MAN - Vaihtoautot

Venäläisten rajanylittäjien määrä tippui

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammi-toukokuussa itärajan yli matkusti noin 3,64 miljoonaa rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 22 prosenttia. Suomalaisten rajanylittäjien määrä nousi viime vuotiseen verrattuna hivenen, kun taas yli miljoonalla henkilöllä.

Venäjän laskuun kääntynyt talouskasvu, heikko rupla, ja Ukrainan tilanne heijastuivat itärajan liikenteeseen vähentäen venäläisten matkustamista alkuvuonna. Toisaalta aiempaa halvempi rupla on lisännyt suomalaisten matkustusta Venäjälle, suuri osa suomalaisten ostosmatkailusta on polttoaineen hankintaan liittyvää.


Venäläinen Ural uudistuu

GAZelle pakettiautosta lainattu hytti on saanut kuorma-autossa pidemmän nokan. Vahvat juuret vanhaan malliin näkyvät monissa kohdissa. Huomaa renkaan ilmanpaineensäätö.

Venäläinen GAZ tuo markkinoille uudistuneen raskaisiin ajotehtäviin tarkoitetun Ural kuorma-automalliston vielä vuoden 2015 kuluessa. Uusi URAL NEXT –mallisto on jatkoa GAZ:in vuonna 2013 lanseeraamalle GAZelle NEXT pakettiautomallistolle(koeajo Atk 2/2013).  

Uralin kolmelle matkustajalle mitoitettu, GAZelle pakettiautosta lainattu ohjaamo on asennettu 50 kohdasta päivitetyn alustan päälle. Myöhemmin markkinoille tuodaan 7-hengen jatko-ohjaamoversio, josta on tarkoitus jalostaa makuuohjaamoversio.

Keveimmän mallin etuakselin kantavuus on lisääntynyt 5,3 tonnista 6,5 tonniin. Hyötykuormakapasiteetti kasvoi 12:sta 13 tonniin. Suurimman sallitun kokonaismassan ollessa 22,5 tonnia ja yhdistelmämassan 38 tonnia.  Lanseerausvaiheessa markkinoille tuodaan 4x4 ja 6x4 mallit. Myöhemmin mallistoon tuodaan useita eri akseli-, kokonaispaino- ja vetotapavaihtoehtoja.

Valmistajan mukaan vahvemman rungon sekä akselien ansiosta Ural kestää entistä suurempia vääntövoimia. Sen johdosta Ural mallisto saa voimanlähteikseen uudet 6-sylinteriset, iskutilavuudeltaan 6,6-litraiset YaMZ-536 turbodieselit, joko 240-, 285-, 312 –hevosvoimaisena. Maakaasumoottorit esitellään myöhemmin. Vaihteistovalikoimassa on YaMZ 5-lovinen tai ZF 9-vaihteisena, keppivaihteisena totta kai!

Uuden dieselmoottorin ja uuden paineilmaohjatun jakovaihteiston avuin polttoaineen kulutuksen kerrotaan laskevan parhaimmillaan 8 % edelliseen malliin verrattuna.

Valmistaja myöntää uutuusmallille 24 kuukauden tai 100 000 km takuun. Huoltoväliksi ilmoitetaan 15000 km.

Kivilavalla varustetun kippiauton hinnat alkavat noin 3 150 000 ruplasta (n. 54 000 €).


Unkarin tiemaksut FleetBoardiin

Daimler on sopinut Unkarin kanssa FleetBoard-telematiikkajärjestelmän liittämisestä maan elektroniseen tiemaksujärjestelmään.

FleetBoard Mapping ja FleetBoard Track & Trace lisäpalvelua hyödyntävillä kuljetusliikkeillä on kesäkuun alusta asti ollut mahdollisuus suorittaa tiemaksunsa suoraan Mersun järjestelmän kautta ilman lisälaitteita. Palvelu vaatii toimiakseen FleetBoardin e-track informatics:iin eli sijaintitietoihin perustuvan paikannuspalvelun aktivoimista. Lisätietoa maahantuojalta. 



Pakettiautot ainoana valopilkkuna autokaupassa

Toukokuussa rekisteröitiin 9 114 uutta henkilöautoa ja 926 pakettiautoa. Henkilöautojen rekisteröinnit putosivat 9,9 % ja pakettiautojen rekisteröinnit kasvoivat 5,1 %.  

Tammi-toukokuussa pakettiautoja on ensirekisteröity 4 832 kappaletta. Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 8,1 %.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin toukokuussa 245 kpl. Viime vuoden toukokuuhun verrattuna määrä laski 3,9 %.

