Teboil

Parempaa palautusten hallintaa UPS:ltä

UPS Returns® Manager tarjoaa kauppiaille näkyvyyttä palautuksiin verkkohallintatyökalulla. Kuluttajat voivat luoda palautuslähetyksen valtuutetuille paketeille miltä tahansa UPS:n seurantapalvelun sivulta.

Yhtiö ilmoitti tarjoavansa ilmaisen verkkotyökalun, UPS Returns® Manager:in, joka sallii verkkokauppiaiden räätälöidä palautuslähetykset toimintamalliensa mukaisiksi.

UPS:n yritysasiakkaat voivat nyt hallita palautuslähetyksiä ilman, että heidän tarvitsee integroida uutta teknologiaa omiin tietojärjestelemiinsä. Palvelua käyttävät kuluttaja-asiakkaat voivat itse tulostaa palautusrahtikirjan suoraan ups.com-sivuston seuranta-näkymässä (verkkosivu ja mobiili) sekä sähköpostista.

Returns Manager on saatavilla 44 maassa, mukaan lukien Suomessa, ja se antaa verkkokauppiaille arvokkaan työkalun hallita palautuksia kansainvälisessä markkinaympäristössä, missä kuluttajat palauttavat satojen miljardien edestä tuotteita takaisin vuosittain. Ei ole olemassa ilmaisia palautuksia, sillä useat arviot palautusten käsittelyn kustannuksista ovat 10–15 % myydyn tavaran arvosta.


Uusi Ford-jälleenmyyjä Kotkaan

Oy Ford Ab ja Ympäristön Auto Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen koskien Kotkan talousalueen Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiä sekä huoltopalveluita. Toiminta käynnistyy mahdollisimman nopeasti Etelä-Kymen Auton yhteydessä Kotkassa. Samalla Vauhti-Vaunu Oy:n Ford-liiketoiminta paikkakunnalla lakkaa.

Ympäristön Auto Oy on toiminut pitkään valtuutettuna Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myynti- ja huoltoliikkeenä Kouvolan alueella. Eteläiseen Kymenlaaksoon laajentuvan Ford-liiketoiminnan myötä yritys tulee rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja panostamaan laajentuvan toiminnan vaatimuksia vastaaviin investointeihin.


Hankook Tire esittelee futuristisia konseptirenkaita

Rengasvalmistaja Hankook toi Frankfurtin IAA 2017 -messuilla näytteille futuristisia konseptirenkaitaan. Jokainen viidestä konseptirenkaasta heijastaa Hankookin suunnittelufilosofiaa, pyrkimystä kehittää uusia innovatiivisia teknologioita, jotka muokkaavat autoilun tulevaisuutta. Renkaiden kehitystyön teema oli ”Connect to the Connected World“, jonka pohjalta yritys haluaa luonnostella innovatiivisia rengasteknologioita tulevaisuuden liikkuvuudelle. Siihen liittyy useita liikkuvuuden kehityssuuntia, kuten car sharing (autojen yhteiskäyttö), autonominen ajaminen ja verkotetut ajoneuvot.

Projektin ”Design Innovation 2016” puitteissa, joka on Hankookin edistämisohjelma maailman johtaville muotoilukorkeakouluille, yritys aloitti yhteistyön Cincinnatin yliopiston kanssa viiden eri futuristisen konseptirenkaan kehittämiseksi. Tuloksena ovat ”Magfloat”, magneettikenttien käyttöön perustuva liikkumisväline, ”Flexup”, joka osaa nousta portaita, sekä ”iPlay”, kaksipyöräinen joustavalla ripustuksella. ”Shiftrac” tarjoaa erittäin hyvät kaarreajo-ominaisuudet, kun taas ”Autobine” mahdollistaa renkaiden automaattisen kiinnityksen tai irrotuksen matkustajien lukumäärän mukaan.



Solutrans Lyon 21-25.11. merkittäväksi hyötyautonäyttelyksi

Solutrans Lyon on Ranskan kansainvälinen hyötyautonäyttely siinä missä Equip Auto Pariisissa vastaa henkilöautopuolesta. Tänä vuonna Solutrans Lyon astuu merkittävän askeleen eteenpäin, kun sen yhteydessä jaetaan peräti kolme Kansainvälistä Vuoden Auto palkintoa: Vuoden Pakettiauto 2018, Vuoden PickUp 2018 sekä Vuoden Kuorma-auto 2018. Lisäksi jaetaan ranskalaispainoitteinen Vuoden Innovaatio-palkinto.

