Scania kevätkiertue 2108

Kesällä päällystetään 3 000 kilometriä maanteitä

Kesällä 2018 päällystetään arviolta 3 000 kilometriä maantietä. Pisimmät tietyömaat sijaitsevat Tuomarila-Veikkola, Mäntsälä-Lahti sekä Haarajoki-Karisto -tieosuuksilla. Liikenneviraston karttasovelluksesta tienkäyttäjät voivat tarkista, missä töitä tehdään.

Päällystettyjen maanteiden ylläpitoon on tänä vuonna käytettävissä noin 139 miljoonaa euroa. Tästä noin 22 miljoonaa euroa kuluu tiemerkintöjen uusimiseen ja loput käytetään päällysteiden uusimiseen. Päällysteiden uusimiseen käytettävä rahamäärä on pienempi kuin viime vuonna.

Korjausvelkaohjelman ansiosta vilkasliikenteisen tieverkon palvelutaso ja kuntotilanne on kuitenkin pystytty säilyttämään. Vuosittaisesta maanteiden liikennesuoritteesta valtaosa, noin 85 prosenttia kohdistuu tälle 20 000 kilometrin mittaiselle tieverkolle. Tämän ulkopuolelle jää noin 30 000 km vähäliikenteistä päällystettyä tieverkkoa, jonka kunto heikkenee ja jota pyritään pitämään liikennöitävässä kunnossa pääsääntöisesti paikkauksin.

Päällystystyöt pyritään ajoittamaan niin että niistä aiheutuisi liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa, mutta täysin häiriöttä niitä ei pystytä tekemään. Suomen kesä on lyhyt ja työ on tehtävä mahdollisimman hyvissä sääoloissa, jotta saataisiin kestäviä päällysteitä. Lämpimässä ilmassa uusi päällyste jäähtyy hitaasti, mikä myös osaltaan hidastaa työmaan ohittamista, kun uusi päällyste on pidettävä liikenteeltä suljettuna sen laadun varmistamiseksi.

Jokainen tienkäyttäjä on osallinen turvallisen päällystystyön toteutukseen. Päällystystyön kohdalla on erityisen tärkeää olla tarkkaavainen, varovainen ja noudattaa alennettuja nopeusrajoituksia työntekijöiden ja liikenteen turvallisuuden parantamiseksi.


Sähköautojen latauspisteitä Motonetien yhteyteen

Motonet lisää asiakkaidensa käyttöön sähköautojen latauspalvelun, Motolatauksen. Tavoitteena on seuraavien vuosien aikana asentaa sähköautojen latauspisteet lähes jokaisen Motonetin yhteyteen. Motolataus-pisteet ovat nyt toiminnassa kuuden tavaratalon yhteydessä.

Latauslaitteita on kahdenlaisia: pikalatureita (DC) ja asiointilatureita (AC). Molemmista laitteista lataaminen on Motonetin kanta-asiakkaille veloituksetonta tunnin ajan 31.5.2018 saakka. Pikalataus muuttuu maksulliseksi kaikille 1.6.2018 (Kanta-asiakkaat: 10cent/kWh, ei Kanta-asiakkaat: 20cent/kWh), mutta asiointilatauksessa kanta-asiakkaille tunnin ilmainen etu säilyy toistaiseksi. Muiden kuin kanta-asiakkaiden tulee ostaa latauslipuke käyttääkseen latauslaitteita. Toistaiseksi latauslipukkeet ovat kertakäyttöisiä ja niillä voi ladata maksimissaan yhden tunnin, joko asiointilaturissa tai pikalaturissa.

Asiointilataus mahdollistaa kaikkien ladattavien autojen lataamisen käyttäjän omalla latauskaapelilla. Pikalatausta voidaan tehdä pääsääntöisesti täyssähköautoille. Motonetin yhteistyökumppani latausjärjestelmän toteuttamisessa on Plugit Finland Oy.

Lue lisää: Sähköautojen latauspisteitä Motonetien yhteyteen


Automaattiset työlaitekiinnikkeet uusi vakiovaruste Engconilla

Rototilttivalmistaja Engcon ottaa automaattisen EC-Oil-työlaitekiinnikejärjestelmän vakiovarusteeksi kaivupuomin ja rototiltin väliin. 1. toukokuuta 2018 alkaen Engcon alkaa tarjota QS60-kokoisia kaivukoneiden työlaitekiinnikkeitä kaivupuomiin, jotka varustetaan täysautomaattisella EC-Oil-hydrauliliitännällä ilman lisäkustannuksia. Sama koskee myös yrityksen QS60-yläosalla ja DC2-ohjausjärjestelmällä varustettuja rototilttejä, joihin tulee myös EC-Oil-liitäntä kaivukoneen työlaitekiinnikkeeseen vakiovarusteena, täysin ilman lisäkustannuksia. Muihin kokoihin eli QS45-, QS50- ja QS70-kiinnikkeisiin EC-Oil tulee vakiovarusteeksi myöhemmin.