Vuoden alusta lukien uusia kuorma-autoja on rekisteröity 1 084 kpl, joka on 3,6 % vähemmän kuin viime vuonna.

Uusia linja-autoja on rekisteröity alkuvuonna 152 kpl, pudotus edelliseen vuoteen 6,7 %

Tiedot perustuvat Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemiin lukuihin.


Jyväskylä mukaan Waltti -järjestelmään

Uusi valtakunnallinen lippu- ja maksujärjestelmä, Waltti, otetaan käyttöön Hankasalmi - Jyväskylä yhteysvälillä 1.6.2015 alkaen.

Waltti-järjestelmään siirrytään vaiheittain koko maakunnassa.

Waltti joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmässä luovutaan kilometripohjaisesta hinnoittelusta. Hinta riippuu siitä, monellako vyöhykkeellä matkustaja liikkuu. Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön useissa eri liikennemuodoissa.


Uusi käänne Varkauden akkutehdassekoilussa

Viime vuosien suurimpiin epäonnistumisiin luettava ja lopulta suurelta osin veronmaksajien maksettavaksi jäänyt Varkauden akkutehtassekoilu sai jälleen uuden käänteen. Tuoreimman tiedon mukaan Varkauden akkutehdas on saanut uuden omistajan.

Uudeksi omistajaksi on ilmoitettu viime vuoden lopulla perustettu European Battery Technologies Oy -niminen yhtiö, jonka hallituksen puheenjohtajana on yhdysvaltalainen elektroniikka-alan sijoittaja Arsen Khousnoutdinov. Yhtiöllä ei ole toimintaa Suomessa. Kotipaikka on merkitty Metallikadulle Varkauteen, missä 10 000 neliön tehdaskiinteistö sijaitsee.

Lue lisää...


Suomen sähköautokanta jäljessä v. 2020 tavoitteesta

Maaliskuun lopussa Suomessa oli 1077 ladattavaa ajoneuvoa, joista lähes 150 myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Suomessa sähköajoneuvokanta kehittyy kuitenkin insentiivien puuttuessa hitaammin kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettamaan vuoden 2020 tavoitteeseen on vielä reilusti matkaa. 


Rajavartiolaitoksen vartiolaivat vartioivat uudessa värissä

Rajavartiolaitoksen neljästä vartiolaivasta kolme on saanut uudeen sinivalkoisen värityksen toukokuun aikana. Vuonna 2014 valmistunut VL Turva on vartioinut merialueita koko toimintansa ajan sinivalkoisena. Vartiolaivojen väritys on uudistettu aikaisemmasta vihreä-oranssista sinivalkoiseksi, jotta laivat vastaisivat paremmin kansainvälistä käytäntöä. Merivartiotoimintaan käytettävän kaluston kohdalla kansallisuuden osoittava väritystapa on yleisesti käytössä, ja nyt myös Rajavartiolaitoksen vartiolaivat noudattavat tätä tapaa.


Suomen kauppatase jatkaa miinuksella

Suomen kauppatase on ollut miinuksella viimeiset neljä vuotta, eikä alkuvuosi lupaa muutosta asiaan. Kauppatase oli ylijäämäinen vuodesta 1991 vuoteen 2010. Ylijäämää nosti erityisesti Nokian johdolla tapahtunut viestintälaitteiden vienti.

Suomen ylivoimaisesti suurin vaje vuonna 2014 kertyi energiatuotteiden tuonnista, tavararyhmän alijäämä oli 5,9 miljardia euroa viime vuonna. Myös elintarvikkeiden kaupassa kertyi merkittävästi alijäämää. Kauppakumppaneista suurin alijäämä syntyi Venäjän kanssa, johtuen pääasiassa raakaöljyn ja kaasun suurista tuontimääristä.


Goodyear esittelee uuden sukupolven silicaseos renkaat

Goodyear Tire & Rubber Company on alkanut käyttää seuraavan sukupolven silicaa parantaakseen renkaidensa polttoainetehokkuutta. Tätä uutta silicaa käytetään ensimmäiseksi Goodyear SUV -renkaassa, joka tuodaan tässä kuussa markkinoille latinalaisessa Amerikassa. Seuraavan vuoden aikana tätä uutta silicaseosta sisältäviä renkaita tuodaan markkinoille myös muualla.

Silicaa käytetään sidosaineena renkaan pintaseoksissa. Perinteisesti renkaiden sidosaineena on käytetty teollisesti tuotettua nokea. Siihen verrattuna silica pienentää vierintävastusta. Pienempi vierintävastus puolestaan parantaa autojen polttoainetaloudellisuutta.


