MAN - Vaihtoautot

PostNord rakentaa uuden terminaalin Pirkkalaan

PostNord-terminaali, Tampere, PirkkalaPostNordin uudet Tampereen Pirkkalaan nousevat tilat koostuvat 4 000 neliömetrin kokoisesta terminaalista sekä 400 neliömetrin kokoisista toimistotiloista. 4,2 hehtaarin kokoiselle tontille tullaan rakentamaan myös 7 000 neliömetrin kokoinen varastorakennus, johon PostNordilla on etuvuokraoikeus. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä uusissa tiloissa ensi kesänä.

Uusi Tampereen terminaali on osa PostNordin verkostostrategiaa, jonka keskiössä ovat omat terminaalit kotimaan liikenteen, tuontiliikenteen ja vientiliikenteen kannalta strategisissa kaupungeissa: Vantaalla, Turussa ja Tampereella.

- Uudistamme logistista verkostoamme niin, että pystymme toimittamaan lähetykset nopeammin ja vastuullisemmin koko Suomeen. Kolmion Etelä-Suomen kartalle muodostavat Turun, Vantaan ja Tampereen terminaalit toimivat verkostomme selkärankana, ja kolmion sisällä liikkuu merkittävä osa Suomen tavaraliikenteestä. Erityisesti tällä triangelialueella pystymme jatkossa toimittamaan paketteja hyvinkin nopeasti, ketterästi ja kustannustehokkaasti. Ohjaamalla tuontiliikenne suoraan päämäärää lähimpänä olevaan pääterminaaliin lajiteltavaksi vältymme turhilta välikäsittelyiltä ja voimme vähentää merkittävästi ajokilometrejä ja samalla päästöjä isoimpien kaupunkien välillä, PostNordin Chief Operations Officer Jani Ståhlhammar kertoo.

PostNord on aiemmin operoinut Tampereen alueen kuljetuksia kumppanuussopimuksella kolmannen osapuolen kautta. Alueen ottaminen omaan hallintaan on tärkeä askel yrityksen strategian toteuttamisessa.

Uudet tilat rakentaa Pohjoismaiden johtava modernien logistiikkakiinteistöjen rakentaja NREP Logicenters. Logicentersin tavoitteena on lämmittää lajittelukeskus geoenergialla ja tuottaa osa rakennuksen sähköenergiasta aurinkovoimalla. Yhtiö on keskittynyt kehittämään logistiikkakiinteistöjä, joilla on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki ja alhainen energiankulutus.

- On hienoa, että PostNord Oy valitsi kumppanikseen juuri meidät. Pääsemme hankkeessa toteuttamaan modernin kiinteistön, jossa hyödynnetään monipuolisesti uusiutuvaa energiaa. Uskomme, että PostNord Oy tulee menestymään uusissa tiloissaan, Logicenters Finlandin kaupallinen johtaja Jarkko Äikää sanoo.

Tampereen terminaalin paikan Kurikantiellä Pirkkalassa ratkaisi sen keskeinen sijainti hyvien liikenneyhteyksien päässä mistä suunnasta tahansa katsottuna. Tontti sijaitsee raskaalle liikenteelle ja terminaalistruktuurille suotuisassa paikassa.

PostNord uudisti Turun terminaalinsa vuonna 2019, ja Tampereen jälkeen triangelin tulee sulkemaan uusi Vantaan terminaali viimeistään vuonna 2022. Omien pääterminaalien lisäksi PostNordin logistiseen verkostoon kuuluu 19 alueterminaalia Maarianhaminasta Rovaniemelle.

 


MAN voitti Milanon jättitilauksen

MAN on voittanut Milanon kaupungin tarjouskilpailun 150 kevythybridi-kaupunkibussista. Uutisen on julkaissut italialainen AUTOBUS -lehti. Uutisen mukaan ensimmäiset 60 bussia tomitetaan vuonna 2021.

Lue lisää...