Engconin automaattisen työlaitekiinnikkeen avulla hydrauliikan, sähköjärjestelmän ja keskusvoitelun voi kytkeä kaivukoneen ja rototiltin välille ohjaamosta poistumatta.



LVM: Tallinnatunneli edellyttää yksityisen sektorin osallistumista

Tallinnan rautatietunneli on suurhanke, jonka toteuttaminen edellyttää yksityisen sektorin osallistumista. Liikenne- ja viestintäministeriön johtaman työryhmän raportissa todetaan, että tunnelihankkeen laajuudesta ja monimutkaisuudesta johtuen sen eteneminen edellyttää uusia, innovatiivisia ratkaisuja etenkin rahoituksen suhteen. Yksityisen sektorin osallistuminen nopeuttaisi hankkeen etenemistä ja vahvistaisi sen taloudellista kannattavuutta. Toteutuakseen tunnelihanke voitaisiin rahoittaa useasta eri lähteestä.

Työryhmä korostaa, että Suomen ja Viron tulee koordinoida maankäytön suunnittelua tunnelihankkeen toteutumiseksi. Samoin maiden tulisi tehdä yhteistyötä varmistaakseen, että tunneliyhteys sisällytettäisiin EU:n TEN-T-ydinverkkoon, kun sen laajuutta arvioidaan uudelleen vuonna 2023. Tämä toisi hankkeelle positiivista näkyvyyttä ja mahdollistaisi soveltuvien EU-rahoitusten hakemisen.

Tunnelin rakentaminen edellyttää myös rakennusteknisten innovaatioiden tutkimista ja hyödyntämistä. Näihin perehtyminen olisi keskeistä hankkeen seuraavassa vaiheessa.

Raportissa suositellaan, että Suomen ja Viron tulisi vuoden 2018 loppuun mennessä sopia konkreettisemmin maiden sitoutumisesta ja osallistumisesta hankkeeseen.

Liikenne- ja viestintäministeriö kokosi helmikuussa 2018 työryhmän arvioimaan Tallinnan rautatietunnelin jatkotutkimusten tarvetta sekä hankkeen laajempia vaikutuksia. Työryhmässä on edustus Suomen ja Viron liikenne- ja viestintäministeriöistä, sekä Helsingin ja Tallinnan kaupunkien edustajat. Työn osana tilattiin kaksi konsulttiselvitystä tunnelihankkeen jatkokehityksen rahoituksen ja tunnelihankkeen laajempien taloudellisten vaikutusten selvittämiseksi.


Veho myynyt Espoon Lommilan kiinteistön

Veho Oy Ab:n 100 % omistama Lemiro Oy Ab ja IKEA Real Estate Oy ovat toteuttaneet kiinteistökaupan. Kaupassa IKEA ostaa Veho Hyötyajoneuvojen ja Assistorin logistiikkaliiketoimintojen käytössä olevan Lommilan kiinteistön. Liiketoiminta Lommilassa jatkuu ennallaan toistaiseksi kaupan yhteydessä tehdyn vuokrasopimuksen myötä.

Veho panostaa vahvasti hyötyajoneuvoverkoston kehittämiseen Suomessa. -Liiketoimintamme on vahvalla kasvu-uralla. Lommilan nykyinen kiinteistö asettaa rajoitteita tulevaisuuden kasvulle. Siksi olemme pitkään hakeneet ratkaisua, jossa meillä olisi tarjota asiakkaillemme entistä paremmat puitteet vauhdilla kehittyvien digitaalisten palveluiden rinnalle. Vehkalaan tulevina vuosina rakennettava Mercedes-Benz hyötyajoneuvojen lippulaivatoimitalo mahdollistaa liiketoimintamme kasvun ja haluamamme asiakaskokemuksen, sanoo hyötyajoneuvojen johtaja Juha Ruotsalainen.


