. Tesla on tullut tunnetuksi suurista myöhästymisistä ilmoitetuista tavoiteajoista. 

 


Norwegian vastaanottanut 150 lentokonetta Boeingilta

23.11 yhtiölle toimitettiin 150. uusi lentokone suoraan Boeingin tehtaalta. Vuoden 2017 aikana Norwegianin lentolaivasto on kasvanut 32 uudella koneella.

Dreamliner, lentokone numero 150, laskeutui Oslo-Gardermoenin lentoasemalle eilen. Pian sen jälkeen laskeutui vielä yksi uusi lentokone, Boeing 737-800, sekin suoraan tehtaalta. Se on samalla viimeinen lentokone, jonka Norwegian vastaanottaa tänä vuonna. Vuonna 2017 Norwegian on ottanut laivastossaan käyttöön kuusi Boeing 737 MAXia, 17 Boeing 737-800 -konetta ja yhdeksän Boeing 787-9 Dreamlineria.

Nyt vastaanotettujen koneiden myötä Norwegianilla on yksi maailman nuorimmista ja ympäristöystävällisimmistä lentolaivastoista, jonka keski-ikä on 3,6 vuotta. Uudet lentokoneet ovat yhteisvoitto sekä ympäristölle että matkustajien lompakoille, koska ne käyttävät vähemmän polttoainetta.

Vuonna 2018 Norwegianin lentolaivaston uusiminen jatkuu.


Renault Trucksin Urban Lab 2 -konsepti palkittiin

Renault Trucks on voittanut Solutrans Innovation Awards 2017 -tapahtumassa palkinnon alhaisten päästöjen voimalinjaratkaisusta. Palkinnon sai Renault Trucksin kaupunkikonseptiauto Urban Lab 2. Ajoneuvossa pyritään 13 prosentin polttoainesäästöihin hybridivoimalinjan lisäksi aerodynamiikan, matalakitkaisten renkaiden ja viimeisimpien telematiikkaratkaisujen avulla.


Veho myy Espoon Ford-liiketoiminnot Laakkoselle

Veho Oy Ab, Veljekset Laakkonen Oy ja Oy Ford Ab ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka mukaan Laakkonen ostaa Veho Espoon Olarin toimipisteen Ford-liiketoiminnan. Veho Olari jatkaa Ford-jälleenmyyjänä Espoossa vuoden 2018 loppuun saakka. Veho Olarin Ford-henkilökunta siirtyy Laakkoselle vanhoina työntekijöinä 1.1.2019 alkaen. Kaupalla ei ole vaikutusta Vehon muihin Ford-liiketoimintoihin.

- Espoon Olarissa olimme tulossa tilanteeseen, jossa tontin rajat alkavat haitata asiakaspalvelua. Asiakasnäkökulmasta katsottuna on kaikkien osapuolten kannalta parasta vapauttaa tilaa kasvussa olevalle Mercedekselle sekä Škoda- ja Honda-liiketoiminnoille. Samalla Ford tulee saamaan oman myymälän Espooseen. Tällä muutoksella pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistäkin paremmin, kaupan taustoja avaa Vehon Suomen henkilöautoliiketoimintojen johtaja Petri Aarnio.


Ruotsi: Kuljettajat yksimielisiä, talvitienpito alle arvostelun

- Nyt saa riittää. Ollaan myöhässä toimenpiteiden kanssa. Talvitienpito on huonontunut vuosi vuodelta, ammattikuljettajat sanovat. Liukkaudentorjunnassa säästetään jo mahdottomuuksiin asti, ja se kostautuu meille ja yhteiskunnalle.

Kent Svensson  on ajanut Norrlannissa 38 vuotta, Talvitienpito on nyt saavuttanut sellaisen alarajan, ettei kyetä edes pitämään E4 liikennekelpoisena vaikka säätiedotukset ovat varoittaneet liikenneongelmista päiväkausia, Svensson sanoo.

