Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Trafi: Vuodenvaihteen merkittäviä muutoksia

1.1.2019 aloittava Traficom edistää liikennejärjestelmän toimivuutta ja turvallisuutta sekä varmistaa, että Suomessa on käytettävissä laadukkaat, turvalliset ja kohtuuhintaiset viestintäyhteydet ja -palvelut. Traficom tukee kestävää kehitystä ja vauhdittaa digiyhteiskunnan kehittymistä esimerkiksi liikenteen ja viestinnän automatisaation ja robotiikan kokeiluilla. Virasto on palveleva liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen.

Viraston pääjohtajana aloittaa DI Kirsi Karlamaa. Traficomissa työskentelee noin 900 henkilöä 15 paikkakunnalla. Päätoimipaikka on Helsingissä.

Lue lisää: Trafi: Vuodenvaihteen merkittäviä muutoksia


PIMK hankkii 50 Iveco Stralis NP kuorma-autoa

PIMK, yksi Itä-Euroopan johtavista kuljetusyrityksistä, on hankkinut 50 uutta 400 hevosvoimaista paineistetulla maakaasulla toimivaa Iveco Stralis NP:tä tarjotakseen ympäristöystävällisempiä logistiikkapalveluita. Yhtiön yli 1400 raskasta hyötyajoneuvoa ja sen PIMK-rautatiepalvelu tarjoavat asiakkailleen kestäviä ja innovatiivisia kuljetusratkaisuja ympäri Eurooppaa sekä osiin Aasiaa ja Afrikkaa.

Iveco Stralis Natural Power CNG -ajoneuvoissa on 400 hv: n moottori joka tuottaa 90% vähemmän typpioksidia ja 95% vähemmän biometaania kuin vastaavat dieselmoottorit. Autot ovat myös hiljaisia, alle 71 dB Piek Quiet Truck Test -asteikolla, joten ne soveltuvat hyvin kaupunkikeskusten kuljetuksiin, joilla on melurajoituksia yöaikaan. PIMK:n kestävään investointiin sisältyy täysi palvelupaketti kokonaiskustannusten optimoimiseksi, jota yhtiö pitää tärkeänä etuna Ivecon maakaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen valikoimassa. Investointi on seurausta PIMK: n aikomuksesta kehittyä edelleen vihreänä yrityksenä ja Ivecon ja sen jälleenmyyjän Danubetruck Bulgarian innovatiivisesta lähestymistavasta.


BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti kaasukuljetuksia

BioLNG EuroNet ilmoitti tänään sitoutuvansa laajentamaan LNG:n (nesteytetty maakaasu, liquefied natural gas) käyttöä kuorma-autojen polttoaineena ympäri Eurooppaa. Tavoitteen saavuttamiseksi luodaan uutta infrastruktuuria, joka mahdollistaa uuden teknologian käyttöönoton kaikkialla Euroopassa.

Konsortiossa ovat mukana Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe tavaramerkillä IVECO Capital ja Nordsol. Kukin osallistuja toteuttaa omia hankkeitaan, joiden yhteisvaikutuksena käyttöön tulee 2 000 uutta LNG-kuorma-autoa, 39 LNG-polttoaineasemaa ja uusi BioLNG-tuotantolaitos, joka rakennetaan Alankomaihin.

LNG-polttoaineasemat tulevat osaksi koko Euroopan kattavaa verkostoa, ja ne rakennetaan Belgiaan, Ranskaan, Saksaan, Alankomaihin, Puolaan ja Espanjaan. Asemat sijoitetaan noin 400 km välein keskeisten reittien varrelle, Espanjasta itäiseen Puolaan asti.

Lue lisää: BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti kaasukuljetuksia



Vuodenvaihteen muutokset LVM:n hallinnonalalla

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu ja voimaan tulee useita lakimuutoksia vuoden alussa.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu. Viestintävirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi (Traficom). Liikennevirasto jatkaa toimintaansa Väylävirastona. Uudistus ei koske Ilmatieteen laitosta. Virastoja koskevat lait tulevat voimaan 1.1.2019.

Liikenneviraston liikenteenohjauspalvelut yhtiöitetään valtion kokonaan omistamaksi erityistehtäväyhtiöksi, Traffic Management Finland Oy:ksi, joka aloittaa toimintansa 1.1.2019. Uuden valtionyhtiön toiminnan käynnistyttyä muodostetaan valtion kokonaan omistama liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Group. Konserniin kuuluvat emoyhtiö Traffic Management Finland Oy ja sen eri liikennemuotokohtaiset tytäryhtiöt: rautatieliikenteen Finrail Oy, ilmailun Air Navigation Services Finland Oy, meriliikenteen Vessel Traffic Services Finland Oy ja tieliikenteen Intelligent Traffic Management Finland Oy.

