MAN - Vaihtoautot

Yhdysvaltalaiset linja-autonkuljettajat ovat käynnistäneet kapinan turvatakseen oman selustansa, kun autonomisten ajoneuvojen käyttöönottoa koskevat hankkeet lisääntyvät.

Kuljettajien ammattiliitto Transport Workers Union (TWU) on päässyt sopimukseen Ohion liikenneviranomaisen (COTA) kanssa, joka antaa sille veto-oikeuden autonomisiin ajoneuvoihin. Tässä uudessa työehtosopimuksessa määrätään, että kuljettajien ammattiliiton on hyväksyttävä kaikenlaisen autonomisen ajotekniikan käyttöönotto.

Kuljettajien ammattiliiton voitto autonomisessa ajamisessa

Joann Mullerin raportti Axiosille syventyi aiheeseen. Pidetäänkö kuljettajatonta tekniikkaa vihollisena, joka on uhka alan toimijoille? Artikkelissa korostetaan Ohion sopimusta: "Jos tällaista tekniikkaa käytetään, pätevän ammattiyhdistyksen operaattorin on oltava kyydissä. Sopimuksessa sanotaan myös, että linja-autonkuljettajia ja mekaanikkoja ei voida irtisanoa tai alentaa heidän palkkojaan uuden tai muunnetun tekniikan takia. Ohion tapaus voisi luoda ennakkotapauksen koko kansakunnalle, kun liiton johto pyrkii neuvottelemaan samanlaisista suojauksista muiden kaupunkien, kuten Houstonin, Philadelphian ja San Franciscon, kanssa. Lisäksi TWU toimii myös Miamissa, New Yorkissa, Akronissa, Ann Arborissa, Omahassa ja Winston-Salemissa.

"Melkein jokainen kuljetusyritys on tulossa neuvotteluihin seuraavan 18 kuukauden aikana", TWU:n presidentti John Samuelsen kertoo Axiosille. 

”Haluamme kuljettajan ratin taakse. Mutta olemme valmiita keskustelemaan jatkossa siitä, kuinka teknologia voi auttaa käyttäjää suorittamaan tehtäviään tai parantamaan turvallisuutta ja palveluiden toimitusta”, TWU:n presidentti John Samuelsen totesi Axiosille.

Axios huomauttaa: "Autonomiset ajoneuvot lupaavat tehdä kuljetuksesta turvallisempaa ja helpompaa kaikille, mutta robottitakseja ja kuljettajattomia kuorma-autoja testataan ja otetaan käyttöön kaupungeissa ilman asukkaiden nimenomaista suostumusta ja ilman erityistä valvontaa. Ei ole olemassa liittovaltion säädöksiä, jotka säätelevät AV-laitteita - vain tilkkutäkki osavaltion lakeja."

COTA:n tiedottaja Jeff Pullin jakaa toisen näkökulman: "Me COTAlla olemme aina uskoneet uuden teknologian tavoittelemiseen keinona tehdä liikkumisesta turvallisempaa ja tehokkaampaa työntekijöille ja asiakkaille - emme keinona korvata erinomaista työvoimaamme."

(SustainableBus)