MAN - Vaihtoautot

Raideliikenteen matkustajainformaatio on onnistuneen matkakokemuksen osa, jonka merkitys korostuu erityisesti häiriötilanteissa: matka sujuu häiriöistä huolimatta sujuvasti, kun matkustaja tietää mitä ja milloin tapahtuu sekä pystyy näin reagoimaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Matkustajainformaatio tukee myös raideliikenteen turvallisuutta asemilla esimerkiksi varoittamalla ohittavista junista, luomalla turvallisuuden tunnetta sekä ohjeistamalla matkustajia aseman turvallisuuskriittisissä erikoistilanteissa.

Mistä kuluneena syksynä koetut asemanäyttöjen häiriöt ovat johtuneet? Kuinka järjestelmien ja laitteiden kehitystyö tukee tulevaisuuden entistä ajantasaisempaa ja tarkempaa tiedonjakelua matkustajien näkökulmasta?

Matkustajainformaation tuottaminen tapahtuu usean eri järjestelmän ja toimijan yhteispelinä: matkustajainformaatiojärjestelmän, verkkoyhteyksien, näyttölaitteiden ja niiden ohjelmistojen on kaikkien toimittava oikein, jotta tieto välittyy Fintrafficin raideliikenteenohjauksen liikennetiedottajalta matkustajien näkyville. Kuluneena syksynä juna-asemien infonäytöissä on esiintynyt kahdenlaisia häiriöitä: asemalta jo lähteneet junat eivät ole poistuneet näytöiltä tai näytöillä ei ole näkynyt lainkaan tietoa junien aikatauluista. Häiriöt ovat aiheuttaneet hämmennystä erityisesti lähiliikenteessä, jossa samalta raiteelta lähtee lyhyen ajan sisällä useita eri junia.

"Syksyn häiriöt ovat johtuneet osittain siitä, että matkustajainformaatiojärjestelmä RAMI:a siirretään pilvipohjaiseen ympäristöön. Asemanäyttöjen häiriöistä huolimatta olemme pystyneet onnistuneesti tiedottamaan matkustajille, mistä ajantasainen tieto junien aikatauluista löytyy sekä ohjaamaan heitä häiriötilanteissa normaalisti toimineiden mobiili- ja verkkopalveluidemme pariin", kertoo informaatiosta vastaava palvelujohtaja Tuomas Lehteinen Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta. 

Pilvipohjaiseksi uudistettu RAMI-järjestelmä auttaa hallitsemaan, seuraamaan ja valvomaan matkustajainformaation jakelua tulevaisuudessa aiempaa tehokkaammin. Kesästä saakka valmisteltu pilvipohjainen järjestelmä otetaan operatiiviseen käyttöön kaikilla asemilla Suomessa vuoden loppuun mennessä.

"Pilvipohjainen järjestelmä mahdollistaa ketterämmän ohjelmiston kehittämisen esimerkiksi matkustajainformaatiojärjestelmän automaattisten toimintojen osalta. Näin tieto kulkee nopeammin matkustajien suuntaan, ja pystymmekin jatkossa tarjoamaan matkustajille ajantasaisempaa ja tarkempaa tietoa häiriötilanteissa. Lisäksi pystymme seuraamaan järjestelmää ja siihen kytkettyjä laitteita paremmin, mikä mahdollistaa nopeamman reagoinnin ja enenevissä määrin häiriöiden etäkorjauksen. Kun häiriöitä voidaan seurata ja hallita entistä paremmin etänä, edistää se puolestaan nopeampaa viankorjausta ja kokonaiskestoltaan lyhyempiä häiriöitä", jatkaa Lehteinen.

Ajantasainen matkustajainformaatio kulkee kätevästi myös taskussa

Asemien infonäytöt ja kuulutukset ovat yksi keskeinen osa raideliikenteen matkustajainformaation jakelua. Yhtä tärkeässä roolissa ovat kuitenkin mobiili- ja verkkopalvelut, joiden merkitys korostuu etenkin tilanteissa, joissa asemien infolaitteissa ilmenee häiriöitä.

"Keskeinen tavoite matkustajainformaation kehitystyössä on saada tietosisältö identtiseksi asemilla oleviin infolaitteisiin, Fintraffic Mobiili -sovellukseen sekä verkossa toimivaan Junalähdöt-palveluun. Näin matkustajat löytävät kaiken matkansa kannalta saatavilla olevan tiedon helposti yhdestä paikasta, eikä heidän tarvitse seurata useita eri kanavia", kertoo Lehteinen.

Esimerkiksi Fintraffic Mobiilista löytyvät jo nyt samat häiriötiedotteet, jotka näkyvät asemien infonäytöillä. Raiteilla liikkuvien kannattaakin ladata sovellus valmiiksi puhelimeen ennen matkaa, jolloin oman matkan kannalta olennainen informaatio tavoittaa helposti. Fintraffic Mobiili on saatavilla iPhone- ja Android-puhelimille.

"Mobiilisovellus on yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka matkustajien parempi palvelu on kaiken kehitystyömme keskiössä. Kun matkustajainformaatiojärjestelmän siirto pilvipohjaiseksi on valmis, siirrymme puolestaan uudistamaan asemanäyttöjen tietoja ja visuaalista esitystapaa. Tämä muutos toteutetaan pitkälti asiakaspalautteiden pohjalta. Kaikki matkustajapalaute auttaa meitä kehittymään ja kehittämään matkustajainformaatiota entistä palvelevampaan suuntaan", kannustaa Lehteinen.

Onko sinulla palautetta tai kehitysehdotuksia raideliikenteen matkustajainformaation suhteen? 
Lähetä ajatuksesi osoitteessa: https://liikenne.palautevayla.fi/feedback