Scania vaihtoautopäivät

Ponssen Ruotsin tytäryhtiölle uusi toimitusjohtaja

Carl-Henrik Hammar (40) on nimitetty Ponsse Oyj:n Ruotsin tytäryhtiön Ponsse AB:n toimitusjohtajaksi 1.7.2015 alkaen. Hammar siirtyy Ponssen palvelukseen 16.3.2015.

Metsätalousinsinööri Carl-Henrik Hammar siirtyy uuteen tehtäväänsä Stora Enson Marketing Area Manager (Wood Supply Sweden) tehtävästä. Hammar on toiminut Stora Enson palveluksessa vuodesta 2001 erilaisissa puunhankinnan, -korjuun ja -logistiikan esimiestehtävissä Ruotsissa ja Kiinassa.


Riitta Tiuraniemi Finavian hallituksen puheenjohtajaksi

Diplomi-insinööri Riitta Tiuraniemi (52) on nimitetty Finavia Oyj:n hallituksen puheenjohtajaksi ylimääräisessä yhtiökokouksessa 14. tammikuuta 2015.

Tiuraniemi työskenteli vuosina 1999-2013 DNA:lla erilaisissa johtotehtävissä ja viimeiset vuodet toimitusjohtajana DNA-konsernissa. Tätä ennen hän on toiminut muun muassa Omnitelessä, Tekesissä ja Nokialla. Nykyisin Tiuraniemi johtaa keväällä 2014 perustamaansa Terveysoperaattori Oy:tä hallituksen puheenjohtajana. Terveysoperaattorin toimiala on digitaalinen terveysteknologia.


Toyotalta uusi dieselmoottorimallisto Tonero-trukkeihin

Toyota Material Handling lanseeraa uuden dieselmoottori-malliston Tonero – sarjan vastapainotrukkeihin. Uusi mallisto kattaa sarjan uusia moottoreita, jotka alentavat polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Uusi teknologia perustuu commonrail-ruiskutusjärjestelmään, EGR-pakokaasunkierrätysjärjestelmään sekä dieselin hapetuskatalysaattoriin, joiden ansiosta moottorissa ei tarvita erillistä hiukkasloukkua lainkaan. Moottorissa on automaattinen sammutustoiminto, joka sammuttaa moottorin ennalta määrätyn tyhjäkäyntiajan jälkeen. Lisäksi ajomoodiksi voidaan valita ns. Eko-asetus, joka rajoittaa trukin kiihdytysnopeutta. Moottorit ovat Toyotan itse suunnittelemia ja valmistamia teollisuusmoottoreita. Uusi 41kW:n moottori on saatavilla Toneron malleihin 2t-3.5t. Malleissa 1.5t ja 1.8t käytetään viime vuonna lanseerattua 36kW moottoria.



Uusi yleismallinen ajopiirturi VDO:lta

Ajopiirturivalmistaja VDO on tuonut markkinoille uuden yleismallisen ajopiirturiversion nimeltään DTCO 2.1 Active Universal. Valmistajan mukaan piirturiuutuus hyödyttää niin kuljettajaa, kuljetusyrittäjää kuin myös ajopiirturikorjaamoja.

Valmistajan tiedotteen mukaan VDO Counter pitää koko ajan kirjaa ja informoi kuljettajaa käytettävissä olevasta ajo- ja lepoajasta. Uutuustoiminnon ansiosta kuljettaja voi tarkastaa piirturista jäljellä olevan ajoajan ja tulevan tauon pituuden. Vastaavasti tauon aikana näytetään jäljellä oleva lepoaika sekä seuraavan ajojakson enimmäispituus. Piirturi sisältämät päivä- ja viikkonäkymät helpottavat hahmottamaan kerralla pidempiä kokonaisuuksia.

DTCO 2.1 digipiirturissa on viimeisimmän EU 1266/2009 asetuksen mukainen ajoaikaa säästävä ”1 minuutin sääntö” toiminto.

Yleismallisella DTCO 2.1 digipiirturilla voidaan korvata sekä vanhat VDO:n että muiden valmistajien piirturit. Ratkaisu vähentää varastointitarvetta asennuspisteissä ja nopeuttaa palvelua piirturinvaihtoasioissa.

VDO ajopiirturien maahantuonnista vastaa Oy KAHA Ab


Airbus lanseeraa uuden kaperunkokoneen

Airbus lanseeraa virallisesti A321neo-lentokoneen, jonka suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino (MTOW) on 97 tonnia. Lanseerauksen taustalla on Air Lease Corporationin (ALC) tekemä tilaus.

A321neo 97t -koneen 4 000 merimailin (yli 7400 km) kantama soveltuu Atlantin ylittäville matkoille ja antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden avata uusia pitkiä reittejä, joita nykyisillä kapearunkokoneilla ei voi lentää.