Hiab uudistaa kevyen sarjan kuormausnosturivalikoimaansa

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab tuo markkinoille uudistetun HIAB-kuormausnostureiden sarjan 4-11 tonnimetrin kapasiteettiluokkiin. Tässä uudistetussa HIAB-kuormausnosturisarjassa lujuus ja luotettavuus yhdistyvät helppokäyttöisyyteen. Neljä erilaista ohjausjärjestelmää, joko radio-ohjauksella tai ilman, varmistavat, että asiakas voi valita nosturiinsa heille tarkkuustasoltaan parhaiten sopivimman järjestelmän.

Koska kevyet HIAB-nosturit on valmistettu kestävästä suurlujuusteräksestä, niillä voi käsitellä matalasta painostaan huolimatta myös raskaita kuormia. Ulkoisen näytön ansiosta kuljettaja saa paremman yleiskuvan toiminnassa olevan nosturin kuormitustilanteesta ja mahdollisista huoltotarpeista. Valitusta ohjausjärjestelmästä riippuen saatavilla on laaja valikoima kapasiteettia, kestävyyttä, joustavuutta ja turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Tällaisia ominaisuuksia ovat muun muassa puoliautomaattinen pysäköintijärjestelmä, kuormanvakautusjärjestelmä sekä erilaiset kaukohallintajärjestelmät. Kevyiden kuormausnosturien X-4 SPACE -järjestelmän ansiosta käyttäjä voi käsitellä nosturia helposti myös suuremmilla kuormausnopeuksilla.

Kevyen sarjan kuormausnostureilla on markkinoiden ainoana laitteena kahden vuoden takuu ja nosturin teräsrakenteelle myönnetään muiden HIAB-kuormausnostureiden tapaan viiden vuoden takuu. Lisäksi luotettava suorituskyky ja tuottavuus taataan kattavan huoltoverkoston avulla.


Uuden eSprinterin toimintamatka yhdellä latauksella jopa 150 km

Uusi eSprinter tulee tarjolle korkeakattoisena pakettiautomallina 3500 kilon painoluokassa. Auton pituus on 5932 milliä, akselivälin pituus 3924 milliä ja kuormatilan tilavuus 10,5 m3, joten eSprinterissä riittää joustavasti tilaa hyvinkin erilaisiin kuljetustarpeisiin.

Käytettävyyttä lisäävät kaksi akkuvaihtoehtoa, sillä valinnan mukaan eSprinterissä on joko 55:n tai 41 kWh:n tehoinen akku. Tehoakulla auton toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, jopa ajettaessa epäsuotuisissa olosuhteissa kuten kylmällä ilmalla ja täydellä kuormalla. Akut latautuvat täyteen kahdeksassa tunnissa wallbox-tyyppisestä latauspisteestä, jonka maksimiteho on 7,2 kW. Tehoakkuvaihtoehdossa kuormauskapasiteetti on 900 kiloa. Vaihtoehto on tarkoitettu asiakkaille, jotka ajavat pitkiä matkoja kaupunkimaisissa olosuhteissa, mutta kuormaavat autoa harvoin aivan täyteen.

Toinen akkuvaihtoehto on räätälöity asiakkaille, joilla ratkaiseva tekijä on auton mahdollisimman suuri kuormauskapasiteetti. 41 kWh:n akku tarjoaa latauksella noin 115 ajokilometriä. Tavaraa mahtuu kyytiin noin 140 kiloa enemmän, yhteensä 1040 kiloa. Latausaika on kuusi tuntia. Molemmat akut mahdollistavat myös DC-pikalatauksen tarkoitukseen sopivasta latauspisteestä. Tällöin kumpikin akkumalli latautuu 80-prosentisesti täyteen ainoastaan 45 minuutissa.

Suorituskyvyn suhteen Sprinter ja eSprinter ovat samalla viivalla. Sekä hinnat alkaen –dieselversion että täyssähkömallin suurin teho on 84 kW (114 hv) ja suurin vääntö 300 Nm. Huippunopeuden voi valita käyttötarpeiden ja –olosuhteiden mukaan: keskustoissa ja taajama-alueilla riittää 80 km/h:n enimmäisnopeus, joka säästää myös energiaa ja pidentää auton käyttömatkaa. Jos nopeutta tarvitaan enemmän, 120 km/h tuntivauhti on niin ikään mahdollinen.

