MAN - Vaihtoautot

Vaikka matkailuajoneuvojen kolariturvallisuus on parantunut, kehitysvaraa löytyy edelleen. Tämä selvisi, kun Autoliitto testasi pakettiauton koriin tehdyn retkeilyauton turvallisuutta nokkakolarissa henkilöauton kanssa.

Suomalaiset ovat innostuneet koronakevään ja -kesän aikana matkailuautoilusta. Siinä missä uusien henkilöautojen kauppa laahaa pahasti, lisääntyivät matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit tammi-heinäkuun aikana 13 % vuoden takaiseen verrattuna. Noin kolmannes rekisteröidyistä matkailuajoneuvoista on pakettiauton koriin rakennettuja retkeilyautoja.

Autoliitto testasi, kuinka turvallinen moderni retkeilyauto on nokkakolarissa henkilöauton kanssa. Testissä käytetty retkeilyauto painoi täyteen kuormattuna 3500 kg. Auto oli kuormattu astioilla, vaatteilla, elintarvikkeilla, kaasupulloilla, peleillä ja muilla normaaleilla matkailuajoneuvossa mukana olevilla tavaroilla. Tavarat oli kuormattu oikeaoppisesti kaappeihin ja tavaratilaan ja esimerkiksi kaasupullot oli sidottu paikoilleen.

Retkeilyautossa oli kuljettajan lisäksi yksi aikuinen etumatkustaja sekä kuljettajan istuimen takana olevilla kahdella paikalla aikuinen, sekä lapsi turvaistuimessa. Molempien ajoneuvojen nopeus oli törmäyshetkellä 56 km/h ja törmäyksessä retkeilyauton keulasta 50 % osui henkilöauton keulaan.

Rakenteet pettivät

Kolarissa retkeilyauton matkustamotilat vaurioituivat pahoin kuljettajan kohdalta ja polkimet työntyivät pitkälle jalkatilaan vaurioittaen kuljettajan jalkoja. Ohjauspylväs työntyi eteen ja ylös, minkä takia turvatyyny ei suojannut kuljettajaa sille suunnitellulla tavalla. Lisäksi kuljettajan istuin irtosi osittain lattiasta ja taittui pitkälle taaksepäin, mikä lisäsi vakavan loukkaantumisen riskiä. Etumatkustajan puolella matkustamo säilytti hyvin muotonsa ja turvatyyny suojasi matkustajaa.

- Retkeilyauton törmäysvyöhykkeet, joiden tehtävä on vaimentaa törmäysenergiaa ja ohjata sitä matkustamon ulkopuolelle, eivät toimineet kunnolla. Siksi matkustamoon kohdistui liian kovia voimia ja se kärsi onnettomuudessa pahasti. Matkailuajoneuvoissa pitäisi panostaa enemmän rakenteelliseen kolariturvallisuuteen, kuten henkilöautoissa on tehty jo pitkään, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Retkeilyauton takamatkustajat altistuivat vakaville vammoille siksi, että autoon asennettu takaistuin hajosi ja irtosi osittain kiinnikkeistään. Myös törmäyksessä taakse kallistunut kuljettajan etuistuin aiheutti takamatkustajille loukkaantumisriskin. Takaistuimen pehmusteet irtosivat osittain ja aikuinen takamatkustaja löi päänsä metalliseen kehikkoon.

Retkeilyauton asuintilojen rakenteista sängyt, kylpyhuone, takaosan kaapit ja tavaratilan kiinnikkeet kestivät törmäyksen hyvin eikä niistä aiheutunut vaaraa matkustajille. Myös kaasunsyöttö katkesi oikeaoppisesti kolarissa. Asuintilojen etuosassa olevat kaapit ja keittiön laatikostot puolestaan irtosivat kiinnikkeistään ja liikkuivat eteenpäin, ja samalla niiden sisältö lensi matkustamoon. Kaapistoissa olleiden lasitavaroiden sirpaleet lisäsivät matkustajien loukkaantumisriskiä.

- Testi osoitti, että osa retkeilyauton rakenteista, kuten takaistuin ja tietyt kaapistot olivat kiinnitetty liian heppoisesti. Olisi tärkeää, että valmistajat kiinnittäisivät tähän enemmän huomiota, Tolvanen sanoo.

- Tehty kolaritesti on todella raju eikä sellaisesta törmäyksestä todennäköisesti selviäisi millään ajoneuvoilla vammoitta. Turhat vammautumisriskiä lisäävät tekijät olisi kuitenkin pystyttävä eliminoimaan jo ajoneuvon suunnittelu- ja valmistusvaiheessa.