MAN - Vaihtoautot

Kiina aikoo rakentaa yli 1 200 vedyn tankkausasemaa vuoteen 2025 mennessä, mikä on enemmän kuin tällä hetkellä maailmanlaajuisesti.

Kiinan buumi vetypolttokennoajoneuvojen myynninedistämisessä lisää vetytankkausasemien (HRS) kysyntää, mikä on johtanut niiden sisällyttämiseen hallituksen suunnitelmiin ja määräyksiin.

Interact Analysis -analyysin mukaan 30 maakuntaa ja kuntakaupunkia eri puolilla Kiinaa julkaisi hallituksen linjauksia ja suunnitelmia, jotka kattavat HRS:n kehittämisen. Näistä 29 kuntaa asetti HRS:n rakentamisen tavoitteeksi vuodelle 2025, yhteensä yli 1 200 kohdetta, mikä on enemmän kuin nykyinen globaali kokonaismäärä.

On erittäin mielenkiintoista huomata, että Kiinan paikallishallinnot ovat sopeuttaneet HRS-tavoitteitaan viimeisen kahden vuoden aikana polttokennoajoneuvojen käyttöönoton ja säädösten mukaisesti. Kiinan keskushallinnon käynnistämää polttokennoajoneuvojen pilottikaupunkiklusteria voidaan pitää katalysaattorina joidenkin alueiden mukauttamiselle suunnitelmiinsa.

Kiinan keskushallinto otti käyttöön vetypolttokennoajoneuvojen pilottikaupunkiklusterin aloitteen ja selkeytti myöhemmin vetyä osaksi tulevaa kansallista energiajärjestelmäänsä ja yhtenä strategisesti nousevista teollisuudenaloistaan. Nämä liikkeet kannustivat paikallishallintoa merkittävästi edistämään vetyteollisuuden kehitystä. Toimialapolitiikan sopeuttaminen heijasti myös kuntien lisääntyvää luottamusta vetypolttokennoajoneuvojen edistämiseen.

Polttokennoajoneuvojen infrastruktuuria muodostaessaan vedyn tankkausasemien valmiudella on merkittävä rooli polttokennoajoneuvojen käyttöönotossa, ja hallituksen linjaukset ja suunnitelmat edistävät HRS:n rakentamista. Vuoden 2025 vetypolttokennoajoneuvojen pilottikaupunkiklusteriohjelman edetessä viimeiseen vaiheeseensa, asiaankuuluvat politiikat voivat tuoda mukanaan päivityksiä ja muutoksia tavoitteisiin, jotka vaikuttavat vetyenergian kehitykseen seuraavan viiden vuoden aikana.