Teboil

Finnlines on myynyt MS Finneagle aluksen

Finnlines Oyj on myynyt MS Finneagle ropax-aluksen Grimaldi-konsernille laivaston ja reittien optimointiin liittyvää strategiaansa noudattaen ja parantaakseen kannattavuuttaan. MS Finneagle oli rahdattuna Grimaldi-konsernille kesäkuusta 2017 alkaen. Aluksen luovutus Grimaldi-konsernille tapahtuu lokakuussa 2017.

Alus on rakennettu 1999 ja sen lastikapasiteetti on 2 459 kaistametriä ja matkustajakapasiteetti 835 matkustajaa. Yhtiön mukaan myynnillä ei ole vaikutusta Finnlinesin asiakkaille tarjoamaan merirahtikuljetus- tai matkustajaliikennepalveluiden palvelutasoon.


Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan oston

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argos Guindastes Indústria e Comércio Ltda:n kuormausnosturiliiketoiminnan ostoon liittyvän virallisen prosessin. Kauppa julkistettiin 1.8.2017.

Argos on yksi Brasilian johtavista kuormausnosturivalmistajista. Yrityskaupan myötä Hiab lujittaa strategiaansa ja markkinajohtajuuttaan laajentamalla toimintaansa Brasilian markkinoille. Kauppa luo myös vankan perustan Hiabin koko aluetta koskevalle liiketoiminnalle. Jatkossa Hiabin kuormausnosturiliiketoiminta toimii Brasiliassa nimellä Hiab Brasil Guindastes e Serviços Ltda.

Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan tulos konsolidoidaan Cargoteciin kuuluvan Hiab-liiketoiminta-alueen tulokseen lokakuusta 2017 alkaen.


Volvo Trucksilta kaasukuorma-autot

Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaita kuorma-autoja, jotka toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla. Suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan nämä uudet raskaat kuorma-autot ovat Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät.

Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa. Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi.

Lue lisää: Volvo Trucksilta kaasukuorma-autot



Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkesi Tuurissa

Puunkuormauksen suomenmestaruus 2017 ratkaistiin 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla. Kilpailun voitti Kai Sirén ajalla 06:33. Toiseksi tuli Petri Varkoi (07:00) ja kolmanneksi Reijo Niskanen (07:02). Alkukilpailujen perusteella ratkottiin myös veteraani- ja naistensarjojen voittajat. Veteraanisarjan voitti Kari Rahikka. Naistensarjan paras oli Maija Pohjankivi.

Kilpailuautona toimi Volvo FH16 8x4R 750hv WoodPro tehdasvalmis puutavara-auto, jonka erittely on optimoitu suomalaisiin haastaviin ajo-olosuhteisiin. Kyseinen erittely oli suosituin "Volvon täydellinen puuauto" -kilpailussa, joka järjestettiin viime vuoden Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailun yhteydessä. Puuauto on varusteltu I-Shift -ryömintävaihteilla, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmällä ja markkinoiden suosituimmalla akselistoratkaisulla, ilmajousitetulla tridem-ratkaisulla. Päällirakenteet ja pankot on toimittanut Alucar ja perävaunut Jyki.


Nürburgringin ennätys uusiksi nelivedolla

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion uusin saavutus on Nürburgringin radalla ajettu yhden kierroksen ennätysaika sarjavalmisteiselle nelivetoautolle. Stelvio Quadrifoglion ennätyksellinen kierrosaika radan 12,9 mailia (20,76 kilometriä) pitkällä pohjoisella osuudella oli 7 minuuttia 51,7 sekuntia. Aika on tasan kahdeksan sekuntia nopeampi kuin edellinen ennätys.

Kuljettajana ennätysautossa toimi Fabio Francia. Sama mies hankki Alfa Romeo Giulia Quadrifogliolle neliovisten sarjavalmisteisten autojen ennätyksen, 7 minuuttia 32 sekuntia, samaisella Nürburgringin radalla.

Stelvio Quadrifogliossa on käytetty paljon erikoiskeveitä ja erikoislujia materiaaleja, jotka mahdollistavat 50/50 -painojakauman, erinomaisen vääntöjäykkyyden, hiilikuidusta valmistetun kardaaniakselin ja äärimmäisen tarkan ohjauksen.

Suorituskyvyn sydän ja sielu on sen alumiinista valmistettu, 2.9-litrainen, 24-venttiilinen välijäähdytetty ja kahdella turboahtimella varustettu V6 moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa. Moottori on yhdistetty kahdeksan nopeuksiseen automaattivaihteistoon joka pystyy Race-tilassa vaihtamaan vaihdetta ainoastaan 150 millisekunnissa.


