Scania summer trucks

Sesongit tasaisiksi

Kausivaihtelut luovat epävarmuutta kuljetusyrityksen työvoiman saannille. Lomautuksen päätyttyä aiempia työntekijöitä ei ehkä saada takaisin. Parinkymmenen henkilön suuruisen kuljetusyrityksen toimitusjohtaja kertoo, miten yritys on onnistunut poistamaan työvoiman tarpeen vaihtelut. Uuden tietotekniikan ansiosta toiminta on tehostunut ja kuljettajien tyytyväisyys kasvanut. Henkilökunnan kouluttamisen täytyy oikeasti olla hyödyllistä. Asiasta enemmän 28.6. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018:ssa.


R-kioski yhteistyöhön Wihuri Aarnion Metro-tukun kanssa

R-kioski vastaa kaupan alan kilpailuun ja aloittaa yhteistyön Wihuri Oy Aarnion Metro-tukun kanssa. Vuonna 2019 käynnistyvä sopimus kattaa R-kioski Oy:n tuotehallinnan, varasto-, keräily- ja jakelupalvelut sekä tilausliikenteen.

R-kioskilla ei ole aiemmin ollut käytössä tukkukumppania, vaan se on vastannut tuote- ja valikoimahallinnastaan itse, ja ulkoistanut varasto- ja logistiikkatoiminnot toiselle osapuolelle. R-kioski Oy:n toimitusjohtaja Teemu Rissasen mukaan yhteistyön myötä R-kioski pystyy keskittymään entistäkin paremmin strategiansa ytimeen, asiakaslähtöiseen convenience-kauppaan.

Rissasen mukaan Wihurin Metro-tukun uusi logistiikkakeskus vastaa R-kioskin tulevaisuuden tavoitteisiin ja haasteisiin. Wihurin Metro-tukun toimialajohtaja Juha Mattila kuvaa yhteistyösopimusta strategiseksi kumppanuudeksi, joka parantaa molempien osapuolten tulevaisuuden kilpailukykyä. Yhteistyön ja järjestelmien integroinnin suunnittelu käynnistyy jo tämän kesän aikana. Uudet toimintamallit otetaan käyttöön vuoden 2019 keväällä.


Rengasmarkkinoita ravistellaan

Toukokuun 2018 alussa EU asetti kiinalaisille kuorma- ja linja-autonrenkaille useiden kymmenien euron suuruisen polkumyyntitullin. Tämä pysäyttää myös monen halparenkaan maahantuonnin Suomeen vähintään hetkeksi tai jopa lopullisesti. Rangaistustullin vaikutukset saattavat heijastua laatumerkkien hinnoitteluun saakka. Mitä rengasmarkkinoilla tapahtuu? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018, joka ilmestyy 28.6.



Ennätyssuuri Power Truck Show elokuussa

Elokuussa Kauhavan Alahärmässä järjestettävä Power Truck Show rikkoo aiempia ennätyksiään. Hyvä vire kuljetusalalla näkyy lukuisina tuotteiden ja palveluiden näyttelyosastoina. Näyttelyautoja saapuu paikalle enemmän kuin kertaakaan aiemmin. Lue ennakkotunnelmista enemmän 28.6. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018:sta.


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä

Tilastokeskuksen laatiman Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston mukaan vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 66 miljoonaa tonnia, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 9 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 15 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.

Vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 11 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 95 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja viisi prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.


Auto, tekniikka ja kuljetus testasi Sisu GTP panssarikiiturin!

Suomalainen 2+8 paikkainen miina- ja luotisuojattu nelivetoinen panssarimaasturi Sisu GTP aiheutti pienen sensaation Latvian puolustusvoimien vertailutesteissä. Se pesi useimmissa osasuorituksissa kovien kriisipesäkkeiden kehittämät huipputuotteet, mm. Israelin, Turkin, Etelä-Afrikan vastaavat erikoisjoukkojen panssariautot.

