MAN - Vaihtoautot

Vuonna 1979 ensimmäisen kerran esitelty Mercedes-Benz G-sarja on yksi todellisista maastoautoikoneista, jonka tunnusomaiseen ulkonäköön ei juuri ole koskettu vuosien varrella.

Samaa periaatetta on noudatettu nytkin malliston uudistuessa, sillä kulmikasta koria on modifioitu vain hieman ilmanvastuksen pienentämiseksi ja ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Näkyvimmät muutokset ovat nelipuolainen etumaski entisen kolmipuolaisen asemasta, uudet etu- ja takapuskurit ja uusi takaspoileri.

Matkustamo on päivitetty vastaamaan tämän päivän tiukimpiakin vaatimuksia. Tarjolla on esimerkiksi MBUX-infotainment-järjestelmä 12,3 tuuman kuljettaja- ja medianäytöillä ja lisätyn todellisuuden navigointijärjestelmällä.

G-sarjan suorituskyvyn takeina maastoajossa ovat edelleen pitkät joustovarat, kolme sähköisesti kytkettävää mekaanista tasauspyörästön lukkoa ja myös auton liikkuessa käytettävä alennusvaihde. Maavara akseleiden välissä on vähintään 241 mm.

Täyssähkö tulossa

Kaikki uuden G-sarjan kolme moottorivaihtoehtoa ovat kevythybridejä eli varustettuja ISG-starttigeneraattorilla ja 48 voltin sähköjärjestelmällä. Tuloksena on entistä parempi suorituskyky aikaisempaa pienemmillä kulutuslukemilla.

Mallistoon kuuluvat täysin uudet G 500,G 450 d sekä Mercedes-AMG G 63.

Uuden G 500:n voimalähde on 3-litrainen 6-sylinterinen kaksoisturbomoottori, joka tuottaa 330 kW (449 hv) tehon ja 560 Nm:n väännön. ISG-järjestelmä tuottaa lisäksi hetkellisen 15 kW:n (20 hv) lisätehon ja 200 Nm:n väännön. Keskikulutus on 10,9–12,3 l/100 km.

G 450 d:n kuusisylinterisen dieselmoottorin vastaavat lukemat ovat 270 kW + 15 kW (367 + 20 hv) sekä 750 + 200 Nm. Kulutus on 8,7–10 l/100 km.

Mercedes-AMG G 63:n voima on peräisin AMG:n 4-litraisesta V8-biturbomoottorista, joka kehrää 430 + 15 kW:n (585 + 20 hv) tehon ja 850 + 200 Nm:n väännön. Keskikulutus on 14,7–15,7 l/100 km.

Elinkaarensa aikana tähän mennessä G-sarjaa on valmistettu jo yli 500 000 kappaletta.

G-sarjan ensimmäinen täysin sähköistetty versio esitellään kuluvan kuun lopulla. Esittely tapahtuu Auto China-näyttelyssä Pekingissä 24.4.2024.

(Autotoday)


Kuva: Auto, tekniikka ja kuljetus 3/1979.

Auto, tekniikka ja kuljetus osallistui vuonna 1979 Mercedes-Benz G-mallin ensiesittelyyn erittäin vaativalla maastoradalla Etelä-Ranskassa. Yllättävimpiin havaintoihin tuolloin kuului esittelyssä koeajettavina olleista moottorivaihtoehdoista heikoimman, 200D:n menestyminen automaattivaihteistolla paljon paremmin kuin moottoriteholtaan vahvimmat käsivalintaisella vaihteistolla varustetut G-muunnokset. (Toim.huom.)