Tavara-autojen rekisteröinnit edelleen nousussa, henkilöautojen laskussa

Tavara-autojen ensirekisteröinnit ovat edelleen kasvussa. Uusia pakettiautoja on tammi-syyskuussa rekisteröity 20,1 prosenttia viime vuotta enemmän. Syyskuussa rekisteröitiin 1 424 pakettiautoa, joka on 21,8 prosenttia viime syyskuuta enemmän. Kuorma-autoja ensirekisteröitiin syyskuussa 258, mikä on 6,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Uusia kuorma-autoja on tammi-syyskuussa rekisteröity yhteensä 5,4 prosenttia viime vuotta enemmän. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on kuluvana vuonna ensirekisteröity 11,0 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin syyskuussa 43. Linja-autoja on syyskuun loppuun mennessä tänä vuonna rekisteröity 403, joka on 11,4 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Syyskuussa ensirekisteröitiin 9 116 uutta henkilöautoa, joka on 5,5 prosenttia viime syyskuuta vähemmän. Ero vuoden 2016 tammi-syyskuun aikana rekisteröityjen autojen määrään nähden on pieni – syyskuun loppuun mennessä uusia henkilöautoja on rekisteröity 92 091, joka on noin 0,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Lue lisää: Tavara-autojen rekisteröinnit edelleen nousussa, henkilöautojen laskussa


Esimakua traktori-Unimogista

Veho on tuonut Suomeen Saksassa traktoriksi rekisteröidyn Unimog-näyttelyajoneuvon, joka on esitteillä KoneAgria-näyttelyssä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 12.-14.10.2017. Suomessa Unimog voidaan rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi vuoden 2018 alusta.

Monikäyttöisen työkoneen voi muuntaa moneen eri työtehtävään spveltuvaksi ja Veho hakeekin uutta asiakaskuntaa Unimogille erityisesti työkonemaailmasta.


Mercedes-Benz paljasti ensimmäisiä yksityiskohtia uudesta Sprinteristä

Mercedes-Benz paljasti Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvonäyttelyssä Atlantassa ensivilkaisun uudistuvasta Sprinteristä. Yleisö sai nähdä piirroskuvan, josta Sprinterin muotoilu tulee esiin.

Uudessa Sprinterissä tulee olemaan entistä monipuolisemmat kokovaihtoehdot ja uuden sukupolven liitettävyyspalvelut.

Mercedes-Benzin vuonna 2016 julkaisema adVANce-ohjelma pyrkii tarjoamaan sopivia liikkumisratkaisuja jokaiseen tarpeeseen. Tämä on otettu huomioon myös uudessa Sprinterissä.

Uuden Sprinterin ominaisuuksiin kuuluvat kehittyneet ajohallintajärjestelmät sekä liitettävyyspalvelut, jotka tuovat ajokaluston hallinnan ammattimaiselle tasolle. Myös Sprinterin laaja korivalikoima kasvaa entisestään; tarkoituksena on palvella yhä useampia aloja.

Mercedes-Benz Sprinter lanseerattiin vuonna 1995, jolloin se loi pakettiautojen markkinoille uuden ajoneuvosegmentin. Sprintereitä on myyty 3,3 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa ja se on Mercedes-Benz pakettiautojen myydyin tuote.

Uuden Sprinterin lanseeraus on Euroopassa vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Tarkempia tietoja autosta julkistetaan tulevina kuukausina.


Helsinki-Vantaalla robottibussikokeilu

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een. Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin. Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen jatkuen 2.11.2017 saakka.

Kokeilu on osa Finavian palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten. Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät myös Finavian ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.

Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.


Mersu testaa pakettijakelua dronella

Mersu on ryhtynyt testaamaan pakettien jakelua droneilla pakettiautosta. Yhteistyökumppanina Zürichissä on dronetekniikkaan perehtynyt Matternet sekä sveitsiläinen verkkokauppa Siroop. Testattavat dronet on erikoisvalmisteita kaksi kiloa painavien pakettien lennättämiseen GPS kauko-ohjauksella. Tavoitteena on nettitilauksen vieminen perille kuuden tunnin sisällä.

Mersulle asia ei ole uusi. Se esitteli jo syyskuussa 2016 visionsa pakettijakelusta pakettiautosta droneilla. Nyt jatkuvat testaukset vahvistavat uskoa suuriin muutoksiin pikkupakettien jakelussa.