Hannover IAA pitää vielä ykkössijaa hyötyautojen suurimpana katselmuksena samoin kuin henkilöautopuolella Frankfurtin IAA-näyttely. Kumpikin avaa ovensa jokatoinen vuosi. Välivuosien näyttelykuninkuudesta on syntynyt kova kilpailu, jonka nyt Solutrans Lyon on viemässä nimiinsä Moskovan Comtrans-näyttelyn nenän edestä.


Van Hool raide-vetybusseja Pau'hun

Van Hool toimittaa kahdeksan vedyllä toimivaa pottokenno-raidebussia Ranskan Pau'n kaupunkiin. Bussit ovat 18,61 m pitkiä Exqui.City nivelbusseja. Matkustajapaikkoja on 125 kpl. Toimintasäteeksi BRT-tyyppisellä reitillä ilmoitetaan noin 300 km. Polttokennon antaman sähkövoiman lisäksi bussissa litiumakkupaketti tukemassa menoa. Latausajaksi ilmoitetaan ennätykselliset 10 minuuttia.

Ensimmäiset polttokenno-Exqui.Cityt toimitetaan Pau'hun loppuvuodesta 2019. Nähtäväksi jää tulevatko bussit kykenemään jatkamaan matkaa raiteilta myös kumipyörien varassa.


Nokian Renkaiden tehtaan rakennustyöt alkavat Pohjois-Amerikassa

Nokian Renkaat järjesti 20.9. rakennustöiden aloitustilaisuuden, jossa juhlistettiin yhtiön kolmannen tehtaan perustamista. Uusi tehdas on yhtiön ensimmäinen tuotantolaitos Pohjois-Amerikassa. Nokian Renkaiden tavoite on kaksinkertaistaa myyntinsä Pohjois-Amerikassa seuraavien viiden vuoden aikana.

Uusinvestointina rakennettava tehdas sijoittuu Daytoniin (Rhean piirikuntaan) Yhdysvaltain Tennesseessä. Vuotuinen kapasiteetti on 4 miljoonaa rengasta ja tehdasta on mahdollisuus laajentaa myöhemmin. Alueelle rakennetaan myös logistiikkakeskus, jonka varastokapasiteetti on 600 000 rengasta. Rakennustöiden on määrä alkaa alkuvuodesta 2018 ja ensimmäisten renkaiden odotetaan valmistuvan vuonna 2020.

Ensimmäisten uudessa tehtaassa tuotettujen renkaiden on määrä valmistua vuonna 2020. Vastatakseen Pohjois-Amerikan kasvavaan kysyntään, tehtaan tuotanto keskittyy Pohjois-Amerikkaan suunnattujen henkilö- ja kevytkuorma-autonrenkaiden valmistukseen. Koko 4 miljoonan renkaan valmistuskapasiteetti saadaan käyttöön vuoteen 2022 mennessä.


Elokuu nihkeämpi EU:n hyötyajoneuvomarkkinoilla

Kasvu himmasi EU:n hyötyajoneuvorekisteröinneissä elokuussa. Euroopassa yleisenä lomakuukautena rekisteröinnit kasvoivat vain 0,01 prosenttia, kun kahdeksan ensimmäisen kuukauden osalta kasvu on 3,7 prosenttia. Elokuun aikana linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat peräti 17,8 prosenttia, kuorma-autojen taas laskivat 2,9 prosenttia. Kaiken kaikkiaan EU:ssa on rekisteröity tammi-elokuussa 1,6 miljoonaa hyötyajoneuvoa.


Solaris sähköbusseilla yli kolme miljoonaa kilometriä

Bussimaailman isoihin valmistajiin rakettina noussut puolalainen Solaris on poikkeusilmiö ei yksin menestyjänä. Perinteisten bussien laajan valikoiman lisäksi se valmistaa menestyksellä myös raitiovaunuja täyssähkö- ja hyridibussien lisäksi.

Vuonna 2001 se toi markkinoille johdinbussinsa, Trollino'n. 2006 oli vuorossa Euroopan ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridisähköbussi Urbino Hybrid. 2011 tuli ensimmäinen täyssähköbussi, Urbino 8,9 LE electric.