Uusia ilmailukieltoalueita Helsinkiin ja Naantaliin

Valtioneuvosto on lisännyt ilmailun kieltoalueisiin neljä uutta aluetta. Alueet ovat Kruununhaka, Meilahti ja Munkkiniemi Helsingissä sekä Luonnonmaa Naantalissa. Kiellosta annettu valtioneuvoston asetus tulee voimaan 28. toukokuuta 2015.

Näiden kohteiden yläpuolella ilmailu kielletään sen takia koska ne ovat valtion johtamisen kannalta tärkeitä. Uudet kieltoalueet ulottuvat noin 150 metrin korkeuteen maan- tai merenpinnasta.

Lentotoiminnan lisäksi myös miehittämätön ilmailu ja lennokit ovat kyseisillä alueilla kiellettyjä. Ilmailukielto ei ole ehdoton, vaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voi myöntää erityisistä syistä luvan ilmailuun alueella.

Nykyiset ilmailukieltoalueet säilyvät edelleen Loviisassa, Olkiluodossa ja Kilpilahdessa.


Metson Lokomo 100 vuotta

Metson sata vuotta täyttävä Tampereen yksikkö, paikallisille tutummin Lokomo, juhlii toukokuussa satavuotista teollista taivaltaan. Oy Lokomo Ab:n toiminta käynnistyi Tampereella huhtikuussa 1915. Nykyään Metson Tampereen yksikkö on yhtiön liikuteltavien murskauslaitteiden tärkein, globaali osaamiskeskus. Tampereella kehitetään murskaus- ja seulontalaitteita kiven ja malmin tehokkaaseen ja turvalliseen pienentämiseen.

Lokomo aloitti toimintansa 1915 kilpailevana höyryveturitehtaana paikalliselle Tampellalle. Junaa kuvaavasta lokomotiivista kehitettiin myös yhtiönimi. Jo muutama vuosi myöhemmin Lokomo valmisti ensimmäiset murskaimet, jota toimitettiin  mm. Tie- ja vesirakennushallitukselle. Veturi- ja murskainvalmistuksen keskeinen vauhdittaja oli oma, jo 1920-luvulla varsin nykyaikainen teräsvalimo.

Lue lisää...


Yhdysvaltain puolustusministeriölle Kalmarin maastokurottajia

Kalmar on saanut tilauksen 18 maastoajoon tarkoitetun konttikurottajan toimittamisesta Yhdysvaltojen puolustusministeriölle. Laitteet korvaavat vanhempia käytössä olevia laitteita useissa kohteissa eri puolilla Yhdysvaltoja. Toimitukset tapahtuvat vuoden 2015 loppuun mennessä ja tilauksen arvo on noin 16 miljoonaa euroa.

Kalmar RT240 on erityisen toimintakykyinen laite, joka kykenee käsittelemään jopa 24 tonnin painoisia kontteja vaikeakulkuisessa maastossa.


Hiab lanseeraa 12 kevyttä T-sarjan nosturia

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab lanseeraa 12 uutta, hybriditeknologiaa hyödyntävää T-sarjan nosturia. Näiden kevyeen kapasiteettiluokkaan kuuluvien nosturien nostokapasiteetit vaihtelevat 1,2-3,5 tonnimetrin välillä. Nosturit on suunniteltu helposti asennettaviksi avolavapakettiautoihin ja kevyisiin kuorma-autoihin. T-sarjaa kehitettäessä on panostettu soveltuvuuteen useisiin erilaisiin sovelluksiin, erityisesti rakennus-, yhdyskuntatekniikka- ja energia-aloilla.

Nosturin rakennetta on päivitetty muun muassa Smart Control -ohjausjärjestelmällä, joka mahdollistaa nosturin useamman liikkeen käyttämisen samanaikaisesti. Integroitu apurunko helpottaa nosturin asentamista ajoneuvoon. Nostureissa käytetty hybridimuotoinen ohjausjärjestelmä on ympäristöystävällinen ja polttoainetta säästävä, koska se käyttää akkuja, jotka ladataan moottorin käydessä.


Finnair ja Lufthansa Technik sopimukseen laitehuoltopalveluista

Finnair on solminut sopimuksen Lufthansa Technikin kanssa Finnairin tulevien A350 XWB -koneiden laitehuoltopalveluista. Sopimus on 12-vuotinen. Lufthansa Technik on yksi toimialan suurimmista laitepalveluiden tuottajista ja Finnairin sopimus on sen ensimmäinen Airbus A350 XWB -laitehuoltosopimus.