Volvon sähkö-nivelbussit "kova sana" myös Pohjolassa

Pieni 93 000 asukkaan Jönköping Ruotsissa saa kesällä 2021 peräti 49 Volvo 7900 Electric Articulated sähkö-nivelbussia kaipunkilinjoilleen. Bussissa on tilaa 120 matkustajalle. Uudessa vetolinjassa on tehoa 300 kW. Akkupaketin kapasiteetti on 400 kWh. Sitä ladataan varikolla ja pikalatauksella reitin varrella. Busseihin on tulossa myös automaattinen nopeusrajoitin koulujen, sairaaloiden ja muiden liikenteellisiin riskipaikkoihin. Bussien tilaaja on joukkoliikenneyhtiö Vy Buss Ab. Myös Nobinalta on tilauksessa 60 sähkö-nivelbussia.

Lue lisää...



Mikkeli-Juva-tietyö: Tienrakennuksen kiire vaikuttaa lomakauden liikenteeseen

Valtatie 5:n parannustyöt Mikkelin ja Juvan Vehmaan välillä aiheuttavat juhannuksen ja lomakauden liikenteelle jonkin verran matka-aikojen hidastumista. Kesä-heinäkuussa liikennettä siirretään rinnakkaistielle Nuutilanmäen ja Juvan välillä.

Tietyöt Mikkelin kaupungin alueella ja Juvalla Kilpolan/Pöllän alueella hidastavat jonkin verran juhannusliikennettä.

Lue lisää...


SKAL: Tiestön kunnon parantaminen on keskeinen liikenteen päästövähennyskeino

Tiestön kunnolla on suuri merkitys erityisesti raskaan liikenteen polttoaineen kulutukseen. Seuraavien 10 vuoden aikana uusia keinoja päästöjen vähentämiseksi on löydettävä noin 1,4 miljoonan hiilidioksiditonnin edestä, jotta Suomi saavuttaa tavoitteensa puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tästä tarpeesta noin 10 prosenttia on hoidettavissa parantamalla tieverkon päällysteiden kuntoa.

Lue lisää...


Lentokentille tukea 2,9 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt valtionavustukset Finavia Oyj:n lento-asemaverkoston ulkopuolisten alueellisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin vuodelle 2020.

Vuoden 2020 avustussumma on yhteensä 2,9 miljoonaa euroa. Kyseessä on harkinnanvarainen avustus. Hakemuksia tuli ennätysmäärä, yhteensä 26 kappaletta.

Lue lisää...


Busmolle toinen VDL:n kaksikerrosbussi

Busmo Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Moskarille luovutettiin jo toinen VDL Futura FDD2 -kaksikerroslinja-auto. Suomen ensimmäinen kaksikerroksinen VDL Futura tuli Busmolle keväällä 2017.

– Laadukkaasti rakennetun VDL Futuran yksi merkittävä etu on alhainen polttoaineenkulutus. Kun auto ja huoltopalvelut toimivat luotettavasti, tämä kokonaispaketti on meille paras mahdollinen, kertoo Jyrki Moskari reilun kolmen vuoden VDL-kokemuksellaan.

Lue lisää...


Veho ja Caverion testaavat Mercedeksen täyssähköistä pakettiautoa huoltotoiminnassa

Veho ja Caverion aloittavat yhteisen kokeilun, jossa kerätään kokemusta sähköisen huoltoauton käytöstä. Suomen markkinoilla sähköpakettiautot tuotantokäytössä ovat vielä harvinaisia. Vastuullisuus ja hiilineutraaliuden tavoite ohjaavat yhä enemmän myös tuotantoautojen valintaa.

Veho toimittaa Caverionille Mercedes-Benzin sähkökäyttöisen pakettiauton, joka tulee Caverionin huoltotoiminnan käyttöön kesäkuussa.

- Hienoa, että tuotantoautojen valinnassa pohditaan nykyään erilaisia vaihtoehtoja. eVito sopii erityisesti kaupunkikäyttöön sekä esimerkiksi tehdasympäristössä tehtäviin huoltotöihin, kertoo henkilö- ja pakettiautot liiketoiminta-alueen johtaja Kari E. Halonen Veholta.

Lue lisää...