100 000 tiedonsiirtovalmiudella varustettu Scania liikenteeseen

Scania ilmoitti toimittaneensa joulukuussa järjestyksessään 100 000:n aktivoidulla tiedonsiirtojärjestelmällään varustetun kuorma-auton asiakkaalleen. Kyseinen yksilö luovutettiin Sveitsiläiselle Emil Egger AG -kuljetusyhtiölle.

Tiedonsiirtoyksiköllä varustettuja kuorma-autoja on valmistettu vuodesta 2011 lähtien. Toiminto on vakiovaruste useimmilla Euroopan markkinoilla ja joillakin suurilla markkina-alueilla Aasiassa ja Afrikassa. Kaikki edellä mainituilla markkina-alueilla toimivat Scania-asiakkaat voivat yhdistää ajoneuvonsa omaan kuljetusliikkeeseensä sekä Scania-korjaamoihin ilmaisella peruspaketilla. Scanian palvelupaketeista ylivoimaisesti eniten käytetyt palvelut ovat Remote Diagnostics eli etädiagnosointi ja Driver Coaching eli kuljettajavalmennus.


Renault Magnumin seuraaja Suomen markkinoille

Renault T High ohjaamoa on korotettu 20cm T Sleeper malliin verrattuna. Muuten T High eroaa normaalista T:stä mm. korkeammalle jatkuvasta maskista.

Suomen Renault Trucks ilmoitti tuovansa kevään aikana korkeimmalla T High Sleeper -ohjaamolla varustetun T -sarjan kaukoliikenneautomallin myös suomalaisten asiakkaittensa saataville.

T High:n tasalattiaisen ohjaamon seisomakorkeus on parhaimmillaan 213cm ja takaosan leveys 250cm. Korkea malli on tekniikaltaan yhteneväinen muiden T –sarjan autojen kanssa. Isoimman mallin ilmajousitteisen, sähköisesti kipattavalla ohjaamolla varustetun auton vakiovarustusta on kohennettu runsain mukavuusvarustein.


Renault Trucks myynti- ja huoltoverkostosta koko maan kattava

Renault Trucks myynti- sekä auktorisoitu huolto- ja korjaamoverkosto kattaa nyt koko Suomen. Huolto- ja korjaamopalveluja ovat tarjonneet vuoden alusta alken Volvo Group Truck Centereiden lisäksi myös verkostoon kuuluvat yksityiset jälleenmyyjät: Käyttöauto Oy, Wetteri Power Oy, Auto-Kilta Trucks, Raskaspari Oy ja HF-Autohuolto Oy.

Renault Trucks myyntiä Suomessa hoitaa Volvo Group Truck Centereiden lisäksi Wetteri Power Oy, Käyttöauto Oy sekä Auto-Kilta Trucks.


Volvo Trucks uusiin toimitiloihin Vantaalla

Vantaan Viinikkalaan rakennetaan Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin myynti- ja huoltotilat sekä huoltokoulu. huoltopaikkoja on 44 joista osa on mitoitettu linja-autoille. ”Vantaan uusi toimipiste takaa asiakkaillemme parhaat mahdolliset palvelut, jotka ovat entistäkin helpommin saatavilla.” Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Volvo Finland Ab ilmoitti tänään aikeistaan investoida uusiin toimitiloihin Vantaan Viinikkalassa. Uusien toimitilojen rakentamisesta vastaa Espoolainen EKE-Yhtiöt Oy. Rakennushankkeen kerrotaan alkavan vielä tämän kevään aikana ja valmistumisajankohdaksi ilmoitetaan syksy 2016

”Uusi toimipiste korvaa Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin Vantaan nykyisen Vetotien toimipisteen, joka on ollut käytössä 1970-luvulta saakka”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Nykyisessä, pinta-alaltaan 6100 neliömetrin huoltohallissa on 34 autopaikkaa. Se on suunniteltu 1960 luvulla, pääosin sen aikaisten autojen mittojen mukaan. Vantaalle Kehä III varteen, Osumakuja 4 rakennettavan Volvo Truck Centerin kokonaispinta-ala tulee olemaan noin 4,6 ha josta on hallipinta-alaa 15 400 neliömetriä.

Nykyisten Vetotiellä sijaitsevien toimitilojen tulevaisuudesta Volvolla oltiin vaitonaisia. "Emme ole tehneet vielä mitään päätöksiä" Björklund sanoo.


Finnlines ostaa kaksi roro-alusta

Finnlines Oyj on allekirjoittanut ostosopimuksen kahdesta roro-aluksesta. Ostetut roro-alukset soveltuvat nimenomaan Pohjanmeren linjaliikennepalveluihin. Alukset tulevat Finnlinesin linjaliikenteeseen vuoden 2015 lopulla.