Lue lisää: Uuden eSprinterin toimintamatka yhdellä latauksella jopa 150 km


Saksa: Kuljetusala keksintötilastojen ykkönen

Bosch jätti 4038 uutta patentti-ilmoitusta Saksan patenttivirastolle DPMA:lle vuonna 2017. Seuraavina olivat Schaeffler, 2383, ja Ford 2047 ilmoituksella. BMW, Daimler, Audi, ZF, GM ja VW valloittivat seuraavat sijat. Kuljetusala jätti yhteensä 11 469 patentti-ilmoitusta ja oli toimialana selkeä ykkönen Saksan patenttitilastoissa 2017.

Polttomoottoreita koskevat patentti-ilmoitukset vähenivät 1,4% edellisvuoteen verrattuna vaikka Saksasta ja Koreasta tulleet ilmoitukset lisäänyivät 15 ja vastaavasti 23%. Muualta kuin Saksasta tulleiden ilmoitusten osuus oli 50,3%.

Suurimman patentti-ilmoitusryhmän muodostivat tuotantokustannuksiin ja moottorien käyttöön keskittyvät ilmoitukset. Kärjessä olivat SCR-päästö- ja katalysaattoriteknologiaan, polttoainesäiliöön, letkuihin ja johtoihin, suuttimiin ja pumppuihin liittyvät kehitelmät.

Hybridivoimansiirtoa koskevat ilmoitukset vähenivät 11,4%. Tärkeä kohde uusille ilmoituksille oli polttomoottorin kytkeytyminen vetoon ja siitä pois. Myös plug-in hybridien akkujen latautumiseen ja informaatioteknologiaan liittyvät uudet kehitelmät olivat vahvasti edustettuina.

Täyssähkö-ajoneuvojen kohdalla uusien patentti-ilmoitusten määrä väheni 6,6%, mutta saksalaisten ilmoitusten määrä kasvoi edellisvuodesta 14,9%. 

(Vogel)


ETSC ajaa direct vision -standardia kuorma-autoihin

European Transport Safety Council sekä useampi kaupunki ja organisaatio Euroopassa ajavat direct vision -standardia kuorma-autoihin. Läpi mennessään standardi määräisi kuorma-autojen ohjaamoista huomattavasti paremman näkyvyyden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvaksi.

Eriliaisia tekniikoita tulisi käyttää, jotta kuorma-autojen ohjaamoista muodostuvia sokeita kulmia voitaisiin vähentää. Hankkeessa mukana ovat muun muassa Lontoon, Kööpenhaminan, Wienin, Brysselin, Bolognan, Aarhusin ja La Rochellen kaupungit sekä European Cyclists’ Federation.


Ford Trucksin uusi malli havaittu Turkissa

Fordin Trucksin naamioitu kuorma-auto on havaittu maantiellä Turkissa. Naamioidun ajoneuvon mitat antavat olettaa, että kyseessä ei ole nykyisen version päivitys, vaan täysin uusi malli. Turkkilaisen Koçin ja Ford Motor Companyn yhteisyrityksen Ford Otosanin uuden kuorma-auton virallinen esittely tapahtuu erittäin todennäköisesti Hannoverin IAA-näyttelyssä syyskuussa.

Huhujen mukaan 12,7 litran Ford Ecotorq Euro 6 -moottorin maksimitehot on nostettu 500 hevosvoimaan. Ford Otosanin insinöörien suunnittelemasta moottorista on tällä hetkellä saatavissa 420- ja 480-hevosvoimaiset versiot. Moottorin kehittämiseen on investoitu yhteensä 100 miljoonaa dollaria. Moottoria täydentämään on kehitteillä automaattinen vaihteisto, jonka on tarkoitus tulla tuotantoon vuonna 2020.


UPS:än sähköuutuudet kuin suoraan Pixar- animaatioelokuvasta

UPS on paljastanut uudenlaiset sähköpakettiautonsa. Autoissa on parempi toimintasäde kuin aikaisemmissa, 240 kilometriä. Suurin uudistus on kuitenkin ulkonäkö, joka muistuttaa kulkupeliä Pixar- animaatiostudion elokuvista.

Uusia ominaisuuksia ovat muun muassa tuulilasi, joka kiertää koko keulan ympäri eikä täten muodosta juuri ollenkaan kuolleita kulmia, lisäten näin turvallisuutta. Lisäksi autoissa on kehittynyttä kuljettajan väsymystä tarkkailevaa teknologiaa. UPS on suunnitellut autot sähköautovalmistaja Arrivalin kanssa ja niitä testataan Pariisissa ja Lontoossa. Tositoimissa tavaraa kuljettamassa niiden ilmoitetaan olevan vuoden lopussa. 


