MAN - Vaihtoautot

Kolmelle jumbojetille etsitään omistajia

Arkistokuva: Kuala Lumpurin lentoasema

Kuala Lumpur: Malesian ilmailuviranomaiset ovat olleet viime aikoina otsikoissa kadonneen lento MH370 mysteerin johdosta. Nyt viranomaisilla on käsissään täysin päinvastainen ongelma: kolme lunastamatonta Boeing 747 konetta makaa maan tärkeimmällä lentokentällä.

Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän (KLIA) operaattori on sijoittanut oudon mainoksen paikalliseen The Star -sanomalehteen, jossa se etsii omistajia kolmelle kentälle hylätylle 747-200F jumbojetille. Lentoasema pyrkii keräämään koneiden omistajilta kulut pysäköinnistä sekä muista maksuista.

Malesian lentokentän pääjohtaja Zainol Mohd Isa:n mukaan yhtiö on yrittänyt tavoittaa lentokoneiden viimeisiin tunnettuja omistajia. Julkisuuteen asiasta kerrotaan vain että omistajat ovat kansainvälisiä.

En tiedä, miksi he eivät reagoi. Tähän voi olla monia syitä. Joskus se voi olla, että heillä ei ole rahaa jatkaa toimintaansa, Zainol sanoo.

Ellei lentokoneista kertyneitä maksuja ole suoritettu 21. joulukuuta mennessä lentokoneet huutokaupataan tai myydään romutettavaksi saatavien kuittaamiseksi.

Ilmoituksessa olevien lentokoneiden "rekisterinumerot” ovat: TF-ARM, TF-ARN, ja TF-ARH. Zainolin mukaan kaksi koneista on matkustajakoneita ja yksi on rahtikone.

Lentokoneiden hylkääminen ei ole ainutlaatuista Malesiassa. Aikaisemmin Kuala Lumpurin lentokentälle on hylätty useita pienempiä lentokoneita.
Yksi koneista on sittemmin muutettu ravintolaksi Kuala Lumpurin lähistölle.


Hyötyauto päivässä palaa!

Kuorma-autoja palaa vuodessa yli 200, linja-autoja yli 60, pakettiautoja yli 80... Sammutin on ammattiautossa halpa henkivakuutus. Mutta minkälainen on tehokkain: neste- vai jauhe- vai automaattijärjestelmä? Lue Ajolinja 10/2015, joka ilmestyy 21.12.


Ajopiirturin tarkastus unohtui, KKO mitätöi sakon

Poliisi määräsi kuljetusyrittäjälle 8 päiväsakkoa ajopiirturin 2-vuotistarkastuksen laiminlyönnistä. Käräjäoikeus pudotti sakon 5 päiväsakkoon. Yrittäjä haki syyttäjän hyväksynnällä periaatepäätöstä suoraan Korkeimmalta oikeudelta. Korkein oikeus kumosi sakon ajoneuvolain sekä tieliikennelain perusteella. Lue seuraavassa Ajolinja 10/2015:ssä 21.12.



Helsingin Sataman tuonnissa elpymisen merkkejä

Helsingin Sataman tiedotteen mukaan sen vientiliikenne on kasvanut jo pitkään ja nyt myös tuonti näyttää elpymisen merkkejä. Helsingin Sataman tuonti on jo toista kuukautta selvästi positiivinen. Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli marraskuussa yhteensä lähes 870 000 tonnia (+5,5%). Tuonnin määrä kohosi viiden prosentin kasvulla lähes 402 000 tonniin ja vienti 468 000 tonniin (+6%).


Metsien lisähyödyntäminen ei tuota nopeita ilmastohyötyjä

Suomen biotalous nojaa vahvasti metsävarantojen hyödyntämiseen. Suomen ilmastopaneelin asiantuntijat ovat tuoreessa ”Metsien hyödyntämisen ilmastovaikutuksen ja hiilinielujen kehittyminen” –selvityksessään havainneet, että vaikka tutkimukset eivät vielä kaikilta osin anna aukotonta tietoa hyödyntämisen haittojen ja hyötyjen suhteesta, ei metsien lisähyödyntäminen nykyisillä keinoilla tuota nopeita ilmastohyötyjä.

