MAN - Vaihtoautot


Åsa Domeij

Biopolttoaine HVO100 biopolttoaine on ollut suuri menestystarina Ruotsissa. Mutta sen jälkeen kun PFAD:sta, palmuöljyteollisuuden sivutuotteesta, tuli suuri raaka-aine HVO-tuotannossa, yhä useampi kuljetusyritys vetäytyy siitä. Yksi merkittävä vetäytyjä on 140 kuorma-auton Axfood-konserni.

- Emme tiedä mitkä polttoaineet osoittautuvat parhaiksi tulevaisuudessa. Siksi olemme päättäneet hajottaa valikoimaa useampaan erityyppiseen autooon, Axfoodin kestävän kehityksen johtaja Åsa Domeij sanoo. Hän on johtanut kestävän kehityksen työtä Axfoodilla  kymmenen vuotta.

Ennen HVO:n tuloa ei ollut paljon vaihtoehtoja. Biokaasua ja etanolia kokeiltiin pienemmissä kuorma-autoissa. Lisäksi oli RME, mutta ne eivät oikei sopineet Axfoodin kuljetuksiin. Sitten tuli HVO, ja tuli helpoksi ja käytännölliseksi käyttää sitä. Alkuunhan sitä tuotettiin raaka-aineista joihin uskoimme.

Domeij kiittää Volvoa nestemäistä kaasua käyttävistä kuorma-autoista.

- Me olemme ensimmäisinä elintarvikealalla ostaneet niitä. LBG- ja CBG-biokaasut ovat osa Axfoodin uusia valintoja, Domeij toteaa.

(Transportnet.se)