MAN - Vaihtoautot

Romutuspalkkiokokeilulle lisää rahoitusta

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan romutuspalkkiokokeilu saa viiden miljoonan euron lisärahoituksen, jotta kokeilua voidaan jatkaa kuluvan vuoden loppuun saakka. Rahoitus sisältyy eduskunnan 9. lokakuuta hyväksymään lisätalousarvioon, joka tulee voimaan 14. lokakuuta.

Vuoden 2015 talousarviossa heinäkuussa käynnistyneeseen kokeiluun oli varattu kolme miljoonaa euroa. Nämä määrärahat loppuivat jo elokuussa. Romutuspalkkion voi saada uuden henkilö- tai matkailuauton hankintaa varten, jos vie romutettavaksi oman, yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle enintään 120 g/km hiilidioksidia päästävän ensirekisteröimättömän auton. 


Ajo- ja lepoaikasäännösten noudattamisessa puutteita

Poliisin alkuviikosta toteuttama raskaan liikenteen valtakunnallinen tehovalvontaisku paljasti jälleen runsaasti liikennerikkomuksia. Kahden vuorokauden valvontajakson aikana poliisi tarkasti 1 209 kotimaista ja 268 ulkomaista ajoneuvoa. Tarkastetuista kuljettajista runsaat 12 prosenttia rikkoi ajo- ja lepoaikojen säännöksiä.

Ongelmia ajoneuvon kunnossa todettiin edelleenkin varsin paljon eli noin 100 tapauksessa. Yhdeksän ajoneuvon matka jouduttiin keskeyttämään valvontapaikalle. Ongelmia tavattiin myös kuorman sidontaan liittyen. Sidontapuutteista tuli seuraamuksia 39 kuljettajalle. Valvonnassa tavattiin myös 35 ylikuormaa ja 14 ajo-oikeudetonta kuljettajaa. Sen sijaan ihmiskauppaan tai laittomaan maahanmuuttoon liittyviä rikoksia ei valvonnan yhteydessä havaittu.


Emoss panostaa sähköautojen kuninkuusluokkaan



Suomen ensimmäinen täyssähkökuorma-auto liikennöi Niinivirta European Cargo Oy:n väreissä Tampereella. Kokonaispainoltaan 16-tonnisen auton kantavuus on 7 tonnia.

Auton valmistaja on hollantilainen Emoss ja alusta on DAF LF 55. Auton omistajan mukaan 235 kW sähkömoottorin voimin kulkevan auton kilometrikustannukset jäävät ennätyksellisen alhaiseksi. Matalat käyttökulut eivät kuitenkaan riitä peittämään dieselvaihtoehtoa runsaasti korkeampaa hankintahintaa auton elinkaaren aikana.

Selvitimme mistä akkujakarissa on oikeastaan kysymys. Autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 9/2015.


 



Mitsubishi L200 uudistui



Mitsubishin uusi viidennen sukupolven L200-malli on saanut keulalleen uuden 2,4-litraisen MIVEC-turboahdetun dieselmoottorin.
 
Vaihteistopuolella on tarjolla 6-pykäläisen manuaalin lisäksi 5-vaihteinen automaatti. Alumiinilohkoisesta moottorista irrotetaan parhaimmillaan 181 hv ja vääntöä 430 Nm. Matalin CO2-päästöarvo on 169 g/km.

Lue lisää...


Renault C&K teki kovaa jälkeä

Renault Trucks jatkaa menestyksellisen T-malliston jälkeen C- ja K-mallisarjan kuorma-autoilla maa- ja rakennusainekuljetuksiin. C-mallisto on tarkoitettu kuljetuksiin rakennustyömaille ja työmailla. K-mallisto on astetta järeämpi ja tarkoitettu vaativille työmaille ja kaivoksiin. Ohjaamot ovat lähtöisin T-mallista sovelletuin muutoksin. Tarjolla on päivä-, lepo- ja makuuohjaamoa. 11 ja 13 litran dieselit tarjoavat 380 - 520 hv:aa. Vetotapoja löytyy 11 erilaista. Vaihteistoja on manuaalia ja automatisoitua manuaalia.

