MAN - Vaihtoautot

EU:n parlamentti ja neuvosto ovat päässeet sopimukseen seuraavasta Euro 7 -päästöstandardista. Uudessa asetuksessa "asetetaan asianmukaisemmat säännöt ajoneuvojen päästöille ja pyritään edelleen alentamaan tieliikenteen ilman epäpuhtauspäästöjä, ja se kattaa ensimmäistä kertaa henkilöautot, pakettiautot ja raskaat hyötyajoneuvot yhdellä säädöksellä". 

Sopimus säilyttää Euro 6 -päästörajat henkilö- ja pakettiautoille, mutta alentaa linja-autojen ja kuorma-autojen päästörajoja. Siinä asetetaan myös rajoituksia jarrujen (erityisesti sähköajoneuvoissa) aiheuttamille hiukkaspäästöille ja käyttöikää koskevat vaatimukset.

Tarkemmin sanottuna määräykset sisältävät tiukemmat rajat pakokaasupäästöille, jotka mitataan laboratoriossa (NOx-raja 200 mg/kWh) ja todellisissa ajo-olosuhteissa (NOx-raja 260 mg/kWh).

Lainsäätäjät ottivat käyttöön tiukemmat käyttöikävaatimukset kaikille ajoneuvoille sekä ajokilometrimäärän että käyttöiän osalta, joka nyt nousee 200 000 km:iin tai 10 vuoteen henkilö- ja pakettiautoille.

Molempien toimielinten on nyt hyväksyttävä ja virallisesti hyväksyttävä Euroopan parlamentin kanssa tehty alustava sopimus.

Sopimuksessa kaavaillaan erilaisia ​​soveltamispäiviä asetuksen voimaantulon jälkeen:

  • 30 kuukautta uudentyyppisille henkilö- ja pakettiautoille ja 42 kuukautta uusille ajoneuvoille
  • 48 kuukautta uudentyyppisille linja-autoille, kuorma-autoille ja perävaunuille ja 60 kuukautta uusille ajoneuvoille
  • 30 kuukautta uusille järjestelmille, komponenteille tai erillisille teknisille yksiköille, jotka asennetaan henkilöautoihin ja pakettiautoihin, ja 48 kuukautta linja-autoihin, kuorma-autoihin ja perävaunuihin asennettaville.

ACEAn kommentit uudesta Euro 7 -puitesopimuksesta

Kuten ACEA totesi, Euroopan ajoneuvoteollisuus suhtautuu myönteisesti suunnitteluvarmuuteen.

”Emme saa aliarvioida eurooppalaisten ajoneuvovalmistajien valtavaa edistystä tieliikenteen epäpuhtauspäästöjen vähentämisessä. Itse asiassa ensimmäisen Eurostandardin ja Euro 6:n ensimmäisen version välillä päästöt pienenivät yli 90 %”, kommentoi Sigrid de Vries, ACEA:n pääjohtaja.

"Vaikka ymmärrämme kaikki yksityiskohdat vasta, kun voimme arvioida koko asiakirjan, panemme merkille, että toimielinten väliset neuvottelijat ovat pääsääntöisesti päättäneet priorisoida tulevaisuuteen suuntautuvat haasteet, kuten kevyiden ajoneuvojen jarrupäästöt ja sähköajoneuvojen akkuvaatimukset. Myös raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästörajoja ja testausmenettelyjä tiukennettiin merkittävästi. Koska keskeisistä osista päätetään vielä johdetun lainsäädännön kautta, jatkamme työtä varmistaaksemme realistisen Euro 7:n primaarilainsäädännön asettamien rajoitusten puitteissa."