MAN - Vaihtoautot

Ison-Britannian RAC-säätiön uuden tutkimuksen mukaan "shock and tell" -taktiikoiden käyttäminen nuorille ajamiseen liittyvistä riskeistä opetettaessa ei juurikaan paranna turvallisuutta ja voi itse asiassa pahentaa asioita.

Perinteiset yritykset käyttää "uhkaa" ja "pelkoa" voivat olla haitallisia etenkin nuorten miesten keskuudessa.

Tällaiset lähestymistavat voivat saada aikaan puolustulevia tai jopa vihamielisiä reaktioita.

Sen sijaan, että esikuljettajille puhuttaisiin heidän kohtaamistaan ​​riskeistä, interaktiivisempi lähestymistapa voisi olla parempi, sellainen, jossa jaetaan faktoja liikenneturvallisuudesta ja nuoria osallistujia rohkaistaan ​​tekemään omat johtopäätöksensä siitä, miltä hyvä ajokäyttäytyminen näyttää.

Nämä ovat RAC-säätiön tutkimusjohtajan ja raportin kirjoittajan tohtori Elizabeth Boxin päätelmät.

Teoksessa "Nuorten kuljettajien voimaannuttaminen tieturvallisuuskoulutuksella" tohtori Box väittää, että liikenneturvallisuustoimien tulisi perustua tutkimusnäyttöön ja käyttäytymisteoriaan.

Tutkittuaan aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja verrattuaan perinteistä luentotyyppistä lähestymistapaa "DriveFit"-elokuvaan ja -työpajaan, tohtori Box päättelee, että kouluikäisille nuorille suunnatun liikenneturvallisuuskasvatuksen on oltava hienovaraisempaa ja myötätuntoisempaa nuorten aivojen fysiologisille muutoksille ja nuorten asenteisiin riskejä kohtaan.

DriveFit-interventio koostui luokkahuoneessa toimitetusta 40 minuutin elokuvasta, jota seurasi 45 minuutin verkko-ohjattu työpaja, joka järjestettiin kahden viikon sisällä elokuvan näyttämisestä. Elokuvassa käytettiin talk-show-tyylistä haastattelumuotoa, jossa asiantuntijavieraat tarjosivat tietoa, esityksiä ja vinkkejä siitä, kuinka opiskelevat ja vastikään kortin saaneet kuljettajat voivat parhaiten hallita oppimisprosessia sekä vähentää siihen liittyvää riskialtista ajokäyttäytymistä mm. ylinopeus, väsymys, matkapuhelimen käyttö ja rattijuopumus.

Elokuvan jälkeinen verkkotyöpaja rohkaisi osallistujia muistamaan elokuvan ja poimimaan asiaankuuluvaa oppia omiin henkilökohtaisiin tilanteisiinsa.

Isossa-Britanniassa 17–24-vuotiaat nuoret kuljettajat ovat osallisena 24 prosentissa kaikista kuolleista ja vakavasti loukkaantuneista (KSI) törmäyksistä, vaikka heidän osuus kaikista ajokortin haltijoista on paljon pienempi (7 %).

Tohtori Elizabeth Box esitteli DriveFit-intervention arvioinnin ETSC:n eurooppalaisessa liikennekasvatusseminaarissa aiemmin tänä vuonna.