MAN - Vaihtoautot

Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on luvannut tukea alan sidosryhmiä pilotoitujen eVTOL-lentopalvelujen matkustajaliikenteen käynnistämisessä vuonna 2026, ja autonomisten lentojen kokeilussa vuoteen 2030 mennessä. Nämä tavoitteet on esitetty Yhdistyneen kuningaskunnan Future of Flight -toimintasuunnitelmassa, jonka Liikenneministeriö (DfT) julkaisi 18. maaliskuuta.

Asiakirjassa suunnitellaan myös miehittämättömien ilma-alusten (BVLOS) esittelyä erillään olevassa ilmatilassa tänä vuonna. Ison-Britannian hallitus haluaa BVLOS-toiminnan laajentavan vuoteen 2027 asti, kun se sanoo, että niiden pitäisi olla "rutiinia integroidussa ilmatilassa laajassa mittakaavassa".

Future of Flightissa DfT tarjoaa polkuja sekä miehittämättömän UAS- että eVTOL-toiminnan nopeuttamiseksi tästä vuosikymmenen loppuun. Maan siviili-ilmailuviranomaisen (CAA) tehtävänä on tukea strategisten tavoitteiden toteutumista, jotka koskevat operatiivisia valmiuksia, infrastruktuuria, säännöksiä ja syntymässä olevaa yrityssektoria.

Ilmailuministeri Anthony Browne ilmoitti asiakirjan julkaisemisesta vieraillessaan Bristolissa toimivassa eVTOL-lentokoneiden kehittäjä Vertical Aerospacessa. Aiesopimuksen allekirjoitti Duncan Walker, vertiport-kehittäjä Skyportsin toimitusjohtaja ja Future of Flight Industry Groupin toinen puheenjohtaja, johon kuuluvat myös lentoliikenteen hallintapalveluja tarjoava NATS ja ilmailualan konsernit ADS, British Business & General Aviation Association ja Regional & Business Airport Association sekä yksityiset yritykset, kuten Joby ja helikopterioperaattori Bristow.

Yhdistyneessä kuningaskunnassa on määrä järjestää parlamenttivaalit ennen vuoden 2024 loppua, ja hallitseva konservatiivipuolue on gallupeiden mukaan reippaasti takamatkalla. Työväenpuolueen pää-oppositio on yleisesti ottaen ilmaissut tukensa korkean teknologian teollisuuden, kuten kehittyneen lentoliikenteen tukemiselle, erityisesti sen perusteella, miten ne ovat edistäneet talouden hiilidioksidipäästöjen vähentämistä.

(FutureFlight)