Ford vahvistaa sitoutumistaan Espanjaan

Ford investoi yli 750 miljoonaa euroa voidakseen valmistaa seuraavan sukupolven keskikokoisia Kuga-katumaastureita Valenciassa, Espanjassa.

Uuden investoinnin myötä Fordin kokonaisinvestoinnit Valencian tehtaaseen vuodesta 2011 lähtien lähentelevät kolmea miljardia euroa.

Valencian tehdas työllistää yli 8 000 henkilöä. Uusi investointi auttaa turvaamaan tehtaan työpaikat. Investointi rakentuu johtoryhmän, ammattiliittojen ja työntekijöiden yhteistyössä aikaansaman kustannustehokkuuden ja tuottavuuden parantumiseen.

Nykyään noin 25 % kaikista Euroopassa myydyistä henkilöautoista on SUV-malleja. Kugan tuotanto vastaa lähes puolta koko Valencian tehtaan tuotantokapasiteetista. Euroopassa Kugan myynti on kasvanut viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 22 %, ja niitä on myyty tänä vuonna yhteensä 126 900 kappaletta.

Ford on valmistanut Valenciassa vuodesta 1976 lähtien yli 12 miljoonaa ajoneuvoa ja 16 miljoonaa moottoria ja on näin yksi Espanjan suurimmista autoviejästä.

Kugan lisäksi Valenciassa valmistetaan Tourneo Connect- ja Transit Connect –mallit sekä kaikkia malliversiota Mondeosta, S-MAXista ja Galaxystä.


Teslan sähkökuorma-auto esiteltiin

Tesla on esitellyt Tesla Semi -sähkökuorma-autonsa Hawthornessa Kaliforniassa. Sähkökuorma-autolle luvataan jopa 800 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Ajoneuvoa liikuttaa taka-akseleilla olevat neljä itsenäistä sähkömoottoria.

Sähkökuorma-autojen käytännön toimivuus saattaa vielä epäilyttää suurta yleisöä. Teslan perustajalla Elon Muskilla on kuitenkin luottoa uuteen tuotteeseensa, sillä hän lupasi julkistustilaisuudessa sähkökuorma-auton voimalinjan kestävän 1 600 000 kilometrin käytön. Tesla Semin tuotanto aiotaan aloittaa vuonna 2019.


Ruotsi: Ruuhkamaksuista huijausperintää

Ruotsin Transportstyrelsen varoittaa ihmisiä Tukholman alueella huijareista, jotka ovat perimässä maksuja maksamattomista ruuhkamaksuista. Huijauslaskujen lähettäjä on "Scandinavia Inkasso SIA".  Laskulomakkeessa on myös Transportstyrelsenin logo vasemmassa yläkulmassa.

- Kyseessä on huijausyritys. Alleviivaan että me emme ole lähettäneet tällaisia laskuja ja kehotan vastaanottajia jättämään laskussa esitetyn vaatimuksen sikseen, Transportstyrelsenin Ajoneuvotiedotusyksikön johtaja Torbjörn Bülow sanoo.

(Trailer.se)



Ruotsi: Ajo- ja lepoaikojen rikemaksut nousevat

Ruotsin hallitus on päättänyt ajo- ja lepoaika-asetukseen muutoksista. Yläraja toistuvista rikkomuksista nousee nelinkertaiseksi eli 200 000 kruunusta 800 000 kruunuun.

Vähäisinä pidettävistä ajo- ja lepoaikojen ylityksistä määrättävä rikemaksu pienenee 500:aan ja 1000:een kruunuun!

Vakavina pidettävistä rikkeistä joutuu maksamaan nykyistä tuntuvasti enemmän, 2000 - 20 000 kruunua. Rikemaksu kasvaa 20 000 kruunulla joka kerta, kun kuljetusyritys vastustaa tarkastusta. Yläraja on 800 000 kruunua, kuitenkin korkeintaan 1% yrityksen vuotuisesta liikevaihdosta.

Rikemaksut ulkomailla tehdyistä ajo- ja lepoaikarikkomuksista määrätään Ruotsin asetuksen mukaisesti. 

Muutokset astuvat voimaan 1. maaliskuuta 2018.

(Trailer.se)


Osallistu ARKKI-hankkeeseen!

ARKKI-hanke kartoittaa satelliittinavigoinnin ja paikkatietosovellusten haasteita arktisilla alueilla ja etsii niihin ratkaisuja. Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen ja liikenne- ja viestintäministeriön yhteinen hanke alkoi lokakuussa 2017.