Tutkijaryhmän mukaan metsien lisäkäytöstä mahdollisesti saatavat lisähyödyt viivästyvät lisähakkuiden metsän hiilinielua pienentävästä vaikutuksesta. Hiilinielun menetys on selvästi suurempi kuin lisähakkuilla talouskäyttöön ohjattu hiilimäärä.


MacGregorilta laitteita maailman suurimpiin kaupalllisiin ro-ro-aluksiin

MacGregor on saanut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industries -telakkaryhmältä mittavan ro-ro-laitetilauksen kahteen 8 000 kaistametrin suuruiseen ro-ro-alukseen. Alukset rakennetaan Hyundai Mipo Dockyard (HMD) -telakalla luxemburgilaiselle Cobelfret (CLdN) -varustamolle. Tilaus sisältää kolmen laivan option.

Uudet 235 metriä pitkät ja 35 metriä leveät alukset ovat maailman suurimmat kaupalliset ro-ro-laivat. Ne ovat osa CLdN:n laivaston laajennus- ja modernisointiohjelmaa. MacGregor toimittaa kumpaankin alukseen perärampin, sisärampit, laipio-ovet sekä nostettavat sähkökäyttöiset autokannet neljälle tasolle. Tilattavien laitteiden bruttopaino on noin 2 200 tonnia per laiva.


Suomalaista sahatavaraa Kiinaan

Suomalaiset sahat tähtäävät seuraavan kolmen vuoden aikana kasvattamaan myyntiään kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteena on kaksinkertaistaa sahatavaran vienti Kiinaan. Yhteistyössä Suomen Sahat ry:n kanssa käynnistettyyn ja Finpron operoimaan Team Finland -kasvuohjelma Wood from Finlandiin osallistuu lähes 20 suomalaista sahaa, ja sen rahoittavat työ- ja elinkeinoministeriö sekä itsenäinen sahateollisuus. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on lisätä sahatavaran vientiä 500 000 m³ lähivuosien aikana ja siten vaikuttaa positiivisesti Suomen biotuoteteollisuuteen.


Suomen teiden valosirkus venäläistä rulettia

Joulukuun 10. päivä ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2015 paljastaa Suomen teillä vallitsevan hallitsemattoman ”valosirkuksen”. Autoissa sallittujen lisävalojen lukumäärä ja valoteho on tarkoin määrätty liikennesäännöissä. Kuitenkin etenkin kuorma- ja linja-autoissa palaa yleisesti kaksi ylimääräistä kaukovalonheitintä ja jopa kuusi ylimääräistä pysäköintivaloa. Samalla valovoimakkuus ylittää rajusti sallitut rajat. Poliisi on jättänyt ajovalojen valvonnan tieliikenteessä täysin oman onnensa nojaan.


eFlexFuel etanoliauto Arctic Testiin 2016

LVM:n selvityksen mukaan noin 700 000 vanhaa bensiinikäyttöistä autoa voidaan muuttaa etanolilla kulkeviksi flexifuel-autoiksi. Etanoli RE85:n litrahinta on alle euron. Suomessa on jo 114 RE85 etanolia jakavaa polttoaineasemaa: Shellillä 12, ST1:llä 37 ja ABC:llä 65.

Auto, tekniikka ja kuljetus (Atk) muuttaa 2001-mallin Hopeanuolensa, metallinharmaan Lada Samaransa flexifuel-autoksi ja osallistuu sillä järjestämäänsä 30. Arctic Testiin helmikuussa 2016. Atk 2 ja 3/2016 raportoivat etanoliauton testituloksista.


Flixbus räjäyttää pankin

Mitä Onnibus on Suomessa, Flixbus on Euroopassa. Paitsi että yli 600 kaksikerrosbussilla halpamatkoja yli koko Euroopan tarjoava Flixbus on bussi-halpamatkojen kansainvälinen jättiläinen. Samalla se näyttää tietä koko bussimaailmalle, millä tavalla busseilla voi kilpailla menestyksellisesti ilmaliikenteen halpalentoyhtiöiden kaanssa.

Flixbus on tuoreeltaan avannut jopa kaksi kertaa päivässä liikennöiville vihreille busseilleen reittiyhteydet Ruotsiin, Tanskaan ja Belgiaan samalla kun se laajentaa liikennettään Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Sveitsissä ja Italiassa.