Tänä vuonna Solaris on myynyt täyssähköbussejaan suurella menestyksellä. Niitä on nyt 80 kpl ympäri Eurooppaa ylittäessään akkusähköllä kolmen miljoonan kilometrin rajan.

 


GigaVaasa-tehdasalue mahdollistaisi mittavat akkutehdashankkeet kesällä 2018

Merkittävien akkutehdassijoittumisten valmistelu Vaasan seudulle on edennyt konkretiatasolle. Hankkeelle on nyt olemassa tehdasalue ja käytännössä akkutehdashanke voitaisiin käynnistää jo kesällä 2018. Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta ja GigaVaasa-työryhmä ovat edistäneet asiaa tiiviissä yhteistyössä.

Akkutehtaan rakentamiselle on keskeistä riittävän suuri tontti ja siihen liittyvät muut toiminta-edellytykset. Vuoden 2017 alussa Vaasan seudulla tunnistettiin neljä mahdollista sijaintipaikkaa, joista Vaasan lentokentän takana oleva alue valittiin jatkotyön kohteeksi muun muassa hyvien logististen edellytysten ja aikataulusyiden vuoksi. Mustasaaren ja Vaasan yhteinen noin 400 hehtaarin NLC Vaasa-alue oli jo kaavoitettu osayleiskaavatasolla. Vaasan kaupunki alkoi vuoden alussa selvittää myös lentokentän itäpuolisen noin 500-600 hehtaarin NIA-alueen soveltuvuutta suurteollisuus- ja akkutehdasalueeksi.

Työtä mittavien GigaVaasa-investointien mahdollistamiseksi on tehty tauotta viime vuoden joulukuusta alkaen. Mukana on ollut laaja joukko kuntien ja kehittäjäorganisaatioiden edustajia Vaasan seudulta, konsulttivoimia lähinnä Helsingistä sekä mittava joukko EnergyVaasa-ekosysteemin yritysten innostuneita osaajia.

- Nopean toimintamme vuoksi voimme nyt julkistaa GigaVaasa-hankkeen sijainnin, laajuuden sekä aikataulun. Tällainen satojen hehtaarien T/Kem-kaavamerkinnän mukainen akkutehtaille soveltuva yhtenäinen alue, jolla on lisäksi logistisesti erinomainen sijainti Suomen akkuraaka-aineiden keskellä, on ainutlaatuinen Pohjoismaissa ja koko Euroopassa, toteaa toimitusjohtaja Ulla Mäki-Lohiluoma Oy Vaasa Parks Ab:stä.

Lue lisää: GigaVaasa-tehdasalue mahdollistaisi mittavat akkutehdashankkeet kesällä 2018


Ketterää kuljettamista uudella Dacia Dokkerilla

Testaamamme Dacia Dokker pikkupakettiauto osoittautui positiiviseksi yllätykseksi. Dokker hoitaa hommansa kaupunkikuljetusautona varsin mallikkaasti, kilpailijoita halvemmasta hinnasta huolimatta. 

Lue tarkemmat tiedot 22. syyskuuta ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 7/17.


Irizarin sähkösatsaus

Vierailimme Irizarin uudella, vielä hieman salaisella sähköbussitehtaalla Adunan pikkukaupungissa Pohjois-Espanjassa. Tehtaan pinta-ala on 18,000 m² ja koko alueen testiratoineen 37,000 m². Irizar on investoinut pytinkiin 75 miljoonaa.

Lue uudesta Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä 7/17, mitä valkoinen komistus sisäänsä kätkee.


Renault Trucks Optifuel Challengen Suomen osakilpailun voittaja selvillä

Taloudellisen ajotavan Optifuel Challenge Suomen osakilpailu järjestettiin Volvo Truck Center Vantaalla 15.9.2017. Voiton vei Transmito Oy:n kuljettaja Joakim Ehrnsten tuloksella 28,37 l/100km. Kilpailu ajettiin kahdella Renault Trucks T460 6x2 vetoautolla, joihin oli kytketty PNO:n puoliperävaunut. Yhdistelmät olivat kokonaispainoiltaan 30 tonnia ja ajoreitti 40km.

Renault Trucks Optifuel Challenge 2017 on maailmanlaajuinen kilpailu, johon osallistuu yhteensä yli 2 500 kuljettajaa. Jokaisen maan voittaja lähtee kisaamaan kansainväliseen finaaliin, joka järjestetään Madridissa 17.–19.10.2017. Suomea kisaan lähtee siis edustamaan Transmito Oy:n Joakim Ehrnsten.