Vastaa kyselyyn arktisen navigoinnin haasteista

Hankkeen ensimmäisenä toimenpiteenä toteutetaan käyttäjäkysely, jolla kartoitetaan eri toimialojen ja kuljetusmuotojen edustajien näkemyksiä satelliittipaikannuksen, navigoinnin ja muun paikkatiedon käytön haasteista arktisilla alueilla.

Suomi aikoo Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden aikana 2017–2019 keskittyä voimakkaasti arktisen alueen viestintävalmiuksien parantamiseen ja meriliikenteen tukipalveluihin, joilla on läheiset yhteydet navigointiin ja paikkatietoon. ARKKI-hanke kattaa napapiirin sisäisen alueen lisäksi muitakin alueita, joita koskevat samankaltaiset haasteet, kuten esimerkiksi Perämeren.

Satelliittinavigointi on yhä useammin eri kuljetusmuotojen tukipilari ja siihen perustuva älyliikenne lisääntyy kaikissa liikennemuodoissa. Sen lisäksi arktisilla alueilla on muitakin kasvussa olevia paikkatiedon tarvitsijoita, kuten esim. kaivostoiminta, rakennusteollisuus ja monenlaiset mobiilipalvelut ja -sovellukset. Suomen ja monen muun arktisen alueen maan haasteena kuitenkin on mm. satelliittinavigointijärjestelmien epätasainen kattavuus, heikot viestintäyhteydet ja epätarkat kartat, mikä hidastaa erityisesti autonomisen liikenteen tehokasta käyttöönottoa. Siksi on tärkeää, että nämä haasteet voidaan ratkaista ja siten saavuttaa arktisillakin alueilla vastaava paikkatiedon laatu kuin alemmilla leveysasteilla.

Hankkeen kansainväliseen verkostoon kuuluvat muun muassa EU:n komissio, Euroopan satelliittipaikannusvirasto GSA ja Euroopan avaruusjärjestöä ESA. Yhteistyökumppaneina on kotimaisia ja arktisen alueen maiden viranomaisia ja yliopistoja. Hanke on osa hallituksen kärkihanketta digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamiseksi.

Lisätietoja

ARKKI-hankkeen verkkosivut

Vastaa kyselyyn arktisen navigoinnin haasteista

Toimenpideohjelma satelliittinavigoinnin kehittämiseksi (Liikenne- ja viestintäministeriö)

Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksessa

Tutkimuspäällikkö Martti Kirkko-Jaakkola, 050 447 8136, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.


VW kaksinkertaistaa sähköautotuotantonsa Dresdenissä

E-Golf on päätuotteena, kun VW on päättänyt kaksinkertaistaa sähköautotuotantonsa Saksassa Dresdenin tehtaassa. Maaliskuussa 2018 Dresdenin tehdas alkaa käydä kahdessa työvuorossa.

Tällä hetkellä Dresdenissävalmistuu 35 autoa vuorokaudessa. Tulevaisuudessa tuotanto kasvaa 70 autoon vuorokaudessa.


VW: 40 sähköautomallilla Kiinan markkinoille

VW panostaa 10 miljardia euroa seuraavan seitsemän vuoden aikana Kiinan markkinoille kiinalaisen yhteistyökumppaninsa Anhui Jianghuai Automobile (JAC) kanssa. Ensimmäinen yhteinen auto esitellään 2018 alkuvuonna.

Kiinan sähköautomarkkinat kasvavat nopeammin kuin missään muualla maailmassa. 2016 lopulla Kiinan teillä kulki jo puoli miljoonaa autoa vaihtoehtopolttoaineilla. Monessa miljoonakaupungissa on jo erittäin ankarat rajoitukset polttomoittoriautojen käytölle. Peking on päättänyt täyskiellosta polttomoottoreille. Kiellon voimaanastumisen päivämäärästä käydään vielä vääntöä. VW ja JAC aikovat myydä noin 400 000 sähköautoa vuonna 2020 ja vuoteen 2025 mennessä 1,5 miljoonaa autoa vuodessa.

Vuodesta 2019 alkaen uusien autojen polttoaineen kulutus on oltava alle viisi litraa sadalla kilometrillä, Kiinan hallitus on määrännyt. SUV-tyyppiset autot ovat Kiinassa myyntitilastojen kärjessä. VW on tänä vuonna lokakuuhun mennessä myynyt noin 2,5 miljoonaa autoa Kiinassa.