Sisu GTP:n monitoimiratkaisu on lajissaan nerokas. Samalla siinä on tilaa merkittävällekin tuotekehitykselle yksityiskohdissa. Maantiekiitäjänä se etenee kuin susi maastossa, on ketterä kuin ilves ja samalla kameleontti autoksi todetaan Sisu GTP:n ensimmäisessä siviilikoeajossa.

Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018 antaa yksityiskohtaisen koeajoraportin. Lehti ilmestyy 28.6.


Toyota Material Handling kasvattaa huoltoverkostoa Etelä-Karjalaan

Toyota Material Handling Finland Oy:n (TMHFi) oma huoltoverkosto on laajentunut. TMHFi on perustanut kenttähuoltoyksikön Imatran ja Lappeenrannan alueelle. Tämä parantaa TMHFi:n kykyä palvella erityisesti Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueen kasvanutta asiakaskuntaa.

Trukkien huollot ja korjaukset pyritään suorittamaan kenttämekaanikkojen toimesta asiakkaan tiloissa trukkien käytettävyyden optimoimiseksi.

Lue lisää: Toyota Material Handling kasvattaa huoltoverkostoa Etelä-Karjalaan


Valmet Automotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia

Kuvassa automyyjä Roope Rousu ja 100 000. GLC:n ostaja Päivi Andvik.

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on valmistunut jo 100 000. Mercedes-Benz GLC-katumaasturi. GLC:n tuotanto käynnistyi Suomessa helmikuussa 2017, ja se on saavuttanut 100 000 auton valmistusmäärän nopeammin kuin mikään muu Valmet Automotiven tuotantomalli. GLC:n päätuotantopaikka on Mercedes-Benzin Bremenin tehdas Saksassa.

GLC on Valmet Automotiven historian vaativin tuotantoprojekti. Sen osina ovat olleet muun muassa Suomen suurimman, yli 300 robotin hitsaamon suunnittelu ja rakentaminen, lähes 100 miljoonan euron investoinnit, autotehtaan toimintamallin uudistaminen sekä yli 2000 henkilön rekrytoinnit vuosina 2016 ja 2017.

GLC:n vahvan kysynnän vuoksi tavoitteena oli mahdollisimman nopea tuotannonaloitus. Valmistussopimus allekirjoitettiin Daimlerin kanssa marraskuussa 2015, ja ensimmäinen GLC valmistui helmikuussa 2017. Tämän jälkeen tuotantotavoitteita nostettiin toistuvasti, jonka ansiosta Valmet Automotive teki 2017 uuden tuotantoennätyksen 90 000:llä GLC- ja A-sarjan autolla.

- Mercedes-Benzin GLC-katumaasturi on jo nyt yksi Uudenkaupungin autotehtaan tärkeimmistä automalleista, vaikka sitä on valmistettu vasta puolentoista vuoden ajan. Tulevat vuodet näyttävät, kuinka suuriin valmistusmääriin GLC Suomessa vielä nousee, kertoo Valmet Automotiven valmistustoiminnan johtaja Pasi Rannus.


Ford ja Volkswagen keskustelevat mahdollisesta hyötyajoneuvoyhteistyöstä

Volkswagen ja Ford tutkivat edellytyksiä hyötyajoneuvopuolen strategiselle yhteistyölle, jonka olisi julkilausuman mukaan tarkoitus vahvistaa kummankin yhtiön kilpailukykyä ja parantaa asiakaspalvelua maailmanlaajuisesti. Yhtiöiden suunnitelmissa on erilaisia yhteistyöprojekteja, johon kuuluu muun muassa yhteisen hyötyajoneuvomalliston kehittäminen. Yhtiöiden julkaiseman tiedotteen mukaan yhteistyöhön ei liity pääoman tai osakkeiden siirtoja.


Matkailualalla voi kuljettaa asiakkaita ilman taksinkuljettajan ajolupaa

Hallitus antoi eduskunnalle liikennepalvelulain muutosesityksen 20.6.2018, jolla helpotetaan matkailualan yrittäjien asiakaskuljetuksia.

