MAN - Vaihtoautot

Kuluttajien törmäystestausorganisaatio Euro NCAP on varoittanut "huolestuttavasta" suuntauksesta kohti raskaampia, tehokkaampia ja korkeampia autoja, jotka "asettavat muut kuljettajat vaaraan".

Euro NCAP:n vuoden viimeisissä testeissä arvioiduista 11 autosta vain kolme painaa alle kaksi tonnia, ja vain yksi, smart #3, on luokiteltu pieneksi perheautoksi.

Tohtori Michiel van Ratingen, Euro NCAP:n pääsihteeri kommentoi:

”Euro NCAPia syytettiin vuosien ajan autojen painon nostamisesta. Lisäturvaominaisuuksien uskottiin tarkoittavan lisämassaa. Näin ei koskaan ollut, eikä nykyään havaittava ajoneuvon painon kasvu liity turvallisuuteen – se johtuu kuluttajien suuremmista ajoneuvoista ja sähköistymisestä ja yhä suurempien akkujen käyttämisestä. Mutta tämä on suuntaus, joka ei edistä turvallisuutta eikä ympäristön hyvinvointia: suuret, raskaat autot ovat yleensä vähemmän energiatehokkaita kuin pienet ja kevyet, ja turvallisuus on vaarassa, kun nämä kaksi ajoneuvotyyppiä törmäävät tai, mikä pahempaa, kun toinen osapuoli on selvästi kevyempi.”

Belgialaisen VIAS-instituutin syyskuussa julkaisema raportti varoitti, että suuntauksella kohti raskaampia, korkeampia ja tehokkaampia autoja ja avolava-autoja on vakavia seurauksia pienempien ajoneuvojen kuljettajille sekä jalankulkijoille ja pyöräilijöille.