MAN - Vaihtoautot

Autonrenkaiden valmistuksessa käytetään kumin lujittamiseen useimmiten hiilimustaa. Rengasteollisuudessa tarvitaan kuitenkin sen rinnalle muita täyteainevaihtoehtoja, joilla voidaan parantaa renkaiden dynaamisia ominaisuuksia, kuten pitoa ja vierintävastusta.

- Hiilimustan korvaamiselle on myös ympäristöllisiä syitä. Sen valmistuksessa käytetään fossiilisia polttoaineita, joten myös siksi uusien täyteainevaihtoehtojen kehittäminen on tärkeää, kertoo Tampereen teknillisellä yliopistolla väittelevä Minna Poikelispää

Poikelispää tutki materiaaliopin alan väitöskirjassaan hiilimustan osittaista korvaamista nanotäyteaineilla. Hän käytti materiaaleina hiilinanoputkia sekä luonnosta peräisin olevia savimineraaleja, kerroksellisia silikaatteja ja halloysiittinanoputkia.

- Tavoitteena on parantaa sellaisten kumilaatujen ominaisuuksia, joita voidaan käyttää esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen renkaissa, Poikelispää sanoo.

Savimineraaleista valmistetut nanotäyteaineet pienentävät kumin häviökerrointa korotetuissa lämpötiloissa.

- Renkaissa tämä pienentäisi vierintävastusta ja laskisi siten autojen polttoaineen kulutusta, Poikelispää sanoo.