Kamerajärjestelmällä näkymä koneen ympärille

Kaha on tuonut Suomen markkinoille Continentalin uuden ASL360° Proviu -kamerajärjestelmän, jolla kuva ajoneuvon ympäriltä voidaan näyttää kuljettajalle lintuperspektiivistä. Aiemmin vastaavanlainen järjestelmä oli mahdollinen vain joissain uusimmissa automalleissa, mutta ASL360° tuo ominaisuuden turvavarusteena myös työkoneisiin ja hyötyajoneuvoihin.

ASL360 -järjestelmässä ajoneuvoon asennetaan 4 laajakulmakameraa molemmille sivuille sekä eteen ja taakse. Kameroiden kuvat yhdistetään ja projisioidaan monitorille lintuperspektiivistä. Tämä voi olla ajoneuvon oma monitoiminäyttö tai peruuutuskameran monitori.


Retrorekkojen kevätkokoontuminen jälleen Rekkakukossa

Hollolan Kukonkoivussa järjestetään lauantaina 2.5.2015 Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtuma, jossa pääosan saavat viime vuosituhannella valmistetut hyötyautot. Nyt jo toista kertaa järjestettävään, kokoontumisajotyyppiseen tapahtumaan ovat tervetulleita niin huolella entistetyt museoajoneuvot kuin edelleen työkäytössä olevat ja viime vuosituhannella valmistuneet kuorma-autot merkistä, koosta, kunnosta tai valmistusmaasta riippumatta.

Entisaikojen loistoon kiillotettujen silmäterien ohella paikalle on suotavaa saapua myös vahaamattomalla ajokilla – sellaisella, joka on huomisen museoauto.

Lue lisää: Retrorekkojen kevätkokoontuminen jälleen Rekkakukossa


Taksiliitto mukaan SKAL:n EU-edunvalvontaan

Vuoden 2015 alusta alkaen Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n edunvalvontayksikkö huolehtii koko maantiekuljetusalan EU-edunvalvonnasta ja raportoinnista Brysselissä. SKAL:n EU-edunvalvontapalveluiden piiriin kuuluvat entuudestaan Autoliikenteen Työnantajaliitto ry, Suomen Yrittäjät ry ja Linja-autoliitto ry. Tammikuussa edunvalvonnan piiriin liittyi Suomen Taksiliitto ry kaksivuotisella sopimuksella.

Noin 80 prosenttia maantiekuljetusalan lainsäädännöstä säädetään EU-tasolla. SKAL perusti Brysseliin pysyvän edunvalvontayksikön vuonna 2012 ja toimii samoissa tiloissa kuin Elinkeinoelämän Keskusliitto, jonka kanssa sillä on vakiintunut yhteydenpito.


Helsingin Sataman matkustajaliikenteessä ennätysvuosi

Helsingin sataman kokonaistavaraliikenne nousi vuonna 2014 runsaaseen 10,8 miljoonaan tonniin. Kasvua edellisvuoteen oli 3 %. Valtaosa tavaraliikenteestä, runsas 10,0 miljoonaa tonnia, oli yksiköityä tavaraliikennettä. Kasvua edellisvuoteen nähden oli 4 %. Siitä oli tuontia kaikkiaan 4,8 miljoonaa tonnia (1 %) ja vientiä runsas 5,2 miljoonaa tonnia (8 %). Erityisesti Tallinnan suunnan vienti kasvoi sisältäen laajan kirjon Suomen teollisuuden tuotteita. Kokonaistavaraliikenteestä oli 0,8 miljoonaa tonnia bulkkiliikennettä, lähinnä kivihiiltä.

Helsingin sataman matkustajaliikenne saavutti uuden ennätyksen. Laivamatkustajia oli kaikkiaan 10,9 miljoonaa, kasvua edellisvuoteen oli vajaa 2 %. Yksinomaan joulukuussa laivamatkustajia oli runsas 0,8 miljoonaa (-3 %). Ylivoimaisesti suosituin matkailukohde oli Tallinna, 75 % Helsingin sataman matkustajista matkasi Tallinnan linjalla.

Kansainvälinen risteilyliikenne vuoden 2014 aikana oli varsin vilkasta; 260 aluskäyntiä toi 420 000 matkustajaa Helsinkiin. Helsingin satamassa kirjattiin vuoden aikana 8 000 aluskäyntiä, keskimäärin 22 käyntiä päivässä.


Norwegianilla 24 miljoonaa matkustajaa 2014

Norwegian saavutti vuonna 2014 uuden matkustajaennätyksen, kun lähes 24 miljoonaa asiakasta lensi Norwegianilla. Kasvua edelliseen vuoteen on kolme miljoonaa matkustajaa. Yhtiön toiminnan käynnistymisestä vuonna 2002 Norwegianilla on lentänyt 130 miljoonaa asiakasta.