(Vogel)


Daimler: Täyssähkö-koulubussi USA:ssa

Daimlerin pohjoisamerikkalainen tytäryhtiö Thomas Built Buses on esitellyt ensimmäisen täyssähköisen koulubussin valmiina sarjatuotantoon. Vuoden 2019 alusta "Saf-T-Liner C2 Electric Bus", tai lyhyesti "Jouley" kuljettaa 81 koilulaista koulumatkoilla USA:ssa.

Jouley saavuttaa 160 kWh akkupaketilla 160 km:n toimintamatkan. Lisä-akkumoduleilla toimintamatkaa voidaan pidentää. Daimler on toimittanut Thomas:lle tarvittavan sähkötekniikan.

Thomas Built Buses on perustettu 1916 ja tunnetaan koko USA:ssa keltaisita koulubusseistaan. 38,7% markkinaosuudella Thomas ilmoittaa olevansa johtava koulubussien valmistaja Pohjois-Amerikassa.


Conti: 29. elektroniikkatehdas Liettuaan

Suomalainen tuntee Continentalin rengasvalmistajana. Kansainvälinen autoteollisuus tuntee sen myös suurena autoelektroniikan kehittäjänä ja valmistajana 28 tehtaassa ympäri maailmaa.

Continental rakentaa uuden elektroniikkatehtaan Liettuan Kaunasiin. Rakennustyöt alkavat kesällä 2018. 16 000 m2:n tuotantoalalla on tarkoitus aloittaa työt vuotta myöhemmin, 2019, Continentalin Body & Security toimialan ajoavustin-elektroniikan tuotteiden valmistuksella. Tuotevalikoimaan kuuluu ovi- ja istuinohjausjärjestelmiä, älylasiohjauselektroniikkaa ja tutkatunnistimia kaistavahti-, välimatka- ja automaattisia hätäjarrutusjärjestelmiä varten.

Seuraavan viiden vuoden aikana Continental investoi tehtaaseen noin 95 miljoonaa euroa. Uusia työpaikkoja avautuu noin 1000.


Webastolta sähköauton latausasema

Autolämmitysjärjestelmistään tunnettu Webasto on nyt tehnyt uuden aluevaltauksen ja tuo markkinoille ensimmäisen sähköauton latausasemansa, Webasto Puren.

Laitteen latausteho on kytkentätavasta riippuen 3,7 kW – 22 kW, mikä kattaa käytännössä kaikki markkinoilla olevat sähköautot ja ladattavat hybridit. Webasto Pure syöttää autolle sen salliman tehomäärän vaihtojännitettä ja auton oma järjestelmä hoitaa loput. Toimiakseen laite tarvitsee vain ammattilaisen asentaman, kiinteän 230-voltin verkkoliitännän. Latausasema on vikavirtasuojattu


Puunkorjuu- ja kuljetusyrittäjät valmistuvat yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon

UPM:n puunhankinnan ja metsätalouden toiminnassa sopimusyrittäjillä on keskeinen rooli puunkorjuussa ja kuljetuksissa metsästä tehtaille. Yrittäjien toiminnan laatu, pitkäjänteisyys ja menestys ovat tärkeitä myös urakanantajalle. UPM käynnisti metsälogistiikan toimittajayrittäjille suunnatun yritysjohtamisen valmennuksen toukokuussa 2016. Yhdessä Työtehoseuran kanssa toteutetun 1,5-vuotisen koulutuksen ensimmäinen osallistujaryhmä valmistuu 23.11.2017 yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon.

Koulutuksen sisällöissä on keskitytty korjuu- ja kuljetusyrityksen johtamiseen, strategiseen ajatteluun, talouden ja toiminnan kehittämiseen sekä johtajuuden vahvistamiseen. Lisäksi on syvennetty osaamista UPM:n sopimusyrittäjyydestä ja laatuvaatimuksista. Koulutuksen lopuksi yrittäjät ovat toteuttaneet ja johtaneet oman yrityksen toimintaan liittyvän kehitysprojektin.

Lue lisää: Puunkorjuu- ja kuljetusyrittäjät valmistuvat yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon


Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja

Tilastokeskuksen mukaan Suomen maaperästä ja kasvustosta irrotettiin materiaa vuonna 2016 kaikkiaan 317 miljoonaa tonnia, joka on 34 miljoonaa tonnia enemmän kuin vuonna 2015. Materiaalivirran kasvun taustalla oli kaivostoiminnan louhintamäärien kasvu ja käyttämättömän oton lisääntyminen.