Vuonna 2011 GoBus-nimellä Muenchenissä perustettu kaukoliikenteeseen keskittyvä bussiyhtiö muutti nimensä 13.2.2013 Flixbus´ksi kun bussiliikenteen sääntely purettiin Saksassa. Nyt sillä on yli 10 000 päivittäistä reittiyhteyttä kaikkialta Euroopasta Saksaan.


Markkinaoikeudelta päätös biopolttoainekiistaan

Markkinaoikeus on tehnyt päätöksen UPM:n ja Nesteen biopolttoaineita koskevassa patenttikiistassa. Päätöksen mukaan UPM:n biojalostamon tuotantomenetelmä ei kuulu Nesteen patentin (FI 100248) piiriin ja UPM:n käyttämä menetelmä ei loukkaa Nesteen patenttia.


Jungheinrich varustaa IKEAn jakelukeskuksen

Jungheinrich AG on voittanut tarjouskilpailun Venäjän IKEAn mittavasta laajennuksesta.

IKEA laajentaa toimintaansa Venäjällä ja perustaa Moskovasta alle 50 kilometriä luoteeseen sijaitsevaan Esipovoon uuden jakelukeskuksen. Saksalainen Jungheinrich AG vastaa sisälogistiikan kokonaisurakasta ja järjestelmäintegraatiosta.

Jungheinrich toimittaa jakelukeskukseen automaattisen siilorakenteisen korkeavaraston, jossa on 15 käytävää ja 210 000 lavapaikkaa. IKEAn jakelukeskusrakennuksesta tulee 200 metriä pitkä, 130 metriä leveä ja 45 metriä korkea. Vuoden 2017 lopussa valmistuva keskus liitetään kuljetusteknisesti IKEA Industry -tytäryhtiön tuotantoon.


Useat yritykset AKT:n mustalla listalla

AKT ilmoitti perjantaina 27.11.2015 myöhään iltapäivällä,että PAU ry:n työtaistelutoimia laajennetaan kohdistumaan seuraaviin yrityksiin:

Posti Group Oyj, Deutsche Post DHL Group, DB Schenker Oy, DSV A/S, DFDS A/S, LKW Walter, Hangartner, PNO Trailer Oy, Niinivirta European Cargo, Ahola Transport ja Post Nord.

Ilmoituksen mukaan AKT ei käsittele mainittujen yritysten yksiköitä missään Suomen satamissa 1.12.2015 klo 15:30 jälkeen.

 


Lontoo osti 52 BYD-Dennis täyssähköbussia

Kiinalainen BYD on akkuteknologiaan erikoistunut kansainvälinen jättiyhtiö. Akkutekniologia on vienyt BYDn myös sähköautojen ja -bussien valmistukseen. Se on toimittanut asiakkailleen jo yli 3500 sähköbussia kaikkiin maanosiin, ja tilauksessa sillä on yli 4000 sähköbussia.

Lontoon sähköbussit koritti skotlantilainen Dennis, sekin diesel- ja sähköhybridibussien jättivalmistaja. BYD-Dennis sähköbussit kulkevat Lontoon kaupunkilinjoilla jo syys-lokakuusta lähtien.


Vuoden Hyötyautot palkittiin Solutransissa

Solutrans hyötyautonäyttely Lyon´ssa julkisti kanssainvälisen Vuoden 2016 Kuorma-auton, Pakettiauton sekä Pick Upin.

Vuoden 2016 Kuorma-autoksi kansainvälinen tuomaristo nimesi uuden Iveco EuroCargon. Vuoden 2016 Pakettiautoksi julistettiin uusi Volkswagen Transporter. Vuoden 2016 Pick Up on Nissan NP300 Navara.

Vuoden Kuorma-autovalinnassa kakkoseksi sijoittui uusi Renault C&K sarja voittajalle äärimmäisen niukasti hävinneenä. Yllätyskolmonen oli uusi järeä Otosan Ford Cargo. Muissa Vuoden Hyötyautovalinnoissa ei nähty yhtä tiukkaa kilpailua tai yllätyksiä.