Lue lisää: Vuodenvaihteen muutokset LVM:n hallinnonalalla


Ilmastotalkoot: Suomi on tehnyt osansa. Entä Saksa kottikärryillään?

Suomen harvalukuiseen liikennefyysikkojen huippukaartiin lukeutuva Olavi H. Koskinen on Joululukemiseksi tarkastellut Suomen teillä sallittujen kokonaispainojen historiaa ja vaikutuksia nykypäivien ilmastonmuutokseen.

- Vaikka Suomi pysäyttäisi kaikki pyörät, ei maailma siitä muuttuisi, mutta jos esimerkiksi Saksa vaihtaisi 40 tonnin kottikärrynsä kunnon autoihin, voisi jo jossakin tuntua, Olavi H. toteaa. Lue seuraavaksi hänen perustelunsa.

Lue lisää: Ilmastotalkoot: Suomi on tehnyt osansa. Entä Saksa kottikärryillään?


MacGregorilta konttialuksien lastiluukkuja Etelä-Koreaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on sopinut lastiluukkujen toimittamisesta Hyundai Mipo Dockyardille (HMD). Lastiluukut on tilattu kahdeksaan konttilaivaan, joiden lastinkuljetuskapasiteetti on 1 800 TEU ja jotka rakennetaan Etelä-Korean telakalla eri varustamoiden käyttöön.  

Toimitukset ovat jatkoa aiemmin tänä vuonna saaduille tilauksille, joissa MacGregor toimittaa lastiluukut 18:aan saman tyypin konttilaivaan. Näin HMD on tilannut MacGregorilta vuonna 2018 lastiluukut yhteensä 26 alukseen.

Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja laitteet on tarkoitus toimittaa vuosien 2019 ja 2020 aikana. MacGregorin lastiluukut valmistetaan tiiviissä yhteistyössä luotettavan kumppaniverkoston kanssa. Tämä takaa korkean laadun ja luotettavat toimitukset asiakkaille maailmanlaajuisesti.


Kalmar toimittaa terminaalitraktoreita Malesiaan

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen 41 Kalmar TL2 -terminaalitraktorin toimittamisesta SPT Services Sdn Bhd:lle Malesiaan. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja toimitus tapahtuu joulukuussa 2018.

SPT Services Sdn Bhd on Johor Port Berhardin täysin omistama tytäryhtiö. Kalmar toimittaa 41 Kalmar TL2 -terminaalitraktoria Pengerang Johorissa sijaitsevalle Solid Product Jettylle (SPJ). Puoliperävaunut liikuttavat säiliöitä Solid Product Jettyn  laiturialueen ja RAPID:in varastojen välillä ja auttavat petrokemian lopputuotteiden, kuten polymeerien, kuljettamisessa lähinnä vientimarkkinoille.

Lue lisää: Kalmar toimittaa terminaalitraktoreita Malesiaan


Volvo FH on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019 on Volvo FH. Volvo Trucks on tuonut vuoden 2018 aikana monia teknisiä uudistuksia mallistoonsa ja palvelutarjontaansa, muun muassa kuljetusyrittäjää auttavien digitaalisten palvelujen muodossa. Erityisen merkittävä uutuus Volvo Trucksin tarjonnassa on Volvo FH:n kaasukäyttöisten mallien tulo markkinoille.

25-vuotisjuhliaan kuluvana vuonna viettänyttä Volvo FH:ta on tuotu suomalaisille asiakkaille nestemäistä kaasua voimanlähteenään käyttävinä LNG/LBG-versioina. Volvo on kehittänyt kaasumoottorin dieselmoottoria muokkaamalla.

Lue lisää: Volvo FH on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019


Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019 on Ford Transit Custom. Uusitun Ford Transit Customin tuotanto alkoi kuluneen vuoden alussa ja asiakastoimituksia päästiin tekemään vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Ford Transit Customin ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan ja uudistumisen myötä kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on kasvanut runsaasti. Avustavat järjestelmät parantavatkin jo hyvällä tasolla olevaa ajokokemusta.

Lue lisää: Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019


Automaailmasta vaikutteita saanut helikopteri

Volkswagen-konsernin vuonna 2010 ostama Italdesign Giugiaro osaa tehdä muutakin kuin suunnitella autoja. Italdesign on nimittäin ollut mukana suunnittelemassa venäläisen VR-Technologiesin VRT500 helikopteria. VRT500 on kevyt, yksimoottorinen ja kuusipaikkainen helikopteri.

Italdesignin vaikutuksesta helikopterin suunnittelu ja muotoilu ottaa vaikutteita automaailmasta, kun taas tekniset ratkaisut tulevat helikopteriteollisuudesta. VRT500:n etuosa on muotoiltu näyttäväksi ja aerodynaamiseksi. Etuosa on suunniteltu niin, että se sulautuu saumattomasti runkoon sekä ulkonäön että aerodynamiikan puitteissa.