Kotimaisten suorien panosten käyttö pysyi melko samalla tasolla edelliseen vuoteen nähden. Lisäksi Suomeen tuotiin tuotteita ja raaka-aineita noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2016, mistä aiheutui tuottajamaista arviolta 211 miljoonaan tonnin tuonnin piilovirta. Kaikkiaan suomalaisten luonnonvarojen kokonaiskäyttö oli viime vuonna 585 miljoonaa tonnia, joka oli 8,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.


Jättivarustamo valitsee LNG:n suurimmille aluksilleen

Maailman kolmanneksi suurin varustamo, ranskalainen CMA CGM on päättänyt varustaa tilaamansa 9 alusta (22 000 TEU) LNG-moottoreilla. Kaasulla toimivat alukset toimitetaan yhtiölle vuonna 2020. Yhtiön tiedotteen mukaan CMA CGM on ensimmäinen varustamo, joka varustaa jättimäiset konttialuksensa kyseisenlaisella moottorilla. CMA CGM tuskin jää viimeiseksi LNG-käyttöisiin aluksiin siirtyjäksi, sillä rikkipäästöjen rajoittaminen on aloitettu jo pohjoisilla merialueilla, kuten Itämerellä, ja se otetaan käyttöön muillakin merialueilla vuonna 2020.


Liikennekuolemissa Suomi on kaukana pohjoismaisesta tasosta

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n tilastojen mukaan liikennekuolemien määrässä mitattuna Suomi laahaa liikenneturvallisuuden kehityksessä muiden Pohjoismaiden perässä. Suomessa tapahtui vuonna 2016 45,6 liikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden, kun vastaava luku Ruotsissa oli 27,4 ja Norjassa vain 25,9.

Norja on pystynyt tekemään suuren parannuksen vuoden 2010 liikennekuolemien määrästä (43,2 kuolemaa/miljoonaa asukasta) verrattuna Suomeen (50,8 kuolemaa/miljoonaa asukasta). Vuodesta 2001 koko Eurooppa, Suomi mukaan lukien, on autojen parantuneella turvallisuudella ja erilaisilla turvallisuussäädöksillä joka tapauksessa onnistunut vähentämään liikennekuolemien määrää roimasti. ETSC:n liikennekuolematilastoihin voi tutustua täältä.


Dayton laajentaa kuorma-auton renkaiden valikoimaa

Bridgestonen Euroopassa valmistamat Dayton-renkaat tarjoavat kustannustietoisille kuljetusyrityksille tarvittavan suorituskyvyn. Dayton-renkaiden valmistuksessa hyödynnetään Bridgestonen prosessin- ja laadunvarmistusta.

Uudet keskikokoiset D550S- ja D650D-renkaat on suunnattu kevyisiin (3,5–7 t) ja keskiraskaisiin (7,5–16 t) kuorma-autoihin, joita käytetään yleisesti alueellisessa jakelutoiminnassa, vuokrakalustossa, muuttoautoissa ja rakennusteollisuudessa.

Näitä ajoneuvoja käytetään pääasiassa kaupunki- ja paikallisajossa, jossa vietetään vähemmän aikaa maantiellä. Uudet Dayton-renkaat onkin suunniteltu vastaamaan jakelutoiminnan haasteisiin, kuten reunakiveyksiin hankautuminen, toistuvat pysähdykset ja kiihdytykset sekä toistuvien lyhyiden ajojen rasitukset erilaisilla tienpinnoilla.

Vankka ohjaavan akselin rengas D550S yhdistää epätasaisen kulumisen eston ja luotettavan käsiteltävyyden niin märällä kuin kuivalla ajoalustalla. Urien kivenpoistajat auttavat pitämään arvokkaan rengasrungon kunnossa pinnoitusta varten.

Vetävän akselin D650D takaa hyvän veto- ja jarrutuspidon, ja sen palakuvio auttaa ehkäisemään kuviopalojen epätasaista kulumista.

Kummankin mallin hoikka jalkaosa keventää renkaan painoa ja vähentää polttoaineen kulutusta kestävyydestä tinkimättä. Renkaissa on myös M+S- ja vuorisymbolimerkinnät eli niitä voi käyttää huoletta vuoden ympäri.