Peugeot "Changan" HiLuxin, Alaskanin ja Amarokin haastajaksi

Isojen PickUpien suosion raju kasvu myös Euroopassa on pannut liikettä myös PSA-konserniin. Tuskin on uutinen Renaultin uudesta Alaskan pickupista kiirinyt maailmalle, kun myös PSA ilmoittaa uudesta isosta pickupista. Sen on määrä valmistua Kiinassa yhteistyössä Changan autonvalmistajan kanssa. Autoa tehdään aivan uudelle pohjalevylle vuodesta 2020 alkaen Dingzhoun kaupungissa. 

Yhteistyö Changanin kanssa on alkanut PSA:n DS-merkkisten autojen valmistamiseksi. Kiinan myöntämään valmistuslisenssiin sisältyy lupa valmistaa myös tavara-autoja. 

Uusi "iso" Peugeot pickup täydentää mallistoa, johon jo kuuluu yhteistyökumppani Dongfengin kanssa sarjavalmistettava pickup. Se puolestaan on kiinalais-japanilaista yhteistuotantoa nimellä ZNA New Rich ja on jo myynnissä Afrikassa. Viennistä muualle kuin Afrikkaan ei sen osalta ole suunnitelmia.


Dieselmanipuloinnin lasku VW:lle USA:ssa nyt 25,1 miljardia euroa

Dieselmanipulointi USA:ssa maksaa VW-konsernille yhä enemmän. 2,0 litran dieselien takaisinkutsu ei ole sujunut suunnitelman mukaan. Se kasvatti laskua VW:lle vuoden kolmannella neljänneksellä 2,5 miljardilla eurolla 25,1 miljardiin euroon.

Manipuloinnin juridinen käsittely jatkuu yhä lisäkorvausvaateina eräissä osavaltioissa. Asian oikeuskäsittely jatkuu vielä myös Saksassa.

 Bensamoottoreista uusi ongelma

Noin puolta miljoonaa VW-ajoneuvoa bensamoottorilla, noin neljännes kaikista vuosina 2009-2017 USA:ssa myydyistä, uhkaa kovat rapsut softa-muutosten ilmoituslaiminlyönnistä VW-konsernin maksettaviksi. Jos mallivuodesta toiseen siirryttäessä myös moottorin softaan tulee muutoksia, siitä pitää USA:ssa tehdä ilmoitus tyyppihyväksynnästä vastaavalle viranomaiselle. 

(Vogel)


Alibaba valloitti Cainiaon

Maailman suurin verkkokauppa Alibaba panostaa rajusti parantaakseen kuljetus-, logistiikka- ja jakelutoimintojaan. Se on lisännyt omistusosuuttaan Kiinan suurimpiin kuuluvassa kuljetus- ja logistiikkayritys Cainiaossa enemmistöosakkaaksi ja määräävään asemaan. Kaikkiaan Alibaba aikoo investoida noin 120 miljardia Ruotsin kruunuissa jakelutehonsa lisäämiseksi Kiinassa ja muualla maailmassa.

Kesko on ilmoittanut yhteistyöstä Alibaban kanssa elintarvikevientinsä merkittävästä kasvattamisesta Kiinassa.

(Transportnet.se)


Finnlines hyötyy Naantalissa

Naantalin satama on aloittanut rakennustyöt pidentääkseen nykyistä 178 metrin laituria 228 metriin parantaakseen satamainfrastruktuuria Hanke tukee Finnlinesin suunnitelmia laajentaa liikennettään Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä mahdollistaen samalla Finnlinesin isompien alusten liikennöinnin satamaan varmistaen samalla tehokkaamman sataman käytön. Myös Kapellskärin satamaan Ruotsissa on investoitu ja siellä on nyt yhteensä viisi modernia laituripaikkaa.

Rakennustyöt Naantalissa on aloitettu syyskuussa 2017 ja ne on suunniteltu valmistuvan huhtikuun 2018 loppuun mennessä. Naantalin sataman mukaan meneillään oleva satamainvestointiohjelma tulee olemaan yhteensä noin 4 miljoonaa euroa.


Ruotsi: Postnord avaa iltavuorojakelun

Postnord aloittaa uudern iltavuororjakelun syksyllä 2017  klo.18-21 välisenä aikana.

- Uusi iltajakelu ei peri lisämaksua vastaanottajilta. Samalla aloitamme myös lauantaijakelun palvelupisteisiimme yhtenä osana asiakaspalvelun parantamista, Postnordin konsernijohtaja Håkan Eriksson sanoo

Uudet palvelut toimivat 235 pisteessä Tukholman, Göteborgin ja Malmön alueella. Näin perjantaina verkkokaupasta ostettu tuote voidaan hakea palvelupisteestä lauantaina


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.