Ruotsi: Moottoritiellä väärään suuntaan 1,36 promillea veressä

Kuorma-autonkuljettaja pidätettiin kiemurtelevasta ajosta muuta liikennettä vastaan väärällä puolella moottoritietä 7.4. Landskronan liepeillä E6 moottoritiellä. Kuljettajan verenalkoholiksi todettiin 1,36 promillea. Kuljettajaa rangaistiin 6 kuukauden vankeudella oltuaan pidätettynä heti tapahtumasta lähtien.

Moisissa tapauksissa ei ole tavallista, että kuljettaja menettää vapautensa heti tutkintavaiheessa. "Halusimme varmistaa, ettei kuljettaja katoa maasta ennen kuin tapauksen tutkinta ja käsittely on saatettu loppuun, Skånepoliisin Rickhard Lundqvist toteaa.

Kuljettaja ehti ajaa moottoritien väärää puolta noin viisi kilometriä ennen kuin hänet pysäytettiin. Vastaantuleva liikenne oli väistellyt miehen kuorma-autoa vasemalta ja oikealta. Todistajien mukaan kuorma-auton nopeudeksi arvioitiin 80-90 km/t. Se kohtasi noin 20 vastaantulevaa autoa.

57-vuotias kuljettaja kertoi nauttineensa aamulla noin 5 cl vodkaa, 4 purkkia olutta ja noin 5 cl luontaislääkettä, joka sisälsi 70-prosenttista alkoholia.

(Trailer.se)

 


Matkustajamäärät kasvussa Helsinki-Vantaalla

Finavian vuosi 2018 alkoi vahvasti matkustajamäärän kasvaessa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavata 11,3 prosenttia 5,9 miljoonaan matkustajaan. Toimintaympäristön myönteinen kehitys tuki edelleen matkustajamäärien ja liikevaihdon kasvua. Loma- ja liikematkustamisen lisääntymiseen vaikutti yleisen taloudellisen tilanteen myönteinen kehitys.

Matkustajamäärä Helsinki-Vantaan lentoasemalla kasvoi alkuvuonna nopeammin kuin muilla Pohjoismaiden pääkentillä. Myös strategisesti tärkeiden vaihtomatkustajien määrä Helsinki-Vantaalla kasvoi 24,2 % tarkasteluajanjakson aikana. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä 13,6 prosenttia. Myönteiseen kehitykseen vaikutti ennen kaikkea kasvanut matkustajamäärä.


Cargotec mukaan kuivan irtotavaran käsittelyyn erikoistuneeseen yhteisyritykseen

Cargotec on solminut JCE Invest AB:n kanssa sopimuksen kuivan irtotavaran käsittelyyn keskittyvän yhteisyrityksen perustamisesta. Jatkossa uusi yhteisyritys, Bruks Siwertell Group, omistaa aiemmin Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluneen Siwertell AB:n ja JCE Groupiin aiemmin kuuluneen BRUKS Holding AB:n. Cargotec omistaa uuden yhteisyrityksen osakekannasta 48 prosenttia ja JCE Invest AB loput 52 prosenttia.

- Tämä yhteisyritys tukee Cargotecin strategiaa keskittyä konttisatamiin, raskaaseen teollisuuteen ja logistiikkaan. Siwertellin liiketoiminta on näiden ydinalueiden ulkopuolella. Sen asiakasrakenne ja asiakkaiden sijainti ovat erilaiset ja synergiaedut muun liiketoimintamme kanssa rajalliset. Yhdistämällä voimamme JCE Groupin kanssa pystymme luomaan yhtiön, joka on  merkittävä toimija kuivan irtotavaran käsittelyssä ja jolla on maailmanlaajuisesti kilpailukykyinen ja erikoistunut tuotevalikoima, sanoo Kalmarin johtaja Antti Kaunonen.


Tanska: Latvialaisella erikoiskuljetuksella 14 vikaa

Tanskan tieliikennevalvonnan teräsnyrkki Tungvogncenter Syd pysäytti latvialaisen erikoiskuljetuksen. Vikoja oli niin paljon, että perävaunun kuorma purettiin, perävaunu todettiin romuksi ja vetoauto passitettiin korjaamoon. Kuljettaja ja kuljetusliike saivat mojovat sakot.

Latvialainen pysäytettiin Ulstrupin taukopaikalla 26.4. 2018. Yhdistelmän perävaunu oli kuormattu paketti- ja kuorma-autoilla ja koneilla, mm. leikkuupuimurilla.

Lue lisää: Tanska: Latvialaisella erikoiskuljetuksella 14 vikaa