MAN - Vaihtoautot

Merenkurkun silta on Suomen ja Ruotsin välinen silta

Merenkurkun neuvostosta kuuluu, että uuden Merenkurkun siltaprojektin suunnitelmat ja hinta-arviot tulevat julkisuuteen loka-marraskuussa 2020. Tiettävästi veteen rakentamisen uusimman tekniikan ja Rogfast tunnelitekniikan mukaisia laskelmia on tehty VTT-tasolla Suomessa.

Suomen hallitus esittää miljardeja infrarakentamiselle jouduttamaan Suomen nousua koronalamasta. Esiin nousee uusia suuria tie- ja ratahankkeita. Tallinnatunnelin rinnalle ovat nousseet mm. Tunnin juna ja Kiina-Suomi-Narvik junarata.

Ja Merenkurkun silta.

Merenkurkun sillasta on puhuttu 1960-luvulta saakka, Vaasa-Uumaja silta-tunnel-tieyhteydestä. Vuonna 2000 suomalais-ruotsalainen yhteiselin teki asiasta perusteellisen selvityksen. Samana vuonna avattiin Juutinrauman silta Ruotsin ja Tanskan välillä. Vuonna 2006 Merenkurkku-selvitys nousi taas otsikkoihin Vaasan kaupunginjohtajan tuomana.

Sen jälkeen rakennustekniikka on kehittynyt huimasti. 1994 avattu Kanaalitunneli on ”entistä” tekniikkaa, samoin Juutinrauman silta ja pengertietekniikka. Veteen rakentaminen on astunut sarjatuotantoaikaan.

Tallinnatunnelin rinnalle odotetaan nyt uutta Merenkurkun siltaa taloudellisesti edullisena, helposti ja nopeasti toteutettavana yhteytenä tieliikenteelle, kuljetuksille ja logistiikalle Atlantti-Norja-Ruotsi-Suomi-Venäjä välille.