Renault C&K malliatot esiteltiin lokakuun alussa Vuoden Kuorma-auton 2016 valitsevan tuomariston jäsenille Ranskan armeijan harjoitusalueella Lyonin lähellä. Huippuvaativa maasto teki selväksi, että Renault on C&K mallistollaan tuomut markkinoille T-mallistonsa veroisen menestystuotteen myös raskaimpiin maa-aineskuljetuksiin.

Ajolinja -lehti ja Auto, tekniikka ja kuljetus pääsivät maistelemaan C&K Renaulteja ensiesittelyssä. Ensi viikolla uudessa Ajolinjassa on maistiaisten alkutahdit. Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2015:ssä on kovan luokan tulokkaista enemmänkin.


Postilaki uusitaan

Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut postilain uudistamishankkeen, jolla pyritään hallitusohjelman mukaisesti sujuvoittaa säännöksiä. Tavoitteena ministeriöllä on laskea uusien postipalveluja tuottavien yritysten alalle pääsyn kynnystä ja keventää postitoiminnasta syntyvää hallinnollista taakkaa.

Lakihanke toteutetaan kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa nykyisen postilain mukaiset toimiluvat korvattaisiin ilmoitusvelvollisuudella. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. kesäkuuta 2016.

Hankkeen toisessa osassa toteutetaan postilain kokonaisuudistus. Työn on tarkoitus alkaa tammikuussa 2016. Kokonaisuudistus sisältäisi muutokset, jotka koskevat esimerkiksi postinumerotietokantojen avaamista ja osoiterekisteritietojen luovuttamista muiden toimijoiden käyttöön. Lisäksi toisessa vaiheessa arvioidaan esimerkiksi postijakeluverkkoon pääsyä ja yleispalvelun laajuutta.


Raskas liikenne syynissä 6.-7.10.

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa kuluvan viikon tiistaina ja keskiviikkona 6. – 7. lokakuuta. Valvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset. Poliisihallituksen mukaan valvonta kohdentuu erityisesti perusasioihin, joissa on aiemmin todettu puutteita. Näihin lukeutuvat muun muassa ajo- ja lepoajat, ajoneuvon kunto, kuorman sidonta, kuljettajan ajokunto sekä asiakirjat.

Valvonnassa tullaan huomioimaan myös poliisilaitosten ulkomaalaisvalvonnan tehostamiseen liittyvät toimenpiteet. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi valvontatehtävässä tavatun ulkomaalaisen maassa oleskelun edellytykset tullaan aina tarkastamaan.


Lyhytaikainen ajokortti poistuu

Vuoden 2016 alussa luovutaan kokonaan lyhytaikaisesta ajokortista. Henkilöauton kuljettajaopetuksen perusvaiheen jälkeen saa automaattisesti pitkäaikaisen ajokortin. Pitkä-aikainen ajokortti on voimassa 15 vuotta. Raskaiden ajoneuvojen ajo-oikeusluokkien ajokortit ovat sen sijaan voimassa 5 vuotta.

Trafi lähettää kaikille lyhytaikaisen kortin haltijoille uudet ajokortit tammi-helmikuun aikana. Uuden ajokortin lisäksi asiakkaat saavat toimintaohjeet kuljettajantutkinnon jälkeen pakollisena suoritettavasta harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta.

Perusvaiheeseen kuuluu vähintään 19 tuntia teoriaopetusta ja vähintään 18 tuntia ajo-opetusta. Harjoitteluvaihe sisältää itsenäisen harjoittelun lisäksi 1 tunnin teoriaopetusta ja 2 tuntia ajo-opetusta. Harjoitteluvaiheen opetuksen voi aloittaa heti ajokortin saamisen jälkeen. Syventävä vaiheen opetukseen voi osallistua aikaisintaan 3 kuukauden kuluttua ajokortin saamisen jälkeen. Syventävässä vaiheessa on vähintään 4 tuntia teoria- ja ajo-opetusta.

Vuoden 2016 alusta alkaen autokoulun myöntämä todistus harjoittelu ja syventävän vaiheen opetuksesta on toimitettava Trafin palveluntuottajan Ajovarma Oy:n palvelupisteeseen kahden vuoden kuluessa siitä, kun on ajokortin saanut. 


Nurminen Logistics Heavy Kuljetusliike Ville Silvastin omistukseen

Nurminen Logistics Heavyn operatiiviset toiminnat siirtyvät Kuljetusliike Ville Silvastille 1.10.2015 alkaen.

Kaupan osapuolten mukaan yrityskaupalla ei ole vaikutusta asiakassopimuksiin ja toiminta jatkuu samalla tavalla, nykyisen henkilökunnan kanssa. 

Nurminen Logistics ilmoitti myynnin vahvistavan yrityksen rahoitusrakennetta sekä selkeyttävän yhtiön palvelutarjontaa ja mahdollistavan yhtiön ydinliiketoimintojen kehittämisen.


Pasin seuraajan kehitystyö testivaiheessa

Valmistajan mukaan Protolab PMPV 6x6 on uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa. Lisäksi sen miina-, luoti- ja sirpalesuojaus täyttävät puolustus- ja viranomaiskäytön edellyttämät nykyaikaisen kriisinhallinnan vaatimukset.

Suomalainen Protolab Oy on kehittänyt täysin uuden, suojatun miehistönkuljetusajoneuvon puolustus- ja kriisinhallintakäyttöön.

- Vuonna 2009 alkanut projekti on edennyt nyt koeajovaiheeseen, jossa ensimmäisellä prototyypillä ajetaan maantie- ja maastotestejä kertoo Protolab Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.

Ajoneuvon suunnittelun lähtökohtana on ollut suojauksen integrointi ajoneuvorakenteisiin ja helposti huollettava kuorma-autokomponentteihin perustuva ajoneuvotekniikka.

Protolab PMPV 6x6 ajoneuvo on tieliikennekelpoinen. Sen suurimmaksi kantavuudeksi ilmoitetaan 10 tonnia ja henkilökuljetuskapasiteetti 2+10 henkilöä.

Kokonaan etuakselin taakse sijoitettua miehistötilaa suojaa miinoilta kennorakenteeseen perustuva, kotimaisesta erikoisteräksestä valmistettu pohjaratkaisu. Ballistisessa suojauksessa hyödynnetään kotimaassa kehitettyjä Exote -materiaaleja.

Kolmiakselisessa autossa on 6,7 litran Cummins moottori, Sisu Axles akselit ja Katsa-jakovaihteisto sekä 6-vaihteinen Allison automaattivaihteisto. Akseleista ensimmäinen ja viimeinen ovat ohjaavia. Rakenteelliseksi huippunopeuksi olmoitetaan 110 km/h.

Ajoneuvon varustelussa on käytetty alan viimeisintä teknologiaa. Autossa on muun muassa kamerajärjestelmä, jossa on eteen, taakse ja sivuille suunnattujen normaalikameroiden lisäksi kaikissa olosuhteissa toimiva eteen suunnattu jalankulkijatunnistuksella varustettu lämpökamera.

Ajoneuvo on suunniteltu globaaleille markkinoille soveltuvaksi suomalaiseksi vientituotteeksi. Kemppaisen mukaan vastaavaa, valmistushinnaltaan yhtä edullista, mutta käyttöominaisuuksilta näin monipuolista ja tehokkaasti suojattua tuotetta ei ole tarjolla.


Rahtiliikenteen määrä Vuosaaressa on vilkastunut

Rahtiliikenteen määrä Vuosaaren satamassa on vilkastunut. Rahtiliikenne kasvoi tammi-elokuussa yli 3 prosenttia verrattuna vuoden 2014 vastaavaan aikaan. Pelkästään konttiliikenne on kasvanut 6 prosenttia vertailukauteen nähden.

Rahtiliikenteen kasvuun on vaikuttanut erityisesti alkuvuodesta avattu Tallink Siljan uusi Viron yhteys sekä vahvassa kasvussa ollut konttiliikenne.


Raitiovaunut ja metro lainsäädännön piiriin

Hallitus on antanut 28. syyskuuta esityksen uudeksi kaupunkiraideliikennelaiksi, jolla metro- ja raitioliikenne saadaan lainsäädännön piiriin.

Uuswn laintasoisen sääntelyn kerrotaan olevan tarpeellista, kun metroliikenne laajentuu Espoon puolelle vuonna 2016.

Lakiesityksen mukaan metro- ja raitioliikenteestä tulisi ilmoituksenvaraista toimintaa. Ilmoitus tehtäisiin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, joka vastaisi myös metro- ja raitioliikenteen turvallisuusvalvonnasta. Trafi ei kuitenkaan antaisi teknisiä määräyksiä tai hyväksyisi kalustoa tai infraa käyttöön otettavaksi.

Vastuu toiminnan turvallisuudesta olisi jatkossakin toiminnanharjoittajalla itsellään. Toiminnanharjoittajalle asetettaisiin kaupunkiraideliikennelaissa samanlaiset vaatimukset kuin rautatieyrityksille on asetettu rautatielaissa. Keskeisenä vaatimuksena olisi toiminnanharjoittajalta edellytettävä turvallisuusjohtamisjärjestelmä.

Perinteisen, katuverkolla tapahtuvan raitioliikenteen lisäksi lakiesitys kattaa myös pikaraitioliikenteen, jonka käynnistämistä suunnitellaan pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereen ja Turun alueella.

Hallitus esittää, että laki tulisi voimaan 1. maaliskuuta 2016. Raitioliikennettä laki alkaisi koskea vasta vuoden 2018 alusta lukien. 


Lisävapauksia autojen rakenteen muuttamiseen

Lokakuun alusta alkaen ajoneuvojen rakenteen muuttamiseen tulee lisävapauksia, kun Trafin määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta tulee voimaan. Trafin määräys korvaa liikenneministeriön vuonna 1998 antaman päätöksen auton rakenteen muuttamisesta.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto helpottuu, kun moottorien etanolimuunnoksissa otetaan käyttöön kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Myös joidenkin muiden moottorimuutosten ehtoja helpotetaan. Samalla renkaat vapautetaan rengaspaineen valvonta-antureista.


Finnairin laivasto uudistuu, A350-900 XWB saapuu

Finnair valmistautuu vastaanottamaan ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä Airbusin uuden A350-900 XWB -koneen lokakuun alussa. Finnair on solminut kahdesta ensimmäisenä toimitettavasta A350-koneesta myynti- ja takaisinvuokraussopimukset GECASin (GE Capital Aviation Services) kanssa. Sopimukset toteutuvat kunkin koneen toimituksen yhteydessä, ja niiden arvo on yhteensä noin 260 miljoonaa euroa.

Finnair on tilannut kaikkiaan 19 uutta A350-900 XWB -konetta, joista neljä toimitetaan aikataulun mukaan vuoden 2015 toisella puoliskolla, seitsemän vuosina 2016–2017 ja kahdeksan vuosina 2018–2023. Samalla Finnair luopuu kaikista seitsemästä operoimastaan A340-300-lentokoneesta vuoden 2017 loppuun mennessä.


Kuorma-autokuljetuksissa laskua

Vuoden 2015 toisella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 63 miljoonaa tonnia, mikä oli 6 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 17 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 2 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Vuoden 2015 toisella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 4,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 14 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 95 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 5 prosenttia yksityisessä liikenteessä.