Muutoksen myötä koti- ja matkailupalveluyritysten osana palvelukokonaisuutta tarjoamissa kuljetuksissa kuljettaja ei tarvitsisi jatkossakaan taksinkuljettajan ajolupaa. Yritykset tarvitsisivat kuitenkin taksiluvan.

Esityksellä vähennettäisiin koti- ja matkailupalveluyritysten hallinnollista taakkaa ja muita sääntelystä aiheutuvia kustannuksia. Lisäksi esitys helpottaisi työvoiman saatavuutta ja kausityöntekijöiden työllistymistä alalle. Esityksellä olisi siten myönteisiä vaikutuksia suomalaiselle koti- ja matkailupalvelutoiminnalle.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan heti kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

Liikennepalvelulaki tulee pääosin voimaan 1.7.2018.


Michiel Kuijs DAF Alankomaiden ja Pohjoismaiden toimitusjohtajaksi

Michiel Kuijs nimitettiin DAF Alankomaiden ja Pohjoismaiden toimitusjohtajaksi 1. heinäkuuta alkaen. Hän on Jan van Keulenin seuraaja, joka puolestaan valittiin DAF-myynnin pääjohtajaksi samasta päivämäärästä lähtien. Jan van Keulenistä tulee Itä-Euroopan ja Euroopan unionin ulkopuolisten markkinoiden vastuuhenkilö.

Michiel Kuijsilla on yli 20 vuoden kokemus markkinoinnista ja myynnistä DAF:illa. Vuodesta 1997 vuoteen 2009 saakka hän toimi markkinointi- ja aluepäällikkönä DAF Alankomaissa, ennen kuin hänet nimitettiin DAF myynnin pääjohtajaksi yhdeksän vuotta sitten.


Droneilla rakennusteollisuuden tutkimuksia

Drone-tutkimus tarkastaa vaivatta sellaiset paikat, joihin ei muuten ole helppoa päästä. Tällaisia ovat esimerkiksi korkeat rakennukset, sillat ja vesitornit, mutta myös hyvin ahtaat paikat, kuten putket ja säiliöt. Aikaa ja rahaa säästyy, kun julkisivu- ja rakennetutkimuksiin ei tarvita nosturiautoja ja monia henkilöitä.

- Droneen voi kiinnittää kameran tai kameroita, joiden avulla voidaan tutkia erilaisia pintoja ja rakenteita. Korkearesoluutioinen kamera löytää rakenteiden ongelmat tehokkaasti, selvittää Kiwa Inspectan rakennetun ympäristön toimialan Etelä-Suomen aluepäällikkö Terhi Hirvikorpi.

Kuvien perusteella voidaan myös löytää ne kohdat, joita on syytä tutkia tarkemmin esimerkiksi laboratorionäyttein.

- Dronen ottamista kuvista voidaan rakentaa 3D-malli, joka on kaiken muun tutkimusdatan kanssa myös asiakkaan käytettävissä pilvipalveluna. Tutkimusaineiston ja Kiwa Inspectan asiantuntijoiden analyysin ja suositusten pohjalta asiakas saa hyvän ja monipuolisen kokonaiskuvan kiinteistönsä rakenteiden ja pintojen kunnosta.

Drone-tutkimus riittää joissain tapauksissa aivan sellaisenaan kertomaan kaiken olennaisen kohteesta, jolloin sen lisäksi ei tarvitse tehdä enää muita tutkimuksia. Drone-tutkimus yhdistetään kuitenkin usein muihin rakenteiden ja pintojen tutkimuksiin.


Euroopassa kuolee tieliikenteessä ison matkustajakoneen verran ihmisiä joka päivä

ETSC:n (European Transport Safety Council) uusin raportti paljastaa, että EU:n teillä kuolee liikenneonnettomuuksissa 70 ihmistä päivässä, 500 kuolemaa/viikko. 25 250 ihmistä menetti henkensä liikenneonnettomuuksissa EU:ssa vuonna 2017.

Vaikka liikennekuolemien määrä väheni viime vuodesta 2%, vähenemä on neljässä vuodessa vain 3%. Se on paljon vähemmän kuin EU:n asettama vuotuinen tavoite -6,7%/vuosi aina vuoteen 2020.

EU-komissio julkisti viime kuussa sarjan toimenpide-ehdotuksia, joilla tavoitellaan 2000 liikennekuoleman vuotuista vähenemää EU:n teillä. Nyt odotetaan EU:n jäsenmaiden ja EU-parlamentin hyväksyntää ehdotetulle ohjelmalle.

ETSC peräänkuuluttaa liikenneturvallisuuden parantamisen nostamista pinnalle ja yleiseksi puheenaiheeksi EU-jäsenmaissa. Nyt kahden henkilön hengen vaatinut lento-onnettomuus saa mediaraportoinnissa enemmän palstatilaa kuin EU:n 70 ihmisen kuolema päivittäin tieliikenteessä.

EU:n ulkopuoilella olevien Euroopan maiden liikennekuolemien määrä on vielä pahempi kuin EU:ssa. Niiden teillä 96 ihmistä kuolee päivittäin tieliikenneonnettomuuksissa. Euroopassa kiuolee siten keskimäärin 166 ihmistä joka päivä tieliikenteessä. Se vastaa ison matkustajalentokoneen surmansyöksyä joka päivä.


DB Schenker tuplaa Tanskan vientilähdöt

DB Schenker kasvattaa viikoittaisia Tanskan System-lähtöjään viennin osalta nykyisestä kahdesta lähdöstä neljään 2.7.2018 alkaen. Nykyisten suorien tiistain ja lauantain lähtöjen lisäksi heinäkuusta alkaen on maanantain ja keskiviikon lähdöt Värnamon kautta Kööpenhaminaan ja Aarhusiin.

Samaan aikaan tuonnin kappaletavaralähtöjen määrä muuttuu siten, että Aarhusin suorien lähtöjen määrä kasvaa kahdesta lähdöstä neljään lähtöön (ma/ti/ke/pe). Kööpenhaminasta on neljä viikoittaista suoraa kappaletavaralähtöä (ma/ti/ke/pe) aivan kuten ennenkin.


Kalajoen sataman toiminta laajenee ja tehostuu

Satamatoiminnan kehittyminen tuo kustannustehokkuutta sahatavaran logistiikkaan, kasvua kaupunkiin ja työpaikkoja asuinalueelle. Satamaoperaattori on tehnyt mittavan investoinnin uuteen kalustoon.

Kalajoen Satama Oy rakentaa yhdessä satamaoperaattori Rahjan Huolinta Oy:n kanssa elinvoimaisempaa Kalajokea. Lähes kahden vuoden valmistelun jälkeen Pohjanlahden rannalla sijaitsevassa Kalajoen satamassa käynnistyy konttiliikenne kesäkuun aikana.

– Konttiliikenteen käynnistäminen on edellyttänyt sataman infrastruktuurin kehittämistä. Olemme laajentaneet satama-aluetta hankkimalla viereisen konepajakiinteistön, joka palvelee myös tulevaisuuden kehittämistoimintoja. Ensisijainen tarkoitus on vuokrata kiinteistöä toimijoille, jotka käyttävät sataman palveluja ja tuovat alueelle työpaikkoja, toimitusjohtaja Pauli Sarpola Kalajoen Satama Oy:stä antaa esimerkkejä edistysaskelista.

– Laiturialueita on laajennettu merkittävästi, joten laivaliikenne ei pääse tulevaisuudessakaan ruuhkautumaan. Laituritöiden valmistuttua Kalajoella on 550 metriä laituria lastauskäyttöön, Sarpola jatkaa.

Lue lisää: Kalajoen sataman toiminta laajenee ja tehostuu