Kobelcon myynti vaihtaa omistajaa

Kesko-konserniin kuuluva Konekesko Oy on sopinut myyvänsä Kobelco-liiketoimintansa KH-Koneet Oy:n perustamalle yhtiölle. Kaupan yhteydessä Kobelco -edustussopimus Suomen osalta siirtyy ostajalle 1.9.2017 alkaen. Konekesko jatkaa Kobelcon edustajana Baltian maissa tytäryhtiöidensä kautta.

Osana liiketoimintakauppaa ostaja vuokraa Konekeskon Vantaan Hakkilassa sijaitsevan pääkorjaamon, josta tulee valtakunnallinen Kobleco Center. Pääosa luovutuksen kohteena olevassa liiketoiminnassa työskentelevistä henkilöistä siirtyy kaupan myötä ostajalle vanhoina työntekijöinä. Osa siirtyy KH-Koneiden kumppaniyritysten palvelukseen, mutta jatkavat Kobelco -asiakaskunnan palveluksessa.


Telia testaa valokuitukaapeleiden asentamista mikro-ojitustekniikalla

Mikro-ojitus on Suomessa uusi, käytössä olevia menetelmiä ympäristöystävällisempi ja tehokkaampi rakennusmenetelmä. Telia on kokeillut mikro-ojitusta aiemmin vuosien 2011–2012 aikana. Viime vuosina Telia on rakentanut valokuitua pääosin perinteisin tavoin Avoin kuitu -mallilla.

Valokuidun asentaminen on tähän asti Suomessa pääosin toteutettu kaivamalla ja auraamalla. Materiaalivaihdot ovat perinteisissä valokuidun asentamismenetelmissä suuria ja työn toteutus on ollut hidasta, sekä onnistunut vain kesäisin.

Mikro-ojitus (micro trenching) tarkoittaa käytännössä kuitukaapeleiden asentamista timanttisahattuun uraan, joka tehdään noin 40 cm syvyyteen eli hieman lähemmäs pintaa kuin perinteisissä menetelmissä. Kuidun asennus onnistuukin kaksi tai jopa kolme kertaa nopeammin. Mikro-ojituksen testaus toteutetaan yhdessä Empower TN Oy:n kanssa Helsingin Länsi-Pakilassa.

- Mikro-ojittamisella voidaan asentaa paljon enemmän valokuitua päivässä kuin kaivamalla. Mikro-ojittamalla rakentamisen haitta myös asukkaille on minimaalinen, koska työmaa tarvitsee vähemmän tilaa ja rakentamisaikataulu on nopea. Pinnoitteen kapean jälkipaikkauksen ja vähäisten materiaalisiirtojen ansiosta siitä syntyy matala hiilijalanjälki. Menetelmä on lisäksi kustannustehokas ja hoituu nopeasti, Pekka Piuva verkonrakentamisen yksiköstä kertoo.


Posti lisää lokeroita SmartPost automaatteihin

Suomalaisten suosimat pakettiautomaatit saavat lisää lokeroja kattavasti koko maassa. Kaikkiaan lokeroita lisätään 179 pakettiautomaattiin. Lisälokeroiden asennustyöt aloitetaan 7.8. ja laajennustyö kestää yhteensä kahdeksan viikkoa. Postilla on noin 500 pakettiautomaattia.

Asennuksen aikana pakettiautomaatilla on noin kahden tunnin käyttökatko. Posti pahoittelee tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.



Iphonen seuraavassa päivityksessä ajossa käyttöä rajoittava automoodi

ETSC:n (European Transport Safety Council) tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä kuljettajasta käyttää puhelinta ajaessaan. Näiden huolestuttavien tulosten rohkaisemana Apple on tuomassa seuraavaan ohjelmistopäivitykseensä sisäänrakennetun automoodin, joka estäisi ajoa häiritsevien sovellusten kuten tekstiviestien käytön.

Moodi menee automaattisesti päälle sen tunnistaessa ajamisen. Se on kuitenkin helposti kierrettävissä painamalla "olen matkustaja" painiketta. Toivottavasti moodi kuitenkin tuo asian enemmän esille ja mahdollisesti vähentää puhelimen käyttöä ajaessa.

Monet maat kuten Ranska ja Australia harkitsevat rangaistusten kiristämistä puhelimen käyttöön liittyen. Viimeisimpänä Englanti tuplasi rikkeestä tulevat sakot.


Viikon luku: 28 916 708

Euroopan autonvalmistajien etujärjestö ACEA:n tilaston mukaan Euroopan Unionin teillä on lähes 29 miljoonaa pakettiautoa. Pakettiautojen valmistus on tärkeä teollisuudenala Euroopan Unionin alueella. Yhteensä 2,2 miljoonaa pakettiautoa valmistettiin 39:ssä Euroopassa sijaitsevassa kevyitä hyötyajoneuvoja valmistavassa tuotantolaitoksessa. Vientiin eurooppalaisista pakettiautoista päätyy 347 108 kappaletta ja vientikauppa on yli 4 miljardin euron arvoista.

Pakettiautot vastaavat 80 prosenttia EU:n koko hyötyajoneuvomarkkinoiden yksikkömyynnistä. Huolimatta kiristyvistä päästövaatimuksista ja vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehittymisestä, 96 prosenttia uusista pakettiautoista on edelleen dieselkäyttöisiä.


Liikennevirasto aloittaa kunnostusruoppaukset Haukiputaalla

Kunnostusruoppauksessa palautetaan Virpiniemi-Toppilan rannikkoväylän kulkusyvyys 1,8 metristä 2,4 metriin. Työt alkavat elokuun alussa ja kestävät noin 2 kuukautta.

Virpiniemi-Toppilan väylä (Sudenreikä) kulkee Kraaselin saaren ja mantereen välistä Kiviniemen edustalta pohjoiseen. Väylä on mataloitunut vuosien saatossa. Ruopattavia massoja on noin 13 600 m3 ja massat koostuvat pääasiassa hiekasta. Kunnostusruoppauksen urakoitsijaksi on valittu kilpailutuksessa R-towing Oy Oulusta.

Väylää käyttää nykyisin pääasiassa runsas pienvenekalusto, matkailu- ja huviveneliikenne, mutta myös viranomais- ja pelastusliikenne. Hankkeen tärkeä tavoite on myöskin saada huviveneliikenne pois kauppamerenkulun väylältä.  

Veneliikennettä pyydetään tarkkaavaisuuteen ja hiljentämään vauhtia ruoppaustyön kohdalla.


Volvolle kaksi Vuoden Kuorma-autopalkintoa Härmän Power Truck näyttelyssä

Volvo Trucks Finland eli Volvo Kuorma-autot Suomessa vastaanottaa perjantaina 11.8. Power Truck näyttelyn avajaispäivänä kaksi merkittävää Vuoden Kuorma-autopalkintoa. Kummassakin tapauksessa palkinnon saavuttama kuorma-auto on Volvo FH.

Pääpalkintona on Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden lukijoiden valitsema Vuoden Kuorma-auto 2017 Suomessa: Volvo FH.

Toisena palkintona jaetaan Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2014 valitulle Volvo FH:lle jälkikäteen Suomen Volvo Kuorma-autojen palkintokaappiin myönnetty pienoispalkinto.

Palkintojen jakamaan on Suomeen saapunut International Truck of the Year (ITOY) järjestön puheenjohtaja, italialainen Gianenrico Griffini. Hän tutustuu Suomessa myös maamme erikoisuuteen, HCT-rekkoihin ja niistä saatuihin kokemuksiin, Speed Oy:n HCT-rekkojen antamiin kokemuksiin vuodesta 2013 lähtien sekä Sisu Autoon, sen sähhkö- ja kaivos-Sisuihin ja Euroopassakin noteerattuihin edistyksellisiin maastokulkuominaisuuksiin.

Vuodesta 1977 vuosittain Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton valtsevaan ITOY-tuomaristoon kuuluu 25 Euroopan maan kuorma-autoalan erikoistoimittajat. Liitännäisjäseninä ITOY:hin ovat lisäksi liittyneet Australian, Japanin, Kiinan, Brasilian, Etelä-Afrikan ja Iranin suurimmat kuorma-autolehdet.


Ruotsi: Vodkaa biodieselillä

Ruotsin suurinta alkoholisaavutusta, Absolut Vodkaa, kuljetetaan jatkossa vain elintarvike- ymv. biojätteistä valmistetulla "fossiilivapaalla" HVO dieselpolttoaineella. Absolut Vodka ilmoittaa ajavansa sillä omalla tavallaan ympäristön puhtautta. Alkoholia puhtaaseen ympäristöön.

Mitä vastaa Koskenkorva?

 


DHL: Pikajakeluihin StreetScooter ja e-NV200 Den Haagissa

Saksan Postin kehittämä ja jo sarjavalmistama sähköjakeluauto StreetScooter sekä Nissanin sähköpakettiauto e-NV200 ovat DHL Expressin valinnat pakettijakeluun Hollannin pääkaupungissa Den Haagissa. Saksan Postin DHL City-Hub konsepti ottaa näin uudem askeleen sähköisessä tavarajakelussa. Ensiaskel otettiin maaliskuussa 2017 Saksan Frankfurtissa ja Hollannin Utrechtissä.

City-Hub konseptin kolmas sähköjakelija on DHL Cubicycle - "rahtipolkupyörä" jonka tavarakori kantaa 125 kg rahtia erikoisvalmistetulla lavallaan.


Sprinterin uudet sähköversiot valmistetaan Düsseldorfissa

Mercedes-Benz on päättänyt uuden sukupolven sähkökäyttöisen Sprinterin valmistuksesta Düsseldorfissa sijaitsevalla tehtaallaan, josta muodostetaan Sprinter-osaamiskeskus. Tehtaaseen ja tuotantoon investoidaan 300 miljoona euroa ja paikallisesti on sovittu joustavasta työajasta ja tehokkuuden kehittämisestä. Sprinteriä on valmistettu 55 vuodessa yli 4 miljoonaa kappaletta, Düsseldorfissa tuotanto alkoi vuonna 1995. Viime vuonna Sprinter teki uuden myyntiennätyksen 193 400 myydyllä autolla. Lähivuosien aikana Mercedes-Benz Vans panostaa mallistonsa sähköistämiseen noin 150 miljoonaa euroa. Uuden sukupolven Vito ja Sprinter hyödyntävät samaa modulaarista teknologiaa, jota käytetään myös Mercedes-Benzin henkilöautomalliston tulevassa sähköistämisessä.


Maailman nopein kuorma-auto nähtävillä Power Truck Show’ssa

Volvo Trucksin messuosastolla on tarjolla tilaisuus nähdä maailman nopein kuorma-auto, The Iron Knight, ja tavata sen kuljettaja Boije Ovebrink.

Ovebrinkillä on yli 30 vuoden kokemus kilpa-ajamisesta henkilö- ja kuorma-autoilla.

The Iron Knight on maailman nopein kuorma-auto sekä 500 että 1 000 metrin matkalla seisovalla lähdöllä. Sen huippunopeus on 276 km/h, ja moottorin teho on 2 400 hv.

Power Truck Show järjestetään PowerParkissa Härmässä 11.-12. elokuuta. Volvo Trucksin messuosasto U131-132 sijaitsee tutulla paikalla heti pääsisäänkäynnin vieressä. The Iron  Knightin lisäksi osastolla voi tavata Volvon asiantuntijoita ja muun muassa tutustua asiakasautoihin, kuten HCT-yhdistelmän rekkaveturiin ja I-Shift-ryömintävaihteilla varustettuun puuautoon.

Messuosastolla on nähtävänä myös Älykäs kuljetus -testijaksolla kiertänyt Volvo FH Polttoaine ja Suorituskyky -vetoauto, jota kuljetusliikkeet ympäri Suomen ovat saaneet testata käytännön työtehtävissä.


Suomalaisaluksen miehistölle huomionosoitus rohkeudesta

Liikenneministeriön mukaan suomalaisalus Norstreamin kapteeni Patrik Norrgård ja laivan miehistö ovat Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) kunniamaininnan saaneiden joukossa. Huomionosoitus myönnetään merellä osoitetusta poikkeuksellisesta rohkeudesta.

Bore-varustamon Norstream-alus pelasti tammikuussa Kaakkois-Englannissa uponneen Fluvius Tamar -rahtilaivan seitsemän hengen miehistön. Kaksi miehistön jäsentä oli veden varassa ja loput viisi pelastusveneessä. Norstreamin miehistö käytti pelastamiseen luotsiportista laskettuja narutikkaita.

Perusteluissa mainitaan, että pelastus suoritettiin tarkkuudella ja ammattimaisesti, pimeydestä ja voimakkaasta aallokosta huolimatta. Pelastustyötä vaikeutti se, että Norstreamin kaltaisia isompia aluksia ei ole suunniteltu pelastustehtäviin.

Lue lisää: Suomalaisaluksen miehistölle huomionosoitus rohkeudesta


Merenkulun vuosi on sujunut turvallisesti

Vuoden 2017 ensimmäisen puolen vuoden aikana Trafin tietoon tuli 18 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta, joista kymmenen on sattunut suomalaisille aluksille. Vastaavana aikana viime vuonna sattui 11 onnettomuutta, joista 8 suomalaisaluksille.

- Kokonaisuutena suomalaisen merenkulun turvallisuuden tilaa voidaan pitää vakaana ja hyvänä, toteaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa.

Onnettomuuksia suomalaisille aluksille ulkomailla tapahtui Trafiin tulleen tiedon mukaan vain kaksi kappaletta. Edellisen viiden vuoden vaihteluväli on ollut 1–5 onnettomuutta.

Tähän mennessä onnettomuudet ovat olleet vakavuudeltaan lieviä eikä ihmishenkiä tai loukkaantumisia ole tapahtunut onnettomuuksien seurauksena. Edellisen viiden vuoden aikana merionnettomuuksien määrä tammi–kesäkuussa ovat vaihdelleet 13–24 välillä.


Juha Hakavuori Fenniarailin toimitusjohtajaksi

Juha Hakavuori (53) on nimitetty Fenniarail Oy:n toimitusjohtajaksi. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri ja MBA (Bradfordin yliopisto Iso-Britannia). Hän on viimeksi toiminut Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtajana. Juha Hakavuori aloittaa tehtävässään 7.8.2017.


DB Schenker ja Siemens yhdistivät voimansa Egyptissä

Siemens AG rakentaa Egyptin Burullukseen yhden maailman suurimmista kaasuvoimalaitoksista. DB Schenker kuljettaa voimalaitoksen työmaalle yhteensä 100 000 tonnia eli 400 000 kuutiometriä komponentteja. Burulluksen voimalaitos on yksi Siemensin kolmesta maakaasuvoimalaitoksesta, joista jokainen on kapasiteetiltaan 4,8 gigawattia. Sähköntuotannossa käytetään kahdeksaa Siemensin kaasuturbiinia ja neljää höyryturbiinia.

Siemensin Burullus-hanke on Saksan DB Schenkerin historian suurin kuljetusprojekti. Osana projektia DB Schenker kuljettaa myös erittäin suuria yksittäisiä komponentteja kuten turbiineita, generaattoreita, muuntimia ja höyrykattiloita, jotka voivat painaa jopa 500 tonnia. Jokainen kolmesta voimalaitoksesta koostuu yhteensä 248 tällaisesta isosta komponentista. 

Burulluksen pieni kalasatama muokattiin viiden kuukauden aikana ottamaan vastaan raskaat kuljetukset. Saapumisväylä syvennettiin 5,5 metriin ja aallonmurtajaa pidennettiin 150 metriä. Tietä rakennettiin 1 500 metriä, varastotilaa rakennetiin 6 000 neliömetriä ja laituria vahvistettiin 125 metriä. Lisäksi asennettiin 600 tonnin nosturi laivojen lastin purkua varten. 

Lue lisää: DB Schenker ja Siemens yhdistivät voimansa Egyptissä


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.