Texaco Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 nyt myös Volvo VDS-5 -hyväksynnällä

Synteettinen raskaan kaluston dieselmoottoriöljy Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 on nykyään Volvo VDS-5 hyväksytty tuote. Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 perustuu ISOSYN®-teknologiaan ja sisältää moottoria suojaavan low-SAPS koostumuksen GHG 17 & EPA 2010 -dieselmoottoreille erittäin matalarikkistä dieselpolttoainetta käyttävissä kuorma-autoissa. Tuote suositellaan käytettäväksi vapaastihengittävissä ja turboahdetuissa nelitahtidieselmoottoreissa, jotka edellyttävät API FA-4 -luokituksen mukaista SAE 5W-30 -viskositeettiluokan moottoriöljyä.

VDS-5 -luokituksen lisäksi Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 täytää Cummins CES 20087, Detroit Diesel 93K223 ja Mercedes-Benz MB 228.61 -hyväksynnät sekä API FA-4 / SN ja Ford WSS-M2C214-B1 -suorityskyvyn.


Autoalan Keskusliitolle uusi hallitus

Autoalan Keskusliitolle valittiin vuosikokouksessa 16.6.2020 uusi hallitus. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa kauppaneuvos Heikki Häggkvist, jolla alkaa nyt kuudes vuosi liiton puheenjohtajana. Hallituksen jäsenten toimikausi on kaksi vuotta. Hallituksessa on puheenjohtajan lisäksi 19 jäsentä, joista puolet on vuosittain erovuorossa.

Lue lisää...


Yhteistyö avaa rautatiereitin Narvikin satamasta Kiinaan

Nurminen Logistics ja Narvik Havn ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on kehittää ja tukea Norjan vientiliikennettä Kiinaan rautateitse. Norjasta kuljetetaan pelkästään kalanjalostuksen tuotteita Aasiaan 500 000 tonnia vuodessa, lisäksi yhteistyö tukee Pohjois-Amerikan ja Islannin Norjan kautta kulkevaa Kiinan vienti- sekä tuontiliikennettä.

Nurminen Logistics aloitti säännöllisen konttijunaliikenteen Suomesta Kiinaan vuonna 2018. Helsinki–Hefei–Helsinki reitin nopea, vain jopa 11 päivän kuljetusaika sekä aikataulujen luotettavuus, ovat kasvattaneet reitin kysyntää niin, että kevään 2020 aikana tuontiliikenne on siirtynyt viikoittaisiin lähtöihin.

Lue lisää...


Ford Fiesta Van -mallistoon kevythybridi

Ford Fiesta Van EcoBoost on kevythybridi

Ford Fiesta Van EcoBoost (mHEV) 48 voltin kevythybriditeknologialla on polttoainetaloudellinen ja ripeästi reagoiva vaihtoehto pienten pakettiautojen asiakkaille.

Kevythybridijärjestelmä tarjoaa bensiinimootorin suorituskyvyn ja erinomaisen polttoainetaloudellisuuden tarvitsematta tinkiä kuormatilasta tai kantavuudesta.

Lue lisää...


Ruotsi: Pientareilta biokaasua!

Trafikveket niittää yli 200 000 km teiden pientareita näkyvyyden parantamiseksi tieliikenteelle. Pilottiprojekti Skånessa aikoo nyt testata menetelmää, jolla teiden pientareilta niitetty heinä muutetaan biokaasuksi.

Lue lisää...


Saksa: Sähköpotkulaudat lisäävät ongelmia

Sähköpotkulaudat ovat valloittaneet liikennekuvaa Saksassa nyt vuoden verran erityisesti suurkaupungeissa. Ne ovat nostaneet ajankohtaiseksi teemaksi yleisen liikenneturvallisuuden, Saksan autoliitton, ADAC:n selvitys osoittaa.

Lue lisää...


Yhdeksän vaatii EU:lta vetystrategiaa

Saksa, Itävalta, Alankomaat, Luxemburg, Belgia, Ranska, Portugal, Bulgaria sekä myös Sveitsi vaativat EU:lta strategiaa ympäristöystävällisen poltokenno-vetyenergian kehittämiseksi ja hyödyntämiseksi. Yhteisessä vetoomuksessaan EU:lle em. maat korostavat vedyn - etenkin uusiutuvista lähteistä - voivan vähentää hiilivoiman käyttöä teollisuudessa ja liikenteessä.

Lue lisää...