MAN - Vaihtoautot

MightyFly on julkaissut uusimman version Cento-lentokoneistaan, hybridi-eVTOL-rahtialuksesta, joka on suunniteltu kuljettamaan 45 kg:n hyötykuormia lähes 1000 km.

Yhtiö esitteli kolmannen sukupolven Cento-prototyypin 25. tammikuuta erityistapahtumassa Kalifornian San Leandron pääkonttorissaan.

Aiemmin samana päivänä FAA myönsi MightyFlylle erityisen lentokelpoisuustodistuksen ja valtuutustodistuksen, joka salli sen lentää koekonetta San Franciscon lahden alueen Byronin ja New Jerusalemin lentokenttien välillä.

Vaikka kolmannen sukupolven Cento-prototyypillä on samanlaiset tekniset tiedot kuin toisen sukupolven versiossa MightyFly, joka paljastettiin vuosi sitten, sillä on joitain melko merkittäviä eroja, etenkin lentokoneen rungossa. Aiemmassa prototyypissä oli kiinteäsiipinen konfiguraatio V-pyrstöllä, kun taas päivitetyssä versiossa käytetään tandem-siipirakennetta, jossa laskutelineet oli sisäänrakennettu kanardiin.

Siinä on edelleen työntöpotkuri takana ja kahdeksan pystysuoraa "nostotuuletinta" asennettuna sivuille, mutta pystysuoran nostopuhaltimien kokoonpano on muuttunut. Toisen sukupolven Centossa potkurit asetettiin kahden rungon suuntaisen puomin päälle. Nyt ne on asennettu pareittain neljään erilliseen puomiin, jotka ulottuvat ulospäin rungosta.

MightyFly sanoi, että päivitetty suunnittelu parantaa toiminnan tehokkuutta ja antaa lentokoneelle mahdollisuuden mukautua suurempiin vaihteluihin sen painopisteessä. Rahtitavaran sisällöstä ja lastausjärjestyksestä riippuen lentokoneen painopiste voi vaihdella melkoisesti, ja uusi Cento-konfiguraatio mahdollistaa enemmän heilumistilaa hyötykuorman tasapainottamisessa.

Uudessa Centossa on myös suurennettu tavaratila, joka on valmistettu kevyestä komposiittirakenteesta. Tämä antaa enemmän tilaa suuremmille pakkauksille, mukaan lukien jäähdyttimet, joita käytetään ihmiselinten kuljettamiseen siirtoa varten.

"Lentokone on osoitus MightyFlyn lahjakkuudesta, luovuudesta, innovaatiosta ja vuosikymmenten alan asiantuntemuksesta. Tämä tekniikka auttaa pelastamaan ihmishenkiä ja ratkaisemaan yritysten tuskalliset logistiikkatarpeet ympäri maailmaa", sanoi Tim Draper, yksi MightyFlyn sijoittajista.

MightyFly kehittää Centoa sekä suurempaa varianttia, jonka hyötykuormakapasiteetti on 225 kg, mahdollistamaan saman päivän ovelta ovelle -toimituspalvelut ilman kallista maainfrastruktuuria ja henkilöstöä.

Toiminnan tehostamiseksi se on integroinut niin sanotun autonomisen kuormanhallintajärjestelmän (ALMS), jonka avulla lentokone voi lastata ja purkaa rahtia itsenäisesti ilman ihmisen väliintuloa. ALMS avaa ja sulkee lastiluukun automaattisesti ja käyttää sisäistä paikannusjärjestelmää pakettien kiinnittämiseen sisälle varmistaen samalla, että kuorma pysyy tasapainossa.

Kolmannen sukupolven Cento-prototyypin lentotestikampanjan jälkeen MightyFly pyrkii julkisesti esittelemään autonomisen rahdinjakelujärjestelmän syksyllä 2024 sarjalla esittelylentoja Michiganissa. Se valmistelee myös sopimusta Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa tutkiakseen puolustussovelluksia suurille rahtilennokeille.