- Me tiedämme että alkaa sataa lunta. Iltapäivälehdet tietävät. Liikmennevirasto vatroittaa siitä kotisivuillaan, mutta ei panosta torjuntaan.

Ruotsin Trailer -lehti on haastatellut ammattikulkjettajia asiasta. Yksimielinen tuomio kuuluu: Tässä pelataan kovaa peliä muutaman kruunun säästämiseksi talvitienhoitossa.


Kalmarille tilaus Espanjaan

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen Noatum Container Terminal Bilbaon kanssa kahdesta rail-mounted gantry crane (RMG) satamanosturista.

Nämä ovat ensimmäiset toimitetut RMG nosturit sen jälkeen, kun tuote julkistettiin syyskussa.

Tilaus kirjattiin Cargotecin viimeiseen vuosineljännekseen, ja toimitus tapahtuu vuoden 2019 alkupuoliskolla.

Noatum Container Terminal Bilbao on suuren mittakaavan konttiterminaali, joka toimii yhdyskäytävänä konttikuljetuksissa koko Iberian niemimaalla sekä Lounais-Ranskassa ja tarjoaa vahvat intermodaaliset palvelut Espanjassa.

Uusia Kalmarin RMG.itä tullaan käyttämään intermodaalisissa toiminnoissa ratapihalla, jolla on neljä junanrataa, viisi konttien lastausriviä ja kaista kuorma-autoille.


Liikennevirasto: Huonolla kelillä moottoritiet vaarallisimpia

Huonot keliolosuhteet lisäävät uuden tutkimuksen mukaan onnettomuusriskiä etenkin moottoriteillä. Tulosten valossa kelin perusteella vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat hyödyllisiä Suomen moottoriteillä.

Huonot keliolosuhteet, kuten liukkaus ja lumisateet, lisäävät onnettomuusriskiä moottoriteillä enemmän kuin muilla maanteillä. Moottoritiet ovat hyvällä kelillä turvallisempia kuin kaksi- ja monikaistaset tiet, mutta esimerkiksi kovassa lumisateessa asetelma kääntyy toisinpäin.

Tutkimuksen teki VTT ja sen tilaajina olivat Liikennevirasto ja Trafi. Tutkimus tehtiin uudella tilastollisella menetelmällä ja sen aineistona olivat Suomen pääteiden onnettomuudet vuosina 2014–2016 sekä saman ajanjakson liikennemäärä-, sää- ja kelitiedot. Tuloksia aiotaan hyödyntää esimerkiksi vaihtuvien nopeusrajoitusten kehittämisessä.


Kiina pyrkii haastamaan ilmailun jättiläiset

Yhdysvaltojen ja Kiinan ilmailuviranomaiset tekivät alan tuotteita koskevan molemminpuolisen kauppasopimuksen ennen USA:n presidentti Donald Trumpin Kiinan vierailua. Sopimus mahdollistaa amerikkalaisten ilmailualan tuotteiden helpomman pääsyn houkutteleville markkinoille, mutta avaa myös ovea Kiinan tuotteille läntisille markkinoille, varsinkin C919-matkustajalentokoneelle. Suuria matkustajakoneita valmistaa tällä hetkellä käytännössä vain Boeing ja Airbus, ja kiinalainen C919 pyrkii kilpailemaan maailmanlaajuisesti samoilla markkinoilla.

Sopimus on ensiaskel C919:n viennissä Kiinan ulkopuolelle, mutta projektilla on lakiteknisten ongelmien lisäksi vielä teknisiäkin esteitä voitettavana. Uutistoimisto Reutersin mukaan kiinalaista matkustajakonetta piti alunperin alkaa luovuttaa asiakkaille vuonna 2016, mutta aikataulua on lykätty vuoteen 2020. C919:n teknologia on myös monelta osin, muun muassa moottorin, riippuvainen länsimaisista valmistajista.