Ruotsi: Miljoonalla autoilijalla liikennevaarallinen näkö

Näöntarkastus yhteistyönä Bioptik´n  ja Bilprovning autotestauksen kesken on valmistunut vuodelta 2018. 10 vuoden aikana on testattu yli 24 000 autoilijan liikennenäköä. Joka vuosi tulokset ovat olleet yhtä pelottavia.

Vuoden 2018 näkötestaukset todistivat, että ihanteellisissakin olosujhteissa joka 6. autoilijan näkö oli sameinen jo kahden metrin etäisyydellä. Joka 10. autoilijan näkö ei olisi riittänyt täyttämään ajokorttivaatimuksen edellyttämän. Yhdeksän kymmenestä olivat sitä mieltä, että näkötarkastuksen tulisi olla edellytys joka ajokortin uusimiselle.

(Trailer.se)


Iveco valmis maailman kovimpaan rallikilpailuun

Team Petronas De Rooy Iveco osallistuu 41. Dakar-ralliin neljällä Iveco Powerstarilla. Tiimin kuljettajina toimivat Dakar-rallin kaksinkertainen voittaja Gerard De Rooy, Afrikan Eco Race 2018 -voittaja Federico Villagra, Dakar 2018:n neljän etapin voittaja ja menestyksekkäin kuljettaja Ton van Genugten sekä kokenut Maurik van den Heuvel.

Valmistelut maailman vaativimpaan rallikilpailuun ovat täydessä vauhdissa: Ajoneuvoille on suoritettu lähtötarkastukset Le Havressa ja ne on lastattu Peruun menevään laivaan. Kaksi ykköskuljettajaa, Gerard De Rooy ja Federico Villagra sekä kaikkien aikojen vahvin Petronas De Rooy Iveco -tiimi pyrkivät uusimaan viime vuoden Afrikan Eco Racen ja Dakarin vuosien 2012 ja 2016 voitot.

Lue lisää: Iveco valmis maailman kovimpaan rallikilpailuun


Ruotsi: Ennätysvauhtia kalterien taakse

Viime maanantaina Jönköpingin Sähkö-Gigantissa pidätetty 54-vuotias ulkomaalainen kuorma-autonkuljettaja sai kahdessa päivässä tuomionsa rattijuopumuksesta ja ravistelee kaltereita tuomion mukaan kaksi kuukautta.

Sähkö-Gigantin henkilökunta heräsi epäilemään miehen "raittiutta" ja hälytti poliisin paikalle. Verikoe osoitti 1,44 promillen humalatilaa.

Poliisi kiitteli jälkeenpäin Sähkö-Gigantin valppaita myyjiä. "He ovat todella kiitoksen ansainneet. Jos homma pelaa tällä tavalla, liikenneturvallisuus on voittanut paljon", Jönköpingin poliisin ryhmäpäällikkö Markus Anefur sanoi.


Alan vanhin vitsi: "Heräsi tankki tyhjänä"

Sitä sanotaan jo kuorma-autokuljetuksissa alan "vanhimmaksi vitsiksi" koko Euroopassa, tunnetaan myös Suomessa: "heräämistä tankki tyhjänä".

Tuorein, vain ei viimeinen, esimerkki tulee Ruotsista. Q8 huoltoaseman pihalla Kungsgatan´lla Kungsörissä kuljettaja heräsi rekkansa ohjaamossa, hieroi unet silmistään ja täräytti kiesin käyntiin jatkaakseen matkaa. Matkanteko jäi kuitenkin siihen moottorin sammuessa. Osoittautui että viimeiset runsaat 100 litraa dieseliä oli yön aikana juoksutettu imuletkulla säiliöstä.

Paikalliselle poliisille jäi todettavaksi, ettei ollut todistajia, ei epäiltyjä - eikä ollut ensimmäinen kerta. Poliisi totesi, että samanlaisia polttoainevarkauksia on sille ilmoitettu toistuvasti.


Ruotsi: Ankara vastalause varallisista teistä

Ammattikuljettaja on liikenneonnettomuustilaistoissa todettu Ruotsin vaarallisimmaksi ammatiksi. Tilastot nousevat taas pintaan puuauton kaaduttua ojaan kyljelleen kaksi viikkoa sitten tiellä 941 Smålannissa tienreunan pettäessä kuormatun auton alla. Tie on keskeinen väylä puunkuljettajille. Paikoin se on niin kapea, ettei kaksi vastakkain kulkevaa mahdu ohittamaan. Liikenneviraston suunnitelmien mukaan tietä parannetaan vuoteen 2029 mennessä.

Lue lisää: Ruotsi: Ankara vastalause varallisista teistä