MAN - Vaihtoautot

Vene 24 Båt Helsingin kansainvälisillä venemessuilla esitellään useita satoja uusia veneitä. Messuilla pääsee tutustumaan myös veistettyihin puuveneisiin ja kunnostettuihin klassikkoveneisiin. Nämä veneet kertovat jo nyt tarinaa tekijöistään ja omistajistaan.

Puuveneveistäjät ry:n osastolla perinteet kohtaavat nykypäivän. Ekologisuutensa, ominaisuuksiensa ja yksilöllisyytensä ansiosta puuvene on tällä hetkellä ajankohtaisempi kuin koskaan. 

Mahogany Yachting Society MYS ry:n osastolla on neljä moottorivenettä, soutuvene ja kaksi purtta, jossa toisessa on luistimet. Kaikki MSY:n veneet ovat 1950–1960 luvuilta ja jääpursi on valmistunut vuonna 1997.

Taidokkaasti veistetty puuvene Kiisla ja täysin kunnostettu Kral 700 Open Bow 

Puuveneveistäjät ry:n 2000-luvun puuvene Kiisla teki ensiesiintymisensä Vene 23 Båt -messuilla. Nyt  Kiisla on muunnettu tuulilasiversioksi. Kiisla on 6,5 metriä pitkä moottorivene, joka on rakennettu uusituvista rakennusmateriaaleista. Vene kulkee pienellä teholla ja se on alusta lähtien suunniteltu puoliliukuvaksi. Vene soveltuukin erinomaisesti myös sähkömoottorille ja jo 10 kW teho riittää miellyttävään 10–14 solmun nopeuteen myös täydellä lastilla. Veneen on suunnitellut puuveneveistäjien toiveiden mukaisesti Jarmo Häkkinen ja Kiislan prototyyppi rakennettiin Norboats Ky:n ja Nordic Craftin yhteistyönä syksyllä ja talvella 2022–2023. Lisätietoja veneestä. 

Daycruiser-tyyppiseen käyttöön erinomaisesti soveltuva ja Suomessa harvinaisempi Kral 700 Open Bow on myös esillä venemessuilla.  Kral 700 Open Bow on käynyt läpi täydellisen kunnostuksen Teemu Virtasen ja hänen tiiminsä toimesta. Alun perin suunnitelmissa ollut puupintojen kunnostus ja pintakäsittely laajeni mittavaksi kunnostusprojektiksi, jossa vene ja sen tekniikka läpikäytiin perusteellisesti. Kral-veneet valmistetaan Turkin Tuzlassa, jonne perustettiin veistämö vuonna 1985 ja kyseisen veneen on suunnitellut Adnan Sapmaz.

Puuveneveistäjät ry:n osastolla myös: Caledonia Yawl, Ness Yawl, Wäinö, Vesimäkärä, Storebro Solö ja Vendia venelaudasta tehdyt kanootti ja SUP-lauta sekä venearpajaisten voittona perinteinen Kymenlaakson soutuvene.

 Boesch, DN jääpursi ja latolöytö MYS:n osastolla

Sveitsiläinen Boesch edustaa klassista vesihiihtovenetyyppiä. Vuonna 1967 valmistunut mahonkivene on 5,1 metriä pitkä ja varustettu 270 hv v8 vm 2010 Mercruiser vesihiihtomoottorilla. Boesch tekee edelleen samanlaisia veneitä vesiurheilijoille ja huviveneilijöille.

Mahonkisella rungolla varustettu DN jääpursi on rakennettu Virossa Haapsalussa 1997 Endel Vooremaan toimesta rakennuttajanaan edesmennyt virolainen purjehdusmestari Agu Toomingas. Jääpursi oli alun perin rikattu alumiinimastolla, mutta nykyisessä kilpakunnossa se on varustettu hiilikuitumastolla. Kyseinen pursi oli kilpailukäytössä Toomingasilla vuosituhannen vaihteessa, jonka jälkeen se jäi hänelle varapurreksi. Nykyään pursi on Kimmo Viljamaan omistuksessa ja on aktiivisessa kilpakäytössä. Osastolla esittelyssä oleva avovene on latolöytö, joka on käynyt läpi perusteellisen kunnostusprosessin. Viisimetrinen mäntyrunkoinen raato sai uusia pohja- ja kylkilautoja sekä peräpeilin. Vene on hyvä esimerkki siitä, kuinka epätoivoisestakin raadosta voi saada käyttökelpoisen veneen. 

MYS:n osastolla esillä myös:

- Amerikkalainen 1940-luvulla tehty mahonkinen pikavene, jossa 35 hv Mercury klassikkomoottori. Vene on tuotu Järvi-Suomeen 1950-luvulla.
- Mahonkinen ja upeasti säilynyt 4 metrinen M&A Seppälän veistämön avovene. Vene edustaa klassista puuveneveistoa ja suunnittelua 1960-luvulta. Veneen on viimeistellyt näyttelykuntoon espoolainen veneveistäjä Rauno Tuovinen.
- 5,5 metriä pitkä perinteinen hart top -mahonkiretkivene, joka on kunnostettu veneveistäjä Jonatan Reuterin toimesta 2023.
- 5.5 luokan kölivene Lotten L 45

Helsingin Messukeskus järjestää Pohjois-Euroopan suurimman veneilytapahtuman Vene 24 Båt Helsingin kansainväliset venemessut 9.–18.2.2024 Helsingin Messukeskuksessa Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimeksiannosta.