MAN - Vaihtoautot


Continental Allseason Contact ja Vredestein Quatrac vertailutesti tehdään kahdella rakenteellisesti identtisellä Toyota Yariksella.

Sekä talvi- että kesäkäyttöön tarkoitettuja nk. all-season eli ympärivuotisia renkaita on Keski- ja Etelä-Euroopassa kehitetty ja testattu aina vuodesta 2007. Kyseessä ei siten ole mikään aivan uusi "rengaskeksintö"

All-season renkaiden suorituskyky perustuu pitkälle kehitettyyn pintakuvioon sekä hyvin edistykselliseen kumiseokseen ja rengasrakenteeseen.

Pohjolassa on totuttu luottamaan nastarenkaisiin. Nastattomilla kitkarenkailla on ollut kova tie aina 1980-luvun alusta nousta tasapäiseksi haastajaksi ja vaihtoehdoksi nastarenkaille Suomessa.

Kitkarenkaat ovat saaneet suosiota jopa ammattiliikenteessä sillä, että talven jälkeen ne ajetaan "loppuun" kesäkeleillä. Se on perinteinen "suomalainen ympärivuotinen" rengas. Se on kuitenkin sekä huono että vaarallinen kesäkuumalla. Sen kumiseos ei ole tarkoitettu käytettäväksi +5C korkeammissa lämpötiloissa. Lämpö pehmittää kumiseosta ja jarrutusominaisuudet sekä sadekeliominaisuudet heikkenevät dramaattisesti.

Ilmastonmuutos ja sen myötä yhä lämpimämmät talvet varsinkin Etelä- ja Lounais-Suomessa muistuttavat yhä enemmän keskieurooppalaisia keliolosuhteita. On aika testata all-season renkaita myös Suomessa.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2020 testiavaus tästä.