MAN - Vaihtoautot

GlobalData ennustaa raskaiden kuorma-autojen markkinoiden kasvavan 4,9 prosentin vuosikasvulla (CAGR) Aasian ja Tyynenmeren (APAC) alueella vuosina 2023–2028.

Maailmanlaajuisen teollistumisen vauhti lisää raskaiden kuorma-autojen kysyntää. Aasian ja Tyynenmeren alueella, joka toimii merkittävänä maailmanlaajuisena teollisuuskeskuksena, raskaille kuorma-autoille on kova kysyntä. Erityisesti Kiinan odotetaan johtavan alueen raskaiden kuorma-autojen markkinoiden kasvua, Intian ja Japanin seuratessa perässä.

Näiden trendien valossa APAC:n raskaiden kuorma-automarkkinoiden ennustetaan saavuttavan 4,9 %:n vuosikasvun (CAGR) vuosina 2023–2028 johtavan data- ja analytiikkayrityksen GlobalDatan mukaan.

GlobalDatan viimeisin raportti, “Global Sector Overview & Forecast: Heavy trucks” paljastaa, että APAC-alueen raskaiden kuorma-autojen markkinoiden arvioidaan nousevan 1,8 miljoonaan yksikköön vuonna 2023 ja 2,3 miljoonaan yksikköön vuonna 2028. Alueella on merkittävä 56,4 %:n osuus raskaiden kuorma-autojen maailmanmarkkinoista vuonna 2023, ja tämän osuuden ennustetaan nousevan 60,9 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä.

Madhuchhanda Palit, GlobalDatan autoanalyytikko, kommentoi: ”Verkkokaupan kasvu lisää entisestään raskaiden kuorma-autojen kysyntää APAC-alueella. Sähköisen kaupankäynnin alalla keskisuurilla ja raskailla kuorma-autoilla on keskeinen rooli tavaroiden kustannustehokkaassa irtotavarakuljetuksessa varastojen, tehtaiden, tukku- ja vähittäiskauppiaiden välillä. Lisäksi erikoistuneiden raskaiden kuorma-autojen, mukaan lukien kylmäkuorma-autojen, tarve on kasvava kylmäketjulogistiikkasektorin laajentuessa. Tämä näkyy erityisen selvästi pilaantuvien tavaroiden, kuten elintarvikkeiden ja lääkkeiden, kuljetuksissa, joissa lämpötilasäädelty kuljetus on välttämätöntä."

Polttoaineiden hintojen nousu APAC-alueella viime vuosina on nostanut merkittävästi yritysten kuljetuskustannuksia. Tämä nousu on saanut yritykset tutkimaan raskaiden kuorma-autojen sähköistämistä kannattavana vaihtoehtona. Monet APAC-maat ovat voimakkaasti riippuvaisia ​​polttoaineen tuonnista, ja huomattava osa tästä tuonnista käytetään rahtiautoissa. Tämä riippuvuus edistää merkittävästi haitallisia päästöjä ja kannustaa hallituksia edistämään raskaiden kuorma-autojen sähköistämistä polttoaineenkulutuksen ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

Esimerkiksi Intiassa sähköautot voisivat auttaa mahdollisesti vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä dieselautoihin verrattuna. Siirtymän nopeuttamiseksi Intian hallitus on asettanut tavoitteeksi saavuttaa 70 prosentin sähköistys hyötyajoneuvoista, mukaan lukien raskaat kuorma-autot, vuoteen 2030 mennessä.

Palit jatkaa: ”Kun raskaiden kuorma-autojen määrä tiellä lisääntyy, myös kuorma-auto-onnettomuudet lisääntyvät. Turvallisuuden parantamiseksi ja onnettomuuksien vähentämiseksi kalustooperaattorit ja logistiikkayritykset vaativat edistyneitä kuljettajan avustusjärjestelmän (ADAS) teknologioita, joihin kuuluvat kuljettajan valvontajärjestelmä, rengaspaineiden valvontajärjestelmä, etutörmäysvaroitus, aktiivinen jarrutusavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, pimeänäköjärjestelmä ja pysäköintiavustinjärjestelmät. Vaikka ADAS-ominaisuudet ovat asteittain saamassa suosiota raskaissa kuorma-autoissa koko APAC:n alueella, niiden nykyinen käyttöönotto rajoittuu pääasiassa korkealuokkaisiin kuorma-autoihin."

APAC-maiden hallitukset velvoittavat ADAS-tekniikoiden käyttöä raskaissa kuorma-autoissa. Esimerkiksi Kiina on määrännyt, että kaikki maassa myytävät uudet raskaat kuorma-autot on varustettava ADAS-ominaisuuksilla vuoteen 2030 mennessä.

Palit lisää: ”Vaikka APAC-alueen odotetaan säilyttävän hallitsevan asemansa raskaiden kuorma-autojen markkinoilla tulevina vuosina, alueen kaikkien raskaiden kuorma-autojen täydellinen sähköistäminen on prosessi, joka vaatii huomattavasti aikaa latauksinfrastruktuurin kehittämisen vuoksi. Lisäksi sähköajoneuvojen akkuvalikoiman parannukset ovat välttämättömiä pitkien matkojen ja raskaiden kuormien ajoon. Sähkökäyttöisten raskaiden kuorma-autojen alkukustannukset ovat huomattavasti korkeammat kuin dieselautojen, mikä on haaste pienille kalustooperaattoreille."