Toiseksi sijoittui M. Transport Oy:n Marko Äijö tuloksella 29,55 l/100km, ja kolmanneksi Kuljetus Virtanen & Tenhu Oy:n Juha Virtanen, tuloksella 29,75 l/100km.

Kilpailussa käytetyissä Renault Trucks T460 6x2 vetoautoissa on 460 hevosvoiman moottorit, automatisoidut 12-vaihteiset Optidriver vaihteistot ja Optiroll-rullaustoiminnot.


Saksan Fordin ja Deutsche Bahn Connectin yhteistyö laajenee polkupyöriin

Saksan Ford ja Deutsche Bahn AG:n tytäryhtiö Deutsche Bahn Connect GmbH laajentavat yhteistyötään Saksassa autoista polkupyöriin. Ensi kuussa asiakkaat Kölnissä ja Düsseldorfissa saavat käyttöönsä 3 200 FordPass-polkupyörää Deutsche Bahnin Call a Bike -järjestelmän kautta. Saksan Ford on ensimmäinen autovalmistaja, joka osallistuu kaupunkipyöräpalvelun tarjoamiseen asiakkaille Euroopassa.

FordPass-mobiilisovelluksen avulla asiakkaat voivat rekisteröityä Call a Biken käyttäjiksi, löytää lähimmän vapaan pyörän ja maksaa sen käytöstä verkossa. FordPass-sovelluksella voi jo käyttää Fordin autojen yhteiskäyttöpalvelua sekä löytää vapaita parkkipaikkoja tai edullisimmat polttoainehinnat tarjoavat huoltoasemat.

Ford ja Deutsche Bahn Connect ovat tehneet vuodesta 2013 asti yhteistyötä autojen yhteiskäyttöpalvelun parissa. Deutsche Bahn Connect hoitaa palvelun operatiivisen toiminnan ja asiakaspalvelun.


Muutoksia Ford-jälleenmyyjäverkostossa Mikkelin ja Savonlinnan talousalueella

Oy Ford Ab ja Auto-Kilta Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen koskien Mikkelin ja Savonlinnan talousalueiden Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiä sekä huoltopalveluita. Toiminta alkaa välittömästi Auto-Kilta Oy:n nykyisissä toimitiloissa. Samalla Vauhti-Vaunu Oy:n Ford-liiketoiminta paikkakunnilla lakkaa.

Auto-Kilta Oy:llä on jo pitkäaikainen kokemus Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myynnistä sekä huoltopalveluista Lappeenrannan ja Imatran talousalueelle. Nyt laajentuvan Ford-liiketoiminnan myötä yritys tulee rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja panostamaan investointeihin, jotka vastaavat laajentuvan toiminnan vaatimuksia.


Ruotsi: Tarvitaan kaupunkiympäristöjä toimivalla logistiikalla!

- Minulla on pelottavia esimerkkejä seurauksista, kun kaupunkisuunnittelu ja logistiset ratkaisut kulkevat eri tahtia, Chalmers'n kaupunkisuunnitteluprofessori Lars Marcus varoittaa. Hän esiintyy puhujana otsikolla "Tavarat - osa kaupunkia" (Godset - en del av staden) Ruotsin Messujen Logistik & Transport näyttelyssä 7-8.11. 

Professori Marcus korostaa arkitehtuurin ja kaupunkirakenteen sekä logistiikan ja kuljetusten samanaikaista toteutusta.

- Siinä on meillä tämän päivän ongelma. Nämä kysymykset elävät usein omaa elämää uusien kaupunkiympäristöjen kehittämisessä, professori Marcus sanoo.

Hän nostaa esimerkiksi Göteborgiin suunniteltavan uuden vapaasataman.

- Siinä on tehty valmiita raideratkaisuja, jotka tulevat aiheuttamaan ongelmia kaupunkirakenteelle, Marcus toteaa.

Kaupunkikehityksessä trendinä on rakentaa tiiviimmin ja lähemmin. "Mutta silloin vaaditaan varikkoja kuljetuksia varten! Asukkaiden vaatimien tavaroiden on päästävä perille, samoin erilaisten kuljetusvälineiden. Nämä asiat on huomioitava jo aikaisessa vaiheessa kaupunkirakentamisessa